۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۲۸۳۷۰۸
مجلس در هفته ای که گذشت؛

از دفاع تمام قد نمایندگان از شورای نگهبان تا آغاز تعطیلات مجلس همراه با تجمع ضد برجام

خبرگزاری رسا ـ صحن علنی بهارستان در هفته گذشته شاهد واکنش های نمایندگان به هجمه های اخیر به شورای نگهبان از سوی رییس جمهور بود.
صحن علني مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، بهارستانی ها نخسین روز کاری خود را در هفته گذشته با بررسی کلیات و جزییات طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرای آغاز کردند.


در ابتدای این نشست حجت الاسلام ابتورابی فرد که ریاست جلسه را بر عهده داشت در سخنانی محور اصلی فعالیت‌های وزارت دفاع و نیروهای مسلح را در راستای افزایش قدرت بازدارندگی خواند و گفت: ساخت موشک فاتح 313 نمونه بارز این قدرت بازدارندگی است. حمایت مجلس از پروژه‌های دفاعی بخشی از ضرورت‌های امنیت‌سازی در کشور است.

 

البته صحبت های نایب رییس مجلس شورای اسلامی بدلیل طولانی شدن با تذکر محمدرضا تابش همراه بود.

 

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی از بیان مطالب غیرضروری و غیرمهم توسط روسای جلسات مجلس انتقاد کرد.

 

مهمترین پروژه دولت در هفته دولت افتتاح دفتر بی بی سی است

حاشیه های جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه به اینجا ختم نشد و حجت الاسلام رسایی در تذکری با انتقاد از سخنان اخیر رئیس‌جمهور درارتباط با شورای نگهبان اظهار کرد: رئیس‌جمهور در سخنان خود گفته است، مجلس اول که شورای نگهبان نداشت بهترین مجلس بود در حالی که من می‌خواهم از شورای نگهبان دفاع شود.

 

وی با استناد به اصل 98 قانون اساسی تصریح کرد: طبق این اصل، تفسیر قانون اساسی و همچنین بر اساس اصل 99 نظارت بر عهده شورای نگهبان است، لذا نمی‌دانیم علت اینکه رئیس‌جمهور به مباحث فرعی می‌پردازد آن هم در این اوضاع شاید بیشتر برای پرت کردن حواس مردم از ناکارآمدی‌های موجود در آستانه هفته دولت است.

 

نماینده تهران در مجلس همچنین یادآور شد: دولت در آستانه هفته دولت هیچ پروژه‌ای برای افتتاح ندارد جز دفتر بی‌بی‌سی و سفارت انگلیس، امام‌خمینی (ره) می‌فرماید هر کس بگوید رأی شورای نگهبان کذاست، مفسد است.

 

البته تذکرات تند نماینگان در این روز به رسایی ختم نشد و مهدی کوچک زاده دومین نماینده ای بود که در تذکرخود با اشاره به سخنان اخیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که عنوان داشته بود اگر دلواپسان نبودند شش ماه پیش کار مذاکرات تمام شده بود و مجلس جرأت نمی‌کند درباره توافق مشکل ایجاد کند، گفت: آیا این جملات در راستای وحدت است؟

 

وی خطاب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: شما حق دارید به دلواپسان هر چه می‌خواهید بگویید اما در مورد مجلس موضوع فرق می‌کند.
صحبت های رییس جمهور به سمت دیکتاتوری پیش می رود

 

کوچک‌زاده در بخش دیگری از تذکر خود گفت: رئیس‌جمهور که سوگند خورده است پاسدار مذهب رسمی کشور و قانون اساسی باشد بر خلاف نص صریح قانون به کار شورای نگهبان ایراد می‌گیرد؛ به خدا ادامه این حرف‌ها منجر به دیکتاتوری در نظام می‌شود؛ ما همانطور که برای اسلامیت نظام تلاش کرده‌ایم برای جمهوریت آن نیز خون داده‌ایم.

 

وی ادامه داد: من تذکر می‌دهم که اگر راست می‌گویید که تابع رهبری هستید ایشان گفتند که وحدت،‌عدم اختلاف،‌ همدلی و همزبانی بزرگترین لازمه این ایام است.

 

کوچک‌زاده خاطرنشان کرد: این یعنی چه که مجلس جرأت نمی‌کند درباره توافق هسته‌ای مشکل ایجاد کند؟ مگر مجلس به دنبال ایجاد مشکل است؟؛ شما خودتان مشکل دارید.

 

قرائت بیانیه خانه ملتی ها در حمایت از یشرفت‌های صنعت دفاعی و صنایع موشکی کشورما توسط عضو هیئت رییسه مجلس از دیگر موضوعات مهم نشست علنی مجلس شورای اسلامی در این روز بود.

 

واکنش نمایندگان روحانی مجلس به رییس جمهور

همچنین در این روز 25 نفر از نمایندگان روحانی مجلس در نامه ای به رییس جمهورنسبت به سخنان اخیر وی در رابطه با شورای نگهبان واکنش نشان دادند.

 

در بخشی از این نامه آمده است: اخیرا جنابعالی در نشست مشترک هیأت دولت و استانداران در تاریخ 28 مرداد، مطالب عجیب و دور از انتظاری را در خصوص شورای محترم نگهبان مطرح کرد‌ه‌اید که از شما به عنوان یک حقوقدان اصلا انتظار نمی‌رفت؛ شما گفتید که شورای نگهبان ناظر انتخابات است نه مجری.

 

آیا شما نمی‌دانید که تفسیر قانون اساسی بر اساس همین قانون، بر عهده شورای نگهبان است؟! آن شورا در تاریخ 1370/3/1 نظارت شورای نگهبان را اینگونه تفسیر کرده است:"نظارت مذکور در اصل 99 قانون اساسی، استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تأیید و رد صلاحیت کاندیداها می‌شود."

 

از شما که سوگند یاد کردید پاسدار قانون اساسی باشید انتظار می‌رود جزء مدافعان شورای نگهبان و وظیفه نظارتی آن باشید نه آنچه موجب تضعیف شورای نگهبان شوید.

 

برخی از وزرای شما، دولت را خم رنگرزی فرض کرده‌اند و تلاش می‌کنند تمام مدیران خود را به رنگ دولت درآورند ولی شورای محترم نگهبان بر اساس وظیفه الهی خود عمل می‌کند و به هیچ وجه متعلق به یک حزب و جناح سیاسی نیست و تأیید خود جنابعالی در انتخابات اخیر هم شاهد بر این مدعاست.

 

امیدواریم به سوگند خود پایبند باشید و به جای تضعیف یک نهاد مقدس قانونی برای رفع مشکلات معیشتی مردم بر اساس اقتصاد مقاومتی عمل کنید.

 

 حضور ربیعی در بهارستان

دومین روز بهارستانی ها با دستورکار ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، انتخاب دو نفر از اعضای کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور، یک نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و یک نفر از اعضای کمیسیون عمران به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران، ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون انرژی در مورد طرح حمایت از صنعت برق کشور، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح‌ توسعه ‌و بهینه‌سازی‌آب ‌شرب ‌شهری‌ و روستایی‌ در کشور، گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح الحاق دو تبصره به ماده (241) لایحه قانونی اصلاح قسمتی‌از قانون تجارت و بررسی گزارش کمیسیون فرهنگی درمورد طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده آغاز شد.

 

در این روز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم نیز برای پاسخ گویی به سوال ابراهیم کارخانه ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی بهارستان حاضر شد.

 

البته تذکرات و واکنش های نمایندگان به هجمه های وارد شده به شورای نگهبان در این روز نیز ادامه یافت، و فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور و آقایان مجتبی رحماندوست، حجت الاسلام سید مرتضی حسینی در تذکرات خود،نسبت به هجمه به شورای نگهبان در روزهای اخیر واکنش نشان دادند.

 

 

رنگ و بوی حرم رضوی در مجلس

سومین روز کاری مجلس شورای اسلامی با توجه به سالروز میلاد هشتیمن اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حال و هوای امام رضایی داشت وزیر بهداشت، رییس مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی که افتخارخادمی آستان قدس رضوی را دارند با لباس خادمی آستان قدس در صحن علنی مجلس حاضر شدند.

 

وزیر بهداشت نخستین میهمان این روز بهارستانی ها بود که به ارائه گزارشی از نحوه اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور پرداخت که با انتقاد برخی از نمایندگان مجلس از عملکرد دولت در این حوزه مواجه شد.

 

بهارستانی ها در این روز با اصلاح ماده 95 قانون مدیریت خدمات کشوری، شرایط ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را تعیین کردند.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در این روز اعضای هیأت حل اختلاف و رسیدگی به شکایت استان ها را مشخص کردند.

  

آغاز تعطیلات با تجمع ضد برجام دانشجویان مقابل مجلس

اما در حالی که نمایندگان مجلس خود را برای حضور یک هفته ای در حوزه های انتخابیه و آغاز تعطیلات دو هفته ای مجلس شورای اسلامی آماده می کردند ، جمعی از دانشجویان و اقشار مختلف مردم با تجمع در مقابل بهارستالن نسبت به بازگشایی سفارت انگلیس در ایران و نحوه رسیدگی به برجام اعتراض کردند.

 

معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی از نمایندگان تقاضا کردند تا در بررسی برجام از حقوق ملت ایران دفاع کنند و به هیچکس اجازه ندهند که حقوق ملت ایران را پایمال کند.

 

البته در حالی نمایندگان به تعطیلات رفته اند که کمیسیون ویژه برسی برجام با برگزاری جلسات متعدد در هفته سخت مشغول بررسی برجام خواهند بود./858/پ200/ج

ارسال نظرات