۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۲۴۷۰۴۶
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

انقلاب اسلامی در حدوث و بقا معجزه مساجد است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، انقلاب اسلامی را هم در حدوث و هم در بقاء معجزه مسجدها خواند و گفت: حدود ٩٧ درصد شهدای ما بچه‌های مسجدند.
حجت الاسلام حاج علي اکبري

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، با اشاره به اینکه در بهرهگیری از ظرفیت فرهنگی مساجد یک وضع موجود داریم و یک وضع مطلوب گفت: در وضعیت موجود در حوزه فرهنگی دینی و انقلابی هرچه داریم از مسجد داریم.

 

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد انقلاب اسلامی را هم در حدوث و هم در بقاء معجزه مسجدها خواند و افزود: حدود ٩٧ درصد شهدای ما بچه های مسجدند. مسجد انسان تراز، مومن مجاهد و شهید تربیت می‌کند.

 

وی با بیان اینکه هیچ چیز دیگری در این کارکردها با مسجد قابل مقایسه نیست، گفت: مسجد یک جنبه ملکوتی و قدسی دارد که به پیوست آن احکام خاصی بر آن بار می شود. آثار واقعی در فرآیندهای تربیت و رشد محصول بعد ملکوتی مسجد است؛ لذا چیزی قابل هماوردی با مسجد نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به اینکه میزان استفاده ما از این ظرفیت‌ها مهم است، گفت: بی شک هر مقدار که استفاده کنیم مسجد برای ما در آموزش و فرهنگ میدان باز می کند. هم در تولید ارزش ها و هم در ترویج و نگه داری آنها مسجد نقش دارد.

 

وی وضعیت مطلوب پیش رو را شامل دوبخش دانست و گفت: یکی بخشهای فرهنگی، تربیتی و تعلیمی در جامعه است و دیگری کارکردهای مسجد است. این دو را اگر کنار هم بگذاریم پی میبریم که نه به این نیازها پاسخ درخوری داده می شود و نه مساجد ما از همه ظرفیتش استفاده میشود.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تاکید بر اینکه مسجد کارکردهایی فراتر از یک معبد دارد گفت: مسجد، در فرهنگ اسلامی یک نهاد چند ضلعی است که جنبه کانونی آن معبد بودن و محل عبادت بودن است. ولی در کنارش تعلیم و تربیت و فعالیتهای اجتماعی و خدمت رسانی نیز وجود دارد و دهها نکته دیگه کنار آن شکل میگیرد.

 

وی ادامه داد: مسجد، با ملاحظه آنچه که ما در مسجد تراز اسلامی میشناسیم، هم محل نماز است، هم محل سیاست است و هم محل اجتماع.

 

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به تاثیر پذیری مساجد از انقلاب اسلامی گفت: علی رغم تمامی تحولات مثبت در مساجد از بسیاری از کارکردهای مذکور فاصله داریم و مساجد ما محرومند.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: هر چه جلوتر آمدیم با توجه به هجمه های فرهنگی، تغییر سبک زندگی و برداشته شدن مرزهای فرهنگی نیازمان به کارکردهای ناب مسجدی به لحاظ کمی و کیفی بیشتر شد.

 

وی با بیان اینکه با توجه به این دو مسئله میتوان گفت فاصله ما با وضع مطلوب بسیار زیاد است، ادامه داد:متاسفانه تعداد مساجدمان خصوصا در شهرهای بزرگ مکفی نیست و مسجد در دسترس نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری اظهار داشت: در کل کشور بین ٧٠ تا ٨٠ هزار مسجد داریم. مثلا در تهران حدود ٢٠٤١ مسجد و در شهرستانهای تهران ١٢٥٧ مسجد داریم؛ یعنی جمعا ٣٢٩٨ مسجد در استان تهران داریم.

 

وی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از این آمار مساجد بسیار کوچک محلهای است و این نباید ما را در بررسی آمار به اشتباه بیندازد، گفت: در یک محاسبه اولیه به این نتیجه رسیدم که اگر بخواهیم به نیازهای مسجدی در استان پاسخ بگوییم باید آن آماری که در حال حاضر داریم ٧ برابر شود.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: در تهران حداقل هزار مسجد جامع، نه مسجد محله، کم داریم. البته دقت داشته باشید مسجد جامع با مسجد محله هم از لحاظ متراژ و هم به لحاظ بخش های پیرامونی تفاوت های اساسی دارند. اگر بخواهیم به نیاز جامعه پاسخ داده شود. حداقل ٤هزار مسجد دیگر برای تهران نیاز داریم.

 

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه در بین مساجد موجود، در استان تهران حدود ٦٦ درصد تحت پوشش امام جماعت قرار دارند، گفت: توجه داشته باشید در تهران پوشش نمازجماعت، پوشش تقریبا کاملی است و ٦٦ درصد مساجد ما در استان تهران امام جماعت دارند.

 

وی با تاکید بر اینکه ١٤ درصد مساجد تهران که غالبا مساجدی بسیار کوچک هستند و امکان شکلگیری جماعت در آن نیست فاقد امام جماعت هستند. گفت: شهر تهران در پوشش امام جماعت و برگزاری نماز جماعت جزو شهرهای ممتاز کشور است.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اظهار داشت: در شهرستان های استان تهران ٤١ درصد کمبود امام جماعت داریم به این معنی که از ١٢٥٧ مسجد ٥٢٥ مسجد امام جماعت دارد؛ اما در کل کشور در خوشبینانهترین وضعیت ٣٥ درصد مساجد امام جماعت دارند./904/د101/ف

منبع: مرکز رسیدگی به امور مساجد

ارسال نظرات