۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۲۹۳۴۶۲
مستبصر تونسی:

عربستان سعودی همسو با سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی گام بر می‌دارد

خبرگزاری رسا ـ اندیشمند تونسی با اشاره به این که کشورهای اسلامی به دولت و مسؤولان عربستانی بدبین شده اند، گفت: عربستان سعودی جایگاه گذشته خود در میان کشورهای اسلامی را از دست داده و همسو با سیاست‌های آمریکا و رژیم اشغالگر قدس گام بر می دارد.
محمد تيجاني سماوي ، مستبصر و انديشمند تونسي

محمد تیجانی سماوی مستبصر و اندیشمند تونسی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به این که براساس آیات و روایات بایستی در مسجد الحرام همه مسلمانان برابر باشند، ابراز داشت: حرمین شریفین متعلق به همه مسلمانان است و مهمانان خدا بایستی در این مکان مورد احترام قرار گیرد.

 

وی با اشاره به آیه قرآنی «إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَّذی جَعَلْناهُ لِلنَّاسِ سَواءً الْعاکِفُ فیهِ وَ الْبادِ وَ مَنْ یُرِدْ فیهِ بِإِلْحادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذابٍ أَلیمٍ» تصریح کرد: آل سعود اداره و انجام مراسم حج را متعلق به خود می داند و به ضیوف الرحمن بی احترامی می کنند.

 

این مقام مسؤول ادامه داد: آل سعود الفاظ کافر و مشرک را در حق آنها روا داشته و دین را در جلوگیری از سجده بر مهر گذاشتن می پندارند.

 

این مستبصر تونسی با اشاره به پیشنهاد اداره مناسک حج از سوی کمیسیون بین المللی کشورهای اسلامی اظهار داشت: بنده در سال 1982 این مطلب را در پاریس مطرح و در حج همان سال توسط مأموران سعودی ربوده و تهدید به مرگ شدم؛ پیشنهاد مسلمانان در اداره مناسک حج و حرمین شریفین قابل اهمیت تا در صورت وقوع حادثه، مسلمانان احساس مسؤولیت بیشتری داشته باشند.

 

تیجانی سماوی با بیان این که هیچ دلیلی بر اداره حج تنها توسط عربستان سعودی وجود ندارد، ابراز داشت: اداره مناسک حج برای عربستان بیشتر جنبه اقتصادی داشته و هزینه سرسام آور فریضه حج، اکثریت مسلمانان را از ادای آن باز می دارد.  

 

وی با اشاره به نارضایتی عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس از توافق هسته ای ایران و شعله ور کردن آتش جنگ در کشورهای اسلامی و فاجعه منا افزود: این اقدامات نقاب از چهره عربستان برداشت و بدبینی و عدم اعتماد به آن را در میان کشورهای اسلامی ایجاد کرد.

 

این اندیشمند جهان اسلام با اشاره به اظهارات یکی از کارشناسان تونسی درباره ارائه فهرست اسامی حجاج ایرانی از سوی عربستان به رژیم اشغالگر قدس گفت: ناپدید و جان باختن بسیاری از شخصیت های سیاسی حجاج ایرانی، عدم همکاری آل سعود با کشورهای اسلامی در حادثه منا، نامه پزشک مصری به پادشاه عربستان درباره مسمومیت حجاج از عوامل عمدی بودن فاجعه منا است.

 

وی با بیان این که مراسم برائت از مشرکان ترس وحدت در میان حجاج کشورهای اسلامی را در عربستان ایجاد کرد، افزود: آمریکا با ترس از این که مبادا شعار علیه آمریکا و رژیم اشغالگر قدس در عربستان طنین انداز شود آل سعود را موظف به جلوگیری از منع این مراسم کرد.

 

تیجانی سماوی در پایان با اشاره به این که در سخنان رهبر معظم انقلاب، اخلاق اسلامی رعایت می شود، و آل سعود با اخلاق اسلامی بیگانه و با اخلاق آمریکایی خو گرفته و تنها سخن زور را متوجه می شود، ادامه داد: سخنان ولی امر مسلمین در نزد مسلمانان ارزشمند و بیانات ایشان درخصوص فاجعه منا هشداری به آل سعود است که پس از این سخن شاهد همکاری مسؤولان عربستانی با نهادها و گروه های گوناگون کشورهای اسلامی بودیم./9453/302/ب3

ارسال نظرات