۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۲
کد خبر: ۲۵۵۴۷۴
حجت‌الاسلام رفیعی:

توجیه کردن گناه و کوچک شمردن آن سبب تأخیر در پذیرش توبه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این که مقایسه گناهان با دیگران را سبب تأخیر در پذیرش توبه می‌شود، گفت: برخی‌ها برای این که گناه خویش را توجیه کنند کارهایشان را با گناهان بزرگ‌تر توجیه می‌کنند و می‌گویند افراد دیگر بدتر از اعمال ما را انجام می‌دهند.
حجت الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در جلسه «اخلاق در نهج البلاغه» که در مسجد چهار مردان قم برگزار شد، به بررسی آثار و آفات گناهان در زندگی از منظر نهج البلاغه پرداخت و گفت: امیرالمؤمنان (ع) در خطبه‌ها و حکمت‌های مختلف نهج البلاغه به عوامل و زمینه‌ها پیدایش گناهان در زندگی پرداخته است.

 

حجت‌الاسلام رفیعی بیان کرد: در حکمت 30 نهج البلاغه آمده است که«الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّی کأَنَّهُ قَدْ غَفَر» یعنی از مردم گناهان بپرهیزید، خداوند عیب‌ها و گناهانتان را می‌پوشاند به گونه‌ای فکر می‌کنید که خداوند آن‌ها را بخشیده است.

  

استاد حوزه و دانشگاه به عوامل ایجاد کوچک شمردن گناهان اشاره کرد و گفت: کوچک شمردن گناهان سبب می‌شود که پذیرش توبه به تأخیر بیفتد و این امر از انجام گناه بسیار بدتر است.

 

وی با بیان این که توجیه کردن و بهانه آوردن برای انجام گناهان یکی از عوامل کوچک شمردن گناهان است، افزود: در آیه‌های قرآن کریم آمده است که به مشرکان می‌گویند چرا شما ایمان به خداوند نیاورده‌اید، آن‌ها این کار توجیه کردند و می‌گویند اگر خدا می‌خواست ما را مؤمن می‌آفرید.

 

حجت‌الاسلام رفیعی ابراز کرد: خداوند هیچ زمانی به ظلم و قتل و خون‌ریزی و جنگ و خون‌ریزی راضی نیست اما هیچ‌وقت با جبر این امر را انجام نمی‌دهد و تحقق این امور را به اختیار مردم واگذار کرده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: متأسفانه برخی‌ها به بهانه‌ها و توجیه‌های سیاسی هر تهمت و افترایی به شخصیت‌ها مطرح وارد می‌کنند در حالی که این امر از گناهان بزرگ به حساب می‌آید.

 

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این که مقایسه گناهان با دیگران را سبب تأخیر در پذیرش توبه می‌شود، گفت: برخی‌ها برای این که گناه خویش را توجیه کنند کارهایشان را با گناهان بزرگ‌تر توجیه می‌کنند و می‌گویند افراد دیگر بدتر از اعمال ما را انجام می‌دهند.

 

وی در ادامه سخنانش به تفاوت­های میان مقایسه صعودی و مقایسه نزولی پرداخت و ابراز کرد: شایسته است که انسان‌ها در امور عبادی، اخلاقی، تهذیب، علمی مقایسه صعودی و امور دنیوی و مادی مقایسه نزولی با افراد دیگر داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام رفیعی تأخیر انداختن توبه، فراموشی گناهان و امید کاذب به خداوند را دیگر از عوامل کوچک انگاری گناهان دانست و افزود: برخی‌ها امید کاذب به ببخش گناهان دارند و به گونه‌ای که می‌پندارند خداوند تنها با یک استغفار و بدون تدارک آن تمام خطاهایشان را می‌بخشد./998/پ201/ف

ارسال نظرات