۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۲۸۱۱۳۲
عراقچی در کمیسیون امنیت ملی مجلس:

برگزاری رزمایش موشکی در کشور مانعی ندارد/ امنیت کشور از قطعنامه ارزشمندتر است

خبرگزاری رسا - عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور گفت:طبق برجام ساخت موشک در کشور ایرادی ندارد و رزمایش ها نیز بر اساس اعلان اخیر سران لشگری کشور منع نشده است.
عراقچي در مجلس

به گزارش خبرگزاری رسا، پنجمین جلسه کمیسیون امنیت ملی با حضور سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.


علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این جلسه به بیان موضع کمیسیون امنیت در خصوص اتفاقات اخیر منطقه پرداخت و با بیان اینکه داعش پدیده آمریکاست، گفت: امروز که مجموعه تلاش آمریکایی ها ظرف چند سال گذشته به نتیجه نرسید و نتوانستند استراتژی خود را محقق کنند، صریحا بحث تجزیه عراق را به عنوان یک راه حل مطرح کردند؛لذا ما به عنوان کمیسیون امنیت ملی این توطئه آمریکا را محکوم کرده و از تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق و دیگر کشورهای منطقه حمایت می کنیم.

 

نماینده مردم بروجرد درمجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اعلام منطقه حائل در سوریه از طرف ترکیه، عنوان کرد: این مسأله بدون تردید تعریضی به تمامیت ارضی و حاکمیت دولت سوریه بر سرزمین خودش است.

 

وی با بیان اینکه ظرف 4 سال گذشته مجموعه سیاست های ترکیه در سوریه مملو از اشتباهات راهبردی بود، یادآور شد: عملا بخشی از بحران به ترکیه منتقل شد و امروز دولت این کشور با پ .ک .ک و کردهای معارض درگیر است،البته سیاست جمهوری اسلامی ایران حمایت از امنیت کل منطقه است اما امیدواریم سیاست های ترکیه در ارتباط با سوریه تغییر کند.

 

آغاز جلسه چالشی 4 ساعته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور عراقچی

 

در این نشست که 4 ساعت به طول انجامید، نمایندگان مجلس از جمله جواد کریمی قدوسی، سید فتح الله حسینی، اکبر شوهانی، ابراهیم آقامحمدی، محمدصالح جوکار، احمد بخشایش اردستانی، اسماعیل کوثری، علیرضا منصوری آرانی، حسن کامران دستجردی، ابراهیم کارخانه ای، ابوالفضل ابوترابی، آقاجری، زهره طبیب زاده نوری و حجت الله خدائی سوری سوالاتی را در زمینه توافق هسته‌ای به ویژه موضوع راستی‌آزمایی از سوی آژانس اتمی، نحوه تشکیل و وظایف کمیسیون مشترک برای نظارت بر توافق، شرایط قطع‌نامه شورای امنیت بر تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، رویکرد دوگانه آژانس در برخورد با توافق هسته‌ای، نحوه برگشت‌پذیری تحریم‌ها، شرایط تحقیق و توسعه در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای بعد از توافق، زمان دقیق اجرای توافق، انجام تعهدات و شرایط راستی‌آزمایی، لغو تحریم‌های سوئیفت و تحریم‌های نفتی، شرایط غنی‌سازی و تولید سانتریفیوژ پس از پایان توافق، رویکرد ایران نسبت به بازرسی از مراکز هسته‌ای و غیرهسته‌ای، چگونگی و عملکرد ایران در حفظ و رعایت خطوط قرمز نظام و علت تایید نشدن متن فارسی و انگلیسی در توافق وین مطرح کردند.

 

موشک‌های متعارف دفاعی شامل قطعنامه و محدودیت های آن نمی شود

 

سید عباس عراقچی در پاسخ به جوکار در خصوص الزامات جدید و مشکلات حقوقی مطرح شده در قطعنامه با اشاره به تفاوت برجام و قطعنامه گفت: برجام ضمیمه قطعنامه است و نقض برجام نقض قطعنامه است؛درحالی که نقض قطعنامه نقض برجام نیست از طرفی در قطعنامه آمده است وقتی برجام نقض شود برگشت پذیری خواهیم داشت.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه در ادامه با بیان اینکه در قطعنامه 1929 هرگونه فعالیت موشکی بالستیکی ممنوع بوده و این ممنوعیت ذیل ماده 41 تبدیل به یک درخواست غیرالزام آور شده است، عنوان کرد: چنانچه در بیانیه وزارت امور خارجه که در شورای امنیت نیز ثبت شده به صراحت گفته ایم هیچ یک از موشک‌های ما برای حمل سلاح هسته ای ساخته نشده است، لذا این قضیه از موضوع کار ما خارج است اما موشک‌های متعارف دفاعی از نظر ما شامل قطعنامه نمی شود و در بیانیه نیز صراحتا آمده است.

 

وی افزود: در قطعنامه 1929 هرگونه فعالیت موشکی بالستیکی ممنوع است و این ممنوعیت ذیل ماده 41 تبدیل به یک درخواست غیرالزام آور شده است؛ چنانچه در بیانیه وزارت امور خارجه که در شورای امنیت نیز ثبت شده به صراحت گفته ایم هیچ یک از موشک‌های ما برای حمل سلاح هسته ای ساخته نشده است، لذا این قضیه از موضوع کار ما خارج است اما موشک‌های متعارف دفاعی از نظر ما شامل قطعنامه نمی شود و در بیانیه نیز صراحتا آمده است.

 

کمیسیون مشترک نظارت بر توافق به خواسته ایران تشکیل شد

 

عراقچی همچنین در پاسخ به کوثری درخصوص منع رزمایش ها، اذعان کرد: طبق برجام ساخت موشک در کشور ایرادی ندارد و رزمایش ها نیز بر اساس اعلان اخیر سران لشگری کشور منع نشده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان درادامه درخصوص جایگاه حقوقی کمیسیون مشترک میان ایران و گروه 1+5 گفت: این نهاد مشترک که به درخواست ایران شکل گرفته، وظیفه نظارت بر صحت اجرای تعهدات را دارد که اگر مشکلی دراین زمینه پیش بیاید توسط دو کارگروه موجود رسیدگی می شود،اما نظر نهایی به صورت اجماع خواهد بود که شرایط مصالحه را برای دوطرف ایجاد می کند.

وی همچنین در پاسخ به کریمی قدوسی در خصوص تعداد کارگروه های کمیسیون مشترک نظارت بر توافق توضیح داد: این کمیسیون دو کارگروه دارد که می تواند بیش از این تعداد نیز داشته باشد اما تشکیل کارگروه های جدید منوط به اجماع میان ایران و 1+5 است.

 

تحریم سوئیفت علیه ایران وجود ندارد

 

عراقچی در ادامه در پاسخ به کوثری در خصوص تحریم سوئیفت با تأکید براینکه این تحریم علیه ایران وجود ندارد،عنوان کرد: تحریم سوئیفت علیه کسانی است که در لیست تحریم اروپا، آمریکا و شورای امنیت قرار دارند و شامل برخی افراد حقیقی و حقوقی می شود.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه اضافه کرد: تحریم سوئیفت در خصوص نقل و انتقالات بانکی، نفتی و بیمه ای است که روی کاغذ برای ایران نبوده و بیشتر جنبه روانی داشته است؛ لذا نکته مورد اهمیت همان است که این تعریف علیه ایران نبوده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال منصوری آرانی در این مورد که آیا محدودیت های موجود برای سایر کشورها نیز صورت گرفته یا خیر، مطرح کرد: حدود 25 درصد بودجه شورای امنیت صرف نظارت بر فعالیت های ژاپن می شود به طوری که آنها چیزی فراتر از پروتکل الحاقی را صرفا جهت اعتمادسازی پذیرفته اند همچنین کشورهای برزیل آرژانتین و هندوستان نیز از دیگر کشورهایی هستند که چنین شرایطی دارند.

 

راستی آزمایی در خصوص موشک ها وجود ندارد

 

عراقچی در ادامه در پاسخ به سوال خدایی سوری با بیان اینکه بحث راستی آزمایی در برجام و قطعنامه درخصوص موشک ها وجود ندارد، تأکید کرد: آنها تنها تأکید دارند که موشک حامل کلاهک هسته ای در کشور ساخته نشود؛ این در حالی است که باید توجه کنیم؛ درخصوص امنیت کشور مصالحه یا مذاکره نمی کنیم بلکه تنها قصد تقویت امنیت کشور را داریم.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه با ارزشمند دانستن قطعنامه حاضر،عنوان کرد: امنیت کشور از قطعنامه نیز ارزشمندتر است؛ اما باید بدانیم که در قطعنامه 1929،ایران تهدیدی علیه امنیت بین المللی محسوب می شود که با قطعنامه جدید، قطعنامه سابق شکسته شد.

 

روند توقف توافق از سوی ایران 35 روز و از سوی 1+5 ،65 روز به طول می انجامد

 

وی در جواب ابهام شوهانی در خصوص سازوکار حل و فصل اختلافات در دوران توافق گفت: اگر کشوری مدعی نقض توافق شود،طبق ماده 36 این توافقنامه باید به کمیسیون مشترک بروند و 15 روز بررسی شوند و بعد از آن جلسه به شورای مشورتی خواهد رسید در پایان اگر مشکل حل نشد، یکی از طرفین می تواند موضوع را به عنوان لغو کل برجام بداند که البته این پروسه 35 روز به طول می انجامد.

عراقچی اضافه کرد: البته اگر ایران قصد توقف داشته باشد مسأله به شورای امنیت نخواهد رفت،اما در صورتی که این توقف از سوی 1+5 باشد باید پرونده به شورای امنیت نیز برود که این موضوع به تنهایی 30 روز به طول خواهد انجامید.

 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در ادامه در پاسخ به سوال کامران دستجردی با اشاره به عنوان بخشی از ضمیمه برجام گفت: در بخشی از ضمیمه آمده است فعالیت هایی که می تواند برای طراحی و توسعه یک وسیله انفجاری هسته ای باشد در کمیسیون مشترک بررسی می شود که از جمله آن استفاده از برخی قطعات خاص است که ما تعهد دادیم از آن استفاده نمی کنیم.

 

وی در ادامه در خصوص توضیح عبارت محدودیت های مشخص در متن اصلی توافقنامه، عنوان کرد: در این بخش نمای روشنی از غنی سازی ایران ترسیم شده است که برای 8 سال محدودیت هایی در برخی فعالیت های خاص لحاظ شده ،اما بعد از 8 سال وارد بخش تکامل تدریجی می شویم و به سمت برنامه بعد که تجاری سازی هسته ای است طی 15 سال است حرکت می کنیم.

 

ایران متعهد شده است ماده غنی شده را نگهداری نکرده و به سوخت تبدیل کند در غیر این صورت یا بفروشد و یا رقیق کند

 

عراقچی همچنین در پاسخ به سوال نماینده دیگری در خصوص 300 کیلو محصول غنی شده، عنوان کرد: وقتی ایران غنی سازی می کند نیاز است که آن را به سوخت تبدیل کند لذا در متن آمده اگر برای تبدیل این ماده غنی شده به سوخت راکتور دارید از آن استفاده کنید اما آن را به صورت غنی شده نگه ندارید یا بفروشید یا رقیق کنید و یا به اکسید، قرص سوخت و میله تبدیل و استفاده کنید.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه افزود: همچنین متعهد شدیم تا 25 سال معدن کنستانتره سنگ معدن که یک معدن بیشتر نیست تحت نظارت باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال احمدی در خصوص چگونگی حل مشکلات به وجود آمده بعد از توافق، مطرح کرد: قرار گشده است گروه 1+5 هر دو سال یک بار در سطح وزرا دیدار کنند تا نقاط ضعف با اجماع حل شود این در حالی است که مواضع ما بیان و ثبت شده و قابل استناد نیز هست.

عراقچی همچنین در خصوص نحوه بازرسی کشتی ها در آب‌های بین المللی، تصریح کرد: کشورها در آب های داخلی خود حق بازرسی سایر کشتی ها را دارند؛ اما برای بازرسی در آب‌های بین المللی باید با رضایت کشور صاحب پرچم این امر صورت گیرد که این شامل ایران نیز می شود.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: مواضع ایران بیان و ثبت شده و قابل استناد است و برجام بخش محرمانه و غیرمحرمانه ندارد و یک نقشه راه محسوب می شود، صرفا در بخشی که با آژانس تدوین شده؛بخش های محرمانه وجود دارد که آن نیز اسناد و جزئیات هسته ای کشورهای مختلف است.

 

رسیدن به مرحله غنی سازی یک میلیون سو در طول 15 سال

 

وی در ادامه با بیان اینکه قصد داریم پس از دوران 8 ساله محدودیت ها روند توسعه نسل هشتم سانتریفیوژها و زیرساخت های آن را تهیه و تکمیل کنیم، گفت: رسیدن به این نقطه 147 تا 200 سال طول نمی کشد بلکه برنامه ما 15 ساله است و آن را به آژانس انرژی اتمی ارائه می کنیم تا سالانه 200 ماشین صنعتی تولید کنیم و این نگرانی مرتفع شده است بر همین اساس تا چند ماه آینده برنامه اجرایی 15 ساله را به آژانس ارائه می کنیم تا به یک میلیون سو غنی سازی دست یابیم.

عراقچی در پاسخ به سوال نماینده دیگری مبنی بر اینکه مجتمع سوخت متکی به روسیه خواهد بود یا خیر گفت: این گونه نیست و سوخت ارسالی از روسیه شامل 300 کیلو اورانیوم غنی شده نمی شود از طرفی تهیه سوخت با استانداردهای جهانی و یا خرید از دیگر کشورها نیز شامل این 300 کیلو نمی شود.

معاون وزیر امور خارجه همچنین از نگهداری 164 ماشین اولیه غنی سازی در جای خود به عنوان موزه خبر داد و گفت: این درخواست ما بود که با موافقت طرف مقابل روبرو شد.

وی در ادامه در خصوص موضوع PMDتوضیح داد: یک سری موضوعات و سوالاتی از گذشته وجود داشته است که این سوالات در دو سه ماه آینده جمع بندی و به آنها پاسخ داده می شود؛ مرحله اول مربوط به این موضوع را روز گذشته ایران به آژانس داد و آژانس هم طبق اطلاعیه ای اعلام کرد که ایران آن را ارائه کرده است همچنین گزارشی وجود دارد که آژانس قبلا آن را اعلام کرده و دارای 64 پاراگراف است که براساس آن 12 پرونده علیه ایران باز شده و مربوط به اتهاماتی است که به ایران زده شده و موجب تحریم ها شده است که در پایان قرار است این 12 پرونده طی چند ماه آینده حل و فصل شود و آژانس پرونده این موضوع را ببندد.

 

263نفر حاضر در لیست سیاه به علت تحریم های تسلیحاتی و موشکی در گذشته تا 8 سال تحریم می مانند

 

عراقچی در ادامه درباره چگونگی لغو تحریم ها اظهار کرد: یکسری تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران بوده که مربوط به لیست افراد می شود که براساس توافق هر تحریمی که برداشته می شود افرادی که به خاطر آن تحریم ها در لیست تحریم بودند نیز برداشته می شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه در مرحله اول اسامی 800 فرد حقیقی و حقوقی در این تحریم ها وجود دارد که با لغو تحریم ها اسامی آنها نیز از لیست تحریم ها برداشته خواهد شد، بیان داشت: در عین حال اسامی افرادی که به خاطر تحریم های تسلیحاتی و موشکی و اقدام دو منظوره در لیست تحریم ها بوده اند تا هشت سال باقی خواهد ماند که تعداد آنها 263 نفر را شامل می شود که عمدتا فرد یا نهادهای حقیقی یا حقوقی هستند.

وی در ادامه با اشاره به بخش بعدی تحریم ها که مربوط به کسانی است که در لیست هستند و از سوئیفت یعنی خدمات مربوط به انتقال پول، بیمه و نفت نمی توانند استفاده کنند، گفت: بحث افرادی که به خاطر تروریسم و حقوق بشر در لیست تحریم ها قرار گرفته اند جداست و تحریم آنها مربوط به موضوع هسته ای نبوده و باقی خواهد ماند.

 

نگهداری ضایعات سوخت نیروگاه بوشهر هزینه بردار و خطرناک است

 

عراقچی همچنین تصریح کرد: تحریم های مربوط به تبادلات دلاری همچنان می ماند چون از تحریم های اولیه آمریکاست که قبل از مورد هسته ای صورت گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه برداشته شدن تحریم های اولیه آمریکا مربوط به مذاکرات دو کشور می شود که نه ما قصد آن را داریم و نه وارد این موضوع می شویم، تأکید کرد: براساس توافق برجام تحریم هایی که در قالب برجام برداشته می شود به اسم و عناوین و بهانه های دیگر نمی تواند علیه ایران مجددا اعمال شود و در صورت وقوع آن، نقض برجام خواهد بود.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان درخصوص بیرون بردن ضایعات نیروگاه هسته ای اراک از کشور خاطرنشان کرد:اینکه ما خودمان تصمیم بگیریم ضایعات نیروگاه اراک را به بیرون از کشور بفرستیم به معنی تسلط بیگانگان نیست بلکه ما براساس توافقی که با روسیه داریم ضایعات سوخت نیروگاه بوشهر را به خارج می فرستیم چرا که نگهداری این ضایعات دارای هزینه ها و خطرات بسیاری است.

ادامه جلسه بررسی ابعاد مختلف برجام در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و طرح سوالات نمایندگان با حضور عباس عراقچی با اعلام علاءالدین بروجردی، رئیس این کمیسیون به جلسات آتی موکول شد./858/د101/ج

منبع : خانه ملت

ارسال نظرات