۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۲۹۱۴۷۴

بینندگان تلویزیون در محاصره برنامه‌های گفت‌وگو محور

خبرگزاری رسا ـ بینندگان تلویزیون در محاصره برنامه‌های گفت‌وگومحور هستند؛ برنامه‌هایی که هر کدام از شبکه‌ها چند نمونه از آن را در طول شبانه‌روز پخش می‌کنند.
صدا و سيما

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، بینندگان تلویزیون در محاصره برنامه‌های گفت‌وگو محور هستند؛ برنامه‌هایی که هر کدام از شبکه‌ها چند نمونه از آن را در طول شبانه‌روز پخش می‌کنند.

 

برنامه‌های گفت‌وگو محور از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی هستند که طبق تعاریف تلویزیونی زیر شاخه‌هایی برای آن تعریف می‌شود. معمولا پر بیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در سراسر جهان در یکی از این زیر مجموعه‌ها حضور دارد. کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده و پربیننده‌ترین برنامه هفتگی تلویزیون، برنامه‌ای گفت‌وگومحور است.

 

از چند سال گذشته به این‌سو سیر تولید برنامه‌های گفت‌وگومحور تلویزیون روندی صعودی به خود گرفته است، به نحوی که شبکه‌های مختلف تلاش می‌کنند یک برنامه موفق را از شبکه دیگر کپی‌برداری کنند و نمونه مشابه آن را در شبکه خود داشته باشند. با همه احترامی که برای سلیقه مخاطبان قائل هستیم، به نظر می‌رسد مهم‌ترین مزیت فعلی برنامه‌های گفت‌وگومحور برای صداوسیما نه شمار بینندگان آن بلکه هزینه‌های پایین تولید است. برنامه‌ای که می‌توان آن را با حضور یک مجری و چند مهمان اجرا کرد و حتی دیده شده که تهیه‌کننده قید پخش آیتم‌های مرتبط با موضوع بحث را به دلیل هزینه‌های تولید زده است.

 

چرا تاک شو‌ها محبوبند؟!

امریکایی‌ها برنامه‌های گفت‌وگومحور را «TALK SHOW» می‌نامند. بعضی از تاک‌شو‌های امریکایی آنقدر در بین مردم این کشور محبوب هستند که برنامه به نام مجری آن شناخته شود و مهم‌ترین دلیل بقای یک شبکه بینندگانی هستند که آن تاک‌شو به ارمغان آورده است. شهرت این برنامه‌ها حتی تا کشور ما نیز کشیده شده. رؤسای جمهور کشور ما در سفر‌های خود به ایالات متحده در تاک‌شو‌های امریکایی شرکت می‌کنند و با مجری به گپ و گفت می‌پردازند. اما دلیل این همه شهرت و محبوبیت چیست؟

 

کارشناسان تلویزیونی معتقدند موضوعات چالش‌برانگیز و البته مهمانانی که به برنامه دعوت می‌شوند، مهم‌ترین دلایلی هستند که یک «تاک‌شو» را در ذهن بینندگان مهم جلوه می‌دهد. مجری برنامه خود باید درباره موضوع برنامه در حد یک کارشناس ارشد اطلاعات داشته باشد، همان چیزی که باعث شده «لری کینگ» برنامه‌اش را با به چالش کشیدن مهمانانش پیش می‌برد و البته این اطلاعات داشتن پاشنه‌آشیلی برای عدم موفقیت بسیاری از تاک‌شو‌های ایرانی می‌شود و مجری‌های ایرانی مجبور می‌شوند به جای سؤال‌های چالشی از مهمان برنامه چند سؤال کلیشه‌ای را تکرار کنند.

 

بفرمایید تاک‌شو

برای نشان دادن عمق تعلق خاطر تلویزیون به تولید تاک‌شو‌ها، کافی است نگاهی به برنامه‌های گفت‌وگومحوری که هم‌اکنون از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود داشته باشیم. از این‌رو با هشت شبکه تلویزیونی تماس گرفتیم و براساس کنداکتور پخش شبکه‌ها برنامه‌های گفت‌وگومحور را جویا شدیم.

 

شبکه اول سیما «نگاه یک»، «پایش»، «مثبت 17»، «امشب»، «ثریا»، «حرف حساب» و «سرزمین ما» را در طول هفته پخش می‌کند. این شبکه از هفته دیگر برنامه «626» را با رویکرد اقتصادی به صورت زنده به روی آنتن خواهد برد. این شبکه از نظر داشتن برنامه‌های چالشی با رویکرد سیاسی متمایز از دیگر شبکه‌های سیماست. شبکه دوم سیما نیز دست پری در برنامه‌های گفت‌وگومحور دارد، «عصر خانواده»، «ریحانه»، «زنده باد زندگی»، «آینه خانه»، «یک فنجان سلامت»، «طبیعت 360 درجه»، «خوبی از خودتونه»، «جیوگی»، «دایره زندگی»، «راه آرامش» و «نگاه دو» از جمله برنامه‌های این شبکه است که غالب آنها رویکردی خانواده محور دارند. شبکه سوم سیما، با آنکه دیگر تنها متولی ورزش در سیما نیست اما هنوز برنامه «90» را به عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی با رویکرد گفت‌وگومحوری به خود اختصاص داده است.

 

این شبکه «سمت خدا» را که برنامه‌ای معارفی و دینی است نیز از شنبه تا چهارشنبه دارد که مشکل پیش آمده بین شبکه و تهیه‌کننده این برنامه باعث شد تا مجری برنامه روی آنتن زنده خداحافظی کند و به بینندگان شوک وارد کند.

 

شبکه 3 برنامه گفت‌وگومحور «گلبرگ» را برای پنج‌شنبه‌ها دارد و به تازگی احسان کرمی اجرای تاک شویی با عنوان «امضا» را در این شبکه آغاز کرده است. شبکه چهارم سیما، با مخاطبان خاص خود، بیشترین میزان برنامه‌های گفت‌وگومحور را دارد که هر برنامه به صورت تخصصی موضوعی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

«طلوع»، «آفتاب»، «معرفت»، «با چلچراغ و آینه»، «نغمه‌ها»، «کافه فناوری»، «37‌درجه»، «میکروسکپ»، «آب و آتش» و «پایان ناباروری» از جمله برنامه‌های فعالی این شبکه هستند اما با تغییر رویکرد شبکه از روز 11مهرماه برنامه «نقد چهار» هر شب یک موضوع را مانند سینما، تئاتر، ادبیات، شعر، تجسمی و عکس را در قالب برنامه‌ای گفت‌وگومحور مورد بررسی قرار خواهد داد. گفته می‌شود شبکه 4 تلاش دارد «نقد چهار» را با موضوع سینما به رقیب جدی برای «هفت» که قرار است به شبکه 3 بازگردد، تبدیل کند.

 

شبکه چهارم سیما برنامه «چرخ» را نیز با موضوع علوم به صورت گفت‌وگومحور روی آنتن خواهد فرستاد. شبکه پنجم سیما نیز که مأموریت اقتصادی به آن واگذار شده برنامه‌ها «اقتصاد ایران» با رویکرد اقتصاد خرد و اقتصاد مقاومتی، «مثبت و منفی 5» و «مجله اقتصادی روز آمد» را به عنوان برنامه‌های تخصصی گفت‌وگومحور دارد، این شبکه سال‌هاست که برنامه خانواده محور «به خانه بر می‌گردیم» را که برنامه‌ای ترکیبی با آیتم‌های گفت‌و‌گویی است نیز در حال تولید و پخش دارد.

 

شبکه آموزش سیما، «دکتر سلام»، «مشق عشق»، «صبحی دیگر»، «سپید» و «مستند 7» را به عنوان برنامه‌های گفت‌وگومحور دارد. شبکه قرآن سیما نیز از شنبه تا چهارشنبه «بینات» را با موضع قرآن کریم دارد، «یاد خدا» دیگر برنامه گفت‌وگومحور این شبکه است. در آخر شبکه ورزش سیما، برنامه «کاوش»، «آنسوی نیمکت» و «شب‌های فوتبالی» را دارد که این برنامه در روز‌هایی که لیگ برتر یا لیگ حذفی فوتبال اجرا می‌شود به روی آنتن خواهد رفت.

 

آنتن پرکن‌ها در مقابل موفق‌ها

آمار برنامه‌های گفت‌وگومحور تلویزیون قابل توجه است! این ارقام قطعاً با تولید برنامه‌های جدید یا تولید سری جدید برنامه‌های قدیمی افزایش نیز خواهد یافت. برنامه‌هایی که تولیدکنندگان هر کدام از آنها دلایل خاص خود را برای تولید آن دارند، اما حق بینندگان تلویزیون در داشتن تنوع تولید گونه‌های مختلف برنامه‌های تلویزیونی موضوعی است که کمتر در این شرایط به آن توجه شده است. بسیاری از برنامه‌هایی که در این گزارش نام برده شد سال‌هاست در حال اجرا هستند اما نتوانسته‌اند تأثیرگذاری خاصی بر مخاطب داشته باشند. البته نباید از نمونه‌های موفق تاک شو‌های ایرانی مانند «پارک ملت»، «ماه عسل»، «کوله‌پشتی»، «شب شیشه‌ای»، «این شب‌ها» و «شب‌های آسمانی» که برخی‌ها مانند ماه عسل مناسبتی هستند و باقی سال‌هاست که دیگر اجرا نمی‌شوند./998/102/ب1

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات