۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۲۸۲۴۵۴
به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد؛

تجلیل از فعالان کتاب رضوی و خدام غیر ایرانی فرهنگ رضوی

خبرگزاری رسا ـ سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در بخش‌های مختلف برگزیدگان خود را شناخت.
خادمان بين الملل فرهنگ رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه  سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با حضور محمد نهاوندیان، رییس دفتر ریاست جمهوری، ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید جواد جعفری، مدیر عامل بنیاد بین الملل امام رضا(ع) و جمعی از میهمانان خارجی، ظهر شنبه 31 مرداد در محل مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد.


طرح مبارزه با خشونت رییس جمهور، طرحی کارآمد است

در بخش ابتدایی این مراسم، محمد نهاوندیان با اشاره به طرح جهان عاری از خشونت که توسط ریاست جمهور در سازمان ملل مطرح شد، گفت: بر اساس این طرح که بسیار کار‌آمد است، می‌تواند برای بشریت و در راستای جهانی به سوی صلح بسیار مؤثر باشد.

وی درباهر لزوم برگزاری جشنواره‌هایی با محوریت امام رضا(ع) نیز گفت: امام رضا(ع) امام رأفت و مهربانی است، باید سیره عملی ایشان با استفاده از جشنواره‌های بین المللی به تمامی مردم جهان معرفی شود.


امروز در 79 کشور جهان دهه کرامت برگزار می‌شود
در ادامه مراسم افتتاحیه، ابوذر ابراهیمی ترکمان با اشاره به گسترش کمی و کیفی جشنواره بین المللی امام رضا در سال‌های گذشته، گفت: طی 7 سال اخیر قرار بر این شد که این جشنواره به‌ صورت بین المللی برگزار شود، ضمن این‌که امروز با رایزنی‌های صورت گرفته با رایزنان فرهنگی خارج از کشور، با افتخار باید بگوییم که مراسم دهه تکریم در بیش از 79 کشور جهان برگزار می‌شود.

وی افزود: قبلا بخش بین الملل در دل جشنوارهای رضوی برگزار می شد و از این به بعد به صورت جداگانه برگزار می شود.

در فرهنگ رضوی، مدارا با دشمن نیز سفارش شده است

در ادامه این مراسم، سید جواد جعفری با بیان این مطلب که، به رسم میهمان نوازی از امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، تصمیم گرفته شد تا در هر سال دهه‌ای با نام کرامت برنامه‌ریزی شود و امروز افتخار داریم برای سیزدهمین سال متوالی برنامه‌های دهه کرامت را با برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی اما رضا(ع) آغاز کنیم.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این اصل استوار است که با ترویج فرهنگ رضوی مبانی مهمی همچون مدارا و مروت را در جامعه بسط و گسترش دهیم.

جعفری با تشریح سیستم فکری خاص از فرهنگ رضوی، تأکید کرد: در این منش فکری در همه حال به مدارا و مروت توصیه شده است، حتی تا آنجایی این توصیه‌ها ادامه دارد که می‌گویند در همه حال با دشمنان خود نیز مدارا کنید.

مدیر عامل بنیاد بین الملل امام رضا(ع) با اعلام این مطلب که جشنواره امام رضا(ع) همه بشریت را شاد می‌خواهد، ادامه داد: بر اساس همین نوع دیدگاه تلاش کردیم با تعاملی که می‌توانیم با کشور‌های دیگر انجام دهیم، افرادی را که در توسعه و گسترش فرهنگ رضوی تلاش کرده‌اند را از سراسر جهان به کشور اسلامی خود دعوت کنیم.

وی در پایان رسالت جشنواره را نشان دادن سیمای حقیقی اسلام خواند و گفت: تلاش ما این است تا با نشان دادن فرهنگ واقعی اسلام و ابعاد مختلف اندیشه رضوی، این تفکر را به جهانیان معرفی کنیم.

تجلیل از فعالان حوزه کتاب رضوی
در بخش دیگری از این مراسم برگزیدگان بخش کتاب رضوی به این شرح معرفی شدند؛ «کتاب امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت، به همت رایزنی ایران در کشور هند»، «کتاب امام رضا(ع) در یک نگاه، به تالیف علی امام، به همت موسسه امام رضا(ع) دهلی نو»، «کتاب امام رضا(ع) در منابع اهل سنت، به همت محمد محسن طیبی، از کشور تایلند»، «کتاب زندگی و درس‌های امام رضا(ع)، به همت رایزنی ایران در تایلند، به زبان تایی»، «کتاب سیره امام رضا(ع)، به همت رایزنی ایران در ترکیه، تالیف حسین گونش»، «دویست و بیست و دومین شماره مجله راه امام، به همت رایزنی ایران در هند، با تالیف نویسندگان مختلف علاقه‌مند به امام هشتم»، «کتاب امام رضا(ع)، از دیدگاه اهل سنت، به همت آستان قدس رضوی و ترجمه آقای نقوی»، «کتاب روایت آفتاب، به همت رایزنی ایران در کشور هند»، امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت، نوشته سلمان رضوی».

سخنرانی مهمانان خارجی مراسم افتتاحیه
در بخش سخنرانی میهمانان خارجی مراسم، به‌ترتیب توسط
ابراهیم زاکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، بل عاملی از خدام برگزیده کشور لبنان، خانم اسما ممدوت، نماینده مردم پنجاب پاکستان در مجلس، آقای یاسین از کشور عراق، منصور لینبا از کشور فیلیپین، به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در خصوص توسعه فرهنگ رضوی پرداختند.

تجلیل از خدام برتر بین المللی
در یکی از بخش‌های پایانی این مراسم از برخی خدام برجسته کشور‌های، پاکستان، مالزی، اندونزی، فلسطین، عراق، افغانستان و فیلیپین تجلیل به عمل آمد.

گفتنی است که در انتهای این مراسم نیز از اساس‌نامه مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی رونمایی شد./856/پ202/ح

ارسال نظرات