۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۲۷۴۰۸۱
مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی قزوین:

پوشش مناسب زن در جامعه عاملی برای کاهش مفاسد است

خبرگزاری رساـ مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی قزوین با اشاره به آثار رعایت پوشش در جامعه، گفت: داشتن پوشش مناسب آثار بسیار خوبی در جامعه دارد، از جمله این‌که پوشش مناسب زن در جامعه سبب می‌شود جلوی بسیاری از مفاسد گرفته شود، بخشی از مشکلات جامعه ما ناشی از پوشش نامناسب است.
حجت الاسلام علي نعمت اللهي، مديرکل سازمان تبليغات اسلامي استان بوشهر

حجت الاسلام علی نعمت اللهی، مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، به بیان معنای حجاب و پوشش پرداخت و گفت: حجاب واژه خیلی صحیحی نیست، چرا که حجاب به معنی پرده نشینی است و ریشه در آیین یهود و نصاری دارد.

 

مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی قزوین در ادامه افزود: آنان در گذشته زنان را پرده نشین می‌کردند و مانع از ورود‌شان به جامعه می‌شدند، اما اسلام خط بطلان به این اندیشه کشید و با مردود ساختن مسأله حجاب به این معنی پوشش را جایگزین آن کرد که مطابق با آن زن می‌تواند در جامعه حضور داشته باشد اما با پوشش.

 

وی موضوع پوشش را با توجه به آیات و روایات مورد بررسی قرار داد و بیان داشت: قرآن مسأله مقنعه را مطرح کرده است، طوری که گردن را بپوشاند؛ روایات نیز به بیان موضوع پوشش پرداخته‌اند، که در آن‌ها پوشش عربی مطرح بوده است.

 

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: اما چادر با این‌که حجاب برتر است مورد تأکید نبوده است، بنابراین اگر خانمی از مانتو و مقنعه مناسب استفاده کند، دارای پوشش اسلامی است؛ اما باید توجه داشت که برخی مدل‌هایی که امروز در جامعه وجود دارد با حجاب اسلامی سازگاری ندارد.

 

حجت الاسلام نعمت اللهی با اشاره به آثار رعایت پوشش در جامعه ابراز داشت: داشتن پوشش مناسب آثار بسیار خوبی در جامعه دارد، از جمله این‌که پوشش مناسب زن در جامعه سبب می‌شود جلوی بسیاری از مفاسد گرفته شود، بخشی از مشکلات جامعه ما ناشی از پوشش نامناسب است.

 

وی ادامه داد: متأسفانه عده‌ای پوشش نامناسب را به عنوان زیبایی و خوش تیپ بودن می‌پندارند، در حالی که این نوع پوشش نه با فرهنگ و آیین ما سازگاری دارد و نه با دین ما، عده‌ای از این افراد مسلمان و معتقد هم هستند اما از سر جهالت و نادانی از اثرات آن آگاه نیستند.

 

این کارشناس فرهنگی درباره میزان پوشش نامناسب در جامعه اظهار کرد: می‌توان گفت حدود 70 درصد حجاب خانم‌ها در جامعه مناسب و خوب است و می‌توان از آن‌ها به عنوان پوشش اسلامی یادکرد، حدود 30 درصد نیز بدپوشش هستند، نه بی حجاب.

 

وی عنوان کرد: باید به این نکته توجه داشت که حدود 5 درصد از افرادی که بدپوشش هستند، جمعیت هنجار شکن هستند، به این معنا که با علم و آگاهی و عامدانه اقدام به بدپوششی می‌کنند.

 

این کارشناس دینی ادامه داد: حتی ممکن است گاهی این افراد با مراکزی در ارتباط باشند که بنای آن‌ها به نامناسب نشان دادند چهره نظام اسلامی است، این گروه هنجار شکن می‌خواهند میزان هنجار شکنان جامعه را افزایش دهند.

 

وی با اشاره به راه‌کار‌هایی که منجر به رعایت پوشش مناسب در جامعه می‌شود گفت: باید برای 25 درصدی که بدون قصد هنجارشکنی بدپوشش هستند، کارفرهنگی و آگاهی بخشی صورت گیرد و الگوی مناسب ارایه شود، لباس‌های سنتی ایران که از تنوع رنگ زیادی هم برخوردار هستند می‌توانند الگوی مناسبی برای ارایه به جامعه باشند.  

 

مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی قزوین تأکید کرد: در ارائه الگوی مناسب برای پوشش باید به تنوع رنگ تاکید کنیم، زیرا الگوی مناسب به بهتر شدن وضعیت جامعه کمک می‌کند، البته در کنار این‌ها با افراد هنجار شکن که هدفمند به فعالیت می‌پردازند باید برخورد شود.

 

نبود برخورد با هنجارشکنان باعث ایجاد حاشیه امن برای آن‌ها می‌شود

وی به بیان علت ضرورت برخورد با هنجارشکنان در جامعه پرداخت و تصریح کرد: در هر جامعه‌ای افراد خلاف‌کار در زمینه‌های مختلف وجود دارد، بنابراین باید گروه و ارگانی باشد تا حاشیه امن برای افراد خلاف‌کار و هنجارشکن فراهم نشود، چرا که اگر آنان احساس امنیت کنند بیشتر و راحت‌تر به فعالیت می‌پردازند، در رابطه با پوشش نیز این امر مطرح است، یعنی باید با افراد هنجارشکن در این زمینه برخورد شود.

 

حجت‌الاسلام نعمت اللهی افزود: گشت ارشاد نیز در جامعه ضرورت دارد، اما باید دقت شود که برای کدام بخش به‌کار گرفته می‌شود، در این زمینه باید هوشمندانه عمل کرد و برای افرادی که هنجارشکن نیستند از کار فرهنگی بهره برد.

 

وی درباه اهمیت نقش آموزش و پرورش در انجام کار فرهنگی اظهار کرد: آموزش و پرورش می‌تواند در نوع پوشش نقش بسیار مهمی داشته باشد، زیرا الگوگیری و الگوپذیری در سنین خاصی به شدت اوج می‌گیرد، که در سن نوجوانی، معلم یکی از الگو‌های مهم تأثیرگذار بر افراد است، بنابراین اگر معلمان الگوی نامناسبی برای پوشش باشند تاثیر مستقیمی بر نوع پوشش نوجوانان خواهند داشت.

 

این کارشناس دینی گفت: متأسفانه برخی معلمان آموزش و پرورش و برخی مدرسان رشته‌هایی خاص با رفتار دو گانه خود الگوی نامناسبی برای دانش‌آموزان می‌شوند، به این صورت که وقتی دانش‌آموز پوشش‌های متفاوتی را از معلم خود در دو محیط مدرسه و بیرون از آن مشاهده می‌کند خود نیز دچار دوگانگی در رفتار می‌شود، زیرا معلم برای او یک الگو است.

 

نهادهای نظارتی باید بر رعایت پوشش مناسب فعال‌تر عمل کنند

این کارشناس فرهنگی به نقش حاکمیت به عنوان یکی دیگر از راه‌کارها در زمینه رعایت پوشش مناسب در جامعه اشاره و عنوان کرد: همیشه هم نباید گشت ارشاد را متهم کرد زیرا برخی کارها به دست حاکمیت است که در این رابطه نهادها باید بر رعایت پوشش مناسب نظارت داشته باشند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: گاهی در مکان‌های مختلف که به صورت موقت یا دایمی به ارایه خدمات می‌پردازند، ما شاهد پوشش نامناسب افراد ارایه دهنده خدمت هستیم، در این‌جا باید نهاد برگزار کننده و مسوول مربوطه بر پوشش افراد نظارت داشته باشند. 

 

حجت الاسلام نعمت اللهی درباه این‌که آیا قانون گذاشتن برای پوشش به نوعی اجبار نیست، مانند کار رضا خان اما از جنبه‌ای دیگر، به این معنا که او به زور می‌خواست پوشش را از میان بردارد و امروز نیز نها‌هایی قصد دارند به زور پوشش را نهادینه سازند بیان کرد: این نگاه یک مقایسه اشتباه و مغالطه است، رضاخان می‌خواست فرهنگ ما را زیر و رو کند، البته ما با زور مخالف هستیم، اما بر فرض وجود زور هم، پوشش یک ایده اسلامی است و با فرهنگ ما سازگار است.

 

وی با تأکید بر ضرورت کار فرهنگی در زمینه پوش اسلامی ابراز داشت: ما باید در فرهنگ سازی و تبلیغ از روش‌های صحیح و هوشمندانه استفاده کنیم، در این راستا نباید به خواندن آیه و روایت اکتفا شود.

 

این کارشناس دینی درباره نقش علما و روحانیون در راستای تبلیغ فرهنگ پوشش اظهار کرد: علما از دیر باز وظیفه خود را انجام داده‌اند و در برنامه‌های مختلف بحث پوشش را مطرح کرده‌اند، اما معمولا آن‌هایی که در منبرها حضور پیدا می‌کنند خوش پوشش هستند، پس باید از چه روشی بهره برد.

 

طرح گفتمان دینی راه‌کاری مناسب برای فرهنگ سازی در زمینه پوشش هستند

وی با بیان این‌که وظیفه ما این است که باید از مکانیزم‌های دیگری همچون آموزش و پرورش و دانشگاه استفاده کنیم مطرح کرد: یکی از از این مکانیزم‌ها طرح گفتمان دینی است که در آن مبلغان دینی به مدارس اعزام می‌شوند، در دانشگاه‌ها نیز میز اندیشه و جلسات پرسش و پاسخ برگزار می‌شود.

 

مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی قزوین با تأکید بر استفاده از روحانی کارشناس در جهت فرهنگ سازی و تبلیغ بیان کرد: صدا‌ و‌ سیما نیز باید از ظرفیت روحانیت در زمینه تبلیغ و فرهنگ‌سازی استفاه کند روحانیانی که در برنامه‌های مختلف حضور می‌یابند باید کارشناسی صحبت کنند.

 

وی در پایان گفت: چرا که در این زمینه خواندن آیه و روایت کافی نیست، باید علمی و کارشناسی بحث شود تا تأثیرگذار باشد، روحانیت در این زمینه قصوری ندارد و دارای آمادگی است./848/ت301/ح

ارسال نظرات