۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۲۳۹۳۱۸

کتاب نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن به زیور چاپ آراسته شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن (تشابه‌ها، تفاوت‌ها و تعارض‌های گزارش‌های تاریخی قرآن با منابع منتخب، بررسی موردی غزوه بدر، احد و تبوک) به قلم محمدحسین دانش‌کیا با تلاش نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب و دفتر نشر معارف به چاپ رسید.
کتاب نگاهي ديگر به تاريخ در قرآن

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برای انعکاس تاریخ و رویدادهای آن روش‌های مختلفی وجود دارد که به دنبال آن، مکاتب گوناگون نگارشی و نگرشی در تاریخ پدید آمده است. قرآن نیز به عنوان کتاب هدایت با هدفی خاص به موضوع تاریخ پرداخته است.

 

مورخان مسلمان در حد توانایی خود در نقل تاریخ، به آیات قرآنی اشاره و در مواردی استناد کرده و حتی برخی بر این بوده‌اند که تاریخی با تکیه بر قرآن به نگارش درآورند؛ ولی امروزه نمی‌توان ادعا کرد مورخان به روش قرآن در پرداختن به تاریخ به طور روشن و بدون هر ابهامی دست یافته‌اند و یا این روش به مکتبی در میان مورخان تبدیل شده است.

 

کتاب نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن از مقدمه و پنج فصل «کلیات، تحلیل و تطبیق غزوه بدر در قرآن و منابع تاریخی، تحلیل و تطبیق غزوه احد در قرآن و منابع تاریخی، تحلیل و تطبیق غزوه تبوک در قرآن و منابع تاریخی و نتیجه‌گیری» گردآوری شده که هر فصل به مباحث مرتبط با خود پرداخته است.

 

نویسنده در مقدمه این کتاب نوشته است: «تاریخ در قرآن جایگاه ویژه‌ای دارد. پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله و امامان شیعه علیهم السلام نیز از همان ابتدا با تأسی به قرآن، به تاریخ و عبرت‌آموزی از آن اهمیت داده‌اند. امام علی علیه‌السلام در نامه‌ای به فرزند خود از توجهش به تاریخ و از روش خویش در پرداختن به تاریخ و چگونگی تفکر در آن، سخن می‌گوید.»

 

در سه فصل دو، سه و چهار به بررسی غزوه بدر و احد و تبوک در قرآن و منابع منتخب تاریخی می‌پردازد. در این سه فصل، از چهار عنوان کلی بحث شده است؛ گفتاری به بررسی تفصیلی گزارش قرآن از غزوه مورد بحث می‌پردازد که مقایسه بدون داشتن متنی از قرآن امکان ندارد.

 

در گفتار دوم برای دستیابی به ترتیب و نوع موضوع‌های مورد توجه قرآنی، طی جداولی ابتدا ترتیب موضوع‌های مطرح شده در قرآن مشخص گردیده و سپس موضوع‌های کلی طی جدولی دیگر استخراج شده است. در ادامه نیز به تحلیل محتوا و چینش و نحوه ارتباط موضوع‌ها پرداخته شده، تا الگوی قرآن در این‌باره ترسیم گردد.

 

در گفتار سوم، به بررسی گزارش‌های غزوه مورد بحث در منابع تاریخی اختصاص یافته و در ادامه مانند گفتار دوم درباره منابع، جداولی ترسیم شده است. گفتار چهارم هر فصل به مقایسه داده‌های گفتارهای قبل پرداخته و وجوه تشابه، تفاوت و تعارض بین قرآن و منابع منتخب و الگوهای آن دو را مقایسه کرده است.

 

در این کتاب از روش مقایسه بین قرآن و منابعی از تاریخ استفاده شده است، تا با دستیابی به تفاوت‌ها، شباهت‌ها و تعارض‌های احتمالی بین این دو منبع (قرآن و منابع تاریخی) خواننده به چنین الگویی رهنمون شود.

 

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 37740004 ـ 025 تماس بگیرند.

 

قابل ذکر است، کتاب نگاهی دیگر به تاریخ در قرآن (تشابه‌ها، تفاوت‌ها و تعارض‌های گزارش‌های تاریخی قرآن با منابع منتخب، بررسی موردی غزوه بدر، احد و تبوک) به قلم محمدحسین دانش‌کیا با تلاش نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب و دفتر نشر معارف در 444 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 16000 تومان به چاپ رسیده است./992/پ202/ق

ارسال نظرات