۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۲۴۲۳۶۸
حجت‌الاسلام شاکرین:

مدیریت تحول در علوم انسانی نیازمند توجه به دین است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی حکمت با بیان این‌که تکیه‌بر منابع دینی مهم‌ترین روش برای مدیریت تحول در علوم انسانی است، گفت: دین به‌صورت جزئی و تعریف‌شده یک برنامه کامل را در تمامی شئون برای رسیدن به کمال در اختیار انسان قرار می‌دهد.
حجت‌الاسلام حميدرضا شاکرين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ حمیدرضا شاکرین، معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی حکمت بعدازظهر امروز در نشست علمی مبانی و الزامات خط مشی گذاری تحول در علوم انسانی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد بابیان این‌که پس از گذشت چند سال از مطالبه به‌حق رهبر معظم انقلاب در رابطه با تحول در علوم انسانی اقدامی چشم‌گیر، جدی و البته روشمند و منسجم در این زمینه صورت نگرفته است، گفت: عدم انسجام و هماهنگی مراکز علمی، نبود نقشه راه مهندسی گذار در این حوزه، نداشتن آینده‌پژوهی و آسیب‌شناسی مبتنی بر یک مدل و الگوی بومی و اسلامی سبب عدم تحقق رهنمودهای رهبری در این زمینه شده است.

 

عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: برای دست‌یابی به تحولی ماندگار و کارآمد در حوزه علوم انسانی باید با توجه به عوامل درونی و بیرونی نظام به اولویت‌بندی و تبیین و تحلیل داده‌ها بر مبنای یک الگوی اسلامی و ایرانی توجه شود تا بتوانیم تحول در علوم انسانی را مدیریت کنیم.

 

وی با اشاره به این‌که علوم انسانی، علمی است که تمامی خصلت‌ها و رفتارهای آدمی را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده و مسیر کمال را برای سعادت فردی و اجتماعی انسان ترسیم می‌کند، اظهار کرد: برداشت اسلامی سازی با رویکرد تولید علم مبتنی بر منابع چهارگانه یعنی عقل، سنت، کتاب و غایتمندی انسان کامل‌ترین برداشت از تحول در علوم انسانی است و این رویکرد می‌تواند غایت اجتماعی و فردی انسان را مشخص کرده و او را به کمال برساند.

 

حجت‌الاسلام‌ شاکرین افزود: برای این‌که تحول در علوم انسانی نهادینه شود باید نخبگان جامعه را در این مسیر سوق داد و دیدگاه جامعی از منابع گفته‌شده با رویکرد اسلامی سازی بر محور تولید با تکیه‌بر منابع دینی به آن‌ها ارائه کرد.

 

وی افزود: زمانی که محتوای لازم در زمینهٔ علوم انسانی از منابع دینی استخراج شود به‌صورت خودکار جامعه در مسیر اسلام و انسان‌سازی حرکت می‌کند.

 

عضو شورای عالی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که باید تمامی نهادها در جامعه اسلامی در مسیر نظریات ارائه‌شده در حوزه تحول علوم انسانی حرکت کنند، ادامه داد: ساختارهای کنونی و نهادهای اداری نمی‌توانند با روندهایی که گرفتار آن هستند تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی آن را ممکن کنند به همین سبب تغییر ساختارها لازم و ضروری است.

 

حجت‌الاسلام شاکرین یادآور شد: تکیه‌بر منابع دینی مهم‌ترین روش برای مدیریت تحول در علوم انسانی است؛ زیرا دین افزون بر این‌که به مبانی و روش‌ها توجه دارد، غایت انسانی را هم مدنظر قرار داده و به‌صورت جزئی و تعریف‌شده یک برنامه کامل را در تمامی شئون برای رسیدن به کمال در اختیار انسان قرار می‌دهد./837/پ202/ی

ارسال نظرات