۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۲۹۳۸۰۳

آیین رونمایی آثار طنز انتشارات سروش برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ آیین رونمایی و نقد و بررسی سه کتاب طنز چوپان معاصر، واژه در دست تعمیر و نشر اکاذیب از آثار جدید انتشارات سروش با حضور مولفین کتاب ها، برگزار شد.
آيين رونمايي آثار طنز انتشارات سروش

 

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین رونمایی و نقد و بررسی سه کتاب طنز چوپان معاصر ، واژه در دست تعمیر و نشر اکاذیب از آثار جدید انتشارات سروش با حضور مؤلفان کتابها، ناصر فیض شاعر و طنزپرداز کشومان و جمعی از طنزنویسان و طنزپردازان، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در تالار اجتماعات سروش برگزار شد.


 اسماعیل امینی در این مراسم گفت: تاریخ شیعه از آنجا که همیشه شیعیان از خود ایستادگی نشان داده‌اند خونبار و غمگین بوده است اما همیشه سر شیعیان بالا بوده و با این حال نشاط داشته‌اند. در دوران دفاع مقدس نیز ما همین‌گونه بودیم و آخرسر با وجود تنها بودن کشور حقانیت ما ثابت شد.


وی با اشاره به اشتباه متداولی که در مفهوم طنز وجود دارد، گفت: هرجا صحبت از طنز می شود تصور عامه مردم بر این است که طنز کاری است برای خنداندن و ایجاد فضای مفرح. ولی کار طنز واقعا این نیست یعنی برای خنداندن و لحظات مفرح نیست. حتی یک عبارت اشتباهی هم هست که می گویند به هم نخندیم و با هم بخندیم اتفاقا باید بهم بخندیم. یعنی کار طنز این است که نشان بدهد که کارهایی که ما می کنیم برخی خنده دار است. این طنز عیبی هم ندارد و به قصد ضایع کردن انسان نیست بلکه به قصد تذکر است و یادآوری می کند این کارهایی که شما می کنید خوب نیست.


این استاد دانشگاه در ادامه گفت: ما اغلب دچار تعارف هستیم و کسی نمی‌آید اشکالات یک مسئله را گوشزد کند. به طور مثال یک فضای دروغینی گاهی در این تعارفات رسمی و اداری ایجاد می شود که مثلا وقتی کسی حرف غلط و بی معنی می زند کسی نمی تواند به او بگوید اینکه تو می گویی غلط است و یا من معنی آن را نفهمیدم. طبیعت ما به گونه‌ای شده که فرد بالادست خود را اسطوره و به کمال رسیده می‌بینیم. این اسطوره سازی ما بد است و این مسئله متاسفانه در تلویزیون و رادیو و روزنامه‌ها هم وجود دارد یعنی برخی خوب و اسطوره و برخی دیو هستند که این مسئله خیلی بد است.


او در ادامه با بیان اینکه فحش دادن کار سختی نیست، گفت: برخی فحش دادن را طنز تلقی می‌کنند در حالی که این غلط است حتی اگر کسی می‌خواهد دشمن را هجو کند نباید فحش بدهد بلکه باید با ظرافت او را هجو کند.


امینی با اشاره به خط قرمزها گفت: خط قرمزها اعتباری است و ربطی به مبانی اعتقادی ندارد. مبانی اعتقادی ما حریم است و همیشه مهم بوده و باید باشد مثل رعایت احترام پدر که همیشه بر فرزند واجب است و حریم شمرده می‌شود. طنز گفتن برای مبانی اعتقادی و فرهنگ هیچ متولی ندارد یعنی اگر من از رئیس حسابداری اداره ماست‌مالی با طنز انتقاد کنم 10 نگهبان هست که من را بازخواست کند اما فرهنگ و مبانی اعتقادی هیچ نگهبانی ندارد. رادیو تلویزیون باید مشخص کند که نگهبان چه چیزی است یعنی نگهبان خط قرمزهای اداری هستیم یا خط قرمزهای اعتقادی.


این استاد دانشگاه در پایان سخنانش گفت: شاخ و دم کشیدن برای افراد و چهره‌ها کار بدی است و گناه دارد و نباید فراموش کنیم که همه چیز این دنیا نیست بلکه آن دنیا نیز وجود دارد. متاسفانه درجامعه ویرانگری جای طنز را گرفته و برخی همه چیز را به نام طنز تخریب می‌کنند اما این اشکال جدی است که ما چهره افراد را تخریب کنیم و اسم آن را طنز بگذاریم که این در آثار جوانان بیشتر به چشم می‌آید.


احسان پور: از بچگی می خواستم با خدا شوخی کنم
رضا احسان‌پور طنز پرداز و مولف کتاب جوپان معاصر نیز در این نشست گفت: من از بچگی با خدا شوخی داشتم به یاد دارم در زمان کودکی از شخصی پرسیدم خداوند کجاست و او جواب عجیب و غلطی داد و گفت خداوند نامرئی است. بعد از آن در کارتون تام و جری دیدم که موش برای فرار کردن از دست گربه نامرئی می‌شود اما گربه روی او آب می‌ریزد و او مرئی می‌شود. من هم به تبعیت از آن کارتون به حیاط رفته و سمت آسمان آب ریختم تا به واسطه این کار بتوانم خداوند را مرئی کرده و او را ببینم.


وی اضافه کرد: بزرگتر که شدیم در فیلم لیلی با من است ساخته کمال تبریزی که یکی از بهترین آثار طنز دفاع مقدس است دیدم که پرویز پرستویی با خدا بر سر مسئله خط مقدم رفتن شوخی می کند. گذشت تا مرحوم دولابی را یافتم و با آثارش انس گرفتم و دیدم می‌شود سخت‌ترین حرف‌ها را با زبان ساده برای مردم بیان کرد. در نهایت به این نتیجه رسیدم که می شود با خداوند هم شوخی کرد و می‌توان بیشتر با خدا راحت بود و حرف زد بدون اینکه گریه کرد.


احسان‌پور گفت: من همیشه یک نوع مازوخیسم ادبی دارم و دنبال نشدنی‌ها هستم در خاطرم هست که آقای زائری برای نشریه خیمه که یک نشریه مرتبط با موضوعات عاشورایی است به یکی از دوستان ما گفته بود که می‌شود یک بخش طنز داشته باشیم که من به آن دوست‌مان بدون آنکه در مورد آن فکری کرده باشم گفتم بله می شود. بعد از آن نشستیم و برای این مسئله فکر کردیم تا چطور با المان‌های عاشورایی شوخی کنیم مثلاً گوسفندی را تصور کردیم که قرار است قربانی شود و از نگاه او به مردم نگاه کردیم که یکی در حال ریا کردن است و دیگری در نیتش صادق است و یا خاطرات یک میکروفن را که هم در مجلس عروسی می رود و هم در مجلس عزا به صورت طنز در آوردیم و اتفاقا طرح تله فیلم این آثار را آماده کردیم که متأسفانه ساخته نشده است.


وی گفت: نگارش این اثر به ظاهر ساده 7 یا 8 سال طول کشید و از دعای کمیل، ابوحمزه ثمالی و مناجات خمس عشر هم الهام گرفته‌ام تا کار چوپان معاصر را خلق کنم. در هنگام تصویرگری کتاب برای انجام آن واهمه داشتم اما تصویرگر آن توانست به بیان بهتر مطلب کمک کند و چاشنی کار شد.


احسان پور در پایان گفت: امیدوارم این اثر باقیات و صالحاتی برای من باشد و اگر کسی با خواندن این کتاب دلش لرزید ما را هم یاد کند. من روی طنز توحیدی تمرکز دارم و بعد از چوپان معاصر کتاب دیگری را با محوریت طنز توحیدی منتشر خواهم کرد.


درپایان مراسم با حضور نویسندگان، کارشناس برنامه و جمعی از مدیران انتشارات سروش از سه کتاب طنز چوپان معاصر، واژه در دست تعمیر و نشر اکاذیبرونمایی شد./998/د102/ق

منبع: انتشارات سروش

ارسال نظرات