۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۲۷۲۶۸۵
گزارشی از سابقه نژادپرستی در آمریکا؛

ترور آزادی‎خواهان و ادامه اهتزاز پرچم نژادپرستان

خبرگزاری رسا ـ با وجود آن که سیاهپوستان آمریکا راهی دشوار را برای رسیدن به برابری نسبی نژادی با سفیدپوستان طی کرده‎اند، مقامات ایالات متحده از برچیدن نمادهای نژادپرستی خودداری می‎کنند.
پرچم کنفدراسيون و پرچم ايالات متحده
به گزارش خبرگزاری رسا، چندی پیش فردی نژادپرست به نام دیلن استورم، با ورود به کلیسای امانوئل در شهر چارلستون کارولینای جنوبی، 9 سیاهپوست را به قتل رساند. بعد از آن که تصاویر این قاتل همراه با پرچم کنفدراسیون و نیز پرچم حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی در رسانه ها منتشر شد، بحث بر سر ادامه اهتزاز پرچم کنفدراسیون در ایالت های جنوبی آمریکا بالا گرفته است.
 
پرچم کنفدراسیون از منظر بسیاری از مردم آمریکا به عنوان نماد برده داری به شمار می آید. این پرچم، پرچم ایالت های ضد قانون آزادی بردگان در جنگ های داخلی آمریکا بود.
پرچم کنفدراسیون ایالت های جنوبی (سمت راست)
پرچم ایالات متحده به ریاست لینکن (سمت چپ)
تصویر منتشر شده از دیلن استورم قاتل 9 سیاهپوست در کلیسای امانوئل، به همراه پرچم کنفدراسیون
پیشینه
تاریخچه برده داری به سال ها قبل از تشکیل ایالات متحده باز می گردد. طی سال های 1500 تا 1800 میلادی حدود 15 میلیون سیاهپوست به دست تجار برده از کشورهای غربی آفریقا به قاره آمریکا منتقل شدند. بیشتر این بردگان به وسیله دیگر سیاهپوستان آفریقایی به هنگام جنگ و یا شبیخون هایی که برای شکار آنان صورت می‌گرفت، به اسارت در می‌آمدند.
 
بردگان بیش‌تر در زیر عرشهٔ کشتی، با زنجیر بهم بسته می شدند تا قادر به فرار یا پریدن به دریا نباشند. در مسیر انتقال بردگان به کشورهای مقصد، تقریبا از هر 5 برده یک نفر جان خود را از دست می داد.
 
چند هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در 20 سپتامبر 1860، ایالت کارولینای جنوبی با رأی مجلس قانونگذاری ایالتی خود، خروج از ایالات متحده آمریکا را اعلام کرد. بلافاصله پس از مراسم سوگند آبراهام لینکلن در چهارم مارس سال 1861 ایالات متحده تجزیه شد. در این روز ایالت‌های کارولینای جنوبی، جورجیا، فلوریدا، آلاباما، می‌سی‌سی‌پی، لوئیزیانا و تگزاس کنفدراسیون کشورهای آمریکا را تشکیل دادند.
 
چندی بعد، آرکانزاس، کارولینای شمالی، ویرجینیا و تنسی نیز به ایالت‌های شورشی پیوستند و تعداد ایالت‌های تجزیه طلب به 11 ایالت رسید. در این کشمکش، یازده ایالت جنوبی به ایالت‌های برده مشهور شده بودند، چرا که در این مناطق برده‌داری هنوز رواج داشت و همانند ایالت‌های شمالی این امر هنوز ممنوع نشده بود.
 
در تاریخ 31 دسامبر 1862 میلادی، آبراهام لینکلن اصلاحیه سیزدهم را به تصویب رساند که به «اعلامیه آزادی بردگان» مشهور است و بعدا آن را در قانون اساسی ایالات متحده آمریکا مُدوّن ساخت. 1
 
دلیل مقاومت ایالت های جنوبی در مقابل قانون لغو برده داری، فئودال های بزرگی بودند که بر این ایالت ها حکمرانی می کردند. از آنجا که پنبه و ذرت از مهمترین محصولات این ایالت ها به حساب می آمد، نیروی کار ارزان و یا حتی رایگان از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.
 
پس از چهار سال نبرد و کشته شدن حدود 600 هزار تن، با پیروزی ایالت های شمالی به رهبری لینکلن جنگ های داخلی به پایان رسید.
 
با وجود شکست کنفدراسیون ایالت های جنوبی، هنوز پرچم کنفدراسیون در این ایالات به عنوان نماد افتخار در مکان های دولتی افراشته می شود. این در حالی است که عده زیادی از سیاهان آمریکا هنوز این پرچم را نماد نفرت و تبعیض می دانند.
 
پیدایش گروه های تندروی ضد سیاهپوستان در ایالت های جنوبی
 
بعد از پیروزی ایالت های شمالی بر جنوبی و برچیده شدن برده داری، سه موج بزرگ نژادپرستی با نام کوکلوس کلان در آمریکا شکل گرفت. موج اول از پایان جنگ های داخلی به دست عده ای از کهنه سربازان جنوبی شکل گرفت. هدف از این حرکت تضعیف حکومت مرکزی از طریق کشتار و خشونت علیه رنگین پوستان بود. این حرکت در سال 1871 به دست نیروهای دولتی برچیده شد.
 
موج دومی که به نام کوکلوس کلان در دهه 1920 به راه افتاد، حرکتی گسترده و قدرتمند و با هدف مقابله با مسیحیت کاتولیک و نیز مقابله با سیاهپوستان در سراسر آمریکا بود. موج سوم کوکلوس کلان نیز در سال 1950 با هدف مقابله با برابری نژادی و حقوق برابر شهروندی به راه افتاد.
 
دیدگاه حامیان موج دوم و سوم کوکلوس کلان، تاکید شدید بر آنگلوساکسون بودن نژاد آمریکا و مقابله با هر نژادی غیر از این نژاد است. در مجموع طرفداران کوکلوس کلان به لباس های ترسناک و انجام اعمال خشونت آمیز علیه نژادهای غیر از آنگلوساکسون، به ویژه سیاهپوستان شهرت دارند.
پیدایش کوکلوس کلان
هسته های اولیه کوکلوس کلان، گروه های نژادپرست سفیدپوست
مقابله با نژادپرستی، ترور آزادی خواهان
با آن که بعد از جنگ های داخلی در ایالات متحده قانون برابری و آزادی بردگان برچیده شده بود، روح و سیاق برتری نژادی سفید پوستان در جامعه آمریکا به ویژه در ایالت های یازده گانه عضو کنفدراسیون، حاکم بود. تا جایی که تا اواسط اواخر دهه پنجاه میلادی، و قبل از پیروزی جنبش های آزادی خواه سیاهپوستان، مدارس سیاهان از سفیدپوستان جدا بود؛ در پارک هایی که مخصوص سفیدپوستان بود سیاهان حق حضور نداشتند و حتی از آبخوری های جداگانه ای آب می خوردند.
 
آنان باید پس از پرداخت بلیط خود از در عقب اتوبوس وارد می‌شدند. اگر در هنگام مسیر یک سفیدپوست وارد می‌شد و صندلی خالی نبود یک سیاه موظف بود که صندلی‌اش را به وی بدهد.
 
در سال 1951 در ایالت آلاباما (یکی از ایالت های جنوبی و عضو کنفدراسیون)، یک زن سیاهپوست به نام رزا پارکس از دادن صندلی اش در اتوبوس به یک مرد سفیدپوست خودداری کرد و در نتیجه بازداشت و جریمه شد. این اقدام منجر به تحریم سیستم حمل و نقل عمومی و نیز تظاهرات گسترده ای در دفاع از حقوق سیاهان شد. ادامه این تظاهرات و مخالفت ها منجر به شکل گیری نهضت های ضد نژادپستی و سرانجام برابری نسبی بین سیاهان و سفید پوستان شد. در موفقیت این نهضت ها مارتین لوتر کینگ کشیش سیاهپوست و مالکوم ایکس مسلمان نقش به سزایی داشتند. 2
 
ترور رهبران ضد نژادپرستی
 
·         مارتین لوتر کینگ
 
پس از بازداشت رزا پارکس، مارتین لوتر کینگ، کشیش جوان سیاهپوست، رهبری تظاهرات ضد نژادپرستی را بر عهده گرفت و درسال 1957 به همراه 60 سیاهپوست دیگر سازمانی به نام کنفرانس رهبران مسیحی جنوب را بنیان نهاد.
 
وی که در سال 1964 به عنوان جوان ترین فرد دریافت کننده جایزه صلح نوبل شناخته شد، در سخنرانی معروف خود در در گردهمایی بزرگ حامیان تساوی حقوق سیاهان، بنیان تبعیض نژادی در آمریکا را به چالش کشید.
 
لوتر کینگ، در این سخنرانی که یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین سخنرانی های تاریخ آمریکا است و با نام "رویایی دارم I have a dream"، شناخته می شود، درباره آرمان های خود در مورد تساوی و برابری در آمریکا سخن گفت.
 
وی در این سخنرانی ابراز امیدواری کرد که زمانی فرا رسد که در آمریکا تساوی و برابری ذاتی برای همه انسان ها تحقق یابد. اما وی هیچ گاه به آرزوی خود نرسید و در سال 1968 در ایالت ممفیس به طرز مشکوکی ترور شد. 3
مارتین لوتر کینگ در سخنرانی مشهور خود در دفاع از برابری نژادی
مارتین لوتر کینگ در سخنرانی مشهور خود در دفاع از برابری نژادی
·         مالکوم ایکس
 
مالکوم ایکس سیاهپوست مسلمانی بود که به عضویت گروه امت اسلامی در آمریکا درآمد و برای برابری نژادی و نیز بیداری جوانان سیاهپوست تلاش بسیار کرد.
 
تبلیغات مذهبی و اعتقادی او در آمریکا، باعث شد تعداد زیادی از سیاهپوستان با اسلام آشنا شوند و در مدت کوتاهی به عضویت گروه «ملت مسلمان» درآیند.
 
پدر مالکوم ایکس از جمله سیاهانی بود که به دست کوکلوس کلان به قتل رسید.
 
مالکوم ایکس در سال 1965 در یکی از سالن های اجتماعت نیویورک با شلیک مستقیم 15 گلوله به شیوه ای مشکوک ترور شد. 4 
مالکوم ایکس، آزادی خواه مسلمان
مالکوم ایکس، آزادی خواه مسلمان
 
ادامه اهتزاز پرچم و نمادهای نژادپرستی در ایالت های حامی برده داری
 
با وجود مسیر طولانی و دشوار جامعه آمریکا برای رسیدن به برابری نژادی، هنوز مظاهر این تبعیض و فعالیت های نژادپرستان در سراسر آمریکا دیده می شود. از جمله این موراد می توان به ضرب و جرح و قتل سیاهان به دست پلیس آمریکا اشاره کرد که در چند ماهه اخیر شدت یافته است.
 
شبکه سی ان ان در تاریخ نوزدهم ژوئن ضمن مقاله ای درباره ادامه اهتزاز پرچم کنفدراسیون در کارولینای جنوبی نوشت: بعد از جریان قتل 9 سیاه پوست در کلیسایی در چارلستون به دست یک نژادپرست، هنوز برای عده ای سوال است که چرا پرچم کنفدراسیون هنوز باید در جایجای این ایالت ها و حتی در مراکز دولتی آن ها دیده شود.
 
چند روز بعد از این جنایت، ویلیام بروک رییس شورای حمایت از حقوق رنگین پوستان آمریکا در سخنرانی خود در چارلستون گفت: این اقدام (قتل سیاهپوستان در کلیسا) تروریسم نژادی است و این نماد (پرچم کنفدراسیون) باید پایین بیاید.
 
در سال 2000 فعالان حقوق مدنی موفق شدند که پرچم های بزرگ کنفدراسیون را از ساختمان پارلمان کارولینای جنوبی پایین آورند. اما قانون ایالتی "میراث کارولینا" مانع ادامه این وضعیت شد. طبق این قانون، تاریخ کنفدراسیون بطور معنوی غیر قابل تغییر است.
 
ویلیام بروک رییس سازمان حمایت از حقوق رنگین پوستان NAACP
ویلیام بروک رییس سازمان حمایت از حقوق رنگین پوستان NAACP، در سخنرانی به منسابت کشته شدن سیاهپوستان کلیسای امانوئل در چارلستون
 
برای هرگونه تغییر در این رابطه، از جمله کوچکتر کردن پرچم کنفدراسیون در بالای ساختمان پارلمان، اجماع نظر دو سوم از نمایندگان ایالت نیاز است. حتی ارتفاع 9 متری اهتزاز پرچم کنفدراسیون در بالای ساختمان پارلمان، در قانون این ایالت اجباری و غیر قابل تغییر آمده است. به همین دلیل تیر پرچم کنفدراسیون در بالای ساختمان پارلمان ایالتی کارولینای جنوبی فاقد قرقره است و این بدان معناست که فقط یک ارتفاع برای افراشتن پرچم مقدور است. این امر موجب شد که پس از نیمه افراشته شدن پرچم ایالات متحده در کارولینای جنوبی به دلیل واقعه قتل سیاهپوستان، پرچم کنفدارسیون در جای خود ثابت ماند.
 
ویلیام بروک رییس انجمن سازمان حمایت از حقوق رنگین پوستان در گفت وگو با سی ان ان گفت: این پرچم نه تنها نماد تبعیض و تعصب است بلکه حدود 28 درصد از جمعیت کارولینای جنوبی یعنی سیاهپوستان را بیگانه به محسوب می کند. 5
 
با بالا گرفتن بحث پرچم کنفدراسیون شبکه سی ان ان در تاریخ دوم جولای از یک نظرسنجی خبر داد که در آن نظرات مردم آمریکا را درباره ادامه اهتزاز پرچم کنفدراسیون را در ایالات جنوبی جویا شده بود.
 
این نظرسنجی که به طور مشترک از سوی شبکه سی ان ان و سازمان اورک (سازمان تحقیقات درباره دیدگاه ها Opinion ResearchCorporation) انجام شده بود، بیان می کرد که 51 درصد از مردم آمریکا، پرچم ایالات متحد جنوبی را نماد افتخار جنوب می دانند و نه نماد نژادپرستی. 6
 
این در حالی است که ایندیپندنت ژورنال ریویو، نظرسنجی مشترک سی ان ان و اورک را فاقد اعتبار دانست. به گفته این ژورنال مستقل اینترنتی، 57 درصد از کل مردم آمریکا، پرچم کنفدراسیون را نماد ایالت های جنوبی می دانند. اما این آمار بسیار وابسته به نژاد، سطح تحصیلات و محل سکونت افراد است. در میان سیاهپوستان آمریکا، 72 درصد این پرچم را نماد نژادپرستی و در میان سفیدپوستان، تنها 25 درصد آن را نماد نژادپرستی می دانند.
 
75 درصد از سفید پوستان ساکن ایالت های جنوبی این پرچم را نماد افتخار این منطقه و 18 درصد آن را نماد نژادپرستی می دانند. در میان سیاهپوستان ایالت های جنوبی، آمار تقریبا برعکس است. 11 درصد از سیاهپوستان آن را نماد افتخار، و 75 درصد آن را نشان نژادپرستی تلقی می کنند.
 
سفید پوستان تحصیل کرده با اکثریت ضعیف 51 درصد، پرچم کنفدراسیون را نماد افتخار ایالت های جنوبی و 18 درصد از این افراد، آن را نماد نژادپرستی می دانند. این درحالی است که 75 درصد از سیاهپوستان تحصیل کرده این پرچم را نماد نژادپرستی و تنها 11 درصد از این افراد، پرچم را نماد افتخار جنوب می دانند. 7
 
حضور نژادپرستان افراطی (کوکلوس کلان) در تظاهرات حمایت از ادامه اهتزاز پرچم کنفدراسیون
 
پس از بالا گرفتن بحث پرچم درآمریکا و تظاهرات صد ها نفر در اعتراض به ادامه اهتزاز پرچم کنفدراسیون در ایالت های جنوبی به ویژه کارولینای جنوبی، ده ها نفر از اعضای کوکلوس کلان، در حالی که پرچم کنفدراسیون را حمل می کردند، در تظاهراتی به حمایت از نمادهای نژادپرستی پرداختند.
 
به گزارش اسپوتنیک روز دوشنبه 29 ژوئن، در حالی که مخالفان پرچم کنفدارسیون به سمت ساختمان پارلمان ایالت کارولینای جنوبی تظاهرات می کردند، با تعداد زیادی از وسایل نقلیه مواجه شدند که به دور ساختمان پارلمان حلقه زده بودند. این افراد اعضای کوکلوس کلان بودند.
 
جیمز اسپیرز که در کوکلوس کلان درجه "تایتان بزرگ" را دارد، علت حضور اعضای کوکلوس کلان را دفاع از کنفدراسیون (ایالت های موافق برده داری) اعلام کرد.
 
حضور حامیان کوکلوس کلان در حمایت از ادامه اهتزاز پرچم کنفدراسیون
حضور اعضای کوکلوس کلان در تظاهرات حمایت از ادامه اهتزاز پرچم کنفدراسیون
 
وی در پیامی صوتی به اعضای کوکلوس کلان گفت: دولت مرکزی تلاش دارد فرهنگ و میراث سفیدپوستان را از کتاب های تاریخ محو کند.
 
وی در ادامه پیام خود گفت: هرکس که به سفید پوست بودن خود افتخار می کند به جمعیت بپیوندد؛ قلمرومان را حفظ کنید؛ به کوکلوس کلان بپیوندید.
 
بنا به گفته پست اند کوریر، روبرت جونز با درجه "اژدهای بزرگ" در کوکلوس کلان، از دیلن استورم (قاتل 9 سیاهپوست) به عنوان یک جنگجو یاد کرد و بعد از اظهار تاسف برای وی گفت که تنها اشتباه وی انتخاب هدفی نامناسب بوده است. 8
 
فعالیت های گروه های ضد نژادپرستی
 
علاوه بر کمپین های متعدد در فضای مجازی علیه پرچم کنفدراسیون، هفته گذشته یکی از فعالان ضد نژادپرستی، به نام بری نیوسام پرچم کنفدراسیون را در محوطه پارلمان کارولینای جنوبی به پایین کشید که این امر منجر به بازداشت و حبس وی شد.
 
نیوسام درباره این اقدام خود به بلو نیشن ریویو گفت: برای آن که آزادی خود را برای آزادی دیگران فدا کنیم، چه دلیلی بهتر (از پایین کشیدن پرچم کنفدراسیون) می توان یافت؟
 
ادامه حمله به کلیساهای سیاهپوستان
 
از زمان قتل 9 سیاهپوست در کلیسای امانوئل در چارلستون امریکا، توجه رسانه‌های مختلف به موضوع حمله به کلیساهای سیاهان جلب شده است. اما به گفته ناظران، برخلاف تصور اکثر مردم این دست حملات اتفاقی تقریباً عادی در امریکا است. در ۲۰ سال گذشته کلیساهای سیاهپوستان آمریکا هر ماه و حتی گاهی هر هفته مورد حمله قرار گرفته است. 9
 
بعد از جریان حمله به کلیسای امانوئل در چارلستون نیز چند حمله دیگر به کلیساهای سیاهپوستان انجام شد و تاکنون هنوز هیچ اقدام مناسبی برای جلوگیری از این اقدامات خشونت بار و نژاد پرستانه انجام نشده است.
 
برچیده شدن پرچم کنفدراسیون
 
بعد از حدود سه هفته تظاهرات در اعتراض به ادامه اهتزاز پرچم کنفدراسیون در کارولینای جنوبی، روز جمعه دهم جولای این پرچم طی مراسمی از ساختمان پارلمان این ایالت برچیده شد. این در حالی بود که طرفداران پرچم خواستار نمایش این پرچم در موزه ای مناسب شدند.10
نیکی آر هالی، فرماندار کارولینای جنوبی در حال امضای لایحه برچیده شدن پرچم کنفدراسیون از ساختمان پارلمان این ایالت
 
ایالات متحده که تا حد زیادی پیشرفت های خود را مدیون تلاش و مشقت اجداد سیاهان امروزی خود، یعنی بردگان سیاه آفریقایی است، هنوز نتوانسته است به طور مناسب موقعیت های اجتماعی برابری را برای سیاهان ایجاد کند./847/ب502/د
امیر رحیمیان

9. http://observers.france24.com/content/20150702-usa-church-burning-arson-black-emanuel

10. http://www.wsj.com/articles/confederate-flag-removed-from-south-carolina-statehouse-1436538782

ارسال نظرات