۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۲۵۰۷۵۳
شیخ الازهر تأکید کرد؛

اندیشه‎های باطل خوارج سبب شهادت امام علی شد

خبرگزاری رسا ـ شیخ الازهر مصر اندیشه‎های باطل خوارج پیرامون تشکیل حکومت را سبب شهادت امام علی (ع) دانست.
احمد الطيب، شيخ الازهر مصر


به گزارش خبرگزاری رسا، احمد الطیب، شیخ الازهر مصر، امروز در مصاحبه با شبکه المصریة این کشور مفهوم حاکمیت را یکی از اصول موجود در فقه جریان‎های تروریستی مانند داعش دانست و گفت: تشکیل حکومت از تفکرات جریان‎های تروریستی است. خوارج اولین کسانی بودند که درپی اجرای این فکر برآمده و در مقابل امیرالمومنین علی (ع) ایستادند.


وی تفکرات داعش را شبیه خوارج خواند و افزود: خوارج درپی تشکیل حکومت بودند بنابراین علی بن ابی طالب(ع) را مجبور به پذیریش حکمیت کردند و پس از شکست در آن شعار «الحکم لله، وکفروا الصحابة و امام على (ع)» را سر دادند و وی را به قتل رساندند.


این عالم اهل سنت ادامه داد: أبو الأعلى المودودى از اندیشمندان و فیلسوفان هندی در کتابش «المصطلحات الأربعة فى القرآن» با تفسیر غلط کلمات «الإله، الربُّ، العبادة والدِّین» بار دیگر تفکرات خوارج پیرامون تشکیل حکومت را زنده کرد. وی معتقد بود که خداوند دارای حکومت و سلطنت است و مخلوقات باید به طور مطلق از آن اطاعت کنند بنابراین هر کس که ادعای آزادی و اجرای قوانین کند، کافر است.


وی تصریح کرد: تفکرات أبو الأعلى المودودى و دوستش سید قطب، نویسنده و نظریه پرداز مصری غلط و سبب تعجب بسیاری از اندیشمندان اسلامی است.


گفتنی است  سید قطب بر پایه آیات قرآن مجید در تفسیر "فی ظلال القرآن " مردم را به اطاعت از اولی الامر فرا می خواند، ولی اطاعت از نظر وی به معنای اطاعت از هر کسی که بر منصب امارت تکیه می زند، نیست. به این معنا که اطاعت از حاکم به دلیل حاکم بودن وی ضروری نخواهد بود، بلکه اطاعت از او در صورتی که حاکم از قوانین اسلام پیروی می نماید، واجب است. چنانچه حاکم اسلامی از قانون الهی عدول کند به هیچ وجه شایسته اطاعت نیست و دستوراتش نباید اجرا شود./994/ب901/د

ارسال نظرات