۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۲۷۵۰۶۶

برگزاری نمایشگاه قرآن در کشورهای اسلامی

خبرگزاری رسا ـ آیین افتتاحیه رسمی نخستین جشنواره بین‌المللی قرآن کریم مسکو با حضور آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و جمعی از شخصیت‌های سیاسی، علمی، فرهنگی ، شماری از سفرای کشورهای اسلامی در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.
کتابت قرآن کريم


به گزارش خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه رسمی نخستین جشنواره بین‌المللی قرآن کریم مسکو با حضور آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و جمعی از شخصیت‌های سیاسی، علمی، فرهنگی ، شماری از سفرای کشورهای اسلامی در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.

 

در این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید از سوی حسن دانش، قاری بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام به بیان اهمیت قرآن کریم و لزوم تمسک به قرآن به ویژه در زمان هجوم آوردن فتنه‌ها پرداخت و چندین روایت از امام علی‌(ع) درباره قرآن کریم و شاخصه‌های جامعه قرآنی بیان کرد.

 

سپس، روشن حضرت عباسوف، معاون اول شورای مفتیان روسیه پیام راویل عین الدین، رییس شورای مفتیان روسیه را به مناسبت افتتاح این جشنواره قرائت کرد.

 

مهدی سنایی، سفیر کشورمان برپایی این جشنواره را فرصت خوبی برای شناخت عمیق از قرآن و اسلام دانست و افزود: قرآن کریم، کتاب مناسبی برای گفت و گوی بین ادیان است و هیچ کتاب دیگری نمی‌توان یافت که تا این حد از واژگان «بگو» و «بشنو» استفاده کرده باشد.

 

در ادامه، رضا ملکی، رایزن فرهنگی ایران در روسیه به تشریح اهداف، بخش‌ها، روند شکل‌گیری جشنواره و ... پرداخت و افزود: این جشنواره متشکل از 22 غرفه در بخش‌هایی چون «قرآن و هنر»، «قرآن، انیمیشن و سینما»، «نرم افزار قرآنی» و ... است.

 

اجرای همخوانی «آیات منتخب» و «دعای اسماء الحسنی» توسط قاریان و حافظان اعزامی از جمهوری اسلامی ایران از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

 

گفتنی است، در بخش رونمایی مراسم افتتاحیه از نخستین تفسیر کامل قرآن کریم در 12 جلد با نام «نور القرآن» به زبان روسی که از سوی بنیاد مطالعات اسلامی روسیه منتشر شده است و نیز از «لوح قرآن»که توسط نمایندگی جامعة المصطفی (ص) العالمیة در روسیه تهیه شده، رونمایی شد.

 

بنابر اعلام این خبر، این جشنواره قرآنی 20 تیرماه آغاز به کار کرد و به مدت 7 روز به ادامه خواهد داشت.

 

برگزاری همایش بزرگ قرآنی در هند

 

همچنین به ‌منظور توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی همایش «قرآن و اهل‌بیت(ع)» با حمایت خانه فرهنگ ایران در بمبئی و همکاری مؤسسه نباء، در محل قیصر باغ این شهر و با حضور اندیشمندان و علمای هندی برگزار شد.

 

در این مراسم مولانا عزادار عباس‌خان، دبیر این همایش به ارایه گزارش پرداخت و ضمن آن به بیان اهمیت و جایگاه قرآن و اهل‌بیت(ع) پرداخت.

 

عزادار عباس‌خان در سخنان خود هدف اسلام را احیای تفکر در قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) دانست و مهم‌ترین خصلت یک مسلمان را احیای این موضوع خواند.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره همایش قرآن اهل‌بیت(ع) گفت: مباحث بنیادین نظیر حدیث و قرآن با مسایل زندگی اسلامی که مهم‌ترین ویژگی این دوره از همایش است، به صورت مباحث کاربردی قرار گرفته و امیدواریم نتایج مثبتی که پاسخ‌گوی نیازها باشد درآید.

 

پس از ارایه گزارش و سخنرانی توسط دبیر همایش، حجت‌الاسلام المسلمین حسنین کراروی، در سخنانی اظهار کرد: سفارش قرآن به تدبر در آیات، منحصر به مسایل عبادی و معنوی نیست. بخش عمده تدبر در آیات قرآن کریم مربوط به مسایل سیاسی و اجتماعی بشر در جامعه اسلامی است.

 

وی افزود: همایش قرآن و اهل‌بیت(ع) باید پاسخ‌گویی به پرسش‌های مسایل دینی ما باشد و به لحاظ کمی و کیفی در سطح مناسب برگزار شود. برای نیل به این مهم، با برنامه عملیاتی امید است با حضور مؤثر، برنامه‌ای موفق‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود.

 

ظهیر العباس، سخنران دیگر این همایش هم گفت: در ماه مبارک رمضان در کشورهای اسلامی قرآن خوانده می‌شود؛ اما یکی از مشکلات در این جوامع این است که آیات سیاسی و اجتماعی که باعث نفوذ کشورهای اسلامی در دنیا می‌شود مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

 

وی همچنین درباره شیوه گفتمان قرآنی، گفت: با مراجعه به تاریخ می‌توان اینگونه مشاهده کرد که پیامبر اسلام (ص) و معصومین‌(ع) گفتمانی را در پیش می‌گرفتند که مشکلات سیاسی و اجتماعی را برطرف کنند و این موضوع باید از محورهای اصلی این نوع همایش‌ها باشد.

 

در ادامه نیز مهدی زارع ، مسئول خانه فرهنگ ایران در بمبئی هند گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این همایش، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی و آشنا کردن بیش‌تر مردم با سیره، روش و اندیشه‌های اهل‌بیت(ع) و قرآن و آموزه‌های قرآنی است.

 

وی ادامه داد: عالی‌ترین و بهترین نکات زندگی در عرصه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی و در ابعاد مختلف سلامت جسمی، روحی و معنوی انسان‌ها در قرآن آمده است؛ بنابراین باید با تدبر در قرآن و شناخت این نکات مهم زندگی، زندگی سالمی را برای خود، خانواده و اجتماع به ارمغان آوریم.

 

در پایان این همایش قرآنی با توجه به برگزاری مسابقات قرآنی در ماه مبارک رمضان، با اهدای جوایز و لوح یادبود، از شرکت‌کنندگان تجلیل و قدردانی شد.

 

برگزاری هفدهمین نمایشگاه کتاب شیعی در کراچی پاکستان

 

هفدهمین نمایشگاه کتاب شیعی کراچی، با حضور تعداد زیادی از علاقمندان کتاب در محل تالار شهید حمید بهوجانی در منطقه سولجربازار برگزار شد. در این نمایشگاه 22 انتشارات، کتاب‌فروشی‌ها و مراکز آموزشی و فرهنگی از شهر کراچی شرکت داشتند.

 

برگزارکنندگان و مسؤولان این نمایشگاه را «نمایشگاه امر به معروف و نهی از منکر» نامگذاری کرده بودند.

 

پرفروش‌ترین انتشارات شرکت‌کننده در این نمایشگاه عبارتند بودند از خانه فرهنگ ایران در کراچی، جامعه تعلیمات اسلامی، انتشارات رحمت‌الله، انتشارات دارالثقلین، کتابفروشی محفوظ، کتابفروشی محمدعلی، مؤسسه شهید مطهری، دارالنشر الثقافه الاسلامی، بنیاد قرآن و آکادمی الزهرا (س).

 

در غرفه خانه فرهنگ کشورمان علاوه بر انتشارات نمایندگی فرهنگی، تعداد زیادی از کتاب‌های مؤسسه نشر آثار حضرت امام خمینی (س)، انتشارات انصاریان، انتشارات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و انتشارات الهدی به نمایش گذاشته شده بود.

 

کتاب‌های «دا»، «انسان دویست و پنجاه ساله» و «گنجینه نصایح» از انتشارات خانه فرهنگ ایران از پرفروش‌ترین عنوان‌های این نمایشگاه بودند.

 

مهدی خطیب، مسؤول خانه فرهنگ و حجت‌الاسلام اسماعیلی، مبلغ اعزامی از ایران هم از این نمایشگاه بازدید به عمل آوردند.

 

اعلام آمادگی کارگردان هندی برای همکاری با هفته فیلم ایران

 

اکبرخان، تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده سینمای هندی در دیدار با مسئول خانه فرهنگ کشورمان برای همکاری با هفته فیلم ایران در که شهریور ماه آینده در بمبئی برگزار می‌شود، اعلام آمادگی کرد.

 

مهدی زارع، مسؤول خانه فرهنگ ایران در بمبئی هند، با اکبرخان، بازیگر، تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده سینمای هندی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

در این دیدار که در یک ضیافت افطار انجام شد، تاریخ روابط هند و ایران و برنامه‌های خانه فرهنگ کشورمان از جمله برگزاری هفته فیلم ایران در شهریور ماه آینده در هند گفت‌وگو به میان آمد.

 

مسؤول خانه فرهنگ ایران گفت: اولین مشترکات فرهنگی ایران و هند مربوط به 3 هزار سال قبل از میلاد مسیح است.

 

وی افزود: از‌‌ همان دهه‌های اول انقلاب، رفت و آمد تجار و صاحبان صنایع بین دو کشور آغاز شد؛ اولین مهاجرت ایرانیان به هند نیز در همین زمان بود که زرتشتیان به هند مهاجرت کردند.

 

مهدی زارع ادامه داد: روابط فرهنگی ایران و هند پس از استقلال هند نیز در سال 1956 آغاز شد. در این دوره گاندی و نهرو سفرهایی به ایران داشتند و پس از انقلاب اسلامی هم هند جزو اولین کشورهایی بود که جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت شناخت.


در ادامه اکبرخان، گفت: در این شهر دور هم جمع شدن به راحتی میسر نمی‌شود؛ موقعیت‌های اینچنینی پیش می‌آید که بتوان بیش‌تر و بهتر باهم بود. این ایام زمان خوبی است برای دور هم بودن.

 

وی درباره هفته فیلم ایران و هرگونه همکاری با این برنامه اعلام آمادگی کرد و افزود: برای من افتخار است که با کشور با فرهنگی مانند ایران، همکاری کنم.

 

اکبرخان همچنین از مسؤول خانه فرهنگ ایران در بمبئی خواست که در نمایش خصوصی آخرین فیلمش ـ تاج محل ـ پیش از اکران عمومی آن شرکت کند.

 

وی همچنین خواستار برگزاری نشستی برای بررسی موضوعات مشترک و برنامه‌های هنری ایران در هند شد.

 

گفتنی است اکبرخان، مسلمان، شیعه و یکی از تأثیرگذارترین افراد سینمایی هند است که به همراه دو تن از برادران معروف و محبوب خود، فیروزخان، شاهرخ‌خان، جزو پرکارترین سینماگران بالیوود محسوب می‌شود.

وی همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد هند را در سال 2011 کسب کرده است.

 

بازی در فیلم‌های «من تو را ترک نخواهم کرد»، «فیصله سرنوشت»، «فرار»، «راه‌های غریب»، «کار سیاه و مردمان سفید» و ... و نیز کارگردانی و تهیه‌کنندگی «تاج محل»، «حادثه»، «نازنین حیدرآباد» و ... از جمله فعالیت‌‌های سینمایی اکبرخان است. اکبرخان دارای مادربزرگی ایرانی و اهل کرمان است./993/ت303/س

ارسال نظرات