۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۲۸۸۷۵۵
پژوهشگر فلسفه صدرایی بررسی کرد؛

تفاوت جهان بینی های مادی و الهی/ فلسفه صدرایی جمع بین تعقل و تعبد به بهترین وجه آن است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شاکرین فلسفه صدرایی را جمع بین تعقل و تعبد به بهترین وجه آن دانست و گفت: جهان بینی مادی در هستی شناسی و معرفت شناسی خود را منحصر در حس و عقل می داند، در حالیکه این مطلب معقول نیست، ما در جهان بینی الهی افزون بر حس و عقل، شهود و وحی را هم از منابع کسب معرفت می دانیم.
فلسفه در جهان معاصر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام عطاء الله شاکرین، استاد حوزه علمیه، بعد از ظهر امروز در مدرسه علمیه باقریه درب کوشک اصفهان و در جلسه پرسش و پاسخ پیرامون جایگاه علوم عقلی در فهم دین و در جمع اساتید فلسفه حوزه علمیه اصفهان، گفت: رهبر معظم انقلاب مطالعات بسیاری در کتب فلسفی دارند و دارای دید عمیقی درباره فلسفه صدرایی هستند.

 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فلسفه صدرایی را جمع بین تعقل و تعبد به عالی ترین وجه آن می دانند، همین یک جمله نیاز به ده ها جلسه تبیین دارد، ملاصدرا و کسانی که دیدگاه او را دارند، نظیر امام خمینی(ره) که چکیده مکتب صدرایی هستند، واقعاً نگاهشان به دنیا و زندگی بر اساس همین تفکر آن هاست و تعقل آن ها منجر به تعبد شده است.

 

استاد فلسفه حوزه علمیه، افزود: جهان بینی الهی با جهان بینی مادی از لحاظ هستی شناسی و معرفت شناسی متفاوت است، در هستی شناسی جهان بینی مادی، هر آن چه محسوس نیست، موجود نیست و موجودات منحصر در محسوسات هستند، در معرفت شناسی مادی گرایان هم ابزار شناخت منحصر در حس است، حتی عقل را هم منبع مستقلی نمی دانند، چرا که معتقدند تنها ادراکات حسی انسان را تجزیه و تحلیل می کند.

 

حجت الاسلام شاکرین بیان داشت: مادی گراها قائل به وحی نیستند، اما ما در جهان بینی الهی معتقد هستیم که منابع معرفتی انسان در انحصار حس و عقل نیست، بلکه افزون بر این ها شهود و وحی را نیز به عنوان منابع معرفت شناسی تلقی می کنیم، باید به غربی ها و پیروان مادی گرایی بگوییم که هستی شناسی شما اشتباه است و این مطلب با عقل ثابت می شود.

 

وی اظهار داشت: مادی گراها از ندیدن، نبودن را نتیجه می گیرند، در حالی که به حکم عقل نیدن دلیل بر نبودن نیست، نخستین شناخت انسان نسبت به خودش است، پس بگوییم چون آگاهی انسان نسبت به خودش با حس درک نمی شود و محسوس نیست، پس وجود ندارد، هیچ عاقلی این حرف را نمی پذیرد.

 

نیچه با اعتقاد به هم عرض بودن فاعلیت خدا با فاعلیت مخلوقات خدا را مرده می خواند

پژوهشگر مذهبی ادامه داد: اتفاقاً اول معقول برای ما معلوم است و نه محسوس، بعد از آن باید قانون علیت را بیاوریم و بگوییم که علیت خداوند در عرض علیت اشیا نیست، اعتقاد به هم عرض بودن فاعلیت خدا با فاعلیت مخلوقات سبب می شود تا نیچه بگوید دیگر خدا مرد، آن ها ریشه اعتقاد به خدا را جهل می دانند و هر چه در علوم حسی بیشتر پیش می روند و علل طبیعی حوادث را می فهمند، بیشتر این ایده خود را تقویت می کنند.

 

حجت الاسلام شاکرین تصریح کرد: این مطلب را اگوست کانت در تقسیم بندی تاریخ بشر بیان می کند که در یک دوره بشر قائل به خدا بود، بعدها قائل به عقل شد و از قرن 16 میلادی به بعد را عصر عقل و نه خدا معرفی می کند، متاسفانه برخی از مذهبی های ما هم با این که اعتقاد به توحید و قرآن  و ائمه دارند، اما در عمل و تحلیل خود مانند غربی ها کار می کنند و تحت تاثیر فرهنگ مدرنیته قرار دارند.

 

وی توضیح داد: متاسفانه فلسفه در حوزه ها غریب و گاهی حتی مساوی با کفر است، بزرگانی نظیر مولوی آن را رد می کنند، شهید مطهری بزرگترین مشکل فرهنگی جامعه را در شبه جزایری عمل کردن فعالان فرهنگی می دانست، یعنی چون تلقی افراد از اهداف دین و راه های رسیدن به آن متفاوت است، کارهای فرهنگی آن گونه که باید جواب نمی دهند./869/202/ب1

ارسال نظرات