۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۲۴۰۶۴۳
معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حکمت:

الگوی اسلامی پیشرفت با منابع موجود تحقق نمی‌یابد

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حکمت با بیان این‌که برای تبدیل ارزش های فردی به آرمان های اجتماعی به حلقه ارتباطی نیاز است، رسیدن به الگوی اسلامی پیشرفت را تنها با استفاده از منابع موجود امکان‌پذیر ندانست.
حجت الاسلام شاکرين
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید رضا شاکرین معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حکمت پیش از ظهر امروز در نشست تخصصی نظام آرمان های الگوی پایه اسلامی پیشرفت، مباحث قابل توجهی را در این راستا ارائه کرد.
 
وی با اشاره به نیاز جمهوری اسلامی ایران به الگوی اسلامی پیشرفت گفت: برای رسیدن به الگوی اسلامی پیشرفت با توجه به نیاز میلیونی کشور ایران به این الگو نمی توان تنها با مراجعه به منابع موجود در زمینه پیشرفت به راهکار قابل توجهی دست پیدا کرد بنابراین برای رسیدن به الگوی متناسب نیازمند تلاش سخت در این رابطه هستیم.
 
حجت الاسلام شاکرین به توجه آرمان ها به زندگی اجتماعی در این بحث اشاره کرد و اظهار داشت: در بحثی که ارائه می شود آرمان های بدون فراموش کرد فرد به زندگی اجتماعی توجه می کند و این مسأله باعث می شود نگاه به انسان در این طرح ملاحظه شود.
 
وی با توجه به زندگی درونی و بیرونی انسان خاطرنشان کرد: انسان هم از لحاظ درونی و هم بیرونی دارای ابعاد و ویژگی هایی است که در طرح بررسی نظام آرمان های الگوی پایه اسلامی پیشرفت توجه می شود.
 
معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حکمت، انسان را از لحاظ درونی دارای چهار ویژگی دانست و تصریح کرد: انسان از لحاظ درونی دارای بُعد بینش و ادراکات انسان، بُعد گرایش‌ها شامل مجموعه ای از تمایلات انسان، بُعد توانش و بُعد کُنش است که باعث تمایز با دیگر حیوانات می‌شود.
 
وی در ادامه به روابط بیرونی انسان اشاره کرد و ابراز داشت: با توجه به منابع و دین ما انسان چهار ارتباط دارد؛ ارتباط انسان با پروردگار، ارتباط و پیوند با خود، ارتباط با همنوعان که درارای طبقات مختلف است و ارتباط انسان با نظام خلقت که هر کدام از این ارتباط ها ارزش هایی دارند.
 
حجت الاسلام شاکرین هر ارتباط انسانی را دارای ارزش هایی دانست و گفت: اگر به ارزش های موجود در ارتباطات انسان نگاه کنیم می توان به آرمان ها پی برد و اگر کسی انسان را مستقل دانست همان ارزش ها برای زندگی کفایت می کند ولی اگر برای جامعه هویت مستقلی قائل باشیم باید برای انتقال ارزش های فردی به آرمان های اجتماعی حلقه ارتباطی ایجاد کنیم./1322/پ202/ی
ارسال نظرات