۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۲۴۷۴۱۶

دفتر دوم «راز رسانه» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ دفتر دوم «راز رسانه» (گفتارها و گفت‌وگوهای نادر طالب‌زاده) نوشته یاسر عسگری از سوی دفتر نشر معارف راهی بازار کتاب شد.
دفتر دوم «راز رسانه»

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رسانه‌های ما در حالت نیمه‌تعارفی قرار دارد و بسیاری از برنامه‌های فعلی تلویزیون ما 20 سال از زمان عقب است. این وضعیت ما را مجبور می‌کند که به فکر خلاقیت‌های رسانه‌ای بیفتیم. در این صحنه نبرد، دشمن ما را به لبه‌ پرتگاه رسانده، پرتگاهی که ده کیلومتر عمق دارد و در صورت سقوط، مرگ قطعی را به همراه خواهد داشت. اینجاست که ما به فکر چاره می‌افتیم. وضعیت فعلی ما، شبیه چنین صحنه نبردی است که یا باید حمله کنیم و این غول رسانه‌ای را به زمین بزنیم، یا در مقابل آن تسلیم به مرگ شویم.

 

دفتر دوم «راز رسانه» از چهار فصل «مسیحیت از دریچه سینما»، «کم‌کاری نهادهای فرهنگی و خیزش نو»، «مواجهه با آمریکا؛ وضعیت کنونی جهان» و  «سینما، مستند، راه پیش‌روی رسانه» تشکیل و به صورت پرسش و پاسخ گردآوری شده است.

 

نگارنده در فصل اول به «قصه مسیح علیه السلام، قصه امروز ماست»، «برنابا، انجیلی که نمی‌شناسیم»، «مسیح علیه السلام این‌بار مصلوب نمی‌شود»، «تشنگی مسیحیت غرب برای شنیدن حرف‌های جدید» و «جذابیت روایت مسلمانان از مسیح علیه السلام» عناوین گفتگوهای این فصل است.

 

نویسنده در این کتاب جواب نادر طالب‌زاده به سؤالی در رابطه با وجوه اشتراک زیاد اسلام و مسیحیت را آورده و نوشته است: «بحث ظهور منجی آخرالزمان که دائما مورد تأکید مسیحیان است ـ با تأکید خاص بر ظهور دوباره حضرت مسیح علیه‌السلام ـ در دهه هشتاد میلادی موج جدیدی پیدا کرد، یعنی درست بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که ظهور امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه الشریف مطرح می‌شود. این حرکت‌ها باعث شد تا ما هم درباره حضرت مسیح علیه‌السلام روشنگری کنیم.»

 

نگارنده در فصل دوم این کتاب به «هنر انقلاب و مدیریت فرهنگی»، «ضعف نهادهای فرهنگی در فتنه 88»، «ما کم‌کاری کردیم»، «جوان و دین‌گرایی»، «جنگ نرم و رسالت ما»، «ایران حرف برای گفتن دارد»، «فیلم‌های جشنواره عمار؛ سفیران فرهنگی انقلاب اسلامی»، «جشنواره عمار؛ فرم‌شکن و گفتمان ساز»، «رشد مطالعه، رسالت تاریخی ما» و «میرشکاک، حکیم و عارف و شاعر» پرداخته شده است.

 

در فصل سوم در رابطه با «فرهنگ اعتراض و بایدهای جنگ فرهنگی با آمریکا»، «آشنایی با نشریه آمریکن فری پرس»، «جنبش وال استریت، آغاز یک انقلاب در آمریکا»،‌ «سریال 24، سردرگمی محض، اما به شدت سرگرم‌کننده»، «سیاست‌های سینمای هالیوود به بهانه ساخت آرگو»، «ایرانیوم، مصداق واقعی جنگ نرم»،‌ «نبرد رسانه‌ای انقلاب اسلامی با غرب»، «جای خالی ما در آمریکا»، «نقض آزادی بیان و رسانه، پوشالی بودن دموکراسی غربی»، «بوسنی، منطقه‌ای در معرض انفجار»، «رسانه و حوزه بین الملل»، «تصویر ما در غرب» و «حساسیت رسانه‌های غربی روی رهبر معظم انقلاب» مطالبی به نگارش آمده است.

 

در بخش تصویر ما در غرب، که بیانات مسعود فراستی، نادر طالب‌زاده و جهانگیر الماسی که در میزگردی بیان شده، از زبان نادر طالب‌زاده نوشته شده است: «کشور ما، بعد از انقلاب، تا چندسال اول فیلمی برجسته و مطرح نداشت تا بتواند در صحنه بین‌المللی ارائه کند. این موج از سال 1985 شروع شد. بعد از انقلاب الهام بزرگی برای غربی‌ها ایجاد شد مبنی بر اینکه در ایران چه اتفاقی افتاده است. شاید بزرگترین حرکت‌دهنده و کاتالیزور سینمای ایران در بعد از انقلاب همین ابهام بزرگ درباره خود ایران بود.»

 

از عناوین مورد بحث در بخش چهارم «سینمای شریعت، سینمای حقیقت»، «راهکارهایی برای سینما»، «زن در سینما»، «سینما و مهدویت»، «سینمای جنگ ما و سینمای جنگ آنها»، «چشم‌انداز سینمای انقلابی»، «مستندسازی؛ بایدها و نبایدها»، «جایگاه مستند در تلویزیون» و «رسانه ایران، ایستادگی هایش است» است.

 

 علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 37740004 ـ 025 تماس بگیرند.

 

لازم به ذکر است، دفتر دوم «راز رسانه» در 320 صفحه با شمارگان 2000 نسخه و به قیمت 12000 تومان به همت دفتر نشر معارف منتشر شده است./992/پ202/ق

ارسال نظرات