۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۲۸۷۸۷۰
استاد مشاوره حوزه:

تهذیب نباشد حوزه از ماهیت خود تهی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد مشاوره حوزه با بیان این که اگر تهذیب نباشد حوزه از ماهیت خود تهی می شود، گفت: اگر مسایل تهذیبی تقویت شود مسایل آموزشی نیز خود به خود تقویت می‌شود، بنابراین امروز تهذیب در ابتدای ورود به حوزه که طلاب مشتاق اخلاق هستند، بیشترمورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام سعيد حصاري، استاد مشاور حوزه علميه

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید حصاری، استاد مشاور حوزه علمیه، با تأکید بر اهمیت و جایگاه اخلاق و تهذیب اظهار داشت: در طی دوران های گذشته که تعداد طلاب در هر مدرسه ای به اندازه امروز نبوده و بسیار کم بودند، اداره همه جانبه مدارس با متولیان مدارس بود یعنی استاد آموزشی با زهد و تقوایی که داشت به عنوان نمونه کامل اخلاقی مورد توجه طلاب قرار داشت و لذا نیاز ضروری به معاونت تهذیب احساس نمی شد.

 

وی با تأکید براینکه طلبگی صرفا با ملبس شدن صورت نگرفته بلکه نیازمند اخلاق و مهذب شدن نیز هست، افزود: فردی که وارد فضای حوزه و طلبگی می شود، باید افزون بر ظاهر بر باطن هم توجه داشته باشد و اینگونه نشود که طلبه ای فقط در ظاهر ملبس شده و توجه ای به اخلاق نداشته باشد؛ مردم از یک روحانی انتظار معنویت دارند لذا باید طلاب بر خودسازی اهتمام داشته باشند و در این زمینه، مسئولان حوزه باید بسترهای این امر را فراهم کنند.

 

این استاد مشاوره حوزه، ادامه داد: اگر طلبه ای مهذب نشده و وارد جامعه شود، طبق توصیه های بزرگان دینی، این امر آسیب زا است، لذا باید علم و اخلاق با هم رشد کنند که در این جا نقش معاونت تهذیب به خوبی روشن می گردد.

 

وی با تاکید براینکه علم بدون عمل خطرناک است ، گفت: در عصر کنونی که به برکت انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه گسترش یافته و طلاب زیاد شده اند، صرفا یک مدیر نمی تواند به تربیت طلاب به تنهایی رسیدگی کند، لذا امروز وظیفه حوزه های علمیه قبل از آموزش طلاب تربیت و مهذب نمودن آنان است.

 

حجت الاسلام حصاری، با بیان اینکه مردم در نگاه اول از طلاب معنویت و تقوا را می خواهند، بیان داشت: اگر طلبه ای بدون تقوا رشد کرده و به جامعه بیاید این نه تنها برای اسلام خدمت نکرده بلکه ممکن است به آن ضربه هم بزند.

 

وی اضافه کرد: امروز با توجه به گستردگی مدارس علمیه، معاونت های مختلفی در راستای تربیت و خدمت رسانی به طلاب از جمله معاونت آموزش، پژوهش، تبلیغ و امور طلاب، بوجود آمده است در صورتیکه از ضروریات اصلی هر مدرسه ای داشتن معاون تهذیب است ، یعنی کسی که به طور مستمر بر امر تربیت طلاب، که مورد نیاز و هدف اصلی طلبگی است، نظارت داشته باشد.

 

به گفته این استاد مشاوره حوزه ، امروز قویترین معاونت در مدارس آموزش است چرا که امروزه بر تحصیل طلاب تاکید می شود در صورتیکه باید معاونت تهذیب اینگونه باشد و بر تربیت طلاب بیشتر از ابعاد دیگر توجه شود.

 

وی با بیان اینکه، اگر تهذیب نباشد حوزه از ماهیت خود تهی می شود، بیان داشت: از آنجا که حوزه و طلاب مدعی هستند وارثان انبیاء هستند و از طرفی با توجه به اینکه بزرگترین ویژگی انبیاء، خدا خواهی و اخلاق بود، لذا طلاب هم باید این خصیصه را در خود تقویت نمایند.

 

حجت الاسلام حصاری، تصریح کرد: اگر مسایل تهذیبی تقویت شود مسایل آموزشی نیز خود به خود تقویت می گردد لذا امروز باید تهذیب در ابتدای ورود به حوزه که طلاب مشتاق اخلاق هستند، بیشترمورد توجه قرار گیرد، در صورتیکه امروز متاسفانه معاونت تهذیب در حوزه جایگاه ضعیفی دارد و نگاه کلان دراین زمینه نیست و این خطر بسیار جدی است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر به روز کردن اطلاعات معاونان تهذیب، گفت: در راستای تقویت جایگاه معنویت در حوزه و در بین طلاب به عنوان دغدغه بزرگان حوزه، ابتدا باید مسئولان مدارس و به خصوص معاون تهذیب توجیه شود؛ اگر معاون تهذیب از روزمرگی خارج گردد قطعا با انگیزه بالا برای تربیت طلاب گام خواهد برداشت.

 

این استاد مشاوره حوزه، یادآور شد: در همین زمینه لازم است تا با برگزاری دوره هایی ضمن بیان دغدغه ها به معاونان تهذیب، راهکارهای ارتقا سطح تهذیبی طلاب را به معاونان تهذیب آموزش دهیم تا آنها بتوانند در مدارس علمیه منشاء خدمات و تاثیرات باشند.

 

حجت الاسلام حصاری، با تاکید براینکه برای امر تربیت طلاب ، آموزش های نظری کافی نبوده و باید راهکارهای عملی هم آموزش داده شود، گفت: در معاونت تهذیب تکنیک های ترک گناه از آیات و روایات استخراج شده و با برگزاری دوره هایی این آموزه ها در اختیار معاونان تهذیب قرار می گیرد تا آگاهی های تربیتی آنان افزایش یافته و بالتبع شاهد تربیت طلاب توانمند و مهذب باشیم.

 

به گفته وی، در جنگ نابرابر فرهنگی، معاونان تهذیب در خط مقدم نبرد هستند و باید افراد توانمند در مدارس از سوی مدیران برای این سمت در نظر گرفته شوند تا بتوانیم طلاب مهذب تربیت و به جامعه تحویل دهیم.

 

 راهکار مهذب کردن طلاب

این استاد مشاوره حوزه، در بخش پایانی سخنان خود ، با بیان شیوه های برای تربیت طلاب، اظهارداشت: در هر مدرسه ای معاونان تهذیب باید پرونده تربیتی جامع برای هر طلبه تهیه نموده و آنالیز کاملی از روحیات و اخلاق طلاب داشته و در صدد رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برآیند.

 

وی خاطرنشان کرد: در گام های بعدی، معاونان تهذیب، باید تکنیک های ترک گناه و افزایش معنویات را آموزش داده و برای تربیت طلاب از ظرفیت اساتید استفاده کنند./998/د102/ی

 منبع: معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه

ارسال نظرات