۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۲۸۴۵۵۸
گزارشی از سفر مبلغ حوزه علمیه قم به هند؛

هند؛ فرصتی بی­بدیل برای تبادل و تعامل بین ادیان

خبرگزاری رسا ـ مبلغ حوزه علمیه قم با بیان اینکه هند، فرصتی بی­بدیل برای تبادل و تعامل بین ادیان گفت: دشمنان در پی راه اندازی جنگ مذهبی بین شیعیان و اهل سنت در هند هستند.
حجت الاسلام مهدي سلطان احمدي مس‍ؤول دفتر مؤسسه آينده روشن در تهران هند

حجت­الاسلام مهدی سلطان­احمدی، مبلغ حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به بیان گزارشی از سفر تبلیغی خود به هند پرداخت و خاطرنشان کرد: سفر تعریف شده ما به هند، به منظور شرکت در سمینارهایی به مناسبت نیمه شعبان در بمبئی و حیدرآباد بود که شرکت کردیم؛ این سفر، کاری مشترک بین مؤسسه آینده روشن و مجمع جهانی اهل بیت(ع) بود و فرصتی پیش آمد تا با کشور هند، مسلمانان، شیعیان و آداب و رسوم این کشور آشنا شویم.

 

مس‍ؤول دفتر مؤسسه آینده روشن در تهران درباره ایام نیمه شعبان در هند اظهار داشت: این سفر 10 روز به طول انجامید و فرصت شد تا از چند شهر بمبئی، بنگلور، اورنگ آباد، دهلی نو و پوبا دیدار داشته باشیم؛ شور و هیجان شب نیمه شعبان در شهر بمبئی به مراتب از برخی شهرهای ایران بیشتر بود و کل شهر به ویژه مناطق مسلمان­نشین تحت تأثیر این مناسبت قرار گرفته بود.

 

عشق و محبت اهل بیت در میان مردم هند

این مبلغ دینی تصریح کرد: هند کشوری است که بیش از یک میلیارد و دویست میلیون نفر جمعیت دارد که تقریباً سیصد میلیون نفر مسلمان در این کشور زندگی می­کنند که بیش از نود درصد این مسلمانان با گل محبت اهل بیت(ع) سرشته شده­اند که بسیاری از سنی­های آنجا شافعی­اند و برخی دیگر جزو گروه­های صوفیه محسوب می­شوند و افتخارشان این است که در سلسله اجداد فرضاً به امام موسی کاظم(ع) می­رسند؛ محبت اهل بیت(ع) حرف اول را در هند می­زند.

 

وی با اشاره به اهمیت جمعیت هند یادآور شد: جمعیت این کشور تقریبا یک پنجم جمعیت کل جهان را تشکیل می­دهند و یعنی اینکه اگر بتوان با هند به درستی برخورد کرد، بدون تشویش ذهن می­توان با یک پنجم جمعیت جهان تعامل پیدا کرد.

 

فرصت بی­دلیل در هند برای اسلام

حجت­الاسلام سلطان­احمدی به عناصر ویژه کشور هند در ارتباط گیری حوزه علمیه پرداخت و گفت: دو سه پارامتر و عنصر در کشور بسیار بزرگ هند وجود دارد که ارتباط با آن را برای حوزه علمیه شیعه یا اسلام بسیار آسان می کند؛ مردم هند چه مسلمان و شیعه و چه غیر اینها، بسیار پر محبت­اند؛ با کسی درگیری ندارند و به عنوان مثال اگر با افراد یک مذهبی درباره مذهب یا مذاهبی دیگر صحبت شود، دعوا ندارند و این فرصت وجود دارد که بتوان با همه مردم درباره عقاید خود صحبت کرد و این همان جمعیتی است که یک پنجم جمعیت جهان را تشکیل می­دهند و این فرصتی بی­بدلیل است.

 

 

 

مس‍ؤول دفتر مؤسسه آینده روشن در تهران به وجود ادیان و مذاهب مختلف در هند و ظرفیت های مناسب در این کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در این کشور از لحاظ اعتقادی تمام برندهای اصلی اعتقادات در جهان وجود دارد و مرکز اصلی آن در هند دارای پایگاه است و تمام اینها شرایط مناسب در هند را بیان می­کند.

 

فرصت مناسب برای تعامل با پایگاه­های اصلی ادیان و مذاهب در هند

این مبلغ دینی افزود: به عنوان مثال هر روز برای بحث و گفت و گو درباره بهائیت، مسیحیت، هندو، سیک­ها، دراویش، شیعه اسماعیلیه، زیدیه، اثنی­عشری فرصتی است که صحبت شود و نحله­هایی از آنها در این کشور پایگاه­هایی دارند که می­توان به بحث با آنها نشست و حتی نحله­هایی از تفکرات مختلف در آنها مراکزی دارند که در سایر مکان­ها پیدا نمی­شود و پایگاه­های همه تفکرات به روی همه مردم باز است؛ یا با اساتید زرتشت می­توان به گفت و گو پرداخت و درب­های بارگاه­های آنها باز است و مردم بازدید می­کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی در هند حرف خوبی را تولید کند، به دلیل اینکه صاحب­ برند­های اعتقادی در این کشور حضور دارند و هند در زمینه IT، فضای مجازی جزو کشورهای اول دنیا است، بخش های از وقت این رسانه ها به صاحبان اصلی تفکرهای مختلف می­رسد.

 

 

استقبال و تلاش­های بی دریغ مردم هند از اماکن مذهبی

حجت­الاسلام سلطان­احمدی با بیان اینکه ما از ثروت احساسی­بودن مردم هند برخورداریم،اظهار داشت: مردم هند، احساسی هستند و احساسی بودنشان این فرصت را می­دهد که اگر حرف جالبی باشد، در حقیقت با هیجان بسیاری با آن برخورد می­کنند و حرف از بین نمی­رود.

 

مس‍ؤول دفتر مؤسسه آینده روشن در تهران درباره اهمیت اماکن مذهبی در نظر مردم هند تصریح کرد: مردم هند بسیار بی ادعا و پاک باخته هستند و خود و همه دارایی­شان را برای راهشان در طبق اخلاص قرار می­دهند؛ از تمام دارایی خود در راستای ساخت اماکن مذهبی اعم از مسجد و حسینیه تلاش کرده و در این زمینه از هیچ چیزی دریغ نمی­کنند.

 

مقابله مردم هند با هر گونه بی­عفتی خارج از چارچوب

این مبلغ دینی مقابله مردم هند با هر گونه بی­عفتی خارج از چارچوب گفت: مردم هند بسیار عفیفند؛ البته شاید پوششان در فضای ایران خوب نباشد، اما در هنجارهای خودشان، ناهنجار نیست و در همان چارچوب­های خودشان عفت را رعایت می­کنند؛ حتی ارتباط دو غیر همجنس که در کشورهای غیر اسلامی و بعضا اسلامی عادی است، در این کشور عادی نیست و کاملا در چارچوب و ضوابطی قرار دارد؛ متأسفانه در ده سال اخیر یک فیلم سینمایی در سینماهای آنجا اکران شد که یک فضای ناخوشایند جنسی را مطرح می­کرد، مردم هند آن سینما را آتش زدند؛ به مرور بالیوود هر سال از مرزهای فرهنگی هند عقب­نشینی می­کند و هر چند از هالیوود شاید خیلی بهتر باشد، اما در همان راه در حال حرکت است.

 

 

ابراز نگرانی از تلاش­های دشمنان در هند

وی با ابراز نگرانی از تلاش­های دشمنان در هند خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام خواب­های بسیار مهمی برای این شبه قاره دیده­ و متأسفانه آنها زودتر از ما به این ثروت مهم پی برده­اند و به خوبی فعالیت می­کنند.

 

حجت­الاسلام سلطان­احمدی درباره آمادگی قم نسبت به کشوری مثل هند اظهار داشت: آمادگی قم بالقوه معرکه است، اگر توجهمان به همین گروه­های مردم نهاد طلاب و بسیجی جهادی باشد، بالقوه پتانسیل معرکه­ای هستند، اما بالفعل بسیار نگران­کننده است.

 

 

 

دشمنان در پی راه اندازی جنگ مذهبی بین شیعیان و اهل سنت در هند هستند

مس‍ؤول دفتر مؤسسه آینده روشن در تهران افزود: ما نسبت به خارج از مرزهای خودمان غافل هستیم و مورد غفلت واقع شده است؛ هنگامی که ارزش افزوده کار در خارج از مرزهایمان را نسبت به برخی از کارهایی که در داخل ایران انجام می­دهیم، لحاظ می­کنیم، می­بینیم که ارزش افزوده آن بالاتر است؛ برخی از کارهایمان در داخل باید انجام شود و گریزناپذیر است و همین مسائل است که قوام این کارها را قوی­تر می­کند.

 

این مبلغ دینی به ارائه انتقاد و پیشنهادی پرداخت و تصریح کرد: طلبه ایرانی که به کشوری سفر می کند، پس از بازگشت می­تواند با طلاب آن کشور که در قم تحصیل می­کنند، مسائلی را مطرح کند که آنها پاسخ­های قانع کننده­ای دارند و یا مشکلاتی دارند که آن طلبه می­تواند در ایران پیگیری و حل کند؛ اگر این اقدام که کاری غیردولتی است، انجام می­شد، به مراتب از امروز جلوتر بودیم.

 

 

دشمنان در حال بهره­مندی از تمام ابعاد مثبت هند هستند

وی با بیان اینکه دشمنان در پی راه اندازی جنگ مذهبی بین شیعیان و اهل سنت در هند هستند، گفت: هند کشوری است که جمعیت بسیاری شیعه و سنی دارد و جنگ شیعه و سنی هم در دستور کار نهادهای صهیونیستی است؛ شبه قاره هند و کلا شرق آسیا از این جنگ­ها در امان مانده است و در آنجا فضا برای چنین جنگ­هایی بسیار مناسب است، بنابراین مسلمانان به ویژه شیعه­ها باید آگاه باشد که امروز کاری نکند تا اهل سنت دچار سوء تفاهم شوند.

 

حجت­الاسلام سلطان­احمدی با اشاره به اینکه دشمنان از تمام ابعاد مثبت هند بهره می­برند، اظهار داشت: دشمنان از هر فرصتی استفاده می­کنند تا این برکه ذی قیمت را به باتلاق تبدیل کنند؛ به این صورت که در حال راه اندازی جنگ بین شیعه سنی هستند، بین شیعه­ها جریان­های انحرافی را به راه می­اندازند، صنعت فرهنگ و هنرشان را به ابتذال می­کشانند، نیروهای کارخانه­هایشان را برای خود برمی­دارند و از تمام ابعاد مثبتی که ذکر شد بهره می­برند./822/ز504/س

ارسال نظرات