۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۲۴۵۰۷۹
آیت‌الله علم‌الهدی:

جشنواره فیلم عمار خاکریز امروز انقلاب در عرصه هنر است

خبرگزاری رسا ـ عضو خبرگان رهبری، معیار قرار دادن سینمای هالیوود و جایزه اسکار را ریشه فساد سینمای کشور دانست و گفت: دشمن همه کار می‌کند که دنیا را از ما بترساند، فتح هنر در کشور در قالب جشنواره هایی چون عمار، یک خاکریز بسیار مهم است و اگر بتوانیم در عرصه رسانه با هنر هفتم خود را بسازیم، دیگر دنیا حریف ما نخواهد شد.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد مقدس ظهر امروز در نشست اکران کنندگان جشنواره مردمی فیلم عمار در خراسان رضوی به نقش هنر در گسترش و ترویج دین اشاره کرد و گفت: ابتدا که پیامبر(ص) مبعوث به رسالت شدند، با ابزار علم و دانش در جاهلیت ظهور نکردند که با این علم جاهلیت را براندازی کنند بلکه حرکت پیامبر اکرم(ص) در براندازی کفر و شرک جاهلیت و ایجاد نورانیت اسلام، دین و توحید به‌وسیله هنر بود.

 

وی با اشاره به جبهه مقابل پیامبر(ص) و تدارک دشمنان برای شکست دادن ایشان، اظهار کرد: کفار از ولید بن مقیره خواستند با پیامبر در عرصه هنر رقابت کند، پس از مواجه‌شدن با پیامبر و شنیدن سخنان ایشان مجلس را ترک کرد و سه روز خود را در خانه حبس کرد، پس‌ازاین مدت او به این نتیجه رسید که باید به مردم بگویید این فرد جادوگر است.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس بابیان این‌که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در وادی هنر موفق نبودیم، خاطرنشان کرد: از روز اول حساب کردند که هنرمندان و جریان هنر را در یک کادر سازمانی منظم وابسته به دین تربیت کنند اما چیزی که حاصل شد این بود که برای توسعه هنر از ارزش‌های دین صرف‌نظر شد.

 

لزوم توجه به هنر برای توسعه ارزش‌های دینی

وی به تأثیرگذاری هنر سینما و تلویزیون اشاره و بیان کرد: آنچه در چهره مدیریت ارتباطی هنر هفتم، جریان سینما و فیلم وجود دارد در هیچ هنری نیست؛ در توسعه ارتباطات عاطفی هیچ عاملی به‌اندازه فیلم مؤثر نیست، اثر فیلم این است که علاوه بر این‌که عرصه احساسات را متأثر می‌کند، در فکر و عقل نیز تأثیرگذار است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: در جمع اعضای بسیج هنرمندان و چند تن از هنرمندان گفتم روزی که انقلاب پیروز شد هیچ‌کدام در عرصه هنر نبودید، شما سر سفره این نظام و انقلاب نشستید، انقلاب امکانات در اختیار شما قرار داد و هزینه کرد تا به‌عنوان یک هنرمند معروف شناخته شدید، جز چند کاری که برای دفاع مقدس ساخته‌شده، در طول این 34 سال چه‌کاری برای انقلاب و اسلام انجام داده‌اید؟.

 

محصولات هنری فعلی تأثیرات تخریبی بر اسلام دارد

وی با انتقاد از آثار سینمایی ساخته‌شده در طی بعد از انقلاب، حجم زیادی از آن را ضد اسلامی و ضد دینی خواند و تصریح کرد: 34 سال نظام به‌پای هنرمند پول ریخت تا بازیگر و کارگردان تربیت شد و حالا اینان بر ضد اسلام و ضد دین کار می‌کنند؛ تمام محصولات هنری این 34 سال به‌جز مقدار کمی از برای اسلام، دین و ارزش‌های دینی مضر است؛ توده سریال‌ها، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها یا بر ضد اسلام، یا تخریب اسلام و یا دارای اشکال و تضعیف اسلام است.

 

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که هنرمندان ما در این زمینه تقصیری ندارند، خاطرنشان کرد: در عرصه سینما ما فرآیندی جز این تجربه نکردیم، هنرمندان و نویسندگان ما تقصیری ندارند، بچه مسلمان هستند و در بستر دین زندگی کردند، مشکل در تولیت فرهنگی و هنری ماست.

 

ابراز تأسف از عملکرد وزارت ارشاد دولت‌های پس از انقلاب

وی با ابراز تأسف از مسیر طی شده در وزارت ارشاد دولت‌های پس از انقلاب، گفت: در این مدت وزارت ارشاد به‌جای این‌که این امکان را در مسیر دین قرار دهد، با تمام امکانات خود برخلاف این مسیر حرکت کرد، هر وزیری که در این موقعیت قرار گرفت احساس بدهکار بودن نسبت به بازیگران و هنرمندان پیدا کرد و ادای این بدهی را در حذف ارزش‌های دینی می‌دید.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس، جشنواره فیلم عمار را به «فرج» در حوزه هنر تعبیر کرد و ادامه داد: جشنواره فیلم عمار این‌طور بود که گویی فرجی شروع شد، آن روز که هنرمندان متدین جمع شدند، همچون روز فتح خرمشهر برای ما بود، درواقع این حرکت، بزرگ‌ترین حرکتی بود که در این مسیر انجام شد.

 

ما انقلاب را در برج میلاد شکل ندادیم

وی افزود: شما گفتید ما جز این‌که دست به‌زانوی خود بگیریم و انقلاب را در این عرصه به پیروزی برسانیم چاره‌ای نداریم، پیروزی دیگر ما در انقلاب روزی بود که جشنواره فیلم عمار شروع به کار کرد؛ از این‌که امکانات ندارید و این‌که دستگاه‌های دولتی پول‌ها و امکانات را پای دیگران می‌ریزند، ناراحت نشوید، از این‌که شما نشست خود را در مسجد برگزار می‌کنید و دیگران در برج میلاد مأیوس نشوید، ما انقلاب را در برج میلاد نگرفتیم، انقلاب ما در خانه‌ها، مساجد، کوچه‌ها و خانه‌های خراب آغاز شد.

 

جشنواره فیلم عمار خاکریز امروز انقلاب در عرصه هنر است

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که دستت اندکاران فیلم عمار باید امکانات فعالیت خود را با اتکای به خود تأمین کنند، اظهار کرد: دشمن همه کار می‌کند که دنیا را از ما بترساند، فتح هنر در کشور یک خاک‌ریز بسیار مهم است که اگر بتوانیم در عرصه رسانه با هنر هفتم خود را بسازیم، دیگر دنیا حریف ما نخواهد شد.

 

ریشه فساد در سینمای کشور، معیار قرار دادن هالیوود و اسکار است

وی، ریشه فساد در سینمای کشور را معیار قرار دادن سینمای هالیوود و برند سازی از اسکار دانست و بیان کرد: ارتباطات خارجی که اسکار را معیار هنرمند داخلی قرار دهد، ریشه فساد است، آقایانی که متولی هنر شدند به جای این‌که این امکانت را در اختیار دین قرار دهند، دین را در خدمت این معیار قرار داده‌اند.

 

عضو خبرگان رهبری با بی‌اهمیت دانستن القاب نسبت داده‌شده از سوی مخالفان دین همچون افراطی و تندرو، خاطرنشان کرد: ساواک به روحانیان انقلابی لقب آخوند افراطی و تندرو می‌دادند، امروز نیز می‌بینیم اگر کسی خاک‌نشین و سینه‌چاک رهبری باشد و جلو بیاید، به لقب افراطی و تندرو می‌دهند؛ شیطان خلاقیت ندارد و می‌بینیم که از آن زمان از همین برچسب استفاده می‌کنند، سازندگان این القاب آمریکا و اسرائیل هستند، آن روز به شاه تلقین می‌شد و امروز نیز به جریان‌های سیاسی القا می‌کنند که هرکس پای رهبری ایستاد، افراطی و تندرو است./9315/پ201/ب5

ارسال نظرات