خلود عذاب بر اساس روایات امری قطعی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یازدهمین نشست علمی پژوهشی نگاه عقلایی به آیات خلود شب گذشته در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.
حجتالاسلام حمیدرضا شاکرین عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اثبات خلود برای برخی مجرمان در جهنم و رد دلایل نفی خلود گفت: بحث خلود عذاب در جهنم اصالتا از نقل گرفته میشوند نه از عقل و خود بحث معاد نیز در ابتدا از نقل گرفته شده و عقل تصرف زیادی نمیتواند به روی مباحث معاد داشته باشد.
وی افزود: ملاصدرا در ابتدا قائل به عدم قبول خلود عذاب بود اما در نهایت خلود در جهنم را به سبب کثرت منقولات دینی در این موضوع پذیرفت.
استاد حوزه علمیه قم با بیان ردیه خود بر نظر عدم خلود خاطر نشان کرد: نافیان خلود با بیان هدف خلقت به عنوان سعادت خلود عذاب را نفی میکند در صورتی که سعادت و کمال رخ داده، زیرا خود نفس خلقت کمال است و اگر کسی با سوء اختیار خود به کمال ثانوی نرسیده به هدف خلقت نیز دست پیدا نکرده است.
وی در رد دلیل نافیان خلود مبنی بر تناسب جرم و جزا ابراز داشت: محدودیت جرمی که باید محدودیت جزا را در بر داشته باشد باید ثابت شود، زیرا هنوز معلوم نیست که اعمال لازمه خلود مانند قتل یا شرک آثاری محدود داشته باشد.
حجتالاسلام شاکرین تأکید کرد: عدم خلقت افراد مجرم لازمالعذاب ابدی به فرض علم خداوند به احوال آنها نقض سلسله علل وجودی آنها است و با نظام خلقت در تعارض است و این با حکمت الهی سازگار نیست.
وی در پایان گفت: بسیاری از روایات وجود دارد که برخی انسانها را خالد در عذاب جهنم میداند که اینها به سادگی قابل تأویل نیست./1329/پ202/ف