۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۲۷۳۹۳۳
آیت الله ناصری:

غفلت موجب از بین رفتن اثر اعمال می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه گفت: غفلت موجب می‌شود آثار و برکات اعمال انسان از بین برود، انسانی که دچار غفلت شود به دنبال هوای نفس و ابتلای انسان به صفات رذیله می‌شود.
درس اخلاق آيت الله ناصري در ماه مبارک رمضان در اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه، ظهر امروز در مسجد کمر زرین اصفهان، با اشاره به بالاترین درجات عصمت در ائمه معصومان(ع) گفت: اهل بیت(ع) دچار غفلت و فراموشی نمی شوند و از نفس تبعیت ندارند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همواره انسان باید به یاد خدا باشد و از یاد خدا و سفر طولانی و خطرناک آخرت غفلت نکند، دنیا و مشغله‌های مادی و دنیوی نباید موجب غفلت ما از آخرت و قیامت شود، باید به یاد داشته باشیم که منصب و ریاست انسان همیشگی و دائمی نیست بلکه با مرگ همه اینها تمام می‌شود و ما آنچه از اعمال و عبادات جمع کرده‌ایم به عنوان توشه با خود به آخرت می‌بریم.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه غفلت از یاد خدا و دستورات الهی را یکی از ابعاد غفلت بیان کرد و افزود: اشتغالات دنیوی و صفات رذیله موجب می‌شود تا انسان از یاد خدا غافل شود و نسبت به دستورات خداوند بی اعتنایی کند، انسانی که از خدا غافل شود فقط به تشخیص خودش فکر می‌کند و توجهی به عبودیت و بندگی ندارد.

 

ایت الله ناصری با اشاره به تأثیر غفلت در پیروی انسان از هوای نفس و دوری از محبت خداوند تصریح کرد: انسانی که مبتلا به غفلت شود به دنبال هوای نفس و صفات رذیله می‌رود، انسان باید از خدا طلب کند که او را از خواب غفلت بیدار کند، اهل بیت(ع) همانطور که مشغول به زندگی عادی هستند همواره در یاد خدا و مشغول به خداهم هستند و غفلت تنها مربوط به ما انسان‌های عادی و معمولی است.

 

وی اعمال ناشی از غفلت را موجب از بین رفتن اثر طاعات و عبادات دانست و اظهار کرد: اثر وضعی اعمالی که از سر غفلت مرتکب آنها می‌شویم محرومیت از برکات الهی و دوری از خداوند است، باید دقت کنیم که شاید غفلت اصل عمل را ساقط نکند و آن عمل موجب رفع تکلیف شود اما آثار و برکات اعمال را غفلت از بین می‌برد./1304/پ202/ب4

ارسال نظرات