۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۲۸۸۷۲۶
استاد حوزه علمیه:

خداوند متعال قیوم و آگاه به اسرار تمام موجودات است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شاکرین قیوم بودن خداوند و آیت محض بودن موجودات را در پرتو نظریه علیت ملاصدرا قابل اثبات دانست و گفت: در واقع موجودات شأنی جز حکایت گری ندارند و باید بدانیم که خداوند متعال قیوم و آگاه به اسرار تمام موجودات است.
حجت الاسلام شاکرين

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عطاء الله شاکرین، استاد حوزه علمیه ظهر امروز در مدرسه علمیه باقریه درب کوشک اصفهان و در جلسه ای که با عنوان جایگاه علوم عقلی در فهم دین و به همت گروه حکمت معاونت آموزش و پژوهش حوزه اصفهان، با حضور اساتید فلسفه حوزه علمیه اصفهان، برگزار شد، گفت: خداوند متعال قیوم است، یعنی تنها به خودش تکیه دارد.

 

وی ادامه داد: قیوم بودن خداوند تنها با نظریه علیت ملاصدرا قابل اثبات و فهم و تبیین است، هویت معلول چیزی جز عین الربط به علت نیست و هویت معلول همه اش احتیاج به علت است، بحث آیت محض بودن خداوند هم بر اساس این نظریه قابل دفاع است.

 

استاد فلسفه حوزه علمیه با اشاره به آیه 115 سوره بقره، افزود: وقتی به آیات و روایات نگاه می کنیم موارد متعددی وجود دارد که موجودات هستی را سر تا پا آیت و نشانه خداوند معرفی می کند و در واقع‌ شأن موجودات جز حکایت گری علت خود نیست.

 

حجت الاسلام شاکرین بیان داشت: امیرمؤمنان(ع) وقتی به اشیاء نگاه می کردند، خداوند را در آن‌ها می‌دیدند، تفاوت عامی و عارف در غفلت و توجه است، ما وقتی به اشیاء می نگریم آن ها را به چشم می بینیم و همین توجه ما به ظاهر اشیاء ما را از حقیقت آن ها که خداوند است، غافل می کند، در حالی که اگر به مرحله ارتقای وجودی برسیم، توجه به چیزی مانع از توجه ما به چیز دیگر نمی شود.

 

وی اظهار داشت: در آیات 191 تا 195 سوره آل عمران که ویژگی های اولوالالباب را بیان می کنند داریم که «الذین یذکرون الله قیاماً و قعوداٌ»، در ذیل آیه به نقل از معصوم(ع) داریم که منظر از اولوالالباب ما و شیعیانمان هستیم، این آیه به معنای تسبیح گفتن دائمی با زبان نیست، منظور نوع نگاه به جهان است، که علمی نیست بلکه شهودی است.

 

پژوهشگر مذهبی ابراز داشت: امام صادق(ع) در این باره می فرمایند «یک دسته از محبین ما هستند که ما را ظاهراً و باطناً دوست دارند، آن ها حق توحید و معرفت خداوند را شناخته اند» ، در بین محبین اهل بیت(ع) کسانی که این حقیقت را شهود می کنند در درجه اعلی قرار دارند.

 

حجت الاسلام شاکرین تصریح کرد: انسان وقتی دچار عجب می شود که خود را مملوک خداوند نداند و خودش را مالک بداند، خداوند نه تنها از تمام اسرار انسان بلکه از اخفای او هم آگاه است، چون علت در تمام مراحل و مراتب معلول حاضر است، پس به تمام مراتب او هم آگاهی دارد، در آیات «نحن اقرب الیکم من حبل الورید» و «ان الله یحول بین المرء و قلبه»، می‌بینیم که خداوند از خود ما به خودمان نزدیک‌تر است./869/202/ب2

ارسال نظرات