۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۲۳۵۷۷۰

«آینه در کربلاست» به چاپ ششم رسید

خبرگزاری رسا ـ چاپ ششم کتاب «آینه در کربلاست» از سوی انتشارات قدیانی راهی بازار نشر شد.
کتاب آينه در کربلاست

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از انتشارات قدیانی، چاپ ششم «کتاب آینه در کربلاست» به قلم محمدرضا سنگری از سوی انتشارات قدیانی منتشر شد.

 

بازشناخت و نگرشی دوباره و نو در زمینه‌ واقعه کربلا، هر لحظه و همیشه لازم است. پژوهش در این زمینه به جهت گستردگی و ارزشی که این واقعه و پیامد آن پس از قرن ها بر رفتار و منش و اندیشه انسان ها گذاشته خالی از لطف نیست.

 

محمدرضا سنگری، پس از بررسی زمینه های نهضت و آغاز نهضت در مدینه و هجرت و حرکت به مکه به افرادی که در این اتفاق تأثیرگذار بودند، مانند مسلم بن عقیل و شهیدان قیام مسلم پرداخته است. و در مراحل بعدی از کتاب در آستانه ی حرکت به سمت عراق و خروج از مکه به اوج قصه‌ی کربلا یعنی هجرت از مکه به سرزمین کربلا و استقرار کاروان در کربلا پرداخته است.

 

سنگری با پرداختن به تاسوعا و شب عاشورا به مرحله‌ آغاز نبرد رسیده و پس از پیش آمدن پدیده‌ی مهم اقامه‌ی نماز عاشورا، به بررسی شهادت بنی هاشم و غربت و تنهایی امام می رسد، در این قسمت آمده است:

 

 امام در لحظه غربت و تنهایی به میدان نگریست. نگاهش را به چپ و راست چرخاند و یاران شهیدش را مخاطب قرارداد و فرمود:  ای حبیب بن مظاهر، ای زهیربن القین، ای مسلم بن عوسجه و ای شیران شجاع عرصه‌ی نبرد! چرا صدایتان می­زنم و سخنم را نمی شنوید؟ چرا دعوتتان به یاری می-کنم و برنمی خیزید! خدایتان رحمت کند، سر از خواب بردارید که حرم نشینان خانواده‌ی پیامبر بی یاورند. ای بزرگواران برخیزید و رویاروی این طغیانگران بیدادپیشه دفاع کنید.

 

چرا باید درباره ی عاشورا بدانیم

 فراتر رفتن از مرزهای تاریخ نگاری محض، حرکت از توصیف و نقل صرف پدیده های تاریخی به صرف تجزیه و تحلیل انتقادی آنها، شناخت روابط حاکم بر رخدادهای تاریخی و ارائه ی مدل فراگیر و عام بر ساختارحرکتی تاریخ بدون تبیین تاریخی امکان ندارد؛ علاوه بر این، می توان به موارد ذیل برای ضرورت پردازش تبیین تاریخی عاشورا اشاره کرد:

 

 حادثه ی عاشورا حالت زنده ی فعلی ندارد و یک پدیده ی تاریخی است، لذا فهم و درک حضوری آن ممکن نیست و باید با ابزار خاص ارزیابی و مطالعه شود.

 

 عدم تکرار عینی پدیده های تاریخی، ضرایب انحرافی خاصی را در بررسی و ارزیابی مطالعات تاریخی به وجود می آورد، لذا مورخ و محقق باید ضرایب خاص انحراف را در پدیده های تاریخی و خصوصاً پدیده ی عاشورا در نظر داشته باشد .

 

پدیده تاریخی عاشورا به طور کامل و تمام در اسناد و مدارک تاریخی انعکاس نیافته است. لذا محقق و مورخ باید از روش ها و فنون استنتاجی و اجتهادی برای تکمیل عدم انعکاس کامل این پدیده ی تاریخی در مآخذ و مدارک تاریخی استفاده نماید.

 

پدیده تاریخی عاشورا تنها سرگذشت امیران و رجال سیاسی آن نیست؛ بلکه در کنارش باید به ساختار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حیات جمعی جامعه ی آن روز توجه کرد.

 

حادثه  تاریخی عاشورا به تنهایی معنا و مفهومی ندارد. لذا مورخی که به کالبدشکافی پدیده ی عاشورا می پردازد، باید آن را در زمینه ی کلی جامعه اش نگاه کند و چون جمع آوری تمام مدارک پدیده ی مذکور امکان ندارد، مورخ باید جامعه ی گذشته را بازسازی نماید .

 

تشریح اهداف، انگیزه ها، کنش ها و اعمال عاملان پدیده ی تاریخی عاشورا نیازمند تبیین های تاریخی است و بدون تبیین تاریخی، شناخت زمینه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حادثه ی بزرگ عاشورا ممکن نیست .

 

تجزیه و تحلیل انتقادی ماهیت قیام عاشورا و کشف عوامل و زوایای ناپیدای شکل گیری آن، بدون کاربست ارکان تبیین تاریخی، تحقق و عینیت نمی یابد .

 

این کتاب  به وقایع پس از جنگ مانند بازگشت کاروان، خطبه خوانی امام سجاد و زندان کوفه نیز پرداخته و در پایان هر فصل به ذکر منابع و مراجعی که از آنها برای تهیه و تنظیم کار مدد گرفته و بهره برده است، پرداخته است.

 

چاپ ششم «کتاب آینه در کربلاست» با شمارگان 1650 نسخه در 816 صفحه به قیمت 26000 تومان از سوی انتشارات قدیانی منتشر شده است.

 

گفتنی است علاقه­مندان برای تهیه این کتاب می­توانند به سایت مؤسسه انتشارات قدیانی مراجعه کنند./998/د102/ق

ارسال نظرات