۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۲۸۱۳۳۱

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ رونمایی تابلوی عظیم هشتادمین سالروز قیام مسجد گوهرشاد در مشهد با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، دیدار اعضای کاروان زیر سایه خورشید با آیت‌الله محمد یزدی و نامه ۲۲۳ تشکل دانشگاهی دانشگاه‌های شرق کشور خطاب به نمایندگان مجلس از مهم ترین عناوین اخبار کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، دومین تابلوی عظیم هشتادمین سالروز قیام مسجد گوهرشاد با حضور رییس مجلس شورای اسلامی در مشهد رونمایی شد.

این تابلوی عظیم قیام مسجد گوهرشاد در حاشیه مراسم افتتاح پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد با حضور رییس مجلس شورای اسلامی در مشهد رونمایی شد.

این تابلو که اثر استاد جواد مدرسی است قیام خونین مسجد گوهرشاد را به تصویر کشیده است و مرتبط با هشتادمین سالروز قیام مسجد گوهر شاد است و با همت معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد تهیه شده است.

گفتنی است، در این مراسم علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی  نیز با اهدای هدیه‌ای از استاد مدرسی تقدیر کرد.

 دیدار اعضای کاروان زیر سایه خورشید با آیت‌الله محمد یزدی

آیت‌الله محمد یزدی، رییس مجلس خبرگان رهبری در دیدار اعضای کاروان زیر سایه خورشید، اظهار داشت: اجرای برنامه‌های مختلف هنری و فرهنگی در دهه کرامت امری ارزنده و مناسب است.

وی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع خادمان و سفیران رضوی و تاکید بر ادامه این حرکت معنوی با اشاره به حدیث سلسة‌الذهب، بقا و نجات افراد را در پذیرش ولایت اهل بیت(ع) دانست.

آیت الله یزدی با اشاره به پذیرش ولایت و عمل به دستورات ائمه معصوم(ع) که شرط اصلی توحید است، گفت: فردی که شهادتین را به زبان جاری می‌کند مسلمان می‌شود و این اسلام برای زندگی سیاسی و اجتماعی وی کافی است، اما تا زمانی که امر ولایت را نپذیرد هیچ زمانی به نجات و رستگاری راه پیدا نمی‌کند.

رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: بعد از قرن‌ها، ولی‌فقیه عادل حکومت اسلامی را اداره می‌کند و در این زمان مستشاران آمریکایی در ایران فعالیتی ندارند و مجلس شورای اسلامی از سوی کشورها بیگانه خط دهی نمی‌شود و بر محافل سیاسی بی‌تأثیر هستند.

وی اظهار داشت: هرچند نواقص و ضعف‌هایی در اداره امور کشور وجود دارد اما این ادعا را داریم که حکومت اسلامی ایران همان نظامی است که ائمه عصمت و طهارت قصد داشتند آن را برپا کنند.

آیت الله یزدی تصریح کرد: در این زمان فقیه بزرگوار، مدیر، مدبر، اسلام‌شناس آگاه از حیله‌های دشمنان اسلام، کشور اسلامی را اداره می‌کند.

مستبصران کشورهای مختلف در ضیافت آستان قدس حسینی

تعدادی از مستبصران کشور تونس طی دعوتی از بخش تبلیغ دینی آستان قدس حسینی، به حرم مطهر سیدالشهداء (ع) مشرف شدند.

فاهم الابراهیمی، مسؤول بخش تبلیغ دینی با اعلام این خبر گفت: ارتباط با مستبصران کشورهای دیگر و دعوت آنان برای تشرف به زیارت امام حسین (علیه السلام) در برنامه کاری این بخش قرار گرفته و اکنون این بخش میزبان تعدادی از مستبصران کشور تونس است.

وی افزود: هیأت طی برنامه ای با اساتید حوزه علمیه دیدار و گفتگو داشته و به زیارت دیگر عتبات مقدسه عراق نیز مشرف شده است.

وی ادامه داد: با نظر به توجیهات شیخ عبدالمهدی کربلائی تولیت محترم آستان قدس حسینی این بخش استقبال از مستبصران کشورهای اروپایی و ارسال دعوتنامه از حرم مطهر به مستبصران کشورهای مختلف جهان از جمله روسیه و همچنین برگزاری سخنرانیهای دینی و افتتاح مراکز و حوزه های دینی در کشورهای خارجی را جزء برنامه های تبلیغی خود قرار داده است.

لازم بذکر است تشرف هیأت تونسی به کربلای معلی با هدف نشر مفاهیم دین مبین اسلام بوده و هیأت از بخشهای آستان قدس حسینی از جمله موزه حرم بازدید و از فعالیت های بخشهای مختلف مطلع شد.

نامه 223 تشکل دانشگاهی دانشگاه‌های شرق کشور خطاب به نمایندگان مجلس

در نامه 223 تشکل دانشگاهی دانشگاه‌های شرق کشور خطاب به نمایندگان مجلس آمده است:

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

 سلام علیکم

ایران اسلامی امروز پس از گذران 36 سال از عمر خویش و با پشت سرنهادن بحران های متعددی از قبیل جنگ، گروهک های تروریستی، تحریم، تهدید و براندازی که ابزار دشمنان قسم خورده جهت ایجاد مانع و اختلال در مسیر پیشرفت و همچنین وادار کردن مسئولان به  اشتباه محاسباتی در تصمیم گیری، به نقطه و زمانی رسیده است که باید بتواند با حفظ اصول و آرمان ها و همچنین تامین منافع و مصالح ملی در سطح بین المللی، نمایش اقتدار آمیزی برخلاف آنچه که بیگانگان در رسانه هایشان از ایران منتشر می کنند، نشان دهد.

با نا کارآمد بودن حربه‌هایی نظیر جنگ، ترور و فنون متعدد ، سردمداران آمریکا  از سال 90 تحریم‌های اقتصادی را شدیدتر کردند تا جایی که دیگر این روند تحریم اقتصادی جای خود را به جنگ اقتصادی داده بود. سیاستمداران آمریکا براساس همان تئوری ایجاد شکاف بین ملت و حاکمیت، تشدید فشار اقتصادی را با تحریم نفتی و بانک مرکزی کلید زدند، چرا که فهمیده بودند تنها راه اضمحلال جمهوری اسلامی نارضایتی مردم از حکومت می باشد، که البته دشمنان ملت از غیرت ایرانی و مقاومت و ایستادگی پای آرمان هایشان غفلت داشتند.

شرایط حساس منطقه و جهان به گونه ای در حال رقم خوردن هست که در واقع عنوان پیچ تاریخی مصداق همین وضعیت امروزی کشور است. وضعیتی که در منطقه آمریکا و متحدانش ناامید از گروه های دست پرورده ای نظیر داعش و همچنین نا امید از ایجاد اختلاف شدید میان اهل سنت و تشیع شده اند. آخرین تیر خود را که همان تشدید فشار اقتصادی باشد از چله کمان رها کرده که اگر همچنان با مقاومت مردم و تدبیر و عدم اشتباه محاسباتی مسئولان همراه شود ،می توان از این پیچ عبور کرد و این بدان معناست که دیگر چنته استکبار برای فشار و قلدر مابی در برابر ایران خالی خواهد شد.

این روزها متأسفانه عده ای از مسئولان سعی دارند که خودشان را شبیه اطرافیان امام حسن(ع)، و ملت ایران را که نمونه کوچکی از آن را در تشییع شهدای غواص دیدیم - خسته از مقاومت نشان دهند و در عین ناباوری آن ها را به مردم زمان امام حسن تشبیه کنند! حاشا که یک ایرانی بخواهد در شرایط اضطرار امام خود را تنها بگذارد.

با روی کار آمدن رسمی کابینه دولت  یازدهم اصلی ترین برنامه دولت جهت خروج از وضعیت نامناسب اقتصادی که باید با اتکا به ظرفیت داخلی و اقتصاد مقاومتی صورت می گرفت به سمت بازکردن گره هسته ای کشور در گرو تعامل با چند قدرت اروپایی و آمریکایی - که تجربه تلخی از بدعهدی آن ها در خاطر ملت بود – قرار گرفت و حل این معضل به دکتر ظریف و دکتر صالحی و تیم همراه واگذار شد، که اینک به پشتوانه 10 سال استقامت مردم و پیشرفت های محسوس در عرصه هسته ای با دست پرراهی مذاکرات شدند و توانستند تاحدی از زیاده خواهی های طرف مقابل بکاهند  و حاصل 22 ماه مذاکره در سه متن توافق ژنو و بیانیه لوزان و متن جمع بندی وین به رشته تحریر درآمد.

برخود لازم می دانیم که تشکر و قدردانی ویژه ای از دکتر ظریف و صالحی به واسطه مذاکرات طولانی مدتی که در برابر زیاده خواهی های غرب انجام دادند داشته باشیم، گرچه که معتقدیم نقدهایی به این متون وجود دارد و صد البته خطا، غفلت و خوش بینی هایی رخ داده که البته هیچ وقت آن را مصداق خیانت ندانسته و نمی دانیم.

 نمایندگان ملت ایران:

در این دو سال خطوط قرمز اصلی توسط رهبر معظم انقلاب بارها تبیین شد که در ذیل به برخی از این خطوط قرمز و البته عدم رعایت برخی از این خطوط اشاره خواهیم کرد.

1-  لغو فوری تمامی تحریم ها  مالی و بانکی و اقتصادی در روز امضای توافق و عدم منوط کردن لغو تحریم ها با تایید گزارش آژانس و همچنین تناظر اجراییات لغو تحریم با تعهدات ایران.

مرور کلیات توافق چنین اطمینان مورد مطالبه رهبری را بدست نمی دهد. ظاهراً تعهدات ایران سنگین تر و اجرائی و عملی و سخت افزاری است، ولی تعهدات طرف مقابل با توجه به تنوع طرفها مبهم است. امکان بازگشت ایران به حالت اول یا غیر ممکن است یا هزینه بر و زمان بر، در صورتیکه امکان بازگشت طرف مقابل برای برپائی تحریم در زمان کوتاه انجام پذیر است و عمدتاً نرم افزاری است.

بر اساس ماده 5 مقدمه توافق، نتیجه انجام تعهدات درنظرگرفته شده برای ایران در برجام، باعث تعلیق یا لغو تحریم‌هاست و نه حصول به این توافق. به عبارت بهتر تعلیق تحریم‌ها منوط به انجام  تعهدات ایران است. بر اساس ماده 10 مقدمه برجام، قضاوت موفقیت اجرای برجام با آژانس و درنهایت شورای حکامی است که کشورهای غربی در آن اکثریت داشته و جمهوری اسلامی عضو آن نیست. شروع تعلیق تحریم‌ها منوط به گزارش آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی (PMD) ایران نهایتاً تا 23 آذر 1394 می‌باشد که  پس از گزارش آژانس، غرب برخی تحریم‌ها را تعلیق خواهد کرد. (ماده 19)

بر اساس مواد 19، 20 و 21 متن جمع بندی، ایالات‌ متحده اجرای تحریم‌ها را متوقف خواهد ساخت واصل قوانین تحریمی همچنان پابرجا خواهد بود. به نظر می رسد در این تعهدات، تضمین سازمان انرژی اتمی و دولت غیر شفاف است و احتمال شانه خالی کردن در حین اجرای تعهدات فوق العاده بالاست.

2-  یکی دیگر از خطوط قرمز هسته ای بحث ادامه یافتن تحقیق و توسعه  و همچنین عدم بازرسی های فرا پروتکلی است هست که بازهم متاسفانه در متن فعلی رعایت کردن خط قرمزش محل تردید و ابهام است .

در متن توافق وین تغییر محسوسی نسبت به لوزان از این بابت مشاهده نمی‌شود. ظاهراً تحقیق و توسعه محدود به سانتریفیوژهای IR8,IR6, IR5, IR4 شده است. در صورتیکه تحقیق و توسعه نباید محدود به نوع باشد. باید دانشمندان ایران مجاز به نوآوری و ساخت باشند و قادر به آزمایش در حد نیمه صنعتی باشند. اصولاً به نظر می رسد در متن جمع بندی مفهوم تحقیق و توسعه ی حداقلی و در حد تحقیق بدون توسعه ، محدود شده است و از نظر کمیت هم محدودیت دراز مدت فراهم شده است. بر اساس ماده 1 متن ، انبار کردن تمام تجهیزات مربوط به غنی‌سازی شامل پمپ‌ها، لوله‌ها و ... بر اساس توافق، درحالی‌که خود سانتریفیوژها انبارشده است، محدودیتی غیرمعمول است.

ماده 3 بیان می کند، اقدامات تحقیق توسعه کشور نباید باعث انباشت اورانیوم شود. این محدودیت 10ساله است. به عبارت بهتر خروجی تحقیق و توسعه کشور باید مجدداً رقیق یا صادر ‌شده و در حد 300 کیلوگرم مجاز قرار گیرد.

باید به این نکته نیز توجه داشت که چرخیدن صرف سانتریفیوژ با توجه به عبور علمی و عملی کشور از  این مرحله و دستیابی به فناوری آن، هیچ فایده‌ای ندارد و تنها تزریق مواد هسته‌ای برای تست سانتریفیوژها، در این مرحله ارزشمند است که متأسفانه این امر در سایت‌های غیر از نطنز، ممنوع شده است. براساس این ماده ایران متعهد می شود تنها فقط برروی غنی سازی از طریق سانتریفیوژمتمرکز شود و دیگر مثلا غنی سازی لیزری صورت نمی گیرد .

بر اساس ماده 4، ازاین‌پس تا هشت سال هیچ سانتریفیوژی در کشور ساخته و نصب نمی‌شود جز برای جایگزینی سانتیریفیویژهای ازکارافتاده و این بدان معناست به که هم اکنون نمی توانیم از نسل شش یا هشت استفاده کنیم و در نیمه سال هشتم که قطعا نسل های پیشرفته تری از سانتریفیوژها می آید می توانیم با تعداد 30 سانتریفیوژ نسل 8 آزمایشاتی را انجام دهیم  که استفاده از IR8بعد از هشت سال شبیه آن لباسی است که ما در کمدی گذاشتیم و در موقعی از آن استفاده می کنیم که دیگر مورد قبول جامعه نیست . به نظر می رسد که تحقیق و توسعه در این مدت انجام نمی گیرد و تنها ماکتی از آن باقی خواهد ماند.

3- خط قرمز بعدی موضوع عدم قبول محدودیت های بلند مدت بود که بازهم در این توافق از آن عبور شده است.

با مرور متن جمع بندی وین، هر خواننده ای به وضوح و راحتی محدودیت های 5، 8، 10، 15، 20 و 25 ساله را ملاحظه می کند و این درحالی است که آمریکائی های غدار هم روی ان فراوان مانور می دهند.لذا  هر خواننده به سرعت نتیجه می گیرد که این خط قرمز رعایت نشده و ایراد اصلی رهبری رفع نشده است . بدیهی است کلی گویی قابل اقناع وپذیرش نیست .

4- یکی دیگر از خطوط قرمز رهبری این است که فقط باید موضوع هسته ای مورد بحث قرار گیرد حال آنکه می بینیم سایر موضوعات از جمله مسایل نظامی و موشکی و صادرات تسلیحات نیز در توافقات آمده است که قابل قبول نیست.

نکته قابل ذکر در این رابطه عدم عمل به محدودیت های موشکی است و دیدیم که صراحتا آقای عراقچی گفتند ما می توانیم قطعنامه را در این خصوص نقض کنیم حال سئوال اینجاست اگر چنین چیزی قرار به نقضش بود اصلا چرا باید در متن گنجانده می شد و اساسا چه تفاوتی است این کار با کاغذپاره خواندن قطعنامه ها!

موارد بسیار دیگری در خصوص رد شدن از خطوط قرمز وجود دارد که البته به اهم آن ها اشاره گردید.مطالبه  نخبگان و دانشجویان انقلابی از مجلس این است که اولا نمایندگان مجلس  طبق اصول 77 و125 قانون اساسی به وظیفه خود که - انجام هرگونه توافق و انعقاد قرارداد بین المللی باید به تصویب مجلس برسد زیرا بدون مصوبه مجلس هرگونه توافقی فاقد ارزش قانونی خواهد بود - عمل نمایند گرچه که در اثر یک غفلت آگاهانه متاسفانه این متن ابتدا به جای آنکه در مجلس بررسی شود با تصویب در شورای امنیت به یک قطعنامه لازم الاجرا برای کشور تبدیل شد و این بدان معناست که در صورت عدم اجرای این قطعنامه ، دیگر طرف دعوی نه شش کشور بلکه کل جامعه بین الملل خواهد بود و لذا عدم اجرای آن هزینه های زیادی را در بر خواهد داشت و این احتمال می رود که دوباره شورای امنیت یک قطعنامه تصویب کند و ایران را ذیل ماده 42 فصل هفت منشور سازمان ملل ببرد که آن موقع حمله نظامی امری قانونی تلقی خواهد شد.

دومین درخواست از نمایندگان مجلس این است که دقت را فدای زمان نکنند و به هیچ عنوان عجله ای در تصمیم گیری در راستای رد و یا تایید متن نداشته باشند و این نکته را در بررسی های خود مد نظر داشته باشند که حتی چنانچه یکی از خطوط قرمز هم با متن برجام تطابق نداشت آن را تایید نکنند چرا که دشمن از روزنه هایی که کم اهمیت جلوه می دهد نیز رخنه می‌کند.

سومین درخواست این است که نمایندگان با مسأله هسته ای به صورت سیاسی و جناحی برخورد نکنند و تمام هم و غم خود را صرف بررسی و نقد و کارشناسی متن قرار دهند و نکات مثبت و منفی آن را استخراج نمایند.

آخرین درخواستمان نیز این است که همانگونه که رهبر انقلاب تصریح کردند با توجه به بد عهد بودن دشمن مجلس راه های بدعهدی طرف مقابل را تا حد امکان ببندد و با تصمیم گیری درست و اسیر اشتباه محاسباتی نشدن در این برهه حساس از انقلاب بتوانند در برابر خدای متعال و ملت شریف ایران سربلند وعزتمند باشند.

والسلام علی من تبع الهدی

افتتاح مدارس دینی در خارج از کشور و نصب کتیبه ساخته شده در اصفهان در حرم مطهر سید الشهدا

مدرسه دینی امام حسین (ع) آستان قدس حسینی مدارس دینی در کشورهای عربی و اروپایی افتتاح کرد کتیبه ساخته شده در اصفهان در حرم مطهر سید الشهدا(ع) نصب شد.

شیخ علی مکی، مسؤول واحد مدارس دینی با اعلام این خبر گفت: آستان قدس حسینی افتتاح مدارس دینی در کشورهای عربی و اروپایی را در برنامه کاری خود قرار داده و اکنون یک مدرسه را در کشور عمان و دیگری را در کشور دانمارک افتتاح کرده است. همچنین دوره ای دینی نیز در کشور استرالیا برگزار گردیده که با استقبال بی نظیر مواجه شده است.

وی افزود: اکنون در این مدارس بیش از 500 دانش آموز دروس دینی را با نظارت مدارس دینی آستان قدس حسینی فرا می گیرند.

وی ادامه داد: اکنون ثبت نام در این مدارس بویژه در اروپا با استقبال زیادی مواجه شده و آستان قدس حسینی در نظر دارد با هدف نشر فکر و فرهنگ اهل بیت (ع) این طرح آموزشی را به کشورهای بیشتری توسعه دهد.

لازم بذکر است؛ مدرسه دینی امام حسین (ع) فعالیتهای زیادی را در عراق و کشورهای دیگر انجام داده که می توان از آن میان به مسابقه حفظ خطبه های امیر المومنین (ع) و مسابقه حفظ خطبه حضرت زینب (س) و مسابقه های فقهی و برگزاری نشست ها و همایش ها اشاره کرد./934/پ203/ب4

ارسال نظرات