۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۸
کد خبر: ۲۶۶۳۰۱
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی مطرح کرد؛

موضوع هسته‌ای بهانه ای برای‌ دستیابی به اسرار نظامی

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: بنده از زبان یک مسئول رسمی که الان در جایگاه حساسی قرار دارد، شنیدم که معاون وزیر خارجه آلمان به من گفت: "مادامی که یقین پیدا نکردیم عراق هیچ چیزی ندارد به آن حمله نکردیم. تمام تلاشمان این بود که به عمق توان عراق دست پیدا کنیم". خب این هدف دشمن را نشان می‌دهد، لذا باید خیلی حساسیت داشته باشیم چون دشمن قابل اعتماد نیست.
حجت الاسلام علي سعيدي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگویی تفصیلی، به بررسی موضوعات مهم روز ایران و منطقه پرداخت.

 

او که از شاگردان مدرسه مشهور حقانی محسوب می‌شود، در ابتدای این گفت‌وگو به بررسی نقش و جایگاه این مرکز به عنوان یکی از کانونهای اصلی انقلاب پرداخت و در ادامه به موضوعاتی دیگر نظیر مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5، شکل گیری انحراف در اسلام بواسطه افراطی گری برخی افراد، کمک جمهوری اسلامی به مقاومت منطقه و بررسی ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(ره) و تلاش برخی جریانات برای ایجاد انحراف در راه امام(ره) اشاره کرد.

 

متن مشروح گفت‌وگوی با نماینده ولی فقیه در سپاه را در زیر می‌خوانید:

 

مدرسه حقانی‌ با شاگردان امام تبدیل به کانون انقلاب شد

حجت‌الاسلام سعیدی در ابتدای این مصاحبه با اشاره به تاثیر مدرسه حقانی در شکل گیری انقلاب گفت: مدرسه حقانی در دوره شاه یکی از کانون‌های انقلاب و تبلور اندیشه و تفکر و راه و رسم امام بود. بنیانگذاران و مدیران و هدایتگران و شورای اصلی اداره کننده مدرسه حقانی از شاگردان حضرت امام بودند مثل مرحوم شهید بهشتی مرحوم شهید قدوسی آیت‌الله جنتی و ... . مرحوم حاجی حقانی یک بازاری متدین بود که مدرسه را ساخت و در اختیار هیأت مدیره قرار داد.

 

وی افزود: مدرسه حقانی ویژگی‌هایی داشت از جمله اینکه اساتیدی که انتخاب می‌شدند از شاگردان انقلابی حضرت امام بودند مثل مرحوم آیت‌الله محمدی گلپایگانی، آیت الله امینی، مصباح و جنتی و دیگر اساتید. لذا آن جا تبدیل به کانون انقلاب شد و طلبه‌ها با اندیشه‌ها و راه و رسم امام آشنا می‌شدند.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: در آنجا برای افزایش بینش سیاسی و قدرت تحلیل سیاسی برخلاف جاهای دیگر که خواندن روزنامه و گوش دادن به برخی شبکه های رادیویی که بعضا اخبار پشت پرده را می‌گفتند، مشکل داشت، این کارها منعی نداشت. در آنجا آموزش زبان انگلیسی و ریاضیات و ادبیات عرب و فارسی برای طلبه‌ها پیش‌بینی شده بود در حالی که شاید در آن زمان کسی تصور نمی‌کرد سال 57 انقلاب صورت بگیرد.

 

سعیدی ادامه داد: لذا من بیشترین بهره را از حضورم در مدرسه حقانی بردم، چون زمینه قدرت و تحلیل و فهم سیاسی در آنجا فراهم بود. من با مدرک ششم ابتدایی وارد حوزه علمیه شدم و دیپلم گرفتم و بعد کنکور شرکت کردم و سپس مجتمع آموزش عالی قضایی قم را انتخاب کردم و قبول شدم. در آن زمان در فعالیتهای سیاسی شرکت می‌کردیم و یادم می‌آید رساله امام(ره) را با جلد کتاب تاریخ آلبر ماله به مراسم‌های تبلیغی می‌بردیم.

 

وی همچنین با اشاره به هم دوره‌ای های خود در مدرسه حقانی گفت: امروز اکثر دوستان ما در مدرسه حقانی در مسندهای مهم و کلیدی هستند مانند آقای زرگر رئیس ستاد احیا امر به معروف، آقای صدیقی امام جمعه تهران، آقای نیری در قوه قضائیه و حسینیان نماینده مجلس و بسیاری از قضات دادگاه ویژه یا دادسرا و دیوان عدالت اداری و... از طلبه‌های مدرسه حقانی هستند که با رفتن آقای قدوسی به قوه قضائیه به آن جا رفتند و در سپاه آقای رازینی و محمدی عراقی از طلبه‌های مدرسه حقانی و دوستان ما هستند.

 

امام(ره) ایدئولوژی‌های بدلی را کنار زد

سعیدی همچنین با اشاره به نقش امام در تشکیل حکومت اسلامی و بیداری اسلامی اظهار داشت: بزرگترین تهدیدی که متوجه ایدئولوژی اسلامی بود، جایگزینی ایدئولوژی‌های بدلی به جای ایدئولوژی و جهان‌بینی توحیدی و وحیانی بود. امام آن ایدئولوژی‌های بدلی را کنار زدند و ایدئولوژی توحیدی را جایگزین آن کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: در جغرافیای جهان اسلام و غرب آسیا (خاورمیانه)، 4 ایدئولوژی مطرح بود. یکی ایدئولوژی و گفتمان ناسیونالیستی که در مصر آقای ناصر و در ترکیه آتاتورک و در ایران هم رضاخان مروج این گفتمان و ایدئولوژی بودند. البته جریان ملی گرایی در ایران 2 بخش داشت، بخش دولتی را حکومت دنبال می‌کرد و از طرفی هم جریانات حزبی مثل جبهه‌ ملی و نهضت آزادی این جریان را دنبال می‌کردند.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه گفتمان دوم، گفتمان لیبرال دموکراسی بود، اظهار داشت: در جهان عرب عناصری بودند که طرفدار ایدئولوژی غربی بودند. گفتمان سوم، گفتمان چپ مارکسیستی بود که جهان اسلام مثل لیبی، سوریه، عراق، الجزایر و ... را در برگرفت.

 

امام خمینی جریانات انحرافی جهان اسلام را نشان داد

سعیدی تاکید کرد: گفتمان آخر، گفتمان التقاطی بود یعنی تلفیقی از گفتمان‌های چپ و اسلام یا لیبرال و اسلام. به هرصورت این چهار گفتمان مطرح بود اما یک گفتمان هم گفتمان دینی بود که زیر لایه‌های این 4 گفتمان پنهان شده بود و هنر امام این بود که گفتمان دینی را از زیر این لایه‌ها بیرون بیاورد و به جهان اسلام ارائه کند و توانست ماهیت این انحرافات را علنی کند و جریانات انحرافی در جهان اسلام را نشان دهد. امام(ره) گفتمان دینی را احیا کردند.

 

نه امام و نه رهبری هیچگاه شعار شیعه‌گری ندادند/ همانقدر که از فلسطین حمایت کردند به حزب الله کمک کردند

وی افزود: مارکس می‌گوید دین افیون ملت‌هاست حتی برخی از گروه‌های فلسطین هم می‌خواستند با تکیه بر کاخ کرملین و ایده مارکسیستی به مقابله با صهیونیست‌ها بپردازند اما امام گفتمان دینی را آن قدر شفاف در عمل متجلی ساخت که همه، آن گفتمان‌ها را فراموش کردند و به سراغ اسلام آمدند. یعنی انقلابی که در فلسطین شد انقلاب فکری بود و مهمترین تحول انقلابی جهان اسلام هم انقلاب فکری است.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: امام(ره) اسلام را در عمل و گفتمان یعنی مقابله با استعمار و استکبار و خرافات و انحرافات نشان داد و فطرت پاک جهان اسلام را بیدار کرد. خدمتی که امام به جهان اسلام کرد در طول این هزار سال کسی نکرده است.

 

سعیدی ادامه داد: من در جلسه‌ای که علمای اهل سنت بودند گفتم خدمتی که امام به شماها کرد هیچکس نکرد، اسلام در خاورمیانه مرده بود ولی امام اسلام ناب را مطرح کرد. نه امام و نه مقام معظم رهبری هیچگاه شعار شیعه‌گری ندادند همیشه شعارشان اسلام ناب بوده و به همان میزان که از فلسطین حمایت کردند از حزب‌الله حمایت کردند. اولین ایده‌های امام(ره)، دفاع از آرمان فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی بود، اولین کلام امام مقابله با نظام استکباری آمریکا و ارتجاع بود.

 

علما توجه کنند که آمریکا «اسلام بدلی» را در مقابل «اسلام ناب» ساخته است

نماینده ولی فقیه در سپاه در بخش دیگری از گفتگو با بیان اینکه امروز آمریکایی‌ها 3 مدل از اسلام را ترویج می دهند تا جایگزین ایده امام و رهبری کنند، گفت: علما باید توجه داشته باشد که اسلام بدلی را آمریکایی‌ها برای مقابله با اسلام ناب ساخته‌اند.

 

اسلام شیعی افراطی یکی از مراجع، اسلامی آمریکایی است

وی افزود: یکی، اسلام تکفیری افراطی عربستان سعودی است. دوم اسلام سکولاریزه شده ترکیه و سوم اسلام شیعی افراطی است که یکی از مراجع آن را ترویج می‌کند. این اسلام شیعی افراطی 2 گرایش دارد یکی توهین مستقیم به مقدسات اهل سنت و دوم ترویج عزاداری‌های سکولار خنثی، بی‌خاصیت و خشن. متاسفانه ضربه‌ای که این تفکر(اسلام شیعی افراطی) بر اسلام می‌زند کمتر از جریانات دیگر نیست.

 

چرا باید امام حسین(ع) را با قمه معرفی کنیم

سعیدی تاکید کرد: امروز وقتی می‌توانیم اهل بیت را با شیوه‌های درست معرفی کنیم چرا باید امام حسین(ع) را با قمه معرفی کرد و چرا باید به مقدسات اهل سنت توهین کنیم؟

 

نماینده ولی فقیه در سپاه ادامه داد: ما در جهان اسلام به اهل سنت در غزه بیشترین کمک را کردیم، اینها هیچ پناهگاهی جز ایران نداشتند و همه دنیا این را فهمیدند. این بزرگترین خدمت به اهل بیت است که یک مجموعه بینوا که زیر چکمه‌های پولادین رژیم صهیونیستی دست و پا می‌زند را حمایت کنید، اگر ایران نبود چه بلایی سر آنها می‌آمد و آیا از غزه چیزی باقی می‌ماند؟

 

ایران با یک دست به جریان اهل سنت در غزه و با دست دیگر به حزب‌الله کمک می‌کند

وی با اشاره به حمایت ایران از مسلمانان شیعه و سنی در جهان گفت: لذا ایران با یک دست به جریان اهل سنت در غزه و فلسطین کمک می‌کند و از یک طرف هم به حزب‌الله به عنوان جریان انقلابی بالنده. هم حزب‌الله و هم حماس دارای تفکرات ضدصهیونیستی و ضد استکباری هستند و شعار رهبری و امام این است که از هر مظلومی در دنیا حمایت کنیم.

 

سعیدی با بیان اینکه راه مقابله با این 2 لایه انحرافی اسلام شیعی افراطی، تنویر افکار عمومی و معرفی این جریانات است، اظهار داشت: برخی از این سی‌دی‌های گویندگان شبکه‌های ماهواره‌ای انگلستان را هر فرد ناآگاهی ببینید، ضد شیعه می‌شود زیرا آنقدر برخی از کلمات آنها وقیح است که دیگر نیازی نیست دیگران پول بدهند وهابی تربیت کنند، هرکسی اینها را ببیند ضد شیعه می‌شود. آن وقت این خدمت به شیعه است؟

 

امروز در اوج قدرت و عزتیم

نماینده ولی فقیه در سپاه تاکید کرد: اگر در لابلای این مسائل خشونت بوجود می‌آید و تلفاتی داده می‌شود مقصر این خون‌ها چه کسانی هستند؟ امیرالمومنین برای حفظ وحدت از حقوق حقه خود گذشت. ما امروز در اوج قدرت و عزتیم و راهکارهای مختلفی برای ترویج اهل بیت داریم. این همه سایت و شبکه و امکان چاپ هست ما باید فضائل اهل بیت را معرفی و به مظلومین کمک کنیم.

 

گفتمان اسلام شیعی افراطی گفتمانی انحرافی است

سعیدی با بیان اینکه تنویر افکار عمومی و آگاه‌سازی مردم مهم است، گفت: منبری‌ها و صداوسیما و رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در افشای عوارض این مسائل دارند. خیلی از این خشونت‌ها ناشی از همین تندروی‌هاست و تصورشان این است که این گفتمان حکومت اسلامی است. نخیر این گفتمان حکومت نیست بلکه گفتمان انحرافی است که ممکن است برخی افراد به خاطر سوءبرداشت چنین حرف‌هایی بزنند.

 

به حزب‌الله و حماس گفتیم در دام اخوان المسلمین و ترکیه قرار نگیرند

 

وی در ادامه با بیان اینکه کمک ما به حماس و حزب‌الله پشتیبانی معنوی است، تصریح کرد: این پشتیبانی معنوی همین تبادل گفتمانی است، همین که ما به آنها می‌گوییم در دام جریان اخوان المسلمین و ترکیه قرار نگیرید.

 

ترکیه در آشوب‌های سوریه ضربه زیادی به فلسطین وارد کرد

نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: ترکیه اشتباهات بزرگی داشته است و در آشوب‌های سوریه ضربه زیادی به فلسطین وارد کرد، آنها آمده بودند تا سوریه را به اخوان‌المسلمین ملحق کنند و بتوانند از آن طریق با اسرائیل مبارزه کنند که این نقشه، نقشه آمریکایی بود.

 

سعیدی ادامه داد: آمریکایی‌ها برداشتشان این بود که کنترل اخوان‌المسلمین به مراتب راحت‌تر از مقابله هلال شیعی است. به اینها القا کردند که مشکل شما هلال شیعی است. اصلا هلال شیعی را چه کسی مطرح کرد؟ ما که دنبال قدرت شیعی در دنیا نبودیم، ما شعار اسلام دادیم. منتها چون نماد و گفتمان حاکمان جمهوری اسلامی گفتمان نبوی و علوی است آنها تصورشان این است که دشمنان آنها شیعیان هستند در حالیکه بزرگترین خدمت را شیعیان و رهبران شیعه به اهل سنت و اسلام سنتی کرده است.

 

یکی از دلایل افزایش پیوستن به داعش اقدامات تفکر شیعی افراطی است

وی همچنین اظهار داشت: ضربه‌ای که تفکر افراطی شیعی به بیداری اسلامی می‌زند ضربه کمی نیست. یکی از عوارض آن تحریک عوامل اهل سنت است. اینکه امروز آقای بان کی‌مون می‌گوید پیوستن جوانان به داعش 70 درصد افزایش پیدا کرده دلیلش انگیزه‌های افراطی‌گری اینهاست، یعنی تصور جوانان این است که این گروهک‌ها انقلابی‌اند و باید به اینها کمک کرد.

 

سعیدی ادامه داد: یک عامل دیگر جذب گروه‌های داعش هم این است که می‌گویند شیعیان به خلفا توهین می‌کنند. لذا اینها گسل‌هایی است که نیازی به تحریکشان نیست و این یعنی دشمن را عوضی گرفتن. اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند دشمن را عوض نگیرید همین است، دشمن ما اسرائیل است.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: یکی دیگر از عارضه‌های افراطی‌گری، هزینه کردن بیخودی نیروها و امکانات مسلمانان است. پیامد دیگر این قضایا بهره‌مند شدن اسرائیل از این درگیری‌هاست. یعنی اگر یمن را نماد تشیع قرار دهند و عربستان را نماد اهل سنت، می‌شود جنگ نیابتی از دو طرف و خسارت‌هایی که به جهان اسلام وارد می‌شود و دشمن بهره می‌برد لذا حرکت‌های شیعی افراطی پیامدهای زیادی دارد.

 

غنی‌سازی اورانیوم برای مسائل صلح‌آمیز حرف اول و آخر ماست

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به موضوع مذاکرات 1+5 اظهار داشت: در این مسئله چند نکته باید از هم تفکیک شود، اولین مسئله این است که بالاخره ما در بحث هسته‌ای دنبال چه بوده و چه هستیم. حرف ما از اول این بوده که ما می‌خواهیم به چرخه سوخت هسته‌ای یعنی غنی‌سازی اورانیوم برای مسائل صلح‌آمیز دست یابیم. این حرف اول و آخر ماست.

 

سعیدی تاکید کرد: حتی ما دنبال غنی‌سازی 20 درصد نبودیم و دولت وقت درخواست کرد که برای سوخت راکتور اتمی تهران نیازمند به سوخت هستیم به ما بدهید والا خودمان اقدام می‌کنیم. خب آنها ندادند و باور هم نمی‌کردند ما به سمت سوخت 20 درصد برویم اما رفتیم و شد و آنها در برابر عمل انجام شده، قرار گرفتند.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: آنها تحریم را چند برابر کردند تا ما را متوقف کنند. تحریم جواب نداد و نتیجه‌ای که از تحریم گرفتند این بود که ایران نه تنها متوقف نشد بلکه خودش را به غنی‌سازی 20 درصد هم رساند.

 

غنی‌سازی 60 درصد مطرح شد اما نظام بدنبال غنی‌سازی بالا 20درصد نبود

وی خاطرنشان کرد: حتی آن زمان هم در برخی گفتمان‌ها مطرح شد برای سوخت زیردریایی‌هایمان به 60 درصد غنی‌سازی هم نیازمندیم، یعنی احساس کردند که ما توان غنی‌سازی بیش از 20 درصد هم داریم که البته آن درحد گفتمان بود و نظام دنبال این نبود که دنبال بیشتر از 20 درصد برود.

 

سعیدی با بیان اینکه پس اولین خواسته ما پذیرش حق غنی‌سازی در حد مصرف صلح‌آمیز دفاعی و غیردفاعی بود، گفت: موشک‌های دوربرد یا زیردریایی‌ها نیازمند سوخت جامد هستند البته بمب اتم جزو دکترین ما نیست و طبق فتوای رهبری حرام است و هیچگاه دنبال آن نبوده و نیستیم و نخواهیم بود، اما دنبال انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز بوده و هستیم.

 

به بهانه موضوع هسته‌ای میخواهند به اسرار نظامی ما دست پیدا کنند

نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: آنها باید حق غنی‌سازی ما را در چارچوب مقررات بین‌المللی می‌پذیرفتند اما این را بهانه کردند برای مسائل دیگر، یعنی در حقیقت غنی‌سازی صلح‌آمیز بهانه‌ای شد برای فشار روی مسائل دیگر. این از حرف‌های آنها مشخص است که اهداف دیگری دارند، یکی اینکه ببینند توان ما چقدر است و می‌خواهند به اسرار نظامی ما دست پیدا کنند.

 

سعیدی در ادامه خاطرنشان کرد: بنده از زبان یک مسئول رسمی کشور که الان در جایگاه حساسی قرار دارد، شنیدم که گفت معاون وزیر خارجه آلمان به من گفت: "تا مادامی که یقین پیدا نکردیم که عراق هیچ چیزی ندارد به آن حمله نکردیم. تمام تلاشمان این بود که به عمق توان عراق دست پیدا کنیم". خب این هدف دشمن را نشان می‌دهد، لذا باید در اینجا خیلی حساسیت داشته باشیم زیرا قطعا دشمن قابل اعتماد نیست.

 

وجود انقلاب اسلامی برای آمریکایی‌ها کابوس است/ سوءظن به دشمن واجب است

وی افزود: در روایات آمده یکی از جاهایی که سوءظن واجب است در قبال دشمنی است که با او صلح کرده‌اید. حال ما با دشمنی در حال مذاکره هستیم که هیچگاه با ما بر سر صلح نداشته و هرکار توانسته انجام داده است. لذا بحث بی‌اعتمادی به تیم هسته‌ای نیست، این افراد زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند اما بحث دشمن است که هر چه در توان داشته علیه ما به کار گرفته است.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: وجود جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی برای آمریکایی‌ها کابوس است. آنها می‌دانند ما در منطقه چه کار کرده‌ایم و چقدر عرصه نفوذمان را در غرب آسیا گسترش داده‌ایم.

 

برای پروتکل الحاقی باید شرط و قید بیان شود

سعیدی اظهار داشت: نکته اصلی که تیم مذاکره کننده باید متوجه شود این است که مذاکرات فقط باید حول و حوش مسائل هسته‌ای باشد و به هیچ وجه آنها نباید به اسرار نظامی ما دست پیدا کنند چون با امنیت ملی و منافع ملی و حیات انقلاب سر و کار دارد، نباید این مرزها و خطوط قرمز شکسته شود و ساده انگاری کنیم.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به بحث پروتکل الحاقی گفت: پروتکل می‌گوید آنها در هر زمان و هر مکان که خواستند می‌توانند از مراکز ما بازدید کنند لذا برای پروتکل باید شرط و قید بیان شود و الا اگر مطلق پذیرفته شود خواسته آنها عملی خواهد شد.

 

وی ادامه داد: حال سؤال این است که اگر ما پروتکل را مشروط پذیرفتیم و آنها آمدند و گفتند که ما می‌خواهیم فلان نقطه را بازدید کنیم و ما قبول نکردیم، تحریم برنمی‌گردد؟ خب اینکه نقض غرض می‌شود ما رفتیم مذاکره کردیم تا عزت و منافع ملی ما حفظ شود و حقوق حقه ما استیفا شود اما روند اگر معکوس و نقض غرض شد چه کسی پاسخگوست؟

 

سعیدی تاکید کرد: یعنی اگر پروتکل را پذیرفتیم و فردا آمدند گفتند که می‌خواهیم فلان جا را ببینیم و ما هم بگوییم که مشروط پذیرفتیم و آنها هم بگویند نه ما مشروط قبول نداشتیم و باید اجازه بدهید این مکان‌ها را ببینیم، چه می‌شود؟ آقای آمانو هم که در دست آنهاست و اگر نپذیریم شمشیر تحریم‌ها را بالا می‌برند. خب ما چرا باید وارد این عرصه شویم؟

 

رهبری از روند و نتیجه کار مذاکرات نگران است

وی اظهار داشت: از طرفی آنچه که در بیانات مقام معظم رهبری مرتبا شاهدیم این است که ایشان از روند و نتیجه کار نگران است که تیم مذاکره کننده باید دقت‌های لازم را داشته باشد تا مذاکرات فقط پیرامون مسائل هسته‌ای باشد و به منافع ملی و امنیت ملی ضربه نزند.

 

یکی از عوامل انعطاف رهبران الهی عدم تحمل دولت‌هاست

نماینده ولی فقیه در سپاه در بخش دیگری از این گفت‌وگو به وظایف رهبران الهی و عوامل انعطاف آنها اشاره و تصریح کرد: رهبران الهی در طول تاریخ 3 وظیفه اصلی دارند، یک اینکه نقشه راهی که خداوند تعیین کرده به مردم ارائه کنند. وظیفه دوم، ساختارسازی و عملیاتی کردن این نقشه راه است مانند نسخه‌ای که امام عملیاتی کردند و تکمیل و تداوم آن با رهبری بعد از امام بود. سومین وظیفه رهبران، پاسداری و حفاظت از حکومت دینی و شریعت و آئین الهی است.

 

وی افزود: نکته دیگر این است که عواملی در انعطاف رهبران الهی مؤثر است. این عوامل گاهی از موضع قدرت است و گاهی بستگی به عوامل دیگر دارد. لذا برخی عوامل در تحقق خواسته‌های رهبری مؤثر است اگر آن عوامل در استانداردهای بالا عمل کنند آرمان‌های رهبری عملی می‌شود اما اگر آن عوامل در حد استاندارد نباشد زمینه انعطاف رهبران بوجود می‌آید.

 

سعیدی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل انعطاف رهبران الهی عدم تحمل دولت‌هاست. اگر دولت‌ها ظرفیت تحقق آرمان‌های رهبران الهی را نداشته باشند به طور طبیعی انعطاف در مواضع و عملکرد رهبران برای حفظ اساس اسلام بوجود می‌آید البته نه اینکه از اصول دست بردارند، مبنای همه رهبران الهی حفظ اصول و مبانی و کیان اسلام است.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه ادامه داد: لذا اگر برخی عوامل زمینه‌ای به وجود آوردند که آرمان‌های رهبری به طور کامل قابل انجام نباشد برای حفظ اصول انعطاف بوجود می‌آید. بعنوان مثال ایده‌آل امام حسن مجتبی(ع) جنگیدن با معاویه است ولی وقتی می‌بینند چنین ظرفیتی در کارگزارانش وجود ندارد و اگر بخواهد این وضعیت را ادامه دهد ممکن است اصل هسته دین به خطر بیافتد لذا انعطاف به خرج می‌دهند و از جنگ مستقیم با معاویه به تاکتیک دیگری دست می‌زنند تا هسته مرکزی برای روز مبادا حفظ شود و یا در صلح حدیبیه، شاید این صلح خیلی به نفع مسلمانان نبود اما پیامبر چشم‌انداز آینده را می‌دیدند و منافعی در این صلح بود که در چشم برخی افراد نمی‌آمد.

 

سعیدی یکی دیگر از عوامل انعطاف رهبران الهی را میزان تحمل مردم دانست و گفت: اگر مردم تحمل داشته باشند آرمان‌های رهبری در حد 100 درصدی عملی می‌شود. هر جا که خواسته‌های امام و رهبری به صورت کامل عملی شده مواقعی بوده که هم دولتمردان و هم مردم آستانه تحمل بالایی داشته‌اند.

 

وی افزود: لذا وقتی امام فرمود "جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم"، این ایده واقعی امام بود و شوخی نمی‌کردند ولی وقتی امام احساس می‌کند که ادامه جنگ ممکن است به مصالح انقلاب لطمه وارد کند تاکتیک را عوض کردند و قطعنامه را می‌پذیرند و تعبیر جام زهر را به کار می‌برند. یعنی امام با طیب خاطر قطعنامه را نپذیرفتند بلکه احساس کردند به اصل انقلاب ضربه می‌خورد و آن را پذیرفتند. لذا علل و عواملی در انعطاف امام تاثیر داشت.

 

مردم و دولتمردان باید ظرفیت نرمش قهرمانانه را داشته باشند

نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: حالا امروز می‌بینیم که رهبر انقلاب نرمش قهرمانانه را مطرح کردند، این نرمش قهرمانانه می‌تواند مصالح زیادی را در بر گیرد، به شرطی که هم مردم و هم دولتمردان ظرفیت این نرمش قهرمانانه را داشته باشند.

 

وی افزود: نرمش قهرمانانه یعنی می‌خواهیم یک بار دیگر با مجموعه‌ای که به بهانه هسته‌ای ما را تحریم کردند، وارد مذاکره شویم، ببینیم اینها منطق را می‌پذیرند یا نه. اگر حقوق ما را پذیرفتند ما هم همراهی می‌کنیم اما اگر نپذیرفتند باید نرمش قهرمانانه تبدیل به قوت شود.

 

شرایط شعب ابیطالب و کربلا اصلا قابل مقایسه با شرایط ما نیست

سعیدی با بیان اینکه خواسته‌های رهبری 4 محور دارد، گفت: این 4 محور عبارتند از: 1-ایده‌آل 2-مطلوب 3-مقبول 4-حداقلی. رهبری گزینه ایده‌ال را می‌خواهند که نیازمند ظرفیت دولتمردان و مردم است یعنی بایستیم پای کار و استقامت کنیم و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

 

ایده‌آل رهبری این است که چرخه سوخت داشته باشیم ولو در تحریم

وی اظهار داشت: لذا ملتی که می‌خواهد به فینال برسد و پیروز شود باید بیشتر از همه تحمل کند. خیلی‌ها شرایط شان بدتر از ما بود و مقاومت کردند خیلی‌ها هم شرایط‌شان بهتر بود و بریدند. شرایط شعب ابیطالب و کربلا اصلا قابل مقایسه با شرایط ما نیست اما دیدیم که مقاومت کردند. ایده‌آل رهبری این است که ما روی حرف خود بایستیم و چرخه سوخت داشته باشیم ولو در تحریم.

 

مردم و دولتمردان اجازه ندهند آرمان رهبری دستخوش مصالحه قرار گیرد

نماینده ولی فقیه در سپاه تاکید کرد: گزینه دوم و سوم، مطلوب و مقبول پس از آن است و گزینه چهارم حداقلی است که نباید به آنجا برسیم. نباید مردم و دولتمردان اجازه دهند آرمان رهبری دستخوش مصالحه قرار بگیرد. رهبری از اصول خود دست برنمی‌دارند.

 

وی گفت: اگر مردم در قضیه عاشورا همراهی می‌کردند حادثه کربلا بوجود نمی‌آمد، اگر مردم بعد از اینکه دیدند جنگ دارند فرسایشی می‌شود با تمام وجود فریاد می‌زدند، امام عقب‌نشینی نمی‌کرد اگر دولتمردان سراغ لیزر و مسائل مختلف نمی‌رفتند و به همان توان داخلی اتکا می‌کردند امام از مواضع‌شان عقب‌نشینی نمی‌کردند. مردم و دولتمردان و خواص در تحقق آرمان‌های رهبری نقش دارند چه مثبت و چه منفی.

 

برخی دولتمردان می‌گویند تا مشکلاتمان با بیرون را حل نکنیم مشکلی در داخل حل نمی‌شود

سعیدی در ادامه اظهار داشت: حال دولتی بر سر کار آمده و می‌گوید من می‌خواهم با مذاکره مسائل را حل کنم و بیشتر هم مسائل را به بیرون ارجاع می‌دهد تا در داخل و برخی دولتمردان می‌گویند تا ما با بیرون مشکلات را حل نکنیم مشکل در داخل حل نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه 2 دیدگاه وجود دارد، گفت: یک دیدگاه می‌گوید اگر ما بخواهیم اقتصادمان فعال و تعامل‌مان با دنیا بیشتر شود و بتوانیم با دنیا تعامل کنیم، باید جذب جامعه جهانی شویم و در غالب بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول حرکت کنیم که من اسم این دیدگاه را عقلانیت ابزاری و یا عقلانیت سودمحور گذاشته‌ام.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه ادامه داد: یک دیدگاه هم این است که ما اگر به درون اتکا و در تحریم مقاومت نکنیم و به خارج اعتماد کنیم باید همه دستاوردها را به تدریج از دست بدهیم. چون اختلاف ما با آمریکا فقط بر سر مسائل هسته‌ای نیست بلکه اختلاف ما با آمریکا خیلی گسترده است.

 

با آمریکا بر سر حضورمان در آمریکای لاتین و همه مسائل اختلاف داریم

سعیدی تاکید کرد: ما با آنها بر سر حضورمان در آمریکای لاتین و در مورد یمن و فلسطین و لبنان و عراق و مصالح اسلام و حقوق بشر و همه مسائل اختلاف داریم. آنها 50 سال است حقوق ما را ضایع کرده‌اند. عمق استراتژیک ما طوری است که باید روی اصول‌مان که یکی از آنها هسته‌ای است، بایستیم.

 

وی افزود: بحث حضرت آقا این است که ما در مذاکرات جلو می‌رویم تا یک بار دیگر به دنیا بفهمانیم آمریکایی‌ها صداقت ندارند و دروغ می‌گویند.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه ادامه داد: به هرصورت دولتی‌ بر سر کار آمده و شعارش این است که می‌خواهم با نگاه دیپلماسی و در چارچوب قوانین بین‌المللی و صندوق جهانی پول جلو برویم، رهبری می‌فرماید خب، دیگران این موضوع را امتحان کردند شما هم می‌خواهید امتحان کنید، بیاید وارد مذاکره شوید اما اصول ما مشخص است و برای آن هزینه کرده‌ایم و اگر بنا بود از اصول دست برداریم چرا 35 سال هزینه کردیم.

 

سعیدی گفت: لذا ایشان اعلام کردند بروید وارد مذاکره شوید اما مذاکره مشروط و با حفظ اصول و اگر اصول حفظ شد که هیچ اما اگر نشد خودتان(دولتی‌ها) در عملکرد و نگاهتان به این موضوع تجدید نظر کنید و به دنیا هم بگویید که اینها(آمریکایی‌ها) قابل اعتماد نیستند و به مردم هم بگوید که راه به بیرون نیست و راه به درون است.

 

همانطور که آقا فرمودند راه حل مسائل اقتصادی در لوزان نیست

وی در ادامه تصریح کرد: همانطور که آقا فرمودند راه حل مسائل اقتصادی در لوزان نیست. فرمول همین است و ماه راهی جز استحکام درونی نظام و صرفه‌جویی نداریم، این اصول پیروزی می‌آورد. ملت ما باید به این موضوع توجه کند که درگیر شدن با قلدرترین قلدرهای عالم با مصرف 155 میلیارد فوت مکعب گاز و 80 میلیون لیتر بنزین سازگاری ندارد. این طوری که نمی‌شود با آمریکا درگیر شد، لذا اینها عوامل انعطاف است.

 

فرمایش آقا درخصوص نخریدن کالای خارجی شبیه حکم حکومتی است

سعیدی اظهار داشت: استنباط من این است که برخی فرمایشات حضرت آقا شبیه حکم حکومتی است. آقا می‌فرمایند جنس خارجی در صورت وجود مشابه داخلی نخرید، این شبیه حکم حکومتی است و توقع از مردم این است که جنس خارجی نخرند.

 

مجلسی در طراز انقلاب است که آرمان‌های رهبری را درک کند و پای آن بایستند

نماینده ولی فقیه در سپاه در بخش دیگری از گفت‌وگو با فارس به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی اشاره و تصریح کرد: مجلسی در طراز انقلاب است که آرمان‌های رهبری را، هم درک کند و هم پای آن بایستند. مردم ما در شاکله نظام نقش تعیین کننده‌ای دارند.

 

وی ادامه داد: مردم باید به کسانی رای دهند که اصول و آرمان‌های رهبری را عملی می‌کنند. نماینده‌ای که اصلا مصالح انقلاب را نمی‌شناسد چطور می‌تواند از انقلاب دفاع کند. مردم باید نهادهایی مثل دولت، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و .. آن چنان محکم در کنار رهبری قرار دهند که اگر یک قوه دچار ضعف شد قوای دیگر جبران کنند.

 

تغییر مجلس انقلابی به مجلسی دیگر، تهدیدی برای آرمان‌های امام و رهبری و مصالح نظام است

نماینده ولی فقیه در سپاه تاکید کرد: تلاش‌های زیادی می‌شود تا مجلس انقلابی تبدیل به مجلس دیگری شود که این تهدیدی برای آرمان‌های امام و رهبری و مصالح نظام است. لذا شورای نگهبان وظایفی دارد و خواص هم باید معیارهای نماینده در طراز انقلاب را معرفی کنند تا مردم در پای صندوق‌ به نماینده‌ای رای دهند که خواسته‌های آرمانی رهبری را عمل کند.

 

سعیدی گفت: این تکلیف سنگینی برای متدینین است، در خصوص دولت‌ها هم همین گونه است. مردم باید رئیس‌جمهوری را انتخاب کنند که دقیقا بتواند پا به پای رهبری آرمان‌ها و خواسته‌های ایشان را عملی کند و مجلس شورای اسلامی و خبرگان و شورای نگهبان هم باید همین طور باشند. الان هم برداشت ما این است که مردم مصالح نظام را در رای دادن در نظر بگیرند.

 

وی تصریح کرد: مجلسی در طراز انقلاب است که بتواند جلوی زیاده خواهی‌های استکبار بایستد و زمینه تحقق آرمان امام و رهبری را در حد ایده‌آل فراهم کند.

 

یاران امام اگر بر محور رهبری بعد از امام حرکت نکنند، ولایتی ندارند/ولایت سهمیه‌ای و ارثی نیست

نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به خاطره‌گویی‌های نامتعارف آقای هاشمی از امام گفت: نمی‌فهمم این حرف‌ها چیست و برای چه می‌زنند؟ اگر مجتهدی از دنیا رفت بلافاصله مقلد باید به مجتهد زنده رجوع کند، این در مورد احکام و تکالیف است اما در مسائل حکومتی مسئله به مراتب حساس‌تر است و یک لحظه نظام بدون رهبری حی و حاضر نمی‌شود.

 

وی افزود: به عنوان مثال در زمان غیبت موسی، هارون رهبر جامعه شد و وقتی فرمانی داد نمی‌توان به سخنان موسی تمسک یافت و فرمان هارون را کنار گذاشت، این تقابل در برابر ولی بعد از موسی و در حقیقت عدم اعتقاد به ولایت مطلقه است.

 

 

 

 

سعیدی همچنین تاکید کرد: در زمان وفات پیامبر نیز ولایت بصورت کامل به حضرت علی انتقال یافت. لذا ولایت قابل تجزیه نیست که بخشی به صحابه منتقل شود و بخشی به دیگران. اشتباه آن دوره این بود برای صحابه مصونیت قائل شدند، همین اشتباه در عصر ما تکرار شد، یاران امام اگر بر محور رهبری بعد از امام حرکت نکنند، ولایتی ندارند، ولایت سهمیه‌ای و ارثی نیست.

 

برخی برای منافعشان زیر نام امام قرار گرفته و رهبری را تضعیف کردند

نماینده ولی فقیه در سپاه در ادامه تصریح کرد: ارزش دیگران به این است که ولایت را از علی بگیرند والا چیزی باقی نمی‌ماند پس همه باید در محور ولایت قرار بگیرند. ارزش صحابه و خواص به این است که به رهبری بعدی بپیوندند و از رهبری بعدی کسب فیض کنند. برخی زیر نام پیامبر، اهل بیت و امام بعد از پیامبر را تخریب کردند، برخی هم زیر نام امام برای منافعشان قرار گرفته و رهبری را تضعیف کردند.

 

وی با طرح این سوال که علت اتکا به رهبری حی و حاضر چیست؟ گفت: رهبری و امام در اصول یکسانند اما الان در اداره کشور ملاک فرمان رهبری حاضر است. ما نمی‌توانیم در زمان حیات رهبری بگوییم امام این طور فرمودند. فلسفه آن این است که متغیرهایی هر روز برای جامعه اسلامی پیش می‌آید که رهبر حی و حاضر باید روی آنها اعمال مدیریت کند. اصول و راهبردها برای رهبران یکی است اما تدبیر اداره کشور بر اساس متغیرهاست یعنی تاکتیک‌ها متغیر است.

 

اینکه در فرمایشات امام بگردیم که «مرگ بر آمریکا» بگوییم یا نه، انحراف و عوام فریبی است

نماینده ولی فقیه در سپاه اظهار داشت: امام(ره) الان نیستند که ما از ایشان بپرسیم «مرگ بر آمریکا» را بگوییم یا نگوییم، «مرگ بر آمریکا» یک فرع و مربوط به زمانی با متغیرهای خودش است. حال با توجه به تاثیر متغیرهای زمانی و مکانی باید رهبری اعمال مدیریت کند. حالا ما برویم در فرمایشات امام(ره) بگردیم که الان «مرگ بر آمریکا» بگوییم یا نگوییم این انحراف و عوام‌فریبی است.

 

برخی می‌گویند باید مسائل را با کدخدا حل کنیم اما نظر آقا صرفه‌جویی دولت و ملت است

سعیدی ادامه داد: یکی از متغیرهای دیگر این است که در زمان رهبر معظم انقلاب 8 جنگ اتفاق افتاد که در زمان امام نبود، جنگهای بالکان، اول و دوم عراق، 8 روزه، 33 روزه، 22 روزه، عراق و ...، خب چطور می‌توانید احکام اینها را از سخنان امام(ره) در بیاورید.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه در پایان اظهار داشت: امروز رهبری بحث استحکام درونی نظام را مطرح می‌‌کنند چون بعضی نگاه‌ها به بیرون است و می‌گویند باید مسائل را با کدخدا حل کنیم اما نظر آقا این است که کلید حل مشکلات ما صرفه‌جویی دولت و ملت است./907/د102/س

 

منبع: فارس

ارسال نظرات