۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۵۸۹۱۲
آیت الله کعبی:

دلبستن به مذاکرات دردی از ما دوا نخواهد کرد/ تمدن اسلامی تمدن آمیخته با علم و ایمان است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که دلبستن به مذاکرات هسته ای و نگاه به لوزان و نیویورک دردی از مشکلات ما دوا نخواهد کرد، گفت: ما البته مذاکرات را تا آخر پیش می بریم اما شیطان و دشمن قابل اعتماد نیست.
آيت الله کعبي آيت الله عباس کعبي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی استاد برجسته حوزه علمیه قم در جمع مهندسان، نیروهای فنی و کارکنان شرکت فولاد اکسین اهواز، با تبیین تقسیمات قدرت، اظهار داشت: اگر بخواهیم قدرت را دسته بندی کنیم ما چند دسته قدرت شامل قدرت فیزیکی و قدرت جسمی، قدرت در تبدیل طبیعت، قدرت صنعتی و قدرت اراده بشری و قدرت روح داریم.
 
وی با بیان این که بخشی از قدرت متافیزیکی سحر و امثال آن است، گفت: اما بخشی از قدرت، قدرت معنوی و قدرت روحی و قدرت متافزیکی، قدرت حقیقی و قدرت واقعی و قدرت حق است. این قدرت حق در اثر بندگی خدا و تعالی روح و اتصال به قدرت حقیقی جهان آفرینش و هستی قدرت خداوند تبارک و تعالی ایجاد می شود و این قدرت برترین قدرت ها است.
 
آیت الله کعبی با تاکید بر این که انبیا و اولیای الهی و انسان های کامل قدرت شان قدرت باطنی و قدرت حقیقی است، که در قرآن کریم و روایات از آن به عنوان ولایت حقیقی و ولایت حقیقیة تعبیر می شود، یادآورشد: تجلی این قدرت حقیقی بعد از رسول گرامی اسلام در أمیرالمومنین علی بن أبی طالب(ع) است.
 
وی اضافه کرد: حضرت أمیر المومنین خلیفة الله، أمین الله و ولی الله است و منظور از ولی الله همین قدرت حقیقی است که بر اثر اتصال به عالم حقیقی و بندگی واقعی خدا حاصل می شود .
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تشریح راه های کسب قدرت حقیقی، خاطرنشان کرد: انسان ها هم به میزانی که با این اولیای حقیقی ارتباط پیدا می کنند به خدا متصل می شوند و این راه باز است.
 
حضرت امام پرتوی از ولایت امیرالمؤمنین بود
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یادآورشد: نمونه بارز این قدرت در زمان ما حضرت امام راحل است که توانست با این روح الهی معنوی متصل و عارف بالله و انسان کامل شود. ایشان هم در حوزه عملی و هم در حوزه نظری خودش را ساخت و این قدرت و روحیه در ملت نیز تزریق شد.
 
آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: حقیقتا حضرت امام، روح خدا در کالبد زمان و مکان بود و در عصر ما برپایه ولایت أمیر المومنین مثل یک خورشید تابناک درخشید و طلوع کرد و بدون هیچ مبالغه پرتویی از این ولایت أمیرالمومنین(ع) بود و بر اساس همین قدرت الهی یک نفس مطمئنه پیدا کرد و با این نفس مطمئنه و اعتقاد به خدا توانست ملت ایران را متحول کند و با پیروزی انقلاب یک تحول در تاریخ بشریت معاصر ایجاد کند.
 
استاد حوزه و دانشگاه افزود: در اوج عربده کشی آمریکا و قدرت ظاهری مادی آمریکا امام این جمله تاریخی را گفت و خود باوری در ملت ایران ایجاد کرد که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و البته ایشان استدلال هم آورد که متاسفانه به این استدلال کم توجه می شود؛ امام فرمود «قدرت حقیقی قدرت خداوند است همه قدرتهای دنیا پوشالی است» تقریبا در مقابل قدرت طاغوت هیچ کس باور نمی کرد که این رژیم ستمشاهی سقوط کند ولی امام چقدر باور داشت و می گفت شاه باید برود و شاه رفت.
 
آیت الله کعبی اضافه کرد: حضرت امام نسبت به قدرت پوشالی آمریکا جدای از آن ده سال اول انقلاب که نظام شرق فرو پاشید شش ماه قبل از ارتحال شان نامه ای خطاب به طلاب و دانشجویان جهان می نویسند و به آنها می گویند که هسته های مقاومت اسلامی را باید تشکیل دهید و بیداری اسلامی در راه است و این اتفاق الان در حال وقوع است.
 
وی با بیان این که امام خداباور و عبد صالح خدا بود، اظهار داشت: حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در سایه این عبادت حقیقی و اتصال به ولایت حقیقی أمیرالمومنین دلها را متحول کرد.
 
آیت الله کعبی خود باوری، خودکفایی، استقلال خواهی، عزت طلبی و حرکت ملت ایران برای استقلال حقیقی در همه عرصه ها را از برکات تلاش های خالصانه حضرت امام دانست و گفت: قبل از انقلاب کسی باور نمی کرد که یک زمانی صنعتگر ایرانی هم بتواند اهل ابداع و ابتکار و اختراع بشود اما بحمدالله جوانان ما به مرزی رسیده اند که قدرت علمی و فن آوری ایران اسلامی در حال تبدیل شدن به قدرت اول منطقه است.
 
وی با اشاره به این که امروز شعار ما می توانیم در بخش ها و عرصه های مختلف عملی شده است، پیشرفت های جمهوری اسلامی در عرصه های علمی، صنعتی، پزشکی، هوا فضا و دیگر عرصه ها را غرور آفرین توصیف کرد.
 
تمدن اسلامی تمدن آمیخته با علم و ایمان است
آیت الله کعبی در بخش دیگری از سخنان خود تمدن اسلامی را تمدن آمیخته با علم و ایمان دانست و با بیان این که ایمان پایه علم و پیشرفت است، تصریح کرد: ما با آمیختگی عقلانیت و معنویت علم و ایمان عدالت وپیشرفت بر پایه ایمان و خود باوری و خود اتکایی و اعتماد به خدا می توانیم کشوری مقتدر و معنوی بشویم و حقیقتا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هم مقتدر است و هم مظلوم.
 
وی بیان داشت: حضرت امیرالمومنین(ع) اقتدار داشت اما در اوج اقتدار مظلوم بود و متاسفانه اوج مظلومیت امام هم در دو مطلب پایه ای بود؛ مطلب اول یک عده مرفه بی درد جا مانده از قافله اسلام ناب و نور پیامبر به فکر فساد اقتصادی افتاده بودند و پول جمع می کردند و در دوران دستگاه خلافت فساد اقتصادی و شکاف طبقاتی به اوج رسیده بود این یکی از مشکلات بزرگ بود و لذا امام سخن از عدالت می راند و مخاطبان ایشان همین خواص بودند.
 
آیت الله کعبی ادامه داد: مظلومیت دوم امام مربوط به افراد جاهل، متحجر و عقب مانده، خیره سر و سبک مغز و ظاهر نگر به نام خوارج نهروان بود که امام را درک نمی کردند؛ حضرت از طرفی با دشمن مکاری مثل معاویه و با افراد عهدشکنی مثل طلحه و زبیر روبه رو شد و از طرفی با این خوارج نهروان مواجه بود؛ اینها مولا را زمین گیر کردند و مظلومیت ایشان ناشی از این است و آن اقتدار حقیقی و معنوی، با درگیری با چنین آدم هایی رو به رو بود که کار دست آخر به شهادت امام کشید.
 
مبارزه با فساد، امنیت اقتصادی ایجاد می کند
وی با تاکید بر این که نظام جمهوری اسلامی حقیقتا مقتدر است و در برابر توطئه های داخلی و بین المللی ایستاده است، اظهار داشت: ما شاهدیم که متاسفانه یک عده بر خلاف آرمان های امام و شهدا و بر خلاف آرمانهای رهبری حرکت می کنند؛ ما در کنار پیشرفت فرهنگی و پیشرفت در عرصه تولید و پیشرفت در عرصه فن آوری و علم در واقع باید مبارزه با فساد اقتصادی را هم پی بگیریم.
 
این عضو جامعه مدرسین با بیان این که مبارزه با فساد اقتصادی برای سرمایه گذاری و اقتصاد ایجاد امنیت می کند نه اینکه امنیت را از بین ببرد، افزود: بعضی برای اینکه بگویند تولید پیش برود می گویند کاری به این کارها نداشته باشیم؛ این اشتباه است.
 
وی تاکید کرد: مبارزه با فساد اقتصادی اگر در مسیر درست قرار گیرد امنیت را در پرتو عدالت تأمین می کند؛ البته در کنار مبارزه با فساد اقتصادی باید به تولید گران صادق و امین اعتماد کرد و به آنها میدان داد که کار کنند این دو را باید با هم پیش برد.
 
اوج پیشرفت ما پیشرفت انسانی و ایمانی در کنار پیشرفت مادی است
آیت الله کعبی با بیان این که بحمدلله نظام اسلامی زیرساخت های یک قدرت مادی و معنوی را بر پایه مردم سالاری اسلامی و مدیریت استراتژیک ارزشی و علمی فراهم کرده است، تصریح کرد: در این زمینه تلاش های خوبی شده و حضرت امام علی الگوی حرکت ما است هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
 
آیت الله کعبی بر همین مبنا نگاه به صنعت را نگاه ابزاری دانست و خاطرنشان کرد: اوج اقتدار نظام اسلامی پیشرفت صنعتی نیست؛ چراکه چون ما هرچقدر هم پیشرفت کنیم ممکن است گفته شود دیگران از ما پیشرفته ترند. بنابراین اوج پیشرفت ما پیشرفت انسانی و ایمانی و آمیختگی پیشرفت مادی و معنوی با هم است. پیشرفت در سایه ایمان و تقوا و ساخت جامعه در سایه ایمان و تقوا مهم است.
 
تمدن منهای ایمان نمی تواند تمدن ساز باشد
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تمدن امروز تمدن علم منهای ایمان است و این مساله نمی تواند تمدن ساز باشد، یادآورشد: تمدن اسلامی که جمهوری اسلامی دنبال آن است تمدن ایمان و علم با هم است و برای اینکه ما بتوانیم به این قله برسیم باید معارف اسلامی و فن آوری و مقاومت در برابر جبهه استکبار را با هم آمیخته کنیم.
 
آیت الله کعبی بر لزوم عمل به توصیه های رهبر معظم انقلاب برای تحقق این اهداف تاکید و تصریح کرد: راه حل همان است که رهبر معظم انقلاب فرمودند اقتصاد مقاومتی و مقاومت اقتصادی و تقویت بخش خصوصی و خصوصی سازی بر پایه اصل 44 قانون اساسی.
 
این استاد حوزه و دانشگاه توجه به عدالت در مسأله روابط کار را مهم خواند و گفت: این موضوع باعث می شود که اقتصاد مقاومتی به مثابه یک اقتصاد مردمی و دانش بنیان و اقتصاد بومی و تولید محور با نگاه به داخل بتواند عرصه های پیشرفت و افق های حرکت رو به جلو را برای ما روشن کند.
 
مذاکرات را تا انتها پیش می بریم اما بدانیم شیطان قابل اعتماد نیست
وی با الهام از سخنان بسیار مهم اخیر رهبر معظم انقلاب، تنها راه حل مشکلات کشور را تکیه به ظرفیت های داخلی، نگاه به درون و اعتماد به نیروهای داخلی دانست نه نگاه به مذاکرات، لوزان و نیویورک و امثال آن.
 
آیت الله کعبی در عین حال تصریح کرد: ما البته مذاکرات را تا آخر پیش می بریم اما شیطان و دشمن قابل اعتماد نیست و نمی توان انتظار داشت که از طریق مذاکرات مشکلات داخلی، حل بشود؛ مشکلات داخلی در توسعه صنعت و اقتدار صنعتی و اقتدار کشاورزی و اقتدار اقتصادی در همه عرصه ها به دستان شما حل می شود.
 
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خطاب به کارکنان و مهندسان شرکت فولاد اکسین اهواز اظهار داشت: بر همین اساس کار شما حقیقتا مهم و یک کارجهادی و نوعی جهاد علمی و جهاد فنی است؛ شما دارید برای اسلام و مکتب اهل البیت علیهم السلام و برای ملت بزرگ ایران تولید قدرت می کنید و اگر نیت هایتان همین باشد کارتان علاوه بر اینکه تلاش برای تأمین رزق و روزی خانواده است ثواب و عبادت و کمک به اقتصاد و کمک به صنعت و کمک به اقتدار ملت بزرگ و عزیز ایران اسلامی است. /924/پ201/ج
ارسال نظرات