۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۲۴۴۹۰۰
امام جمعه ارومیه:

توجه به معنویت سبب تقویت حوزه های علمیه می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای عالی حوزه های علمیه آذربایجان غربی گفت: یکی از مباحث مهم و ارزشمند که موجب تقویت حوزه ها شده و دنیا و آخرت افراد را آباد می کند توجه به مسأله عبادت، معنویت و تهجد در مدارس علمیه است.
نشست مديران، معاونان فرهنگي و پژوهشي حوزه هاي علميه خواهران آذربايجان غربي نشست مديران، معاونان فرهنگي و پژوهشي حوزه هاي علميه خواهران آذربايجان غربي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، رییس شورای عالی حوزه های علمیه آذربایجان غربی امروز در نشست مدیران، معاونان فرهنگی و پژوهشی حوزه های علمیه خواهران استان اظهار داشت: یکی از مباحث مهم و ارزشمند که موجب تقویت حوزه ها شده و دنیا و آخرت افراد را آباد می کند توجه به مسأله عبادت، معنویت و تهجد در مدارس علمیه است.

 

وی خطاب به مدیران و معاونان حوزه های علمیه خواهران گفت: باید معنویت، تعبد و تدین را ابتدا در خود تقویت کرده و به طلاب انتقال دهیم در این صورت به اهداف خود که تربیت افرادی دین دار است، دست یافته ایم.
 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی، اضافه کرد: اگر نتوانیم معنویت را در وجود افراد نهادینه کنیم به طور یقین تلاش ها به ثمر نرسیده است، چراکه هدف از ارسال رسل و زحمات و سختی هایی که علما و بزرگان در طول تاریخ متحمل شده اند، تربیت عبد الهی بوده است تا مردم را به خداوند پیوند داده و آنها را از طاغوت، شیطان و هوای نفس دور کنند.
 
امام جمعه ارومیه تأکید کرد: اگر اینگونه باشد مسیر حرکت درست است امااگر با مرور زمان احساس کنیم که معنویت، تعبد، عبادت و اخلاص در طلاب نمود ندارد باید بدانیم که مسیر صحیح نیست.
 
وی افزود: ابتدا در خود عبادت و تهجد و شب زنده داری را تقویت کنید چراکه این مسأله از شما مدیران و مسؤولان به بدنه حوزه های علمیه سرایت می کند.
 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی، با اشاره به نامه امیرمؤمنان به مالک اشتر مبنی بر این که بهترین ساعات را برای عبادت و ارتباط با خدا اختصاص بده، تصریح کرد: حتما برنامه عبادت خاصی برای خود داشته باشید اینگونه نباشد که مدیریت شما را از خود غافل کند در این صورت متضرر خواهید شد.
 
وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) که عطار نیشابوری آن را نقل کرده است، گفت: بر اساس این روایت وقتی بنده ای از رختحواب نرم بلند می شود تا نیمه شب پروردگار خود را با نماز شب راضی کند خداوند به وسیله این بنده بر فرشتگان مباهات کرده و فرشتگان را شاهد می گیرد که بنده اش از رخت خواب به خاطر نمازی که بر او واجب نیست، بلند شده است.
 
توجه به تربیت مبلغ دینی در حوزه های علمیه
 
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در ادامه بر تربیت مبلغانی تأثیرگذار تأکید کرد و افزود: در کنار توجه به مباحث علمی به تربیت افراد با توانایی تبلیغ توجه داشته باشید.
 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان این که علمای زیادی هستند که نمی توانند مبلغ خوبی باشند، گفت: عدم سخنوری و توانایی طلاب در تبلیغ دین یکی از مشکلات حوزه های علمیه است که باید در راستای رفع آن تلاش شود.
 
وی افزود: طلاب باید در کنار دروس حوزوی که اساس مسائل است، تفسیر و روایت بدانند و احکام فقها را درک کرده و با سخنان خود مردم را تحت تأثیر قرار دهند.
 
شیعه باید از حالت انفعالی در برخورد با دیگر فرقه ها خارج شود
 
امام جمعه ارومیه در ادامه به ترکیب جمعیتی استان اشاره و اظهار کرد: در این راستا باید به مباحث کلامی توجه شود، طلاب باید با آشنایی به مباحث کلامی جدید و آشنایی با مباحث شابع و عمده بتوانند به مسائل پاسخگو باشند.
 
وی گفت: در این وضعیت در حالت انفعالی عمل می کنیم طرف مقابل مباحث اعتقادی و کلامی را مطرح می کند و ما بیشتر به رفع شبهات می پردازیم درحالی که باید در خصوص مباحث وهابیت و دیگر فرقه ها شبهه ایجاد کرده و آنها را به چالش بکشیم.
 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: طلاب حوزه های علمیه آذربایجان غربی بنابر شرایط استان که اقوام و ادیان و مذاهب در آن زندگی می کنند، باید با اطلاع از کلیات مباحث از این فرصت بهره گرفته و افراد را جذب حوزه های علمیه کنند.
 
رییس شورای عالی حوزه های علمیه آذربایجان غربی با بیان این که باید نشاط کلامی در حوزه های علمیه حاکم باشد، گفت: کرسی های آزاد اندیشی و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ می تواند گامی مؤثر در این زمینه باشد.
 
وی در ادامه خواستار ترسیم چشم انداز برای مدارس علمیه استان شد و افزود: داشتن برنامه می تواند مسیر حرکت را مشخص کرده و مدیران را در تشخیص نقاط قوت و ضعف کمک کند.
 
لزوم تبلیغ وقف برای حوزه های علمیه
 
حجت الاسلام والمسلمین قریشی به موضوع وقف اشاره کرد و گفت: طلاب و مبلغان باید تبلیغ وقف به ویژه ثبت موقوفه برای حوزه های علمیه را در برنامه های تبلغی خود قرار دهند و مردم را برای وقف تشویق کنند.
 
وی با بیان این که ظرفیت در استان برای ثبت موقوفات حوزه های علمیه بسیار است، تأکید کرد: ائمه جمعه، متولیان و دست اندرکاران باید تلاش کنند تا منابع مالی حوزه های علمیه به سمت  منابعی پایدار برود و از وابستگی خارج شود.
 
گفتنی است، نشست مدیران، معاونان فرهنگی و پژوهشی حوزه های علمیه خواهران آذربایجان غربی در دفتر امام جمعه ارومیه برگزار شد./936/پ202/ب4
ارسال نظرات