۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۲۹۳۷۵۸
در همایش «حُسنِ حَسن» صورت گرفت؛

تجلیل از روحانی پیشکسوت در عرصه ادبیات کودک و نوجوان

خبرگزاری رسا ـ مراسم تکریم و نکوداشت حجت الاسلام عبد الله حسن زاده آملی به پاس سه دهه تلاش مستمر در عرصه ادبیات کودک و نوجوان در قم برگزار شد.
حجت الاسلام حسن زاده آملي فرزند علامه حسن زاده آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  مراسم تکریم و نکوداشت حجت الاسلام عبد الله حسن زاده آملی پیش از ظهر امروز از سوی مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به پاس سه دهه تلاش مستمر در بحث ادبیات کودک و نوجوان، تأسیس و سردبیری در مجلاتی مثل سلام بچه ها، پوپک و سنجاقک در سالن همایش های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

 

در این مراسم حجت الاسلام عباس دانشی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و جمع زیادی از استادان ادبیات کودک و نوجوان، جمعی از هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و انجمن قلم حوزه، حضور داشتند و همچنین دکتر مصطفی رحماندوست، از پیشکسوتان عرصه کودک و نوجوان نیز مهمان ویژه این مراسم بود.

 

در ابتدای این جلسه پس از قرائت قرآن توسط قاری نوجوان سید ابوالفضل حسینی، سید سعید هاشمی نویسنده و شاعر کودک و نوجوان شعر خوانی کرد و پس از آن حجت الاسلام مظفر سالاری، داستان نویس و فعال عرصه کودک و نوجوان به بیان خاطراتی با جحت الاسلام حسن زاده پرداخت.

 

وی گفت: من از 25 سال پیش حاج آقای حسن زاده را می شناسم، به خاطر دارم 25 سال پیش بود که در کلاس های هنری دفتر تبلیغات شرکت می کردم در آنجا با مسئول بخش به نام حاج آقای عظیمی آشنا شدم که ایشان روی میز خود کتابهای ادبیات فراوانی داشت و من با اجازه ایشان کتابها را مطالعه کردم؛ وقتی کتابهای ایشان تمام شد پرسیدم آیا باز هم کتاب دارید که ایشان در جواب من گفت یک اتاق کتاب داریم که باید مسئول آن هماهنگ کنم که من فکر کردم نیاز به تشکیلات اداری زیادی دارد چند روز بعد پس از نماز مغرب و عشاء  دیدم حاج آقایی دست در دست من گذاشت و کلید آن اتاق را به من داد، ایشان کسی نبود جز حاج آقا حسن زاده که هنوز گرمی دستانش را در دستانم حس می کنم و بعد ها آن اتاق به کتابخانه تخصصی ادبیات کودک ونوجوان تبدیل شد.

 

در ادامه این مراسم حجت الاسلام عبدالله نظر زاده و محمود پور وهاب نیز به بیان خاطرات خود با حجت الاسلام حسن زاده، پرداختند که حجت الاسلام نظر زاده، اظهار داشت: سال 69 زمانی که حجت الاسلام حسن زاده کار ویراستاری مجلات کودک مرکز فرهنگی و هنری را برعهده داشتند، بعضی اوقات می شد با پفک داخل مجموعه می آمد و به کسی هم تعارف نمی کرد و می گفت چون کار من با کودکان است می خواهم با این کار کودک دورن خودم را زنده نگه دارم.

 

همچنین در این مراسم خانم طیبه رضوانی به شعر خوانی پرداخت و پس از پخش کلیپی در مورد حجت الاسلام حسن زاده، حجت الاسلام عباس دانشی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ضمن تقدیر و تشکر از سه دهه فعالیت بی وفقه حجت الاسلام حسن زاده آملی، ابراز داشت: فرهنگ در هر جامعه ای مایه سعادت و بهروزی است و اگر بخواهیم جامعه شایسته ای داشته باشیم باید به فرهنگ به عنوان زیرساخت جامعه توجه ویژه ای داشته باشیم و اهمیت کار کودک و نوجوان هم در بحث فرهنگ برکسی پوشیده نیست.

 

در پایان این مراسم استاد مصطفی رحماندوست که میهمان ویژه این جلسه بود عنوان کرد: مولانا خیلی زیبا می گوید «خرم آن کس که با کرامت بیاید و به جلالت برود» که مصداق بارز آن حجت الاسلام حسن زاده آملی که حقیقتا با کرامت آمده و با جلات می رود.

 

وی افزود: از قدیم یک سری کتابهای دینی برای کودک و نوجوان منتشر می شد که اصلا برای کودکان مفید نبود چرا که مطالب به زبان آنها نبود و من وقتی در تهران شنیدم قرار است مجلاتی برای کودک و نوجوان در قم منتشر شود بسیار نگران این قضیه بودم ولی هنگامی که اولین شماره آن را دیدم متوجه شدم از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و این جز با تلاش ها و مجاهدت های شبانه روزی حجت الاسلام حسن زاده امکان پذیر نبود.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم با تقدیم هدایایی از تلاش های حجت الاسلام حسن زاده تقدیر صورت گرفت./1330/پ202/س

  

ارسال نظرات