۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۲۴۵۱۵۸
کارشناس طب اسلامی در گفت‌وگو با رسا؛

تفاوت طب اسلامی با سایر طب‌ها مانند تفاوت خود اسلام با سایر مکاتب است

خبرگزاری رسا - طب اسلامی روش خودش را در درمان دارد؛ در حقیقت بیماری را ریشه یابی می‌کند؛ ظواهر و شکل بیماری خیلی مهم نیست، اگرچه درمانِ عوارض هم دارد و این مزیت طب اسلامی است.
تفاوت طب اسلامی با سایر طب‌ها مانند تفاوت خود اسلام با سایر مکاتب است طب اسلامي
دین مبین اسلام از این جهت که دین خاتم و کامل‌ترین دین است، تمامی ابعادش بر سایر مکاتب برتری دارد و یکی از آن ابعاد، بحث طب است. به عبارتی، تفاوت طب اسلامی با سایر طب‌ها مانند تفاوت اصل اسلام با سایر مکاتب است. طب اسلامی موضوعی  است که متأسفانه مهجور مانده و آگاهی زیادی از آن در بین عموم و چه بسا خواص وجود ندارد؛ در حالی‌که هزاران روایت در این رابطه موجود است و آیاتی از قرآن کریم نیز اشاراتی به مسائل طبی دارد.
یکی از افرادی که در حال حاضر به طور جدی و ریشه‌ای به طب اسلامی پرداخته، استاد عباس تبریزیان است. وی از شاگردان آیت الله خویی و شهید صدر بوده و در این رابطه کتاب مفصلی  به نام "دراسة فی طب الرسول المصطفی صلی الله علیه و آله" دارد  که به صورت اجتهادی و در چهار جلد به رشته تحریر درامده است. وی سالها در مشهد و اصفهان مشغول تدریس طب اسلامی بوده که شاگردانی هم در این زمینه و در راستای ترویج طب اسلامی  تربیت کرده است. بیماران  متعددی  هم از این  طریق درمان شده‌اند.
ایشان هم‌اینک به قم آمده و پس از مشهد و اصفهان قرار است مباحثی را داشته باشد. کلاس طب ایشان که تقریباً به سبک درس خارج و بر اساس کتاب مذکور است، هر شب در مسجد خاتم الانبیا(ص) شهرک پردیسان و صبح‌ها در مدرسه فیضیه برپاست.
 
 
هدف اصلی ما از انتشار این گفت‌وگو تذکر و تنبهی است که معتقدیم در راستای بحث طب و درمان بیماری‌ها باید به افکار عمومی و به خصوص به خواص جامعه و البته حوزویان یادآور شویم و اینکه بدانیم وضعیت سلامت جامعه و درمان بیماری‌ها در چه مسیر خطرناک و نامعلومی به پیش می‌رود و ربط و نسبت این مسیر و تبعاتش با فرامین دینی و آموزه‌های مذهبی ما چیست.
براستی حوزویان و عالمان دینی در این زمینه چه وظیفه‌ای بر عهده دارند. در این رابطه گفت‌و‌گویی با وی صورت گرفته که در ادامه می‌خوانیم.   
 
رسا - چطور شد که به طب اسلامی روی آوردید؟
یک اتفاق بود؛ حدود 35 سال پیش، همسرم در اول زندگی مبتلا به سرطان شد، بعد هم دکتر و درمان. روز آخر دکتر گفت طاقتش را داری؟ گفتم بگو. گفت: سرطان 12 نوع است و این بدترین نوعش است و فایده‌ای ندارد. ما هم آمدیم سراغ روایات؛ با همین درمانهای ساده درمان کردیم و خوب شد. دکترها هم تعجب کردند که چه کار کردی!
متوجه این نکته شدم که روایات ما در این زمینه غنی است و اسلام هم حرفی برای گفتن دارد.
 
 
رسا - از همان موقع نگارش کتاب را آغاز کردید؟
شروع به فیش برداری کردم. کتاب را حدوداً  15 سال پیش شروع کردم و تقریباً 5 سال طول کشید.
رسا - کتاب شامل چه مباحثی می‌شود؟
جلد اول، شامل علل و اقسام بیماری است؛ جلد دوم، درمانهای عمومی؛ جلد سوم، درمانهای خاص و جلد چهام هم بهداشت.
رسا -  به نظر شما چه لزومی دارد که روحانیت وارد طب شود؟
در حقیقت روحانیت باید به طب برگردد؛ چون از قدیم بوده و یک باب از کتب فقهی راجع به طب بوده است، لکن الان مهجور شده، بخصوص بعد از انقلاب صنعتی.
پیامبر صلی الله علیه و آله هم می‌فرماید: "العلم علمان علم الادیان و علم الابدان". این همه گنج درباره طب که حدود 11هزار حدیث است و راویان حدیث با چه زحمتی آن‌ها را به ما منتقل کرده‌اند و سزاوار نیست که ما این احادیث را نادیده بگیریم.
 
 
رسا - اعتبار احادیث در چه حدی است؟
اکثر روایات در کتاب کافی که از معتبرترین کتب است، موجود می‌باشد. یک کتاب طبی هم هست به نام طب الائمه که به امام عرضه شده و تغییراتی در آن انجام داده و امضاء کرده است.
رسا - طب سنتی با طب اسلامی چه تفاوتی دارد؟
می‌توان گفت تفاوت این دو خیلی زیاد است. شاید طب اسلامی به طب جدید نزدیکتر باشد تا طب سنتی! خلاصه اینکه تفاوت طب اسلامی با طب سنتی مانند تفاوت اسلام با مسیحیت است؛ چون منشأ آنها متفاوت است؛ منشأ طب اسلامی، قرآن و روایات است و منشأ طب سنتی، اخبار و کتابهای مسیحیان و یونانیان می‌باشد.
رسا - آیا طب سنتی ریشه در تعالیم انبیاء ندارد؟
قبول داریم؛ مثل خود مسیحیت. طب یونانی هم ریشه‌اش انبیاء است، ولی تحریف شده است. الان طب بوعلی سینا 60 درصد داروهایش شراب دارد! حتماً در تعالیم انبیاء نبوده است و این شدیداً‌ تحریف شده، مانند خود مسیحیت امروز که فایده‌ای ندارد و دینِ تحریف شده است.
 
 
رسا - آیا شرابی که در کتاب بوعلی است به معنای مطلق نوشیدنی نیست و قطعاً‌ به معنای شراب حرام است؟
شما می‌دانید که قانون بوعلی در ابتدا به عربی نوشته شده و بعداً به فارسی ترجمه شد. در متن عربی به اسم خمر آمده است.
 رسا - بیماریهای جدید که در زمان معصومین علیهم‌السلام نبوده چگونه با طب اسلامی درمان می‌شود؟
طب اسلامی روش خودش را در درمان دارد؛ در حقیقت بیماری را ریشه یابی می‌کند؛ ظواهر و شکل بیماری خیلی مهم نیست، اگرچه درمانِ عوارض هم دارد و این مزیت طب اسلامی است. طب جدید عوارض را درمان می‌کند؛ تب داشته باشی، تب را پایین می‌آورد، سر درد داشته باشی، درد را تسکین می‌دهد؛ اما اینکه ریشه‌اش چیست، دنبال آن نیست و چه بسا نمی‌شناسد.
طب سنتی بیشتر دنبال ریشه است؛ طبایع، اخلاط، سردی و گرمی و امثال این‌ها. طب اسلامی هر دوی این‌ها را جمع کرده، هم درمان ریشه‌ای دارد، هم درمان عوارض. هر بیماری ریشه‌ای دارد و ریشه‌اش قابل تشخیص است.
علاوه بر این، در طب اسلامی داروهایی داریم که کل بیماریها را درمان می‌کند؛ مثل داروی حضرت محمد(ص)، شافی حضرت موسی(ع) و جامع امام رضا(ع).
 
 
رسا - این‌ها تجربه هم شده است؟
ما همین کار را کردیم؛ مدتی تئوری کار کردیم، دیدیم تا وقتی در عمل نیاید مردم استقبال نمی‌کنند؛ شروع کردیم به درمان و درست کردن داروها و خیلی جواب داد. ما این کلمه "معجزه" را کمتر روزی است که نشنویم. ، چیزی که درمان ندارد را می‌آیند درمان می‌شوند و می‌گویند معجزه شده است.
رسا - امکان دسترسی به داروها چگونه است؟     
90 درصد گیاهان دارویی در خود ایران است. داروهای اسلامی عمدتاً ترکیبی است و فن خودش را دارد. این چیزی نیست که ما یک روزه بدست آورده باشیم. 15-10 سال طول کشید تا توانستیم درست کنیم؛ ولی الحمدلله الان در  مشهد افرادی هستند که یاد گرفتند و شروع به درمان کردند؛ در اصفهان هم همینطور؛ حالا هم آمدیم قم. کلاسهایی که می‌گذاریم برای همین است که دیگران یاد بگیرند و فراگیر بشود.
 
رسا - به نظر شما چرا مردم به طب اسلامی اقبالی ندارند و یا اگر اقبالی هم داشته باشند معمولاً بعد از نتیجه نگرفتن از طب جدید است؟
علت این است که آگاهی نیست. خیلی‌ها، حتی علما نمی‌دانند که طب اسلامی داریم، چه برسد به مردم عادی. خیلی از علما اوایل کار ما می‌آمدند و می‌گفتند شما که می‌گویید طب اسلامی، اصلاً ‌طب اسلامی نداریم!  ‌
 
 
بنده معتقدم که اگر به طب اسلامی میدان بدهند، مردم طب شیمیایی را کنار می‌گذارند؛ همان اتفاقی که در آلمان که مرکز طب شیمیایی است، افتاد و بزرگترین کارخانه‌های دارو را دارد؛ ولی امروز 80 ذرصد با گیاه درمان می‌شوند. این اتفاق در همه جا خواهد افتاد.
 رسا - در واقع داروهای جدیدی است که قبلاً نبوده؟
بله قبلاً مطرح نبوده و این بخاطر کوتاهی خود ما است و الّا در روایت درباره جامع امام رضا(ع) می‌فرماید: "هو دواء معروف عند الشیعه". دارویی است که در خانه همه بوده است. ما این را از دست دادیم و داروی بسیار مؤثری است.
 رسا - چند نمونه از موارد صعب العلاج که بهبودی پیدا کردند را بیان کنید.
خیلی بوده؛ یکی همان اتفاق اول که برای همسرم افتاد. همین داروی جامع، سنگ کلیه را هر چقدر بزرگ هم باشد آب می‌کند. این خودش یک معجزه است. کسی می‌گفت سنگ صفرای 2 سانتی متری را خرد می‌کند. سنگ صفرایی که درمان ندارد، فقط عمل است که کیسه صفرا را خارج می‌کنند. درمان ام اس برای ما مثل سرماخوردگی است  که درمان می‌شود.
 
 
رسا -  یعنی مواردی داشتید که ام اس داشتند و خوب شدند؟
 فراوان؛ ام اس در اصفهان زیاد است؛ چون مرکز ام اس است، شاید روزی هفت نفر برای ام اس مراجعه می‌کردند.
رسا - از خارج  کشور مراجعه کننده داشته‌اید؟
خیلی؛ مثلاً 5 نابینا از آلمان آورده بودند که درمان کردیم.
رسا - کور مادرزاد؟
 در اثر ازدواج فامیلی که به مرور نابینا شده‌اند.
رسا - پس این مسئله درست است که ازدواج فامیلی مشکل ساز می‌شود؟
بله؛ ولی تدابیری هست که اگر انجام شود مشکلی پیش نمی‌آید. الان معولیتها زیاد است و اختصاصی به ازدواج فامیلی ندارد و این بخاطر این است که سفارشات معصومین علیهم السلام عمل نمی‌شود؛ اگر عمل کنند مشکلی پیش نمی‌آید.
رسا - چه نقدهایی به طب شیمیایی دارید؟
یک مشکلش این است که فقط عوارض را تسکین می‌دهد و ریشه‌ای درمان نمی‌کند. دوم اینکه بیشتر بیماریها را درمان نمی‌کند؛ مثل فشار خون، قند، سرطان و... . مشکل سوم این است که این داروهای شیمیایی ممکن است که تسکین دهد، ولی عوارض دارد. هر دارویی را در بروشورش می‌خوانید که 10 عوارض دارد.
مشکل دیگر این است که برای ما نیست، برای غربیهاست. 90 درصد کارخانه‌های دارو برای صهیونیستها است و با دارو هر بلایی بر سر ما بخواهند، می آورند. 35 سال پیش که رفتیم مشهد، 2 داروخانه داشت، آن هم خالی! الان چند برابر شده، آن هم پر. یک سیاست عمدی دارند که اگر یک دارو مصرف کنی،  بعد از چند وقت محتاج سه دارو می‌شوی و همینطور احتیاج  به دارو را زیاد می‌کنند تا اینکه منافع خودشان تضمین شود.
این‌ها یقیناً دنبال سلامتی ما نیستند و می‌خواهند ما بیمار باشیم و بابت بیماری پول بدهیم. از زمانی که مصرف داروها زیاد شد، ابتلا به سرطان و نازایی زیاد شد. الان آمار می‌گوید 13-12 میلیون نازا در ایران وجود دارد، ولی بنده معتقدم 20 میلیون نازا داریم!
 
 
آن‌ها اگر برای سرما خوردگی به ما آسپرین بدهند ضرر می‌کنند؛ ولی اگر در آسپرین چیزی بگذارند که  مبتلا به سرطان شویم، مجبوریم تمام هستی‌مان را بدهیم، آخرش هم فایده‌ای ندارد؛ 6 ماه با زجر زندگی می‌کند، تمام سرمایه‌اش را هم داده برای داروی شیمیایی امریکایی و هیچ فایده‌ای هم ندارد.
خلاصه جای نقد بسیار است و با وجود طب اسلامی که منشئش معصومین علیهم‌السلام است و پیامبر(ص) می‌فرماید جبرئیل به من آموخت و ائمه(ع) می‌فرمایند که ما این را از کتاب طب گرفتیم، از پیامبر(ص) از جبرئیل، از خدا؛ دیگر سندی از این بالاتر وجود ندارد.
رسا - عکس‌العمل  وزارت بهداشت و پزشکانی که اعتقاد جدی به طب جدید دارند، نسبت به فعالیت شما چه بوده است؟
 عکس العمل‌ها متفاوت بود. زمانی که در مشهد بودیم عکس‌العمل خوب بود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از شاگردهای اول بنده بود و در کلاسها شرکت می‌کرد، پشتوانه خوبی بود و مردم اعتقاد پیدا کردند. فقط در اصفهان که بودیم مختصری مزاحمت ایجاد شد که آن هم بعداً رفع شد.
رسا - بیشتر رویکردشان استقبال از مباحث شماست یا بر علیه است؟
مختلف است. آن‌هایی که معتقد و با ایمان هستند شدیداً استقبال می‌کنند. آن‌هایی که به ظاهر مسلمان و شیعه هستند، سعی می‌کنند بکوبند. بعضی‌ها هم دوست دارند کاری کنند، ولی قانون به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که دانشگاه را متحول کنند. در همین حد که کتاب و سی دی پخش کنند کمک می‌کنند.
رسا - با توجه به بودجه‌های تحقیقاتی که دانشگاهها دارند چرا آزمایش نمی‌کنند تا نتیجه‌اش را ببینند؟
این‌ها مو به مو قوانین وزارت بهداشت را دنبال می‌کنند. الان وزارت بهداشت رفته در فاز طب سنتی و درصدد تأسیس دانشگاه طب سنتی هستند. خود وزیر بهداشت هم شاید اسم طب اسلامی را نشنیده باشد. به طب سنتی می‌گویند اسلامی. همین که نویسنده کتابی مسلمان باشد می‌گویند طب  اسلامی؛ در حالی‌که این اشتباه است. الان در مرحله اول تمام همّ و غم ما این است که این تفاوت را بشناسانیم.
رسا‌ - در پایان اگر نکته‌ای هست بیان کنید.
 صحبت در این رابطه زیاد است. الان اقتصاد مقاومتی و بی نیاز شدن از غرب مطرح است. حربه‌ای که می‌تواند به ما ضربه بزند همین داروهاست.
اگر با ایران می‌‌جنگیدند نهایت 150 هزار نفر کشته می‌شدند؛ ولی این‌ها چقدر نفوذ دارند که با دو کلمه "فرزند کمتر، زندگی بهتر" میلیونها بچه را کشتند؛ چون در اکثر لوازم جلوگیری، نطفه منعقد می‌شود بعد می‌میرد و این شیعه کشی بوده یا با همین داروهایشان کاری کردند که بیست میلیون نازا داریم. الان اکثراً کم‌زا شده‌اند و طوری شده که خانمها بیش از دو بچه نمی‌توانند بیاورند و این از نظر جمعیتی خیلی خطرناک است. داروهای تولید داخل هم مواد اصلی‌اش از آن‌جاست. ما موش آزمایشگاهی آن‌ها شدیم.
الان 70 درصد مردم بیمار هستند؛ قبلاً این طور نبود. این‌ها همه عمدی بوده. ما فکر می‌کنیم طبیعی بوده است؛ یک نمونه‌اش شربت سرفه است. روایات می‌گوید سرفه را درمان نکنید؛ درمان سرفه باعث سکته مغزی می‌شود. الان هم می بینیم که سکته مغزی شایع شده است.
پیامبر(ص) می‌فرماید سرماخورگی را درمان نکنید. اگر درمان کنید مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی می‌شوید. خودشان سرماخورگی را درمان نمی‌کنند ولی به ما تجویز می‌کنند. اگر آمار بگیریم می‌بینیم که چه جنایت بزرگی در حق شیعیان و مسلمانان کرده‌اند.
رسا - چه نوع سرفه‌ای را نباید درمان کرد؟
سرفه‌ای که همراه با تب و عفونت باشد باید درمان شود؛ ولی اگر برای قلب و چیز دیگر باشد نباید درمان شود.
رسا - بحث پردامنه و مفصلی است ولی به همین مقدار بسنده می کنیم و از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.
من هم از شما تشکر و برایتان آرزوی موفقیت می‌کنم. والحمدلله رب العالمین.
 
گفت‌وگو از: بابک شکورزاده
 
/403/999/م
ارسال نظرات