۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۲۴۹۱۴۶
در قم:

نشست اخلاق پژوهی نظریه برساخت گرایی اخلاقی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست اخلاق پژوهی نظریه «برساخت گرایی اخلاقی» با حضور پروفسور لگنهاوزن و سرپرست دانشگاه قرآن و حدیث در مؤسسه دارالحدیث قم برگزار شد.
نشست اخلاق پژوهي نظريه «برساخت گرايي اخلاقي»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی  اخلاق پژوهی نظریه «برساخت گرایی اخلاقی» با ارائه نظریه پروفسور محمد لگنهاوزن، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، و ناقدی حجت‌الاسلام هادی صادقی، سرپرست دانشگاه قرآن و حدیث و دبیری حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا معاون فرهنگی مؤسسه دارالحدیث به همت گروه اخلاق دانشگاه قرآن و حدیث در سالن جلسات مؤسسه دارالحدیث قم برگزار شد.

 

پروفسور لگنهاوزن به نظریه‌های مختلف اندیشمندان و فلاسفه غربی درباره اخلاق‌مداری اشاره کرد گفت: سه ساختار ابرازگرایی، بساط گرایی و ساختارگرایی و واقع‌گرایی درباره اخلاق در میان فلاسفه غربی وجود دارد.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، بیان کرد: ابزارگرایان اخلاق را یک امر درونی و نفسی می‌دانند ولی بساط‌گرایان قائل اخلاق عملی هستند.

 

وی به تبیین نظریه بساط گرایان درباره اخلاق گفت: مبنای ساختاری این نظریه بر هنجارهای اجتماعی و اخلاق عملی تأیید دارد و حقایق اخلاقی بر اساس شرایط عملی و روندهای، عقل و دیدگاه عملی به دست می‌آید.

 

پروفسور لگنهاوزن ابراز کرد: در کتابی با عنوان «منابع هنجاری بودن» که در سال 1990 به نگارش در آمده است، مبانی بساط گرایی اخلاقی تشریح می‌شود که البته بر این کتاب نقدهای بسیاری نوشته شده است.

 

وی در ادامه سخنانش به نظریه فلاسفه اسلامی درباره اخلاق اسلامی پرداخت و گفت: دیدگاه ابن‌سینا درباره اخلاق به نظریه ارسطو نزدیک است و این اندیشمند اسلامی قائل به عقل و اخلاق عملی شده است.

 

پروفسور لگنهاوزن اظهار داشت: ملاصدرا درباره اخلاق بر این عقیده است که اخلاق یک امر درونی و فطری انسان به شمار می‌رود و هر چه انسان به فطرتش نزدیک‌تر باشد در راه صراط مستقیم قرار دارد.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) عنوان کرد: آیت‌الله مصباح یزدی خودشناسی را مقدمه خودسازی می‌داند و به این نظریه در امر اخلاق دارد هنگامی که انسان به درستی خود را بشناسد می‌تواند به روش و شیوه مناسب اخلاق دستیابد و در مسیر خودسازی گام‌های مؤثری بردارد.

 

بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست علمی حجت الاسلام صادقی به تبیین نظریه اخلاقی واقع‌گرایان و برساخت گرایان پرداخت و گفت: این نظریه اخلاق را یک فرایند ذهنی اعتباری می‌داند و قائل به جامعه آرمانی اخلاقی شده است.

 

وی در سخنان خود به تبیین جامعه آرمانی پرداخت و گفت: جامعه آرمانی، جامعه‌ای است که تمام افراد در آن دارای فرصت‌ها برابر شهروندی و شغلی بوده‌اند، همه به حقوق خویش دست پیدا کرده‌اند و هیچ ظلمی در این جامعه وجود ندارد، اگر امتیازی برای در این جامعه برای افراد قائل شود نسبت به افراد انسان‌ها است و در این جامعه برای همه آزادی اجتماعی قائل شده‌اند و از این تعبیر به حقوق شهروندی می‌کنند و همه در برابر قوانین مساوی هستند و فرصت‌های ویژه بایستی به نفع اقشار ضعیف جامعه باشد.

 

حجت الاسلام صادقی ابراز کرد: جامعه واقعی با جامعه آرمانی فاصله زیادی دارد و امتیازات شهروند و شغلی در اختیار افراد خاصی است./998/پ202/ی

ارسال نظرات