۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۲۴۸۸۷۲
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

خلود عذاب بر اساس روایات امری قطعی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: رد خلود عذاب در جهنم به محالات بسیاری منجر می‏شود.
قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یازدهمین نشست علمی پژوهشی نگاه عقلایی به آیات خلود شب گذشته در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

 

حجت‏الاسلام حمیدرضا شاکرین عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اثبات خلود برای برخی مجرمان در جهنم و رد دلایل نفی خلود گفت: بحث خلود عذاب در جهنم اصالتا از نقل گرفته می‏شوند نه از عقل و خود بحث معاد نیز در ابتدا از نقل گرفته شده و عقل تصرف زیادی نمی‏تواند به روی مباحث معاد داشته باشد.

 

وی افزود: ملاصدرا در ابتدا قائل به عدم قبول خلود عذاب بود اما در نهایت خلود در جهنم را به سبب کثرت منقولات دینی در این موضوع پذیرفت.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان ردیه خود بر نظر عدم خلود خاطر نشان کرد: نافیان خلود با بیان هدف خلقت به عنوان سعادت خلود عذاب را نفی می‏کند در صورتی که سعادت و کمال رخ داده، زیرا خود نفس خلقت کمال است و اگر کسی با سوء اختیار خود به کمال ثانوی نرسیده به هدف خلقت نیز دست پیدا نکرده است.

 

وی در رد دلیل نافیان خلود مبنی بر تناسب جرم و جزا ابراز داشت: محدودیت جرمی که باید محدودیت جزا را در بر داشته باشد باید ثابت شود، زیرا هنوز معلوم نیست که اعمال لازمه خلود مانند قتل یا شرک آثاری محدود داشته باشد.

 

حجت‏الاسلام شاکرین تأکید کرد: عدم خلقت افراد مجرم لازم‏العذاب ابدی به فرض علم خداوند به احوال آنها نقض سلسله علل وجودی آنها است و با نظام خلقت در تعارض است و این با حکمت الهی سازگار نیست.

 

وی در پایان گفت: بسیاری از روایات وجود دارد که برخی انسان‏ها را خالد در عذاب جهنم می‏داند که اینها به سادگی قابل تأویل نیست./1329/پ202/ف

ارسال نظرات