۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۲۴۸۹۱۱
حجت الاسلام پژمانفر:

منشور روحانیت حذف نگاه متحجّرانه اسلام امریکایی بود/ جریان فردگرایی حوزه های علمیه را تهدید می کند

خبرگزاری رسا- حجت الاسلام پژمانفر گفت: طبق این منشور نگاه متحجّرانه اسلام امریکایی از نگاه اسلام محمدی تفکیک شد که رهبران آن در همه عرصه های سیاسی- اجتماعی پا به پای مردم حضور پیدا می کنند؛ متأسفانه امروز کوته نگری به دین و جریان فردگرایی که یک تفسیر خائنانه نسبت دین است از چالش های تهدید کننده جایگاه حوزه های علمیه است.
حجت الاسلام پژمانفر

امام خمینی (س) درتاریخ سوم اسفند ماه سال 1367 پیامی با عنوان منشور روحانیت برای روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات صادرکردند. موضوع این پیام امام خمینی (س) تعیین استراتژى نظام جمهورى اسلامى ایران ورسالت حوزه هاى علمیه بود.


حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار
خبرگزاری رسا در مشهد، در تحلیل این پیام تاریخی حضرت امام(قدس) به طلاب و حوزه های علمیه اظهار کرد: با توجه به حداقل معنای کارکردی روحانیت در گذشته به این معنا که حضور آنان منحصر به ایام خاصی چون محرم و ماه رمضان و انجام فعالیت های مسجدی بود؛ هرچند این فضای مطلوبی بود اما امام با صدور فرمان منشور روحانیت این نگاه را که نقش روحانیون منحصر به مسجد باشد، را عوض و وظایف روحانیت را در تمام شئونات و ابعاد زندگی انسان ها تعریف کردند.


نگاه متحجّرانه به دین در اسلام امریکایی
وی با بیان این که این منشور تفکیک نگاه رهبران دینی از نگاه متحجّرانه است، تصریح کرد:  اسلام ناب، اسلام کارآمدی که بتواند تمام شئونات انسان ها پاسخ دهد به تعبیر امام راحل اسلام ناب محمّدی است که ایشان رهبرانی برای آن توصیف کردند که در عرصه جهاد و شهادت و در همه عرصه های سیاسی- اجتماعی پا به پای مردم حضور پیدا کنند.


نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رهبرانی که فقط در بخشی از مسائل همراه مردم و بقیه عرصه های دینی را رها کرده بودند و به جهاد و شهادت اعتنایی نداشتند به گونه ای که جهاد و شهادت را خلاف شئونات روحانیت می دانستند؛ امام این افراد را مفسر اسلام ناکارآمد در واقع اسلام امریکایی می دانستند.


حجت الاسلام پژمانفر خاطرنشان کرد: در همین راستا حوزه علمیه با شتاب قابل توجهی در مسیر اندیشه های امام رضوان الله تعالی به خصوص در عرصه جهاد و شهادت حرکت کردند چنان که در دفاع مقدس بین همه اصناف دانشجویان، دانش آموزان، کارگران و غیره شهدای روحانی نبست به جمعیت خودش چندین برابر سایر اقشار بود.


وی تصریح کرد: روحانیت بالاترین حضور را در عرصه های اجتماعی داشت و امروز نیز بالاترین مسؤولیت های اجتماعی را متوجه خویش می داند، در عرصه تولید علم و دانش، تربیت و رشد بشر اسلام کارآمد و محمّدی را معرفی می کند.

 

اختلاف؛ عامل ایجاد فساد
وی با اشاره به لزوم حفظ وحدت در حوزه های علمیه منطبق بر این منشور اظهار کرد: در هر زمینه ای «اختلاف و تفرقه» عامل ایجاد فساد است؛ مسلم است اختلاف بین روحانیون و علمای دین که رهبران جامعه هستند با فساد بیشتری همراه می شود، بسیار می بینیم انرژی هایی که در این مسیر گذاشته می شود اما به دلیل وجود اختلاف به جای به کار گرفته شدن در رسیدن مقصود و هدف در خنثی کردن یکدیگر به کار گرفته می شوند.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: به همین دلیل امام تأکید داشتند در جامعه تنها حرکت نکنید تلاش کنید ظرفیت خود را در یک گروه گسترده به کار گیرید.


حجت الاسلام پژمانفر با اشاره به نهضت انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) بیان کرد: امام تنها با یک گروه و طیف خاص مسیر انقلاب را جلو نبردند، بلکه امام در حرکت انقلابی خود با همه لایه های مردم ارتباط برقرار کرده بودند، و اگر گاهی شکافی بین این ارتباط ایجاد می شد امام خمینی(ره) حرکت را کند می کردند تا تزلزل در قدم ها و شبهات از بین برود و همه باهم در مسیر انقلاب حرکت کنند.


چالش های حوزه های علمیه
وی اختلاف نظر و تفسیر به رأی به عنوان یک آفت در حوزه های علمیه مطرح کرد و افزود: منحرف شدن از مسیر ناب اسلام با نگاه های کوتاه به دین و تشبیه آن به جریان فردی نه یک جریان اجتماعی که یک تفسیر خائنانه نسبت دین است از دیگر چالش های تهدید کننده این جایگاه رفیع است.


حجت الاسلام پژمانفر با تأکید بر این که هیچ دلیلی برای کناره گیری روحانیت از صیانت و پشتیبانی نظام اسلامی وجود ندارد، گفت: گاهی مسیر و جهت علم گذاری ها غلط است که نباید در آن حرکت کرد اما گاهی مسیر و جهت ها صحیح است ولی در حوزه اجرا اشکالاتی به وجود می آید و بعضی ها هم ضعف هایی دارند؛ طبیعی است که باید جلوی آن از سوی روحانیون گرفته شود که این اتفاق هم می افتد و افراد در رأس حوزه اجرایی به هر نحو ممکن باید آن را مدیریت کنند.


وی با بیان این مطلب که پیام انقلاب امام یک پیام جهانی برای انسان هایی که مقابل خود راه عبوری نمی دیدند و به بن بستی رسیده بودند؛ ابراز کرد: امام این نقطه امید را در دل بشریت ایجاد کردند که اسلام به عنوان یک راه منحصر به فرد این ویژگی را داشته باشد که همه نیازهای انسان را پاسخ دهد.


نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این احساس امیدی که در بشر ایجاد شد، نباید سرخورده شود تا این ذهنیت برایش پیش آید که اسلام توانایی و کارآمدی مدل شدن برای پاسخگویی همه نیازهای بشر را ندارد و امام این کار را انجام دادند.


وظیفه حوزه های علمیه
حجت الاسلام پژمانفر تصریح کرد: امروز هم می بینیم که پس از انقلاب اسلامی گرایش به دین، توسعه ای که در این مسیر ایجاد شده و تمایلاتی که به گزاره های دینی در دنیا شده است کم نظیر و شاید بی نظیر باشد.


نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: حوزه های علمیه این بار سنگین ایجاد شده را به دوش بکشند و این انتظارات را پاسخ دهند و من فکر می کنم هیچ راه دیگری جز این نیست یا باید از این ادعایی که توانایی پاسخگویی به نیازهای بشر را داریم صرف نظر کنیم.


حجت الاسلام پژمانفر خاطرنشان کرد: اگر بر این اعتقاد و باوریم که ادعای ما واقعی است باید در یک جهاد علمی و جهاد رفتاری نسبت به ایجاد چنین مدینه فاضله ای همه ظرفیت و تلاش خود را به کار گیریم./1308/ت301/ش

ارسال نظرات