۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۲۴۴۶۷۳

بازتاب درخشش ماهواره فجر در رسانه‎های جهان

خبرگزاری رسا ـ "ماهواره ملی فجر" نماد پر افتخار توانایی دانشمندان و متخصصان ایران، با رمز مبارک "یا محمد رسول الله (ص)" و با فرمان رئیس جمهور با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت که این اقدام در رسانه‎های جهانی در صدر اخبار قرار گرفت.
ماهواره فجر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، ماهواره بر سفیر فجر که همه مراحل طراحی و ساخت آن به صورت بومی در سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع انجام شده است؛ تثبیت توانمندی ماهواره برهای جمهوری اسلامی ایران برای استقرار در مدار زمین و دستیابی به یک پروژه ملی قابل طرح در سطح جهانی از دستاوردهای طراحی و ساخت آن است.

 

خبرگزاری فرانسه ایران یک ماهواره جدید نظارت بر زمین را  با موفقیت وارد مدار کرد. این نخستین ماهواره ای است که ایران  از سال 2012 به فضا ارسال می کند.

 

این خبرگزاری اعلام کرد: ماهواره فجر با موفقیت پرتاب شد و در مدار قرار گرفت . هدف از این ماهواره قرار گرفتن در ارتفاعی بین 250 تا 400 کیلومتری است . این ماهواره قادر است تصاویر دقیقی از زمین بگیرد.


این چهارمین ماهواره ساخت ایران است که به فضا ارسال می شود. ایران پیش از این بین سال های 2009 و فوریه 2012 سه ماهواره فرستاده است .

 

بنابراعلام رسانه‌های رسمی، تهران همچنین دو فضاپیمای حامل موجودات زنده ارسال کرده است ،‌نخستین ماهواره سال 2010حاوی یک موش ، چندین لاک پشت و حشره بود و ماهواره دوم در فوریه 2013 ارسال شد ، حامل یک میمون بود که بنابراعلام رسانه های ایرانی زنده بازگردانده شد.

 

وزیر دفاع ایران نیز در پیامی اعلام کرد: پرتابگر سفیر فجر که در داخل سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ساخته شده است ماهواره فجر را در مدار قرار داد ،این مسئله توان ایران را برای ساخت پرتابگرهای ماهواره ای نشان می دهد.

 

خبرگزاری فرانسه در پایان نوشت: غربی ها ایران را به تلاش برای توسعه پرتابگرهای موشک بالستیک دوربردی متهم می کنند اما ایران  با اعلام اینکه برنامه فضایی این کشور فقط هدفی صلح آمیز دارد ،‌همواره این مسئله را تکذیب کرده است.

 


خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در گزارشی پرتاب ماهواره فجر را به مذاکرات ایران و 1+5 و ساخت موشک‌های قابل حمل کلاهک‌های هسته‌ای ارتباط داد و نوشت: غرب نگران است که ایران اورانیوم را تا غلظت لازم برای ساخت بمب اتمی، غنی‌سازی کند.

 

 


شبکه تلویزیونی ای پی تی ان خبر هم پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ایران به فضا را بازتاب داد.

 

به گزارش شبکه تلویزیونی ای پی تی ان، ایران ماهواره جدید خود را به فضا پرتاب کرد. این چهارمین ماهواره ایران است که در سال‌های اخیر به مدار زمین ارسال کرده است. ای پی تی ان به نقل از حسن دهقان وزیر دفاع ایران گفته این ماهواره طراحی و ساخته شده در ایران است و نام آن فجر است که به فارسی معنای بامداد است.

 

ای پی تی ان در ادامه گزارش خود گفت پرتاب این ماهواره در حالیست که مذاکرات ایران با 1+5 بر سر برنامه هسته ای تهران ادامه دارد. در سال 2013 مذاکرات هسته ای ایران به توافقی موقتی منتهی شد و مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع همچنان ادامه دارد.

 

خبرگزاری شین‌هوا نیز در گزارشی اعلام کرد که ایران با موفقیت ماهواره‎ای را در مدار زمین قرار داد.

 

 شبکه المیادین نیز گزارش داد پرتاب ماهواره فجر ایران دارای پیامهایی برای داخل و خارج بود.

 
"نورالدین الدغیر" خبرنگار شبکه المیادین گزارش داد: ماهواره جدید ایران با نام فجر به فضا پرتاب شد. این، چهارمین ماهواره ایران است که وارد جو می شود. ایران اعلام کرد که این ماهواره در مدار 450 کیلومتری زمین مستقر شده و می تواند میان مدارها حرکت کرده و یا به مدار 250 کیلومتری منتقل شود. هرچند پرتاب این ماهواره در برنامه ها و طرح های فضایی ایران پیش بینی شده بود اما کسانی که تحرکات ایران را رصد می کنند ساکت نمی نشینند و چشمانشان را به موشک حامل ماهواره خواهند دوخت. موشک حامل این ماهواره نشان می دهد که صنعت موشک سازی در ایران تا چه حد پیشرفت کرده است. حتی آمریکا تاکنون بارها تلاش کرد تا مساله موشک های ایران را در مذاکرات هسته ای مطرح کند که این موضوع از سوی تهران رد شد.


ایجاد یک ایستگاه فضایی در برنامه های ایران وجود دارد و قرار است ماهواره طلوع در مدار 700 کیلومتری بالا رود.

 

خبرنگار المیادین در پایان افزود: پرتاب این موشک به خارجی ها این پیام را داد که ایران در حین مذاکرات هسته ای از طرح های توسعه خود کوتاه نمی آید. پیام داخلی این اقدام هم پیام اطمینان به مردم ایران بود مبنی بر اینکه دستاوردهای انقلاب همیشه خط قرمز نظام خواهد بود.

 

المنار گزارش داد، ایران گام دیگری در جهت اعزام فضانورد به فضا برداشت.

 

حسن حیدر خبرنگار شبکه گزارش داد: چهارمین ماهواره ایران با نام فجر با تلاشهای داخلی به فضا پرتاب شد. تلاش های دانشگاهیان و متخصصان ایرانی که این ماهواره و موشک حامل آن را ساخته بودند به ثمر نشست و فجر در مدار مورد نظر مستقر شد. موشک ماهواره بر "سفیر فجر" را وزارت دفاع ایران تولید کرده و شلیک آن پیامی بیش از رساندن ماهواره به مدار خود دارد.

 

خبرنگار المنار در پایان با شرح وظایف ماهواره فجر گفت: اقدام جدید ایران گامی دیگر در راه شکافتن فضا و رسیدن به هدف مورد نظر یعنی اعزام اولین فضانورد ایرانی به فضا در سال 2020 بود.

 

شبکه خبری الجزیره هم در گزارشی به مشخصات فنی این ماهواره پرداخته ولی در انتها، بدون اشاره به تفاوت پررنگ ماهواره‌های غیرنظامی و موشک‌های نظامی، بحث پرتاب فجر را زنگ خطری برای جامعه جهانی دانست.

 

روزنامه لبنانی النهار نیز با اشاره به پرتاب ماهواره ایرانی و همزمانی آن با اتهامات علیه ایران درباره شبعا نوشت: تهران به پرتاب ماهواره‌های خود ادامه می‌دهد اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی به طرح اتهامات ضد ایرانی خود ادامه می‌دهد.

 

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه هم نوشت: ماهواره فجر با موفقیت پرتاب شد و در مدار قرار گرفت . ناظران بین المللی نگران هستند برنامه فضایی ایران به این کشور در طراحی و ساخت موشک‌هایی با قابلیت حمل سلاح‌های اتمی کمک کند.

 

این در حالیست که صدای آمریکا به نقل از مقام آمریکایی(سخنگوی وزارت خارجه آمریکا) ادعا کرد برنامه موشکی ایران تهدیدی علیه منطقه است و همه در این نگرانی ما سهیم هستند.

 

صدای آمریکا در بخش خبری خود گفت: یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به خبر اقدام ایران در پرتاب یک ماهواره به فضا به صدای آمریکا گفت، برنامه موشکی ایران تهدیدی علیه منطقه است و جامعه بین المللی در نگرانی ما نسبت به تلاش های ایران برای توسعه برنامه موشکی سهیم است .


این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت، یکی از مسایلی که در مذاکرات هسته ای مطرح می شود چگونگی برخورد با این مسئله است.

 

پیشتر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا قرار دادن ماهواره در مدار زمین به دست دانشمندان ایرانی باعث نگرانی دولت آمریکا شده است یا نه پاسخ داد: ما پیش از این هم اعلام کرده ایم که برنامه موشکی ایران تهدیدی برای منطقه محسوب می شود و موضوعی است که ما به دقت آن را زیر نظر داریم.

 

وی در ادامه افزود یکی از موضوعاتی که در مذاکرات هسته ای با ایران به آن پرداخته می شود، تلاش های ایران در زمینه توسعه برنامه موشک های بالستیک با توانایی حمل کلاهک هسته ای است. این موضوع مورد بحث قرار گرفته است و همچنان به عنوان یکی از موضوع های مورد گفتگو در مذاکرات مطرح خواهد بود.

 

روزنامه ملیت چاپ ترکیه در گزارشی در شماره امروز خود نوشت : وزارت دفاع ایران از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره فجر به فضا خبر داد.  ملیت نوشت: ماهواره فجر با ماهواره بر سفیر فجر به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.  این ماهواره در فاصله 450 کیلومتری در مدار زمین قرار گرفته است. این ماهواره قابلیت آن را دارد که از سطح زمین به صورت واضح تصویربرداری کند. 

 

به گفته حسین دهقان وزیر دفاع ایران همه مراحل طراحی و ساخت این ماهواره به دست مهندسان ایرانی انجام شده است.   حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت: ماهواره فجر چهارمین ماهواره ایرانی است که ایران تاکنون به فضا فرستاده است.   وی تاکید کرد ، ایران تنها کشوری در جهان اسلام است که می تواند به فضا ماهواره بفرستد.

 

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نوشت: ایران اعلام کرد که یک ماهواره تولید داخلِ دیگر را به فضا پرتاب کرده است. 

 

پایگاه اینترنتی این روزنامه نوشت: ایران روز گذشته اعلام کرد که با موفقیت کامل توانسته است ماهواره فجر را که کاملاً در ایران تولید شده، به مدار زمین در فضا ارسال کند. این چهارمین ماهواره ایرانی ساخت داخل کشور است که تاکنون به مدار زمین فرستاده شده است./982/د102/ک

ارسال نظرات