۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۳
کد خبر: ۲۵۳۴۵۶
بررسی ابعاد بیانیه لوزان در برنامه زنده تلویزیونی؛

محمدی: بیانیه لوزان جلوی سوء استفاده آمریکا را نمی گیرد/ بهشتی پور: پذیرش حق غنی سازی ایران مهم ترین نقطه قوت

خبرگزاری رسا ـ مهدی محمدی در برنامه زنده تلویزیونی تاکید کرد که بیانیه لوزان جلوی سوء استفاده آمریکا و غرب را نمی گیرد؛ بهشتی پور نیز مزیت مهم این بیانیه را به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران دانست.
قرائت متن بيانيه پاياني نشست لوزان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برنامه مناظره درباره جزییات ابعاد بیانیه لوزان سوئیس با حضور مهدی محمدی و حسن بهشتی پور دو کارشناس مسائل سیاسی برگزار شد.
 
حسن بهشتی پور کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در بیان نقاط قوت و ضعف بیانیه لوزان تصریح کرد: مهم ترین نقطه قوت بیانیه لوزان به رسمیت شناخته شدن غنی سازی ایران است و در بیانیه به این مساله تصریح شده است.
 
این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: نقطه نگرانی کد 1/3 است که ترتیبات اجرایی و نحوه اجرای آن مهم است.
 
وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات سه ماه آینده باید به این مساله توجه شود، طوری باید توافق بسته شود که جایی برای تفسیرهای دوگانه و برداشت های مختلف باقی نگذارد.
 
بهشتی پور پذیرش آب سنگین اراک را موفقیت دیگر مذاکرات لوزان دانست و تاکید کرد: این مساله به صراحت در بیانیه ذکر شده و نوعی موفقیت به شمار می آید.
 
مهدی محمدی نیز در این باره تاکید کرد: دو نقطه مثبت به طور نسبی در بیانیه لوزان وجود دارد، نخست این که چیزی به نام تعلیق تحریم در آن آمده است و این مساله تاکنون وجود نداشته است، نکته مثبت دوم این است که به هر حال یک برنامه غنی سازی در بیانیه وجود دارد ولو این که این مساله با آنچه معاهده ان پی تی تفاوت دارد.
 
کارشناس مسائل سیاسی در بیان نقاط ضعف و مبهم بیانیه لوزان خاطرنشان کرد: برنامه غنی سازی که در ایران وجود دارد با نیاز ما تطابق ندارد، ابهام دوم شرایط تعلیق تحریم ها است که انتهای آن تعلیق تحریم باقی نمی ماند.
 
ایراد بعدی دیگر مشکل زمانبدی است، مشکل جدی دیگر مساله بازرسی های و نظارت ها است که خطرات امنیتی دارد.
 
وی اضافه کرد: مشکل دیگر محدودیت ها است، یکی دیگر از مشکلات از دست رفتن مواد هسته ای به عنوان مهم ترین سرمایه ما است و اگر قرار باشد انباشت نکنیم ما بخشی از دستاوردهای خود را از دست می دهیم.
 
قرار نیست آژانس بازی در بیاورد
بهشتی پور درباره نقش آژانس در بیانیه لوزان سوئیس که به آن اشاره شده است و این که چقدر می توان به گزارش آژانس برای راستی آزمایی اعتماد کرد، گفت: در مورد آژانس تنها نهاد با صلاحیت بین المللی است که می تواند در این باره نظر دهد و ما نهاد و مدل جایگزین نداریم.
 
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از آذرماه 92 که آژانس نظارت کرد 10 گزارش از سوی آژانس ارائه شده که در تمامی آن به انجام تعهدات از سوی ایران تاکید شده است، اگر قرار بود آژانس بازی درآورد این گزارش ها را نمی داد.
 
بهشتی پور با بیان این که آژانس درباره همه کشورها برخورد یکنواختی دارد، گفت: ایران چون پروتکل الحاقی را امضا نکرده آژانس نمی تواند همه چیز را تایید کند و درباره آنچه بازدید و نظارت کرده اظهار نظر می کند؛ البته من قصد دفاع از آژآنس را ندارم.
 
مهدی محمدی نیز در این باره تاکید کرد: بعد از چهارده ماه مذاکره ما با طرف های مقابل باید تکلیف تحریم ها مشخص شود، آژانس طبق بیانیه مشترک نقش کلیدی در تایید تعهدات ما دارد.
 
چیزی به نام لغو همزمان تحریم ها در بیانیه لوزان وجود ندارد
وی با بیان این که متن توافق ژنو یک متن حقوقی است و در این توافق مادر به تحریم های انرژی اشاره ای نشده است، گفت: اگر ما همه کارها را کردیم و زیر ساخت های غنی سازی خود را جمع کردیم و آژانس بازی درآورد و یا کنگره مصوبه دیگری به تصویب رساند ما می خواهیم چکار کنیم.
 
محمدی با بیان این که چیزی به نام لغو همزمان تحریم ها در بیانیه مشترک وجود ندارد، گفت: ما همه تعهدات را اجرایی می کنیم و بعد طرف مقابل می خواهد به ما لطف کند و تحریم ها را تعلیق کند.
 
وی با بیان این که فرآیند تعلیق تحریم ها دچار مشکل جدی خواهد شد، اظهار داشت: تیم مذاکره زحمات قابل توجهی کشیده شده است؛ آنها با دشمن قدار مذاکره کردند و زحمات شان محفوظ است.
 
محمدی با بیان این که اساسا کسی مخالف توافق نیست، گفت: در فضای جامعه برخی تلقی ایجاد می کنند که عده ای موافق و عده ای مخالف هستند، ما موافق توافق خوب هستیم؛ در توافق بده بستان وجود دارد و هیچ اشکالی ندارد که آقایان مذاکره کننده امتیاز بدهند.
 
وی اضافه کرد: هیچ کس تردید ندارد که اگر ما امتیازهای قابل توجهی دادیم و لغو یکجای تحریم ها را نگرفته ایم این مذاکره خوب نیست.
 
آژانس وارد مقوله تحریم نمی شود
بهشتی پور با بیان این که بحث اکسید کردن اورانیوم با نابود کردن زیرساخت های غنی سازی فرق می کند، تصریح کرد: آژانس وارد مقوله تحریم نمی شود و حق دخالت در این بین را ندارند؛ آژانس فقط تایید می کند که ایران به تعهدات خود عمل کرده است یا خیر؟
 
این استاد دانشگاه تاکید کرد: آژانس در حوزه تخصصی اظهار نظر می کند که نهاد جایگزینی وجود ندارد برای آن؛ آژانس امکان ندارد گزارش خلافی بدهد.
 
آمانو در 10 سال اخیر به عضوی از گروه فشار غرب علیه ایران تبدیل شده است
مهدی محمدی نیز در پاسخ به اظهارات بهشتی پور تاکید کرد: آیا شما واقعا این گونه درباره آژانس قضاوت و فکر می کنید، اینها همان هایی هستند که اطلاعات دانشمندان هسته ای ما را به بیرون درز دادند و آنها را به شهادت رساندند.
 
وی بیان کرد: ما به آژانس اجازه بازرسی داده ایم اما گزارش خلاف منتشر کرده و نوشته اند. خوب است که آقای بهشتی پور از آمانو دفاع می کنند؛ اما آقای آمانو و آژانس در طول ده سال گذشته به عنوان عضوی از گروه فشار غرب علیه ایران عمل کرده اند.
 
محمدی وابسته شدن راستی آزمایی تعهدات ایران به گزارش آژانس را اشتباه خواند و تاکید کرد: در این بین حتما آژانس با توجه به سابقه ای که دارد قطعا بهانه جویی خواهد کرد و گزارش خود را منوط به بازرسی های مراکز نظامی ما خواهند کرد و این چیزی است که در پی ام دی نسبت به آن تعهد داده ایم.
 
محمدی تصریح کرد: برخلاف آنچه دوستان ما می گویند چیزی به نام لغو همزمان تحریم ها وجود ندارد، تعهدات ما بخش قابل توجهی از آن متاسفانه بازگشت پذیر نیست.
 
بهشتی پور در باره لغو تحریم ها بعد از اجرای توافق نهایی، گفت: این مساله در توافق تیرماه انجام خواهد شد، آنچه آقای محمدی و دوستان شان سال ها مطرح می کردند این بود که حرف های آمریکایی ها سند نیست.  
 
وی یادآورشد: بر اساس توافق نهایی کلیه تحریم های مرتبط با هسته ای لغو خواهد شد، ما در زمینه نظامی نیازی به خارج از کشور نداریم.
 
آمریکا اجرای تحریم ها را متوقف می کند اما قوانین مرتبط با آن باقی می ماند
محمدی درباره تحریم های آمریکا اظهار داشت: بیانیه لوزان می گوید آمریکا تحریم های خود را متوقف می کند، همه تحریم ها را نیز متوقف نمی کند، اجرای تحریم ها را متوقف می کند اما قوانین آن موجود می ماند و زیرساخت آن موجود خواهد بود.
 
کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: متاسانه در متن چیزی به نام لغو و همزمانی وجود ندارد، اتحادیه اروپا نیز به خاطر ترس از مجازات آمریکا ایران را تحریم کرده است.
 
محمدی اضافه کرد: درباره قطعنامه های شورای امنیت نگرانی ما بیشتر است، آنها طبق متن بیانیه لوزان می توانند محدودیت های جدیدی اعمال کنند.
 
بیانیه لوزان جلوی سوء استفاده آمریکا را نمی گیرد
وی یادآورشد: اوباما بالاترین مقام اجرایی آمریکا است، برای مردم ما تحریم مهم است، آن که قرار است تحریم را بردارد می گوید من این جوری برمی دارم، متن نوشته شده نیز جلوی سؤ استفاده آنها را نمی گیرد.
 
محمدی خاطرنشان کرد: دوستان با توجه به خصومت آمریکا بروند متن را به گونه ای بنویسند که آمریکا نتواند از آن سوء استفاده کند.
 
شورای امنیت ناظر تعهدات دو طرف خواهد بود
بهشتی پور با بیان این که آقای محمدی برداشت های خودشان را مطرح می کنند، گفت: ایران تعهدات خود را انجام می دهد، وقتی آژانس تایید کرد طرف مقابل نیز تحریم ها را لغو خواهد کرد و شورای امنیت نیز در این باره نظارت لازم را خواهد داشت.
 
محمدی تاکید کرد: ان شاءالله آمریکا به همین خوبی باشد که شما می گویید!
 
مهدی محمدی درباره ابهام بازگشت به قبل در صورت تخطی هر طرف در توافق، اظهار داشت: در دشمنی آمریکا هیچ شکی نیست، توافق با آمریکا را نباید بر اساس اعتماد انجام داد، اگر آمریکا نقض تعهد کند برگشت به قبل در بسیاری از عرصه ها برای ما امری بسیار زمان بر است.
 
کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: وقتی ما ماشین ها و زیرساخت های هسته ای را جمع کردیم اگر به آمریکا به تعهدات خود عمل نکرد ما نمی توانیم زودتر از سه سال به وضعیت قبل بازگردیم.
 
با توافق نهایی آمریکا نمی تواند بازی در بیاورد
بهشتی پور در پاسخ به محمدی گفت: ایران حق خود را سلب نکرده است، ما یا توافق نمی کنیم یا راجع به همه چیز توافق می کنیم، آمریکایی ها نمی توانند بازی در بیاورند.
 
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ما در بحث غنی سازی اورانیوم با قوت و قدرت ادامه می دهیم، در تحقیق و توسعه نیز با قدرت کار خود را ادامه می دهیم و در این زمینه همکاری های بین المللی نیز پیش بینی شده است و می توانیم پروژه های مشترک تعریف کنیم و این دستاورد کمی نیست.
 
ماشین های خود را نابود نمی کنیم بلکه کنار می گذاریم
وی اضافه کرد: ما زیرساخت های و ماشین های خود را نابود نمی کنیم بلکه کنار می گذاریم، ما درست است که در فردو غنی سازی نمی کنیم اما ضمانتی برای فردو است و آنها اگر نقض عهد کردند ما نیز کار خود را خواهیم کرد.
 
بهشتی پور افزود: ما قبول داریم در نظام بین الملل زور و حق کشی است اما ما طوری مهندسی می کنیم که از ذیل فصل هفتم سازمان ملل خارج می شویم و این یک شاهکار است!
 
وی افزود: ما در توافق نهایی تضمین های بین المللی خواهیم داشت.
 
محمدی درباره اظهارات بهشتی پور اظهار داشت: در متن بیانیه مشترک آمده است که زمان محدودیت بر برنامه هسته ای ایران 10 سال خواهد بود، آیا معنای این، این است که ما بعد از این مدت هر چه خواستیم می توانیم غنی سازی کنیم، بیانیه نوشته شده در این باره ابهام جدی دارد و امیدواریم دوستان ما این را اصلاح کنند.
 
وی افزود: محدودیت ها بر برنامه هسته ای ایران از دید آمریکا دائمی است نه ده سال، در متن انتشار یافته از سوی آمریکا آمده است که باید برنامه خود را بیاورید و ما با مذاکره دیگری صورت دهید که آیا به ما اجازه دهند یا ندهند.
 
تیم مذاکره کننده مراقب حقه بازی آمریکا باشد
محمدی گفت: باید توافق خود را به گونه ای بنویسیم که آنها نتوانند مشکل ایجاد کنند. دوستان ما در تیم مذاکره کننده حالا که دست آمریکایی ها رو شده و نیات خود را برملا کرده اند، متن خود را به گونه ای بنویسند که ابهام نداشته باشد.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر این که تیم مذاکره کننده مراقب خدعه و حقه بازی آمریکا باشد، ابراز داشت: در توافق نهایی باید نوشته شود که بعد از ده سال ایران بتواند برنامه خود را به هر گونه که خواست ادامه دهد.
 
بهشتی پور با بیان این که ما به آقای ظریف اعتماد داریم، گفت: جان کری کلی گویی می کند، به صراحت قرار است در توافق نوشته شود که محدودیت ها ده سال خواهد بود، اجازه بدهید این سه ماه نیز بگذرد.
 
وی بیان داشت: مساله ما با آمریکا این است که کل این موضوع بهانه است، اما روندی که در پیش گرفته ایم بهانه را از دست شان می گیرد، نرمش قهرمانانه این بهانه را از آنها می گیرد، آقایان شش سال مذاکره کردند به کجا رسیدند.
 
بهشتی پور خاطرنشان کرد: این هیات مذاکره کرده و این بهانه را از دست طرف مقابل می گیرد.
 
محمدی در پاسخ به اظهارات بهشتی پور افزود: آقایان سرمایه ای فراهم کردند که اکنون آقایان بتوانند معامله کنند، ما می گوییم خوب معامله کنند چراکه برای این بها خون های شهدای بسیاری داده شده است، نباید این سرمایه را در متنی هزینه کنیم که سرتاسر آن ابهام باشد.
 
محمدی درباره راکتور آب سنگین اراک، تصریح کرد: نکته مثبتی که در توافق وجود دارد این است که راکتور نهایی نیز آب سنگین خواهد بود؛ اما این فرآیند چقدر زمان طول خواهد کشید و ما تاکید می کنیم که دوستان ما به گونه ای توافق کنند که بازطراحی راکتور آب سنگین اراک دارای بازه زمانی مشخص باشد.
 
این کارشناس و تحلیلگر سیاسی گفت: ما چرا پسماند مواد سوخت را بدون ما به التفاوت می دهیم، ما چیزی می دهیم و به ازای آن چیز دیگری دریافت نمی کنیم.
 
بهشتی پور راکتور آب سنگین اراک را دستاورد مهمی دانست و خاطرنشان کرد: ما زمینه برای ارتقای علمی دانشمندان خود را فراهم می کنیم.
 
محمدی درباره پروتکل الحاقی خاطرنشان کرد: در متن بیانیه مشترک آمده که تا قبل از تصویب مجلس، ایران به صورت داوطلبانه پروتکل را اجرایی خواهد کرد و این خلاف قانون است و باید ابتدا با مجلس مذاکره می کردند.
 
وی افزود: دسترسی هایی که درون بیانیه مشترک برای آژانس در نظر گرفته شده، فراتر از پروتکل الحاقی است، علاوه بر پروتکل الحاقی، آژانس دسترسی های بیشتری نیز خواهد داشت، این یعنی چه؟ کسی در دنیا دسترسی فراتر از پروتکل الحاقی نداده است.
 
محمدی بیان کرد: این یعنی این که سرویس های جاسوسی به هر چه می خواهیم برای مراکز هسته ای خود تامین کنیم دسترسی داشته باشند و به نظر من اگر کل غنی سازی خود را بدهیم بهتر است از این که چنین امتیازی بدهیم.
 
اجرای پی ام دی دوران جدیدی از خروج اطلاعات امنیتی از کشور را فراهم می کند
وی اضافه کرد: پی ام دی نیز بهانه ای برای ورود طرف های مقابل به مراکز نظامی ما است، اگر آنچه آمده عملی شود و در متن نهایی اصلاح نشود دوران جدید از خروج اطلاعات از کشور آغاز می شود و این ما را تهدید می کند. امیدواریم که این گونه نباشد.
 
بهشتی پور گفت: مساله پروتکل الحاقی دو بخش نظارت دارد، کسی که حساب پاک است از محاسبه چه باک است، اگر بخواهند از مراکز غیر هسته ای ما بازدید کنند اولا باید دلایل خود را طبق پروتکل الحاقی بیان کنند، یا ایران می پذیرد یا نمی پذیرد، بعد یا آژانس دلایل ایران را می پذیرد یا نمی پذیرد، اگر نپذیرفتنند پروتکل الحاقی سکوت دارد و برای رفع این مشکل می خواهند کمیته ای را تشکیل دهند که به این مساله رسیدگی شود.
 
نظارت آژانس مدیریت شده خواهد بود
بهشتی پور خاطرنشان کرد: نظارت آژانس مدیریت شده است، این جوری نیست که بازرس سرشان را بیندازد و هر کجا دلش خواست برود و بازرسی کند.
 
وی با بیان این که ما حتما باید احتیاط کنیم و در قرارداد و توافق جامع باید با دقت عمل کنیم، تصریح کرد: مسائل فراتر از تعهدات پروتکل طبق کمیته حل اختلاف رسیدگی خواهد شد.
 
محمدی خطاب به بهشتی پور اظهار داشت: آقای بهشتی دنیای به این زیبایی که شما می گویید نیست، دنیا آمریکا و اسرائیل دارد، دنیا آژانسی دارد که از ساده ترین مسائل و حقایق درباره ما ابا دارد.
 
وی ابراز داشت: دوستان ما قدری عجله کردند، تا تیرماه وقت داشتند، می توانستند بیشتر دقت و تامل کنند؛ به نظر ما اصول بسیار مبهم و در مواردی تفسیر پذیر است و ان شاءالله اصلاح خواهد شد.
 
کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: اطلاعات مربوط به شهید شهریاری را تنها آژانس داشته است، آیا آنها صادقانه عمل می کنند؟
 
محمدی با تاکید بر این که تیم مذاکره باید برنامه تحقیق و توسعه هسته ای را برای ما تضمین کند، گفت: تحقیق و توسعه ای که محدود شود، تحقیق و توسعه نیست.
 
بهشتی پور نیز در این باره خاطرنشان کرد: ما در مورد تحقیق و توسعه هیچ شک نخواهیم داشت که هم کمی و هم کیفی خواهد بود و شرایطی فراهم می کند که با دانشمندان سایر کشورها نیز مشارکت خواهیم داشت و به روز خواهیم شد.
 
مهدی محمدی نیز در این باره گفت: من در آروز و آمال آقای بهشتی پور شریک و سهیم هستم.
 
با ان شاءالله گفتن نمی توان سر حقوق ملت معامله کرد
این کارشناس مسائل سیاسی در پایان تاکید کرد: زحمتی که تیم مذاکره کننده ما کشید بزرگ بوده و نیازمند یک زحمت بزرگ تر است، نباید توافقی مبتنی بر اعتماد به دشمن داشته باشیم. نمی توانیم با امیدواری به این که ان شاءالله این گونه می شود و ان شاءالله فلان می شود راجع به حقوق این ملت معامله کنیم.
 
بهشتی پور نیز در پایان گفت: من به صدا و سیما به خاطر فراهم کردن این شرایط تبریک می گویم؛ تمام دستاوردهای هسته ای ملت که حاصل تلاش های دوازده ساله است، تیم آقای ظریف گل زده است، ما به احترام شان می ایستیم.  /924/ز502/ج

 

ارسال نظرات