۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۲۵۰۵۴۸
معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه:

استفاده از ابزار هنر به ماندگاری دفاع مقدس و انقلاب کمک می‌کند

خبرگزاری رسا ـ معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه کشور گفت: برای پایداری دفاع مقدس و انقلاب باید از هنر در قالب‌های مختلف آن مانند داستان، شعر و رمان استفاده کنیم.
حجت الاسلام ملک دار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام محمود ملک دار، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه کشور ظهر امروز 13 اسفندماه در اختتامیه نخستین کنگره ملی داستان نویسی روحانیت در انقلاب و دفاع مقدس در سالن مرکزی دانشگاه بین الملل قزوین ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) گفت: برگزاری این کنگره از جهات مختلف بسیار ارزشمند است.

 

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه کشور ابراز داشت: نخستین علت ارزشمندی این کنگره به لحاظ موضوع آن است که مربوط به دفاع مقدس و تاریخ غرور آفرین این کشور و ملت است که طبیعتا هرجا یادی از دفاع مقدس باشد، شمیم شهادت و  عطر دل انگیز آن فضا را معطر می‌کند.

 

وی افزود: برای برگزاری این کنگره نهادها و سازمان‌های مختلفی باهم همکاری داشته و این همکاری از طرف مراکز ارزشمندی چون حوزه‌های علمیه، استانداری و بسیج طلاب و مرکز نشر آثار بر اررزشمندی این کنگره صحه گذاشته است.

 

رییس کنگره ملی داستان نویسی روحانیت در انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: یکی از عوامل پیروزی پیامبر(ص) در ایجاد یک تمدن بزرگ و هدایت مردم به کمال الهی استفاده از هنر و عواطف و احساسات در کنار منطق قوی و بی بدیل بوده است.

 

وی با بیان این‌که داستان و قصه یک ابزار مهم تربیتی برای انسانها است اظهار کرد: قصه گویی یکی از روش‌های خداوند در قرآن برای آموختن به انسانهاست؛ همانطور که در سوره مبارکه یوسف با کلمه قصص شروع شده است.

 

حجت الاسلام ملکدار گفت: قصه‌ها و داستان‌های واقعی در قرآن برای صاحبان عقل و خرد یک عبرت  آموزی و وسیله ای برای ساخت یک زندگی الهی و مطلوب است.

 

وی با بیان این‌که در قرآن کریم از سوره یوسف به عنوان احسن القصص یاد شده است ابراز داشت: خداوند در این سوره از حاکمیت حکومت الهی و سرنوشت افراد با تقوا و همچنین سرانجام شوم بی عفتی و کسانی که با ارزش‌های الهی مخالفت می‌کنند، اشاره کرده و همچنین در این سوره اشاره شده است که چگونه یک زمامدار بصیر با تدبیر خود یک قوم را از ناودی نجات داده و خیر آنان را تامین می‌کند.

 

این فعال فرهنگی در ادامه تاکید داشت: این روایتگری در سوره یوسف به ما می‌آموزد که نباید از تاریخ عبرت آموز غافل شویم و باید با ابزار هنر با محتوای داستانی برای تعالی جامعه و انتقال مفاهیم به آنان استفاده کرد.

 

وی تصریح کرد: اگر سوره یوسف احسن القصص قرآن است، باید دانست که تاریخ دفاع مقدس احسن القصص انقلاب اسلامی ایران است.

 

حجت الاسلام ملکدار با تاکید بر مسوولیت خطیر صاحبان هنر بیان داشت: باید دفاع مقدس را به عنوان بهترین داستان انقلاب در قالب‌های مختلف هنری بیان و به جامعه و نسل جوان منتقل کنیم تا به وسیله آن جامعه کنونی را متحول کرده و آینده خوبی برای مملکت ترسیم کرده و موجب ماندگاری این تاریخ پرافتخار باشیم.

 

وی با اشاره به سخن رهبری که فرمودند "تا تفکری با هنر آمیخته نشود هرگز در تاریخ ثبت نخواهد شد" افزود: برای پایداری این دفاع مقدس و انقلاب به ناچار مجبوریم از هنر در قالب‌های مختلف آن مانند داستان و شعر و رمان استفاده کنیم.

 

این مسوول در ادامه تاکید داشت: حوزه علمیه به برکت خون شهدا در این صحنه های فرهنگی وارد شده و وظیفه دارد با تاسی از پیامبر اکرم(ص) از ابزار هنر برای هدایت و نشاط و تعالی جامعه استفاده کند.

 

وی در پایان با اشاره به پیشگام بودن روحانیت و همراهی آن با انقلاب اسلامی گفت: ثبت و ضبط خاطرات انقلاب با شیوه‌های هنری و در قالب‌های داستان های کوتاه و رمان گام بلندی در مسیر رسالت حوزه های علمیه خواهد بود./848/پ202/ب4

ارسال نظرات