۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۲۷۳۷۶۲

سیر در اینترنت؛ سفری ناخواسته به آژانس امنیت ملی آمریکا

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور یزد با بیان این که معماری اینترنت کاملا دیکتاتورانه است، گفت: میان مبدأ و مقصد خطی مستقیم دیده نمی‌شود، بلکه اطلاعات سیستم ما ابتدا از تهران، ترکیه اروپا و سپس از آمریکا می‌گذرد و اطلاعات شخصی رایانه و موضوع مورد نظر ما در آزانس امنیت ملی آمریکا ثبت می‌شود.
امين نظارات

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج)، امین نظارات، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور یزد د با حضور در بین مهدی‌یاوران هیأت دانش‌آموزی مهدی فاطمه(عج) وابسته به فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج) در مرکز فرهنگی آستان مقدس سید نصرالدین(ع) پیرامون فضای مجازی و آسیب‌های آن به سخنرانی پرداخت.

 

نظارات در ابتدا ضمن اشاره به پدیده ‌تکنولوژی‌زدگی به بحث پیرامون خطرات اینترنت پرداخت و از مخاطبان خود خواست تا محتاطانه‌تر از اینترنت استفاده کنند. وی اضافه کرد: تحلیل اطلاعات رایانه، موبایل، مطالب سرچ شده و ردّ و بدل شده در فضای مجازی در مواقع نیاز اطلاعات محرمانه‌ی ما را در اختیار آمریکا قرار می‌دهد. و این از خطرات جدی اینترنت تلقی می‌شود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور یزد از دیگر ایرادهای اینترنت را داشتن هزینه‌های کلان برای کشور عنوان کرد وی افزود: علت کندی سرعت اینترنت شلوغ بودن خطوط است که سبب آن عبور الزامی همگان از آژانس امنیت ملی آمریکاست. وی یکی از شاخصه‌های سازمان ملل برای تشخیص مدرن و پیشرفته بودن کشوری را ضریب نفوذ اینترنت آن کشور معرفی کرد.

 

نظارات در ادامه گفت: یکی از دلایل به بیراهه کشیده شدن انقلاب مصر، تونس و جنگ سوریه اینترنت است؛ زیرا از طریق فیس‌بوک به جوانان کشورها هدف و برنامه داده می‌شود. وی در ادامه سایبر را این‌گونه تعریف نمود: علم مطالعه نظام کنترل ارتباطی و اطلاعاتی. و جنگ سایبر را مجموع جنگ‌های اطلاعاتی الکترونیک روانی و اقتصادی عنوان نمود.

 

وی راهکارهای حضور در فضای مجازی را این‌گونه برشمرد: داشتن دانش و مهارت‌های سایبری، شناخت فضای مجازی و سایبری، اجرای عملیات سایبری، تولید محتوا و شناخت ابزارهای دشمن.

 

نظارات در بخش دیگر سخنانش به بحث  پیرامون جنگ نرم پرداخت و جنگ نرم را ترکیبی از جنگ سایبری، الکترونیکی و مواج دانست .وی افزود: از نمونه‌های جنگ سایبری در کشور ما ارسال نوعی ویروس بر روی سیستم‌های اتمی کشور است و هدف اسرائیل از ارسال آن‌ها کنترل اطلاعات سانتریفیوژهایی که در تأسیسات اتمی کشور به کار رفته می‌باشد. وی منبع درآمد هزینه‌های شبکه‌های اجتماعی را در کشورهایی نظیر انگلستان اسرائیل و آمریکا بیان کرد و دلیل تقبل این هزینه‌های سرسام‌آور از سوی این کشورها را دست یافتن به اطلاعات شخصی و طرز تفکر جامعه هدف برای پیشبرد اهداف خود از طریق تحلیل اطلاعات با روش داده‌کاوی -که توسط کامپیوترهاصورت می‌گیرد- دانست. وی افزود جی‌پی‌اس‌ها که وابستگی کامل به آمریکا دارند اطلاعات مکانی شخص را مستقیماً به آمریکا می‌دهند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور یزد همچنین به بررسی دستیابی آمریکا به اطلاعات شخصی فرد در موبایل پرداخت و اظهار داشت: دلایل ذیل سبب این دستیابی شده است: تکنولوژی اکثر موبایل‌ها آمریکایی است، سیستم عامل عمده آن‌ها یعنی اندروید ساخته دست گوگل بوده و خود شرکت گوگل آمریکایی است.

 

نظارات در پایان خاطرنشان کرد: پس باید توجه داشت که کنترل اطلاعات گوشی ما در دستان آژانس امنیت ملی آمریکاست باید با موبایل، اینترنت و... محتاطانه برخورد کرد و مانع جاسوسی آمریکایی‌ها شد. نظارات در پایان به پاسخ‌گویی به پرسش‌های مهدی‌یاوران پرداخت./998/د101/ف

 

ارسال نظرات