۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۲۵۹۳۰۲

چند خبرکوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ دعوت عمومی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برای راهپیمایی مردم علیه حملات ناجوانمردانه رژیم آل سعود به یمن، برگزاری همایش بزرگداشت فردوسی در مشهد و برگزاری نشست کارگروه رسانه‌های دیجیتال سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) عناوین مهم ترین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با صدور اطلاعیه فراخوان و دعوت عمومی، ضمن محکومیت شدید تجاوز آشکار ارتش رژیم آل سعود با حمایت چند کشور عربی و صهیونیستی به سرزمین و مردم بی‌دفاع یمن اعلام کرد که پس از اقامه نماز دشمن‌شکن جمعه این هفته در18 اردیبهشت ماه راهپیمایی علیه نسل‌کشی و قتل عام عمومی مسلمانان بی‌دفاع و بی‌گناه یمن برگزار می‌شود.

 

 

این مراسم در مشهد مقدس از محل باب‌الجواد(ع) حرم مطهر رضوی آغاز می‌شود و پس از طی خیابان خسروی،چهارراه خسروی در چهارراه شهدا با قرائت قطع‌نامه پایان می‌یابد.  مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی: باید از ظرفیت مفاخر استان برای معرفی فرهنگ ایران به جهان استفاده کرد.

 

همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی 25 اردیبهشت ماه در مشهد

سید سعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در جلسه ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی خراسان رضوی در فرمانداری مشهد اظهار داشت: همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی 25 اردیبهشت ماه در مشهد و بزرگداشت حکیم عمر خیام 28 اردیبهشت ماه در نیشابور برگزار می شود.

 

وی پیرامون تشکیل ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی خراسان رضوی گفت: ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی خراسان رضوی به ریاست استاندار تشکیل شد که این ستاد با مصوبه شورای فرهنگی عمومی استان اقداماتی را برای روز بزرگداشت حکیم خیام، عطار نیشابوری و حکیم ابوالقاسم فردوسی در دست اجرا دارد.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در زمینه ستاد مفاخر فرهنگی نیشابور افزود: به دلیل اهمیت بزرگذاشت حکیم خیام و عطار نیشابوری ستاد مفاخر فرهنگی نیشابور به ریاست فرماندار نیشابور تشکیل شده تا این دو مراسم ملی را با جدیت بیشتری دنبال کنند و امیدوار هستیم که ستاد بزرگداشت حکیم فردوسی هم مانند ستاد بزرگداشت مفاخر نیشابور در مشهد تشکیل شود.

 

وی تشکیل ستاد بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در مشهد را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: با توجه به جایگاه والای فرهنگی فردوسی بزرگ تشکیل ستاد ویژه بزرگداشت فردوسی در مشهد ضروری است و فعالیت هایی که تاکنون در این راستا صورت گرفته کافی نیست.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی پیرامون حضور اساتید دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه علمی بزرگداشت فردوسی بیان کرد: قطب علمی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی توسط اساتید دانشگاه فردوسی در حوزه های فردوسی شناسی و شاهنامه شناسی اداره می شود و باید توجه داشت که بعد فرهنگی بزرگداشت فردوسی ما را از بعد علمی آن غافل نساخته است.

 

سرابی تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده کنگره شعر از توس تا نیشابور از 25 تا 28 اردیبهشت با حضور شاعران برجسته کشور و استان در مشهد و نیشابور برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: دیگر مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان در زمینه اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی با حمایت استاندار در حال پیگیری است و با توجه به اینکه جایزه بزرگ پروین اعتصامی و جلال آل احمد به هنرمندان اهدا می شود کمبود نشان فرهنگی فردوسی نیز احساس شده است و طراحی های مورد نیاز در این راستا صورت گرفته است.

 

سرابی پیرامون انتظارات خود از اداره کل آموزش و پرورش گفت: از آموزش و پرورش انتظار می رود که برنامه های ویژه بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی را در بین دانش آموزان برگزار کند تا دانش آموزان با شاهنامه و فردوسی آشنایی بیشتری پیدا کنند.

 

در ادامه این جلسه علی محمد گلستانی فرد فرماندار مشهد پیرامون پیشنهاد تشکیل ستاد ویژه بزرگذاشت فردوسی در مشهد گفت: در سال های گذشته برنامه های این بزرگداشت ها به صورت استانی پیگیری و برگزار می شده و بزرگداشت حکیم عمر خیام و هزار نیشابوری به دلیل حساسیت ویژه به فرماندار نیشابور واگذار شده است.

 

وی اظهار امیدواری کرد با همکاری کلیه دستگاه های فرهنگی و اجرایی استان و مشهد بزرگداشت روز ملی فردوسی با شکوه و بدون مشکل برگزار شود.

 

فعالیت123  کتابخانه مخزن دار و 50 کتابخانه باز در کانون های مساجدخراسان شمالی   

هاشم شیرازیان، مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی گفت: کتابداران کانون های استان در قالب اردویی فرهنگی آموزشی از نمایشگاه بین المللی کتاب  تهران بازدید کرده و از تازه های انتشار  در این نمایشگاه بهره مند می شوند.

 

وی زمان برگزاری این اردوی فرهنگی را 17 و 18 اردیبهشت ماه جاری اعلام کرد و افزود: اهداء بن خرید کتاب به کتابداران، برگزاری نشست آموزشی در محل  نمایشگاه کتاب  و نیز برگزاری مسابقه فرهنگی و کتابخوانی   از اهم برنامه های این اردوی فرهنگی است.

 

شیرازیان همچنین اعلام کرد: بر اساس سهمیه تعیین شد ه از سوی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور  ویژه این اردو 45 کتابدار از استان به نمایشگاه  اعزام می شوند.

 

وی همچنین  در تکمیل این خبر اضافه کرد:  در حال حاضر 123  کتابخانه مخزن دار  و نیز 50 کتابخانه باز در کانون های مساجد استان فعالیت  می کنند.

 

زمان صدور مجوز موسسات فرهنگی و هنری کاهش یافته است

مهدی محمدی، مشاور وزیر و دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی در کارگاه آموزشی کارشناسان موسسات فرهنگی کشور در هتل فرهنگ و هنر مشهد افزود:یکی از اقداماتی که در این حوزه در حال پیگیری هستیم به روز رسانی مقررات و ضوابط است چون این مقررات مربوط به سال 70 می باشد و در حال حاضر نیاز به بازنگری  و اصلاح دارد.

 

وی تکریم ارباب رجوع را از اولویت های این حوزه دانست و اظهار داشت: برای ما مهم، مهم و مهم تکریم ارباب رجوع است کسانی که در موسسات فرهنگی و هنری هستند افراد خاص و فرهیخته اند و این می طلبد که کارشناسان و مسوولین این حوزه تکریم ارباب رجوع را در اولویت قرار دهند.

 

محمدی از کاهش زمان صدور مجوز برای موسسات فرهنگی و هنری خبر داد و گفت: در گذشته رسیدگی به پرونده موسسات فرهنگی و هنری یکسال و نیم تا دو سال طول می کشید اما اکنون این زمان کاهش پیدا کرده است و از زمانی که پرونده تکمیل شده و بدون نقص به این هیات برسد تنها یک ماه زمان می برد تا این پرونده بررسی و مجوز آن صادر شود.

 

دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی از پیگیری اصلاح و بازبینی ضوابط و مقررات خبر داد و اظهار داشت: دو مساله ای که در این حوزه باعث سوء استفاده شده است مساله سن و تحصیلات است ما افراد شاخص و صاحب نامی در حوزه فرهنگ و هنر داریم که تحصیلات دانشگاهی ندارند ولی بعضا قابلیت و تخصص این را دارند که حتی در دانشگاهها تدریس کنند همچنین بسیاری از افراد جوان و متخصص هستند که به خاطر که سن پایین نمی توانند درخواست موسسه کنند ما در حال پیگیری هستیم که به نحوی این دو مشکل حل شود.

 

کارگاه آموزشی موسسات فرهنگی و هنری دو روز در هتل فرهنگ و هنر برگزار می شود و در مراسم اختتامیه این کارگاه از کارشناسان منتخب استانی و دبیرخانه هیات رسیدگی نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.

 

نشست کارگروه رسانه‌های دیجیتال سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد

نشست کارگروه رسانه‌های دیجیتال سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور سید مرتضی موسویان رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، سید جواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، بابک دربیکی، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی ، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر فضیلت، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، حسن کریمی، نایب رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای و دیگر، مسئولان، برگزار شد.

 

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با اشاره به برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) گفت: ما برآنیم تا با توفیق از ثامن الحجج (ع) با هدف خدمت گزاری برعمق محتوایی این جشنواره بیافزاییم و آوازه این جشنواره را گسترش دهیم، آنچه در جشنواره دوازدهم گذشت انگیزه لازم را برای تعمیق محتوای این جشنواره بیشتر کرد و سعی برآن است تا محیط سراسر آماده و تعاملی هزاره سوم را با علوم و دانش منبعث از آیات و روایات در جشنواره سیزدهم به نمایش گذاریم.

 

سید مرتضی موسویان با اشاره به حجم بالای محصولات در کارگروه های مختلف این جشنواره اظهار کرد تعداد آثار رسیده به جشنواره برای داوران مشهود و قابل انتظار است، ولی برای کسانی که علاقه مند به دیدن این محصولات هستند فکری نشده است و باید به بحث مستندسازی و در اختیار بودن همه محصولات برای افراد توجه شود.

 

وی ادامه داد: هدف امسال ارتقا محتوای محصولات نسبت به سال گذشته است و در این ارتقا نسبت های کیفی و کمی و برنامه ریزی بلند مدت برای جشنواره سیزدهم در نظر گرفته شده که خوشبختانه با توجه به فاصله ای که تا زمان برگزاری این جشنواره داریم فعالیت های مستمری در این حوزه جریان است.

 

مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) نیز در این نشست گفت: پیشرفت این بنیاد در فضای مجازی با حضور نیروهای خوش فکر و با نشاط و همچنین خدمت رسانی برجسته در ساحت مقدس فرهنگ رضوی میسر خواهد شد.

 

سید جواد جعفری اظهار کرد :مرکز فناوری و رسانه های دیجیتال با داشتن جوانانی دلسوز و کارآزموده و با تدابیر ویژه ای که می اندیشد خواهد توانست سال های اینده نهاد ها و تشکل های بیشتری را وارد این حوزه کند.

 

جعفری در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات تابعه این وزارت در استان ها انگیزه های لازم را برای حضور تشکل های مردمی در حوزه فضای مجازی به وجود آورده اند تا بخش های خصوصی در گسترش فرهنگ رضوی بتوانند فعالیت بیشتری داشته باشند.

 

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان هم درباره جشنواره پویانمایی و بازی های رایانه ای رضوی بیان داشت: تفاوت جشنواره امسال ادغام دو بخش پویانمایی و بازی های رایانه ای است که با اضافه شدن این بخش برای اولین بار استان گلستان نیز اجازه فعالیت پیدا کرد.

 

حجت الاسلام علی اصغر فضیلت ادامه داد: براساس سوابق سال های گذشته در بخش فیلم و فیلمنامه نویسی سیر نزولی را داشته ایم که باید آسیب شناسی شود و این باور را داریم که پویانمایی و بازی های رایانه ای تفاوت زیادی با بقیه مقوله ها دارد ولی به عنوان یک مخاطب عام نباید نگران کمیت این حوزه بود و باید برای ارتقا کیفیت آن تلاش کرد که لازمه آن کار تخصصی و دانش محور است چون این آثار مخاطبان خاص خود را دارد و یکی از دلایل سیر نزولی تعداد آثار، سابقه کم آن نسبت به مقولات دیگر است.

 

وی اضافه کرد: سعی بر آن داریم کارهایی که در استان گلستان انجام شده را در سایر استان های همجوار نیز گسترش دهیم که بدین منظور کنفرانس خبری در استان گلستان داشتیم و همچنین در جلسه ای با حضور فعالان پویانمایی و بازی های رایانه ای از آنها خواسته شد تا به طور خاص به این موضوع بپردازند. همچنین بنا بر آن است تا از ظرفیت رادیو، رسانه ها و از وزارت استفاده شود.

 

فضیلت با ارائه چند پیشنهاد ادامه داد: برای استفاده از ظرفیت استان ها می توان از وزارت کشور کمک گرفت تا در حجم کارها، مدیریت لازم به عمل آید و همچنین اعتبارات مربوط به جوایز برای خانه های دیجیتال افزایش یابد و استفاده از ظرفیت های فرهنگی و هنری مساجد برای خانه های دیجیتال لحاظ شود./934/پ203/ب5

 

ارسال نظرات