۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۲۸۵۱۴۲
معاون اداره حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس قم:

کسری بودجه عمده بهانه کم‌کاری داستان‌نویسان است

خبرگزاری رسا ـ محمدجواد قدسی کناره گیری متولیان اجرایی، نداشتن نگرش نو و به روز، نگاه ابزاری به فن نویسندگی، قهر با کتاب و ضعف مطالعاتی، فرصت سوزی در شبکه‌های اجتماعی و ضعف مخاطب شناسی نویسندگان را از مشکلات حوزه داستان برشمرد.
نخستين محفل ادبي داستان نويسان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدجواد قدسی، معاون ادبیات اداره کل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس قم در محفل صمیمانه داستان نویسان استان که عصر روز چهارشنبه به منظور بررسی ادبیات داستانی قم و راهکارها و چالش های پیش رو، در اداره حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس برگزارشد، با تقدیر و تشکر از حضور داستان نویسان در این محفل، گفت: ما در روزهای گذشته 400 نفر از ادب دوستان و داستان نویسان استان قم را برای شرکت در این محفل دعوت کردیم.

 

وی افزود: در این محفل از استاد علی اصغر کاویانی، حسن طاهری، حجت الاسلام سالاری، یوسف رضا حامدی کیا و استاد علی مهر و عباس جعفری مقدم که از بزرگان این امر هستند نیز دعوت به عمل آمده است اما بیشتر این عزیزان در این جلسه حضور ندارند.

 

قدسی در ادامه با اشاره به تعداد زیاد متولیان ادبی استان قم و کم کاری هایشان، گفت: اداره کل ارشاد اسلامی قم، حوزه هنری، بسیج هنرمندان، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، حفظ آثار دفاع مقدس و دفتر تبلیغات اسلامی، بخشی از نهادهای ادبی قم هستند اما فعالیت چشمگیری نداشته اند و عمده بهانه ایشان در کم کاری‌ها و کارهای کلیشه‌ای، کسری بودجه است.

 

وی در بیان برخی از مشکلات و آسیب های حوزه داستان استان قم، یادآورشد : پراکنده کاری و جزیره ای عمل کردن دستگاه ها، تداوم نداشتن محافل، عدم روال ثابت جلسات و ناکارآمدی مسؤولان و نداشتن سواد مربوط به شاخه هنری از مشکلات عمده داستان نویسی است.

 

معاون ادبیات اداره کل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، کناره گیری متولیان اجرایی، نداشتن نگرش نو و به روز، نگاه ابزاری به فن نویسندگی، قهر با کتاب و ضعف مطالعاتی نویسندگان و مردم و جوانان با فرصت سوزی در شبکه های اجتماعی و ضعف مخاطب شناسی نویسندگان را از دیگر مشکلات حوزه داستان برشمرد.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پرداختن به مسائل حاشیه ای، کناره گیری نویسندگان قدیمی و  تغییر پیوسته مسؤولان، اقناع و راضی شدن به شرایط موجود و استفاده نکردن متولیان از تنوع تجارب اساتید را نیز می توان به این سلسله نقط ضعف داستان نویسی اضافه کرد.

 

قدسی در ادامه با اشاره به راه کارهای حل این نقاط ضعف ابراز داشت: زنده کردن فرصت های سوخته و همت داشتن در اوقات فراغت و کار پیوسته و توجه مسؤولان به افراد لایق در انتساب ها، معجزه اصلی تعالی و موفقیت نویسندگان در این امر است.

 

وی ادامه داد: اگر هماهنگی متولیان امر در اجرای برنامه ها و اهتمام و همراهی نویسندگان افزایش یابد و از طرفی شاهد نوآوری در کارها و برنامه ها و استفاده از تجارب اساتید کشوری در کنار استادان استانی باشیم، خواهیم دید که در مدت کوتاهی وضع داستان نویسی عوض خواهد شد.

 

قدسی بالا بردن سواد، توجه به رسالت های اسلامی، تشویق نویسندگان و بالا بردن انگیزه ایشان، مطالبه گری از مسؤولان و ارائه نظرات و ایده های نو را از دیگر عوامل پیشرفت در امر داستان نویسی برشمرد.

 

معاون ادبیات اداره کل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس قم در پایان از تمامی دوستان و نویسندگان و هنرمندان خواست تا با همراهی و همکاری و ارسال نظرات در ارتقای هرچه بیشتر داستان نویسی سهیم باشند./1330/پ202/ی

ارسال نظرات