۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۲۶۱۵۹۰
طی مناظره ای مطرح شد؛

توافق نامه لوزان عهد نامه ترکمن چای نیست/ اعضای مذاکره کننده هسته ای را فرزندان انقلاب می دانیم

خبرگزاری رسا –در نشستی با عنوان "مذاکرات هسته ای، کدام گفتمان، خوب یا بد" سید حسن بهشتی پور و مهدی فضائلی از موافقان و مخالفان توافق لوزان به ارزیابی توافق لوزان پرداختند.
انرژي هسته اي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، سید حسن بهشتی پور عضو سابق تیم مذاکرات هسته ای در نشستی با عنوان "مذاکرات هسته ای، کدام گفتمان، خوب یا بد" که پیش از ظهر امروز در سالن کوثر دانشکده رسانه فارس برگزار شد، در رابطه با توافق خوب و ارزیابی از توافقات لوزان، گفت: یک توافق خوب در مذاکرات هسته ای این است که چرخه کامل سوخت هسته ای را در نیرو گاه های هسته ای داشته باشیم .

 

وی غنی سازی جز لاینفک این توافق خوب دانست و عنوان کرد: یک توافق خوب این است که تحریم ها نباشد و اگر این جریانات تحقق یابد ما به توافق خوب هسته ای دست یافته ایم.

 

عضو سابق تیم مذاکرات هسته ای با بیان اینکه  رسیدن به وضعیت مطلوب همواره ممکن نیست، خاطر نشان کرد: در توافق خوب این دو نکته به سمت هم حرکت می کنند و در نهایت نقطه مشترک در توافقات است که در تیرماه اعلام می شود.

 

در ادامه این نشست مهدی فضائلی مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس، در رابطه با یک توافق خوب گفت: توافق خوب توافقی است که براساس معاهده ان پی تی باشد، حقوق و تکالیف آن روشن باشد .

 

وی اظهار داشت: انعطاف برای چرخش زمانی باید باشد که ما از معاهدات ان پی تی محروم نباشیم و این چرخه باید در اختیار ما  باشد و در حد یک پایلت آزمایشگاهی نباشد و یک حداقل چرخه صنعتی تحقق یابد.

 

مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس اهمیت موضوع هسته ای را پیش نیاز گفتگوها مطرح و عنوان کرد: نکته اول این است اهمیت فنآوری هسته ای است و نکته دوم این است که بحث این فن آوری هسته ای با استقلال سیاسی ما گره خورده است و در توافقات نباید استقلال سیاسی ما آسیب ببیند.

 

فضائلی با بیان اینکه هر توافقی استقلال کشور را آسیب بزند خوب نیست، خاطرنشان کرد: استقلال سیاسی ما گران به دست آمده است و آسیب به آن ما را با آسیب جدی تری روبه رو می کند.

 

وی با اشاره به اهمیت شناخت دشمن و نقش فریب کاری آن به ویژه در سیزده سال اخیر اذعان داشت: فریب کاری های دشمن مستند است و در تنظیم این توافق باید به لحاظ دقت در تظیم متن از فریب کاری دشمن پیشگیری کرد.

 

در ادامه نشست بهشتی پور با اشاره به کلی بودن معادهات ان پی تی و متن آن به دو زبان فارسی و انگلیسی، اظهار داشت: مشکل ما با ان پی تی این است که  این سند مهمی است و در بند چهارم آن که گفته می شود که انرژی هسته ای حق مسلم ما است این موضوع به طور کلی اشاره شده است.

 

 عضو سابق تیم مذاکرات هسته ای بابیان اینکه ما با یک نظام سلطه گر مواجه هستیم که پیمان های گوناگون را به نفع خودش مصادره می کند، گفت: در ان پی تی نیز آژانس انرژی هسته ای ما را رسمیت می شناسد و می گوید که کمک های لازم در این زمینه شود.

 

وی افزود: بر خورداری از انرژی هسته ای زمانی تحقق می یابد  که غنی سازی شود، چرا که دشمنان  حقه باز هستند و ممکن است زیر توافق بزنند.

 

بهشتی پور با بیان اینکه ما اگر غنی سازی نباشد دشمنان آن را به عنوان اهرام فشار علیه ایران استفاده می کنند، اظهار داشت: برخوردای از غنی سازی جزیی از این معاهده است و در ان پی تی جزییات مشخصی وجود ندارد.

 

عضو سابق تیم مذاکرات هسته ای با اشاره به انواع تحریم های صورت گرفته علیه ایران گفت: ما هفت قطعنامه داریم که چهار مورد آن تحریمی است و باید تاکتیکی در برابر آن داشته باشیم که به آنها بهانه ای ندهیم و این تاکتیک و نه یک استراتژیک است.

 

وی با بیان اینکه در این نکته که ما با آمریکا دشمنی داریم شکی نیست، عنوان کرد:اولین گام توافق هسته ای دستیابی به انرژی هسته ای صلح آمیز است که اگر به نتیجه برسد، مطلوب ما است و در غیر این صورت نیز به جهان ثابت می شود که ما دنبال دست یابی به صلح هسته ای هستیم.

 

بهشتی پور با بیان این نکته که آنچه ما می خواستیم با آنچه توانستیم فرق می کند، اظهار داشت: اوباما می گوید که اگر ما می توانستیم پیچ و مهره های فن آوری را جمع می کردیم و معاون امور خارجه آمریکا هم می گوید که فن آوری در مغز جوانان ایرانی است.

 

 عضو سابق تیم مذاکرات هسته ای خاطر نشان کرد: مطلوب ما این بوده است که بدونه محدودیتی غنی سازی اورانیوم کنیم و امتیازی به دشمن ندهیم.

 

فضائلی در ادامه بحث معاهده ان پی تی را بین المللی دانست و گفت:سلطه طلبان سعی دارند که معاهده را به نفع خودشان مصادره کنند و به ما اجازه نمی دهند که به سمتی برویم که مثل سایر اعضای معاهده ان پی تی شویم .

 

مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس با انتقاد از اینکه در ان پی تی هیچ محدودیتی وجود ندارد، اظهار داشت: در صورتی که ما در توافق ها پذیرفته ایم که سطح غنی سازی را تنزل دهیم.

 

وی افزود: بحث لوزان توافق نیست و ما نمی دانیم که در رابطه با چه صحبت می کنیم، این توافق نیست و می تواند تغییر کند و محدودیتی در گفتگوها وجود دارد.

 

فضائلی نکات مثبت و منفی توافقنامه لوزان را برشمرد و گفت: در بیانیه لوزان اعداد و ارقام به طور شفاف وجود ندارد و در این رابطه به فکت شیت استناد نمی کنم، اما می توان گفت که گام های مثبتی هم در این رابطه بوده است و اینکه زمانی اجازه ساخت سانترفیوتیژ را به ما نمی دادند و اینکه ماهیت آب سنگین اراک هم حفظ شود از دست آوردهای شهدای هسته ای ما است.

 

مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس افزود: در مقایسه با دستاورد های سال 82 اقدامات خوبی صورت گرفته است و نیروگاه فردو نیز مورد پذیرش قرار گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه در بخش فنی تحقیق و توسعه ابهاماتی است، عنوان کرد: بحث بازرسی ها و عادی شدن پرونده ایران امکان فریب کاری به دشمن را می دهد.

 

فضائلی اظهار داشت: اگر گشایش در تحریم ها نباشد توافق خوبی صورت نگرفته است و بحث تحریم ها بازرسی فنی و آینده فن آوری ما مهم است و خوشبینانه هم به این موضوع نگاه کنیم اگر بگویم جای نقد هم نیست، این موضوع آسیب زا است.

 

بهشتی پور در ادامه در رابطه مشکلات اقتصادی کشور و برداشتن تحریم ها گفت: من در این موضوع قصد دفاع از سیاست دولت ندادم .

 

عضو سابق تیم مذاکرات هسته ای با اشاره به انواع تقسیم بندی تحریم ها گفت: چهار نوع تحریم داریم، تحریم شورای سازمان امنیت، تحریم اتحادیه اروپا، تحریم رییس جمهور آمریکا و کنگره آمریکا و تحریم های آمریکا نیز دو دسته است تحریم مربوط به سازمان های آمریکایی که با ایران فعالیت می کنند و تحریم ثانویه که تحریم های است که علیه سازمان های غیر آمریکایی که با ایران همکاری می کنند وضع می شود.

 

وی با بیان اینکه این تحریم ها تفسیر پذیر نیست، گفت: این تحریم ها کاملا مشخص است و موارد آن در قانون مشخص است و یکی نوع تحریم ها فردی و مربوط به کشور های آلمان و فرانسه است.

 

بهشتی پور در رابطه با این سوال که مطرح است که چه زمانی تحریم ها برداشته می شود، اظهار داشت: پاسخ به این سوال دشوار است چرا که مذاکرات هنوز ادامه دارد.

 

عضو سابق تیم مذاکرات هسته ای با اشاره به تحریم های اساسی کشور، عنوان کرد: تحریم بانک مرکزی ایران برای انتقال پول کالاهای صادرانی از جمله زعفران و تحریم نفتی ایران از جمله تحریم هایی است که اگر برداشته شود، کمک بزرگی شده است .

 

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی گفت: دولت برای سازش مذاکره نمی کند و مذاکرات برای گرفتن حق مردم است.

 

فضائلی در ادامه نشست گفت: علی رغم بسیاری از منتقدان ما تیم مذاکره کننده را سازشکار و خائن نمی دانیم بلکه آنها را فرزندان انقلاب می دانیم و این اعتماد را به تیم مذاکره کننده هسته ای داریم و تعابیری از این قبیل نادرست است و ما آن را نمی پسندیم.

 

مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس اظهار داشت: علی رغم برخی جریانات در کشو بی میل به سازش به غرب نیستند و باید مراقب آنها بود.

 

وی با بیان اینکه در مورد تحریم ها بحث آزاد سازی پول های بلوکه شده کشور را می پذیریم، گفت: گفتگوها و توافقی در این راستا اگر صورت بگیرد توافق مورد قبول ما است و جزء این توافق خوبی نیست.

 

فضائلی اظهار داشت: لوازان این دستاآورد ها را تضمین نمی کند که بعد از توافق طرف این تحریم ها را لغو کنند و آنچه در متن لوزان و مستند ما است ضماتی برای برداشتن تحریم ها را بعد از توافق را نمی دهد .

 

 مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس ضمن قرائت متن توافق نامه لوزان گفت: تحریم های اروپا موکول به راستی آزمایی آژانس است و این زمان بر است و به توانمندی هسته ای ما آسیب می زند.

 

وی با اشاره به راهکاری برای رسیدن به توافق مطلوب گفت: این توافق زمانی که به نقطه ای رسید هم زمان دو طرف یک بیانه رسمی ایجاد کنند و این به لحاظ روانی اثر گذار است.

 

فضائلی اظهار داشت: هیچ ضمانتی جهت برگشت پذیری بعد از تحریم ها بعد از راستی آزمایی آژانس وجود ندارد و اگر ما تاسیسات هسته ای مان را جمع کنیم ، نصب آنها پیچیده و زمان بر است .

 

مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس با بیان اینکه باید جدول زمان مندی های توافق هم سطح و هم وزن باشد، عنوان کرد: در صورت تعلیق امکان فریب کاری وجود دارد و باید نسبت به انعطاف و حسن نیت برای دقیق باشیم تا حقی از مردم ضایع نشود.

 

بهشتی پور در ادامه نشست با بیان اینکه مفاهیم در تحلیل سیاسی اهمیت دارد، گفت: برای اینکه متن تحریم ها را بفهیم باید آن را خوب فهم کنیم .

 

وی گفت: ما باید فهم درستی از این موضوع داشته باشیم و بحث تحریم بانکی و نفت هم درک صحیحی داشته باشیم و کل این موضوع را خیانت ندانیم.

 

فضائلی در ادامه نشست با اشاره راهکار های برای توافق خوب گفت: ما باید بداینم طرف مقابل ما دشمن است و به دنبال آسیب زدن به ما است.

 

 وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در رابطه با سابقه فریب کار دشمن اظهار کرد: هرچقدر که ما عقب نشینی می کردیم آنها بیشتر به تعهدات خود عمل نکردند.

 

 مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس گفت: البرادعی در  کتاب خاطرات خود به لحن اهانت آمیز کشور های غربی به دانشمندان ایرانی اشاره می کند، ما با یک همچین کشورهای طرف هستیم و لذا در برخورد با آنها هوشیاری بیشتری لازم است و عجله ای برای توافق نیست./818/پ201/ش

 

ارسال نظرات