۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۲۳۸۸۱۴
در نشستی علمی بررسی شد؛

نقش معرفتی هبوط به زمین در تحکیم رابطه انسان به خدا

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی «نقش معرفتی هبوط به زمین در تحکیم رابطه انسان به خدا» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار ‌شد.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «نقش معرفتی هبوط به زمین در تحکیم رابطه انسان به خدا» (پاسخ به مسأله شر از نگاه قرآن)» با حضور حجت الاسلام محمدعلی مبینی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به عنوان ارائه دهنده مقاله، محمد لگنهاوزن، محمد سعیدی مهر، به عنوان ناقدان این نشست و حجت الاسلام مصطفی آزادیان به عنوان دبیرعلمی در سالن همایش­های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزاری می‌شود.

 

حجت الاسلام مبینی در ابتدای این نشست بیان کرد: این مقاله به زبان انگلیسی نوشته است و انتشارات بلک‌ول در آمریکا با این مقاله عنوان «Earth’s Epistemic Fruits for Harmony with Go; An Islamic Theodicy؛ ثمرات معرفتی زمین برای هماهنگ شدن با خدا» نگاشته شده است و در سراسر مراکز علمی جهان رسیده است، گفت: بحث شرور در دنیا یک از مباحث هم و مشترک میان تمام ادیان الهی است و هر دینی و مکتبی با روش‌ها و مبانی کلامی و فلسفی به این مسأله پاسخ داده است.

 

وی اظهار داشت: در این مقاله سعی شده است به مسأله شرور در دنیا از هبوط انسان به زمین کمک گرفته‌ شده و با بررسی آیات مختلف قرآن به این مسأله پاسخ اسلامی داده شده است.

   

سعیدی مهر در ادامه این نشست ابراز کرد: این مقاله با استفاده از آیات قرآن به تبیین مسأله شر و پاسخ به این مسأله از دیدگاه اسلام پرداخته است که کار ویژه‌ای و کم نظیری است.

 

ناقد این نشست گفت: متأسفانه بسیاری از اندیشمندان اسلامی در عرصه دین و کلام جدید مـتأثر از مکاتب غرب و مسیحیت است هر چند شناختن این مکاتب لازم بوده اما گزارشگر صرف این ارائه مقالات این مکاتب باشیم و نگاه انتقادی نداشته باشیم، مناسب نیست.

 

لنگهارون در ادامه این نشست بیان کرد: حجت الاسلام مبینی توانسته است با ارائه یک نظریه فلسفی مشترک میان تمام ادیان جهان و با  ارائه آیات و روایات اسلامی توانسته است که کسانی می‌خواهند این نظریه اطلاع دقیقی داشته باشند به و منابع اسلامی به خصوص مکتب تشیع مراجعه کنند و این امر سبب آشنایی مکاتب دیگر با مذهب تشیع می شود و این امر بسیار مطلوب است./998/پ202/ف

ارسال نظرات