۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۵۱۱۸۷

برنامه‌های دومین کنگره بین‌المللی سیره اهل‌بیت با محوریت سیره امام علی تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام راغبی در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های دومین کنگره بین المللی علمی پژوهشی سیره اهل بیت(ع) با محوریت سیره امام علی(ع) پرداخت.
امام علي عليه السلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدعلی راغبی رییس دانشکده الهیات در نشست خبری دومین کنگره بین المللی علمی پژوهشی سیره اهل بیت(ع) با محوریت سیره امام علی(ع) که ظهر امروز برگزار شد به تشریح برنامه‌های این کنگره پرداخت و گفت: امروز جامعه بشری نیاز به بهره‌مندی از سیره اهل بیت(ع) دارد و این نیاز در تمام جوانب بشری مشهود است.

 

وی در ادامه ابراز داشت: ترویج فرهنگ و مکتب اهل بیت(ع) و همچنین استفاده از راه کارهای عملی و سیره این بزگواران در راستای حل چالش و ارائه الگوها، از اهداف این کنگره است.

 

رییس دانشکده الهیات با اشاره به محورهای مقالات این کنگره، اظهار داشت: فرهنگ و معاشرت، اخلاق و تربیت، حاکمیت و سیاست، علم و عقلانیت، معنویت، عبادت، هنر و ادبیات از محورهای این کنگره بین المللی می باشد.

 

در ادامه حجت‌الاسلام کشاورز به ایراد سخن پرداخت و گفت: دبیرخانه کنگره بین المللی علمی پژوهشی سیره اهل بیت(ع) از سال 1390 راه اندازی و در سال 1391 نخستین کنگره خود را با موضوع سیره پیامبر اعظم(ص) برگزار کرده است.

 

وی تصریح کرد: فعالیت ها برای دومین کنگره با موضوع سیره امیرالمؤمنین علی(ع) از دو هفته گذشته آغاز و افتتاحیه آن در 13 رجب سال 1395 در ایران و اختتامیه آن در عراق برگزار خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام کشاورز خاطرنشان کرد: برنامه‌های متنوعی را برای تبیین سیره امام علی(ع) در سال 1394 خواهیم داشت که از کودکان مهدکودک تا دانشجویان و حوزویان مخاطب آن خواهند بود.

 

عضو ستاد مرکزی کنگره بین المللی علمی پژوهشی سیره اهل بیت(ع) تصریح کرد: این کنگره مورد حمایت نهادها و بخش های عمومی بوده و برگزاری جشنواره، نمایشگاه، نشست های علمی، کارگاه های تخصصی، گردآوری و ارائه کتب نوشتاری، نرم افزار و اهداء جایزه جهانی قرآن و اهل بیت(ع) از برنامه های آن خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام کشاورز بیان داشت: تهیه محتوای اسلامی برای جوانان سراسر دنیا از جمله برنامه های این کنگره است؛ زبان کنگره فارسی و عربی بوده و مقالات با هر زبانی می تواند به دبیرخانه این همایش ارسال شود.

 

حجت الاسلام محمدحسن نبوی معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه در ادامه این نشست، ابراز داشت: اثبات ولایت امام علی(ع) فعالیتی بود که از سوی حوزه های علمیه، اندیشمندان و متفکران انجام شده است و امروز باید به دنبال این موضوع باشیم که وظیفه ما نسبت به شخصیت این امام همام چیست و چه نوع رفتاری باید داشته باشیم.

 

وی کمبود استنباط فرهنگی اجتماعی بایسته بر اساس سیره و دستورات معصومین(ع) را یکی از کاستی های امروز جامعه عنوان کرد و افزود: متأسفانه امروز بیان تاریخ بدون تحلیل بوده و باید آن را با رویدادهای روز مرتبط کنیم.

 

معاون تبلیغ حوزه های علمیه ادامه داد: امروز باید میان فرهنگ موجود و فرهنگ مطلوب فعالیت تطبیقی انجام داده و خلأهای میان این دو فرهنگ را با فعالیت های گوناگون پوشش داد.

 

در ادامه این نشست حجت الاسلام حسینی نژاد رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، گفت: این کنگره برنامه های متنوعی دارد که برخی از آنها را آغاز کرده و به دنبال انجام فعالیت های دیگر هستیم.

 

وی ابراز داشت: برگزاری نشست برای 5 هزار کودک در مسجد مقدس جمکران از جمله برنامه های این کنگره بوده که این عزیزان موضوع غدیر را به تصویر کشیدند؛ قصد داریم این برنامه را برای 500 هزار نفر از کودکان و نوجوانان در سراسر کشور اجرا کنیم.

 

حجت‌الاسلام حسینی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری نشست برای فراگیرکردن اذان در میان مجامع، بازار، کارخانجات از دیگر برنامه‌های این کنگره می‌باشد./922/پ202/ف

 

 

 

ارسال نظرات