۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۲۴۵۰۷۸
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی:

غرب از مفهوم ولایت و حقیقت قیام عاشورا بی‌اطلاع است

خبرگزاری رسا ـ پرفسور لگنهاوزن با اشاره به ضرورت شناساندن نهضت امام حسین(ع) به غرب گفت: به جای این که بگوییم غرب چه پژوهش‌ها و چه برنامه‌هایی درباره عاشورا پژوهشی داشته است باید توجه کنیم که ما چه کاری انجام داده‌ایم و چه برنامه‌ای برای شناساندن تشیع، ولایت و قیام عاشورا داریم.
محمد لگنهاوزن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پرفسور محمد لگنهاوزن، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در سلسله نشست‌های «عاشورا پژوهشی در غرب» که در سالن همایش‌های این پژوهشگاه برگزار شد اظهار داشت: واتیکان، مجله‌ای را درباه اسلام چاپ می‌کند و از من خواسته‌اند که مقاله‌ای درباره عاشورا بنویسم.

 

وی ابراز داشت: با وجود برخی از کتاب‌های ترجمه شده اسلامی در غرب؛ اکثریت دانشمندان غربی به‌ویژه فیلسوفان از نهضت عاشورا، هیچ خبری ندارند و کسی کتاب‌های ترجمه شده همچون الارشاد، تاریخ طبری و این گونه کتاب‌ها را مطالعه نمی‌کند مگر این که تخصص داشته باشند.

 

پرفسور لگنهاوزن، شیعه شناسی در غرب را بسیار محدود خواند و تصریح کرد: مباحث اسلام شناسی در غرب بیشتر به استراتژی، نفت و مسائلی از این قبیل می‌پردازد اما راجع به اندیشه، ادبیات و ارزش‌های اسلامی بحث نمی‌شود و به طور کلی شناسانده نمی‌شود.

 

وی با اشاره به ضرورت شناساندن نهضت امام حسین(ع) به غرب تأکید کرد: به جای این که بگوییم غرب چه پژوهش‌ها و چه برنامه‌هایی درباره عاشورا پژوهشی داشته است باید به این مسأله توجه کنیم که ما چه کاری انجام داده‌ایم و چه برنامه‌ای برای شناسایی عاشورا داریم و باید داشته باشیم. 

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) به فلسفه تطبیقی و الهیات تطبیقی اشاره کرد و گفت:‌ نوعی تمایل در میان ما وجود دارد که منتظر هستیم تا غربی‌ها ما را بفهمند اما چه کسی در غرب مبانی و اندیشه اسلامی را می‌تواند درک ‌کند؟

 

وی افزود: ما باید نهضت امام حسین(ع) را به غرب معرفی کنیم و با توجه به این که مراکز اسلامی فراوانی در اروپا و آمریکا داریم اما نتوانسته‌ایم به طور کلی افکار و اندیشه‌هایمان را به غرب معرفی کنیم.

 

پرفسور لگنهاوزن با اشاره به مسأله اخلاق امام حسین(ع) ابراز داشت: اخلاق امام حسین(ع) را در دوره‌های مختلف به‌ویژه از زمان حرکت از مدینه تا شهادتشان را تحلیل کنیم که بسیار شگفت انگیز و عبرت آموز است و آن را با دیدگاه‌های مختلف اخلاقی مقایسه کنیم.

 

وی تصریح کرد: پژوهشگران غربی در تحلیل تاریخ شیعه و نهضت عاشورا، بسیار مختصر به آن می‌پردازند و قیام امام حسین(ع) را شورشی برای به دست گرفتن قدرت معنا می‌کنند در صورتی که بسیاری از آنها مخالفتی با اسلام ندارند بلکه از حقیقت قیام عاشورا و ظلم به اهل بیت(ع)، مفهوم ولایت و شهادت آگاه نیستند.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، قیام امام حسین(ع) را روشنگرانه خواند و گفت: فلسفه تاریخ موضوع بسیار مهمی است که نباید با خرافات مخلوط شود گرچه ما نگاه طبیعت گرایانه بدون نگاه ارزشی را قبول نمی‌کنیم اما نباید طوری تاریخ را معرفی کنیم که فقط برای شیعیام قابل درک باشد.

 

وی به روانشناسی تحلیلی عاشورا اشاره و تأکید کرد: ما نخست باید با ظاهر جریان کربلا آشنا شده و بعد باطن و حقیقت قیام کربلا را از لحاظ اخلاقی، روانشناختی، معنوی و دینی آن را درک کنیم.

 

پرفسور لگنهاوزن خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشمندان و فیلسوفان غربی به بن‌بست رسیده‌اند از این‌رو کسانی که دغدغه ایمان و اخلاق دارند به الهیات تطبیقی توجه دارند از این‌رو اگر با نهضت عاشورا آشنا شوند تحولی در آنها ایجاد خواهد شد.

 

وی تأکید کرد: در دیدارهایی که از مراکز مذهبی در غرب داشته‌ام؛ اعتقاد عمیق به دین مسیحیت کم است چنان که برخی از اساتید دانشگاه الهیات و کاتولیک آلمان به این نکته اشاره ‌کرده و درباره اسلام پرسش می‌کردند.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) به الهیات تطبیقی اشاره کرد و گفت: رنج حضرت مسیح در دیدگاه مسیحیان با نقش رنج امام حسین(ع) در اندیشه شیعیان متفاوت است و در عمل و رفتار آنها تأثیر مختلف دارد که این تطبیق به معنای اکتفا کردن به ظواهر نیست.

 

وی با اشاره به مفهوم بازخریدن در اعتقاد مسیحیان یادآور شد: این که حضرت آدم(ع) گناه کرد و این مسأله به طور ارثی به تمام انسان‌ها می‌رسد و هیچ چیزی قابل جبران نیست که در حال حاضر حتی کشیشان مسیحی این مطلب را قبول نمی‌کنند و چه کسی می‌تواند در این گونه مسائل تحول ایجاد کند و امام حسین(ع) این تغییر و تحول را ایجاد کرده و همه را از تمایل به بدی‌ها آزاد کرد.

 

پرفسور لگنهاوزن به جریان اربعین اشاره کرد و گفت: عشق شیعیان به امام حسین(ع) باید تحلیل شود که چگونه در مسیر محبت به سیدالشهدا(ع) این قدر زحمت را به جان می‌خرند و حتی با وجود زحمت و سختی در این راه هیچ گونه احساس رنجشی ندارند.

وی با اشاره به مفهوم شهادت در اندیشه اسلامی تأکید کرد: نقش و جایگاه شهادت باید در اسلام و دین مسیحیت تبیین شود که هنوز بسیاری از مفاهیم همچون اصل تشیع، ولایت، الهیات اجتماعی و دیگر مسائل راجع به نهضت عاشورا برای غرب تبیین نشده است./908/پ201/ی

ارسال نظرات