۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴
کد خبر: ۲۷۱۸۵۴
نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد مقدس(21)؛

حجاب حق الناس است نه سلیقه شخصی/ تبیین مزایا و معایب انواع مختلف چادرها

خبرگزاری رسا ـ نیلچی زاده در همایش حجاب و عفاف با بیان این که حجاب یک سلیقه شخصی نیست بلکه حکم الهی است، گفت: حجاب حق الناس است و بی حجابی باعث مبتلا شدن دیگران به انحراف و گناه می شود.
حجاب و عفاف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا نیلچی زاده، طراح مد و لباس اسلامی، در همایش حجاب و عفاف اسلامی که در تالار همایش های نمایشگاه بین اللملی مشهد برگزار شد با بیان این که متأسفانه در سطح جامعه بسیاری از بانوان از مزایا و معایب انواع چادرها اطلاع چندانی ندارند، گفت: بعضی از بانوان با این که انواع چادرها را استفاده می کنند ولی در نهایت به آن گمشده خود در حجاب نمی رسند که این موضوع ریشه در نا آگاهی نسبت به ویژگی های چادرهای مختلف دارد.

 

 وی با تصریح بر این که حجاب یک سلیقه شخصی نیست و یک حکم الهی است، گفت: حجاب حق الناس است و بی حجابی باعث مبتلا شدن دیگران به انحراف و گناه می شود.

 

نیلچی زاده با اشاره به این که هر فرد نسبت به موقعیت اجتماعی و سن و سال و فرم فیزیکی بدن خود باید بداند چه نوع چادری انتخاب کند که در عین یک حجاب کامل داشتن، راحت و آراسته و زیبا هم باشد، به معرفی و بیان ویژگی های انواع چادر پرداخت.

 

  چادر نیم دایره یا ساده

 این کارشناس مذهبی با بیان این که چادر ساده یا همان نیم دایره با تمام دست و پا گیری که دارد، اگر بخواهیم این چادر را روی سر حفظ کنیم، باید آن را از دو طرف جمع کنیم، گفت: متاسفانه عیبی که بر این چادر وجود دارد این است که ما باید چادر را حفظ کنیم نه این که چادر ما را حفظ کند.

 

 وی افزود: طراحی این چادر برای خانم هایی است که نمی خواهند شکل حجابشان با چادر ساده فرقی کند ولی در عین حال دوست دارند جحاب کامل داشته باشند و از ویژگی های این چادر دست و پا گیری نبودن آن و نچسبیدن به بدن است که قابلیت روگیری یکی از ویژگی های خوب این نوع چادر محسوب می شود.

 

 چادر حسنی

 این طراح مد و لباس اسلامی تصریح کرد: چادر حسنی فقط در بسته شدن به کمر با به چادر قجری شباهت دارد و یکی از ویژگی های خوب آن قابلیت رو گیری و سنگینی چادر از روی سر برداشته می شود و دارای دو مکمل است. مکمل اول مقنعه آستین دار است که هم کار ساق دست را انجام می دهد و هم جایگزین مانتو است و هم حالت رو بند دارد.

 

وی افزود: این چادر به خاطر نوع دوخت حتی در موقعی که باد می وزد، اصلا به بدن نمی چسبد واین چادر پایین چادر با زمین تماس ندارد و ویژگی منحصر به فرد آن برداشته شدن وزن آن از سر بانوان است.

 

نیلچی زاده یادآور شد: چادر حسنی دارای دو نوع در پذیرایی از مهمان است که نوع اول آن مقنعه خود سر است و نوع دوم آن مانند چادر مشکی حسنی دارای مقنعه جدا بوده واین چادر بسیار زیبا و راحت است. نوع دیگر چادر حسنی، چادر مناسک حج است که حجابی کامل برای انجام مناسک حج به شمار می رود.

 

 چادر قجری

 وی گفت: این چادر دارای دستک های کوتاه است که در این چادر از مقنعه استفاده نمی شود و نمی توان از آن به عنوان حجاب کامل استفاده کرد متاسفانه بعضی از خانم ها ناآگاهانه از این چادر استفاده می کنند.

 

  چادر لبنانی با برش ایرانی

نیلچی زاده ادامه داد: در هنگام روگیری، دست حائل بین لباس و بدن می شود و در نتیجه برجستگی های بدن خانم ها روویت نمی شود. هنگامی که در این چادر خانم روگیری می کند، چادر به شکل ساده تبدیل می شود و از مزایای دیگر آن عدم نیاز بانوان به استفاده از ساق دست است و هنگامی که نیاز به انجام بعضی فعالیت ها باشد، می توان بدون زحمت آنها را با این چادر انجام داد.

 

 چادر آستین دار (دانشجویی)

 وی اضافه کرد: در این نوع چادر برخلاف چادر با برش ایرانی، هنگامی که با دست ها فعالیت صورت بگیرد، به محض حرکت دست ها چادر از قسمت پایین با حرکت در می آید که این حرکات در برش ایرانی دیده نمی شود. در قسمت جلویی چادر از زیپ استفاده شده است تا پوشش کامل تر باشد.

 

چادر آبتیمی

 نیلچی زاده با اشاره به سراسری بودن این چادر گفت: در این چادر می شود با یک حرکت تمام بدن را پوشاند و این یکی از مزایای این چادر است.

 

وی ادامه داد: این چادر برای کسانی مناسب است که نوزاد نداشته باشند و درگیر مسائلی مانند سفر و وظایف کارمندی نباشند و فعالیت خاصی با این چادر انجام ندهد. این چادر در سال 81 و فقط برای کودکان و خانم هایی که هنوز دارای برجستگی نیستند طراحی شد و دارای پوشش مناسبی برای بانوان نیست.

 

چادر عربی با برش عربی

این طراح مد و لباس اسلامی افزود: فرق این چادر با چادر لبنانی در بودن و نبودن نقاب بالایی بین این دو چادر است که این نقاب در چادر لبنانی وجود دارد و این از معایب چادر عربی است. عیب دیگر این چادر در باز بودن قسمت جلویی چادر است که میتوان با کش آن را بست ولی باز هم نیاز به پوشش کامل در زیر این چادر است.این چادر هم قابلیت روگیری دارد.

 

 چادر عربی

وی گفت:  در این چادر که برش قسمت پایینی چادر به شیوه چادر ساده پارچه کمتری مصرف می شود، هنگامی که بانوان دست خود را از آستین به داخل ببرند، قابلیت رو گیری دارد و از نظر حجاب در حد استاندارد و حجاب قرآنی است.

 

نیلچی زاده اظهار کرد: برترین حجاب قرآنی و ایرانی است که با چادر قجری که به شنل و دامن هم معروف است فرق دارد. این چادر برگرفته از چادر اصیل ایرانی یعنی چادر کمری است که در سال 88 طراحی شد و نام آن برگرفته از نام امام حسن(ع) و امام حسین (ع) است.

 

وی در پایان صحبت های خود به بحث مشکی بودن رنگ چادر اشاره کرد و گفت: رنگ مشکی رنگی بین المللی و رنگ تشخص و اقتدار و شخصیت است که باعث جلوگیری از جلب توجه نامحرمان می شود و برای کسانی که می خواهند در مقابل نامحرم حجاب کاملی داشته باشند، رنگ مشکی مناسب ترین رنگ است./860/پ202/ب5

 

ارسال نظرات