۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۲۴۶۴۳۲

بازتاب راهپیمایی 22 بهمن در رسانه‌های عربی و غربی

خبرگزاری رسا ـ حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن در کنار «شعار مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و نیز سخنان رییس‌جمهور درباره مسئله هسته‌ای ایران از جمله مهمترین نکاتی بودند که رسانه‌های عربی و غربی برای انعکاس این رویداد بر آنها متمرکز شدند.
حماسه حضور مردم قم در راهپيمايي يوم الله 22 بهمن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، راهپیمایی ملت ایران در سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران مانند هر سال بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی و عربی داشت به ویژه که امسال 250 خبرنگار خارجی برای پوشش این رویداد مهم تاریخی در تهران حضور یافته بودند و هر یک از زاویه دید خود به انعکاس این جشن پرداختند.

 

دستاوردهای بزرگ ایران با وجود تحریم‌ها

 

خبرگزاری رسمی یمن با نام «سبأ» از جمله رسانه‌هایی بود که ضمن پرداختن به حضور میلیونی مردم در جشن انقلاب، به تشریح موفقیت‌های ایران در طول سی‌وشش سال پس از انقلاب با وجود تحریم‌ها پرداخت و نوشت: ملت ایران سی‌وششمین سالگرد انقلاب خود به رهبری امام راحل را مانند هر سال با تظاهرات میلیونی در سرتاسر این کشور جشن گرفت.

 

این خبرگزاری با اشاره به اینکه جشن پیروزی انقلاب ایران در سایه دستاوردهای بزرگ این کشور در زمینه‌های مختلف برگزار شد، افزود: انقلاب ایران یکی از بارزترین اتفاقات تاریخ معاصر و الگویی است که باید به آن اقتدا شود. انقلاب ایران به رهبری امام خمینی با چند ویژگی متمایز بود که توانست در نهایت پیروز شود و ستون‌های جمهوری اسلامی را به عنوان یک نیروی فعال و موثر منطقه‌ای و بین‌المللی محکم کند. مردم ایران با همه‌پرسی «جمهوری اسلامی» را انتخاب کردند و این حکومت بر آنها تحمیل نشد.

 

به نوشته خبرگزاری «سبأ»، اما مهم‌ترین دستاورد سیاسی انقلاب ایران، سرنگونی حکومت شاهنشاهی و پایان ظلم علیه ملت بود که پس از آن حقوق دموکراتیک به مردم داده شد و از آن زمان تاکنون 7 دوره انتخابات ریاست جمهوری و 8 دوره انتخابات مجلس برگزار شده است.

 

این خبرگزاری یمنی افزود: در زمینه اقتصادی نیز ایران توانست نفت خود را حفظ کند و مانع از غارت آن شود. ایران سعی کرد با تکیه بر منابع و قدرت خود به خودکفایی در زمینه‌های مختلف برسد. اما دستاوردهای ایران فقط به زمینه سیاسی و اقتصادی محدود نشد بلکه ایران در زمینه نظامی و سلاح نیز بسیار پیشرفت کرد و علی‌رغم تحریم‌ها توانست به خودکفایی در ساخت موشک بالستیک، کِشتی‌های جنگی، توپ و جنگنده ، صنایع رادار، دفاع هوایی و وسایل جنگ الکترونیکی برسد.

 

البته موضوع دیگری که در این میان برای رسانه‌های یمنی جالب توجه بود، نصب تصاویری از رهبر جنبش انصارالله یمن در خیابان‌های تهران در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود. 

 

وبگاه خبری «یمن 24» در خبری با انتشار تصویری از یک بنر بزرگ از تصویر عبدالملک الحوثی، نوشت: فعالان در فضای مجازی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک تصاویری از خیابان‌های تهران، پایتخت ایران منتشر کردند که نشان می‌دهد، مقامات ایران به عبدالملک الحوثی به دلیل انقلابش در یمن تبریک می‌گویند.  وبگاه خبری «الصحافه نت» یمن، «الیمن السعیدة» و «رصد 24» نیز این مسئله را بازتاب دادند.

 

روحانی مذاکرات را به منازعات خاورمیانه پیوند داد

 

از دیگر جنبه‌هایی که رسانه‌های غربی و عربی بر روی آن تمرکز ویژه‌ای داشتند، سخنرانی حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود. به عنوان مثال خبرگزاری فرانسه با اشاره به حضور «پرشمار» مردم تهران در یوم‌الله 22 بهمن درباره سخنرانی رییس‌جمهور نوشت: حسن روحانی مذاکرات هسته‌ای را به حل منازعات خاورمیانه با حضور ایران پیوند داد.

 

این خبرگزاری نوشت: حسن روحانی رییس‌جمهور ایران تاکید کرد که جهان برای باثبات کردن منطقه پردردسر خاورمیانه به ایران نیاز دارد. این اظهارات به شاخه‌ها و ابعاد گسترده‌تر توافق هسته‌ای ایران اشاره می‌کند. در واقع، در یک سخنرانی که زنده از طریق تلویزیون پخش می‌شد،‌ روحانی تلویحا مذاکرات هسته‌ای جاری با قدرت‌های جهانی را به حل منازعات خونین سوریه و عراق پیوند داد.

 

اشاره این خبرگزاری به بخشی از سخنان رییس‌جمهور ایران بود که گفت: «اگر خواهان صلح و ثبات در منطقه و ریشه کنی تروریسم هستید، هیچ راهی به جز حضور جمهوری اسلامی ایران نیست».

 

پاسخ روحانی به اوباما

 

بخش انگلیسی شبکه الجزیره نیز در بازتاب سخنان رییس‌جمهور کشورمان گزارش کرد، اظهارات حسن روحانی ظاهرا پاسخ به حرف‌های اوباما بود که تمایل و شوق سیاسی ایران برای رسیدن به توافق هسته‌ای را خواستار شده بود.

 

این شبکه خبری نوشت: رییس‌جمهور ایران به جهان گفت که فرصت توافق هسته‌ای را غنیمت شمرند. او همچنین اعلام کرد، در حال حاضر، پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است، گرچه ما هنوز از توافق نهایی فاصله داریم.

 

الجزیره ادامه داد: ایران گام‌های لازم را برداشته و نوبت طرف مقابل است که فرصت را غنیمت شمرد.

 

این شبکه سپس به اظهارات رییس‌جمهور ایران در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و نوشت که روحانی به دیپلمات‌های خارجی گفت که ایران هنوز به «راه حل برد برد» در مذاکرات معتقد است.

 

نمایش قدرت علیه تحریم

 

روزنامه استرالیایی «سان هرالد» نیز با اشاره به حضور مردم در مراسم سالگردهای پیروزی انقلاب نوشت، مردم ایران برای نمایش قدرت علیه تحریم‌های غربی در راهپیمایی 22 بهمن شرکت می‌کنند.

 

این روزنامه استرالیایی نوشت: در حالی‌که ایران و 1+5 در حال انجام مذاکرات هسته‌ای هستند، مردم ایران سی‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن گرفتند. امروز (چهارشنبه) مردم تهران و دیگر شهرهای ایران با حضور در راهپیمایی 22 بهمن، شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند.

 

این روزنامه استرالیایی در ادامه به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 به رهبری امام خمینی (ره) اشاره کرد و نوشت: «مردم ایران رژیم آمریکایی شاه پهلوی را سرنگون کردند».

 

سان هرالد همچنین از کودتای آمریکایی سال 1332 در ایران نوشت و آن را دلیل اختلاف ایران و آمریکا دانست و نوشت که «با دخالت آمریکا نخست وزیر وقت ایران برکنار شده و شاه پهلوی به قدرت رسید و همین سرآغاز اختلافات چندین دهه‌ای میان ملت ایران و آمریکا شد».

 

در ادامه سان هرالد افزود: مردم ایران در سال‌های اخیر با حضور در راهپیمایی‌های سالگرد پیروزی انقلاب حضور می‌یابند تا نمایش قدرت علیه تحریم‌های غرب به بهانه برنامه هسته‌ای را به رخ بکشند.

 

طنین شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»

 

رادیو ان‌بی‌سی آمریکا نیز در گزارشی درباره تظاهرات 22 بهمن گزارش داد که علی رغم ادامه مذاکرات هسته‌ای و کاهش موقتی تحریم‌ها، همچنان شعار مرگ بر آمریکا در تجمعات خیابانی ایران وجود دارد.

 

این رسانه آمریکایی با مهم خواندن راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران،‌ دلخوری خود را از شعار مرگ بر آمریکا نشان داد و در گزارشی تحت عنوان «انقلاب ایران: چرا پس از دهه‌ها همچنان این موضوع مهم است»، نوشت: «در 11 فوریه ایرانی‌ها در جشن پیروزی انقلاب 1979(1357) به خیایان‌ها می‌آیند. این اتفاق (انقلاب اسلامی) نقطه عطفی برای این کشور رقم زد چرا که مردم محمدرضاشاه پهلوی پادشاه مورد حمایت آمریکا را ساقط کرده و جمهوری اسلامی به رهبری آیت‌الله روح‌الله خمینی جایگزین آن شد».

 

در ادامه این گزارش آمده است: انقلاب سبب وخامت در روابط ایران با آمریکا و دیگر کشورهای غربی شد. علی‌رغم مذاکرات پیش‌رو درباره برنامه هسته‌ای ایران و کاهش موقتی تحریم‌ها، وخامت روابط همچنان امروز هم وجود دارد و شهروندان در خیابان‌ها شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در بازتاب سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران گزارش کرد که مردم سراسر ایران با شعارهای فراوان علیه آمریکا و اسرائیل، سالگرد انقلاب اسلامی 1979 خود را جشن گرفتند.

 

در این گزارش نوشته شده ایران روز چهارشنبه (امروز) سالگرد انقلاب اسلامی 1979 خود را با راهپیمایی‌های گسترده، شعارهای فراوان علیه آمریکا و اسرائیل در حالی جشن گرفت که این کشور تلاش دارد در خصوص موضوع هسته‌ای خود با گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) به توافق برسد.

 

آسوشیتدپرس سپس به سخنرانی رییس‌جمهور ایران در این مراسم اشاره کرد و نوشت که روحانی به جمعیت هزاران نفری در تهران گفت که از هیچ تلاشی برای حفظ حقوق جمهوری اسلامی در مذاکره با قدرت‌های جهان دریغ نمی‌کند.

 

این خبرگزاری سپس به مصاحبه خود با یکی از افرادی که در این راهپیمایی شرکت کرده بود، اشاره کرد و نوشت که «طیبه احمدی» یک زن ایرانی است که در این راهپیمایی شرکت کرده و می‌گوید: « مذاکرات هسته‌ای یکی از دلایلی است که ایرانی را بیش از پیش به شرکت در این راهپیمایی ترغیب کرده است. امسال، ما در مقایسه با سال‌های قبل حضور پررنگ‌تری داشتیم و این به واسطه مذاکرات هسته‌ای بوده تا به آمریکا بفهمانیم که نمی‌تواند در این مذاکرات به اهداف خود برسد».

 

خبرگزاری شینهو‌ا نیز با اشاره به حضور گسترده مردم نوشت: صدها هزار نفر از مردم ایران با در دست داشتن پرچم، بنر و تصاویری از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله روح الله موسوی خمینی و در دست داشتن تصاویر جانشین وی، رهبر ایران آیت الله خامنه‌ای، در خیابان‌ها حضور دارند و شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل را سر می‌دهند.

 

خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارشی درباره حضور مردم ایران در مراسم 22 بهمن به موضوع مذاکرات هسته‌ای و مساله لغو تحریم‌ها از نگاه حاضران در راهپیمایی پرداخت و به نقل از یک بانوی معلم تهرانی نوشت: در مذاکرات هسته‌ای، ما نباید استقلال خود را فدای لغو تحریم‌ها کنیم.

 

پایگاه «آذر نیوز» نیز از دیگر رسانه‌هایی بود که بر شعار «مرگ بر آمریکا» راهپیمایی امسال تمرکز کرد و نوشت: ایرانی‌ها ضمن شرکت در تظاهرات گسترده تهران و بسیاری دیگر از شهرها به مناسبت 36 امین سالگرد پیروزی انقلاب، شعارهای مرگ بر آمریکا و اسرائیل سر دادند./980/ب101/د

ارسال نظرات