۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۲۹۴۹۵۳

چند خبر کوتاه از جشنواره مردمی فیلم عمار

خبرگزاری رسا ـ حضور مستند «آقا سید باقر» در جشنواره فیلم عمار، حضور در جشنواره الغدیر برای تقویت اکران‌های بین‌المللی عمار، برگزاری چهلمین نشست فیلمسازان جوان انقلاب، ساخت مستند فرشتگان قصاب درباره یکی از هزاران جنایت آمریکا در افغانستان و نمایش و بررسی فیلم مستند «این روایت خیلی محرمانه نیست» از اخبار کوتاه جشنواره مردمی فیلم عمار است.
جشنواره عمار
به گزارش خبرگزاری رسا،  حضور مستند «آقا سید باقر» در جشنواره عمار،حضور در جشنواره الغدیر برای تقویت اکران‌های بین‌المللی عمار، برگزاری چهلمین نشست فیلمسازان جوان انقلاب، ساخت مستند فرشتگان قصاب درباره یکی از هزاران جنایت آمریکا در افغانستان و نمایش و بررسی فیلم مستند «این روایت خیلی محرمانه نیست» از اخبار کوتاه جشنواره مردمی فیلم عمار است.
 
خاطرات انقلابی امام‌جمعه محبوب و مردمی گالیکش؛
«آقا سید باقر»، مهمان ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار می‌شود
 مستند «آقا سید باقر»، امام‌جمعه محبوب شهرستان گالیکش، مهمان ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش تاریخ انقلاب اسلامی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مصیب کوهی مشایخ می‌شود.
 
در ادامه گفت‌وگوی این رسانه محلی را با خالق این اثر را می‌خوانید.
 
لطفاً خودتان را معرفی نمایید؟
مصیب کوهی مشایخ هستم؛ از استان گلستان، شهرستان مینودشت.
 
چند سالی هست با دوستانمان مشغول تهیه کارهای مستندسازی در زمینه‌های گوناگون ازجمله فرهنگی، اجتماعی و هنری هستیم. خداوند را شاکریم که توانسته‌ایم در این راه قدمی برداریم و این را هم بگویم که به خاطر مادیات سراغ فلیمسازی نرفته‌ام؛ صرفاً بر اساس علاقه و دغدغه بوده است و با سرمایه خودمان فیلم‌ها را تهیه می‌کنیم بدون اینکه یک ریال از ارگانی پول گرفته باشیم. مشغول ثبت وقایعی هستیم که امیدوارم مفید باشد و روزگاری تجربه آیندگان شود.
 
از مستند «آقا سید باقر» بگویید؟
 مجری این مستند که مشغول تهیه آن در گالیکش هستیم، دو موسسه «مبشر فیلم» و «اندیشه آوا و نمای مشایخ» هستند. بهر حال کار خیری است که ثمره‌اش به نام استان گلستان در ششمین جشنواره فیلم عمار خواهد بود.
 
با تهیه این مستند به دنبال کسب جایزه و مقام در جشنواره نیستم و همین‌قدر که امسال هم‌اسمی و فیلم‌هایی از استان گلستان در جشنواره عمار باشد، افتخاری برای ماست و شاید هم انگیزه‌ای شود برای هم استانی‌های عزیزم.
 
امیدوارم این کارها انگیزه‌ای شود، تا دیگر هم استانی‌های عزیز نیز اثری تولید کنند و به جشنواره مردمی عمار که تا 30 آبان ماه مهلت دارد، ارسال نمایند.
 
این مستند در طول یک روز تهیه در مسجد جامع شهر گالیکش تهیه‌شده است و در قالب فیلمی 90 دقیقه‌ای، به جشنواره، ارائه خواهد شد.
 
در این فیلم به دنبال آن بودیم تا بخش‌هایی از خاطرات و زندگی انقلابی امام‌جمعه محبوب گالیکش در قبل از انقلاب، واقعه 12 دی شهرستان گالیکش و ... را به تصویر بکشیم.
 
 
لطفاً توضیحی در خصوص جشنواره مردمی فیلم عمار بدهید؟
جشنواره مردمی فیلم عمار از سال 88 و بعد از فتنه‌های منافقین داخلی و خارجی در بخش‌های مختلفی با موضوعاتی ازجمله: جنگ نرم، اقتصاد مقاومتی، تاریخ انقلاب، فتنه 88، بیداری اسلامی، نقد درون گفتمانی و استکبارستیزی فعالیت خود را آغاز کرد و الحمدالله تاکنون موفق بوده است.
 
این جشنواره اهداف والایی در درازمدت دنبال می‌کند و چنانچه از نامش پیداست ضمن مردمی بودن ویژگی‌هایی دارد از جنس اخلاص، شهامت، شجاعت، حق‌طلبی، استقلال‌طلبی، مبارزه با ظلم و استکبارستیزی؛ پس هدفش روشن و مقصد و نیتش خیرخواهی است. بدون هیاهو آمده است تا بگوید باهم باشیم و از اسلام و انقلاب و اهدافی که با سختی‌های فراوان به وجود آمده حفظ و نگهداری کنیم.
 
ان شاءا... که خداوند متعال توفیق دهد با کمک شما اهالی رسانه و خبرگزاری‌ها در این امر خیر اهداف بلندتری را کسب نماییم.
 
تاکنون جشنواره عمار توانسته در داخل و خارج کشور مخاطبین زیادی را جذب نماید و شور و نشاط را در وجود آن‌ها از ابعاد گوناگون ایجاد نماید. این جشنواره طی چند سال گذشته در غالب و موضوعات گوناگون توانسته در محل‌های مختلفی مثل سینما، مسجد، مدرسه، دانشگاه، فرهنگسرا، خانه شهید، پارک، هیئت، پایگاه بسیج اکران شود.
 
دبیرخانه عمار برای ششمین دوره از کسانی که علاقه‌مند به اکران هم‌زمان فیلم‌های جشنواره، دعوت می‌کند تا از طریق تارنمای AmmarFilm.ir در بخش اکران مردمی ثبت‌نام را انجام دهند.
 
زحمات همین مردم باعث شده تا جشنواره مردمی فیلم عمار بتواند ظرفیت‌های فرهنگی و هنری و مذهبی زیادی را در سلایق گوناگون به وجود آورد که این خود موفقیت این جشنواره را می‌رساند.
 
باید تلاش و کوشش فراوانی در این خصوص صورت گیرد و لازمه‌اش همدلی و هم‌زبانی است.
 
چه نکته‌ای باعث شد این سوژه را برای شرکت در جشنواره انتخاب کنید؟
سوژه از اساسی‌ترین مسائل جذابیت، خلاقیت و شکوفایی خلق هر اثر هنری است. حالا چه می‌خواهد یک اثر دیداری باشد مثل نقاشی، خطاطی، فیلم و یا یک اثر شنیداری و یا نوشتاری مثل داستان، رمان یا فیلم‌نامه. یک فیلم‌ساز برای اینکه فیلمش جذابیت، شکوفایی و رشد لازم را داشته باشد باید روی سوژه به‌اندازه کافی دقت و مطالعه داشته باشد.
 
خاطرات حجت‌الاسلام موسوی، امام‌جمعه محبوب شهرستان گالیکش که از شخصیت‌های مبارز و انقلابی این منطقه و کشور از سال 42 است و هم‌زمان با سخنرانی امام خمینی(ره) فعالیت‌های انقلابی خود را آغاز کرده و تاکنون هم الحمدالله در مسیر انقلاب و خط ولایت بوده‌اند، به‌عنوان سوژه من برای شرکت در ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار انتخاب‌شده است.
 
قطعا گفتار یک چنین شخصیتی که در بطن انقلاب بوده و زحمات و سختی‌های فراوانی را به همراه مردم این منطقه در جهت به ثمر نشستن انقلاب اسلامی کشیده‌اند مفید و تأثیر گزار برای همه سنین مردم این منطقه و مردم سراسر ایران خواهد بود. از همه مهم‌تر این‌که بدون تعارف بگویم این‌چنین شخصیت‌هایی گنجینه‌هایی هستند که باید حفظ شوند؛ منظورم خاطرات آن‌هاست به‌هرحال هر گنجی دارای ارزش‌های زیادی است و بزرگوارانی همچون حجت‌الاسلام موسوی باید خاطرات و زحمات آن‌ها ثبت و ضبط شود.
 
تا آنجایی که من کسب اطلاع کردم متأسفانه تاکنون نهادی برای ثبت خاطرات انقلابی ایشان تلاشی انجام نداده است، اگر بنشینیم و بگویم وظیفه من نیست، ایام می‌گذرد و عمر همه ما فانی است و این خاطرات و زحمت‌ها باید درجایی ثبت و ضبط شود تا نسل‌های آینده متوجه و متذکر باشند که منِ نوعی که دارم الآن آزادانه زندگی و کسب رزق و روزی می‌نمایم و هزاران نعمت دارم از کجاست و چگونه به‌دست‌آمده است.
 
وظیفه ماست که خاطرات امثال حجت‌الاسلام موسوی عزیز را ثبت کنیم تا امثال ما که در آن دوران نبوده‌ایم باحال و هوای آن روزگار بیشتر آشنا شویم و قدر میهن عزیزمان را بدانیم.
 
فیلم برای چه بخشی از جشنواره عمار تولید می‌شود؟
 برای بخش تاریخ انقلاب تولید می‌شود، درواقع تاریخ برای همه جذابیت خاص و شور و حس خاصی را ایجاد می‌نماید. امیدوارم که مستند «آقا سید باقر» از این جنس مستندها باشد. ان شاء ا... فیلمی جذاب و دیدنی شود.
 
کار برای چندمین جشنواره هست؟
کار برای ششمین جشنواره فیلم مردمی عمار تهیه می‌شود، البته باید در خصوص مردمی بودن این جشنواره توضیحاتی داده شود؛ منظور از مردمی بودن یعنی اینکه واقعاً خیلی از عکس‌ها و کتاب‌ها و خیلی کارهای هنری ساخته‌شده‌اند ولی به دلایل مختلف، اکرانی صورت نگرفته و یا بازدیدی نداشته‌اند، ولی جشنواره مردمی عمار این قابلیت را برای هر نوع فیلم‌سازی و با هر سنینی به وجود آورده حتی فیلم‌هایی که شاید بشود گفت از نظر مواد تولیدی اعم از کیفیت فیلم و صدا و تدوین شاید ضعیف باشند، اما توجه این جشنواره به محتوا و دغدغه مندی تولیدات بچه‌های نسل سوم انقلاب است و با همین هدف اقدام به اکران آثار می‌نماید.
 
آیا امسال در بخش فراخوان جشنواره بخش جدیدی اضافه‌ شده است؟
جشنواره عمار تفاوت‌هایی محسوسی با دیگر جشنواره‌ها داشته و دارد، البته این نکته را هم لازم است به آن اشاره نمایم که این برجستگی‌ها حاصل تلاش اکران کنندگان مردمی و هنرمندان دغدغهمند بوده که قطعاً اگر این شور و نشاط و استقبال و دلگرمی‌ها نبود دوستان ما در دبیرخانه مرکزی فیلم عمار هم شاید از انرژی‌هایشان کاسته می‌شد.
 
الحمدالله به لطف خداوند متعال و حمایت‌های مردمی و دیداری که مقام معظم رهبری در پایان چهارمین جشنواره فیلم عمار با دست‌اندرکاران وعده‌ای از اکران کنندگان و هنرمندان داشتند، فرمودند: جوانان خودجوش کارهای فرهنگی و هنری را با جدیت ادامه دهند و از قبیل این کارها حمایت نمودند و در چندین جا اشاره به این جوانان مؤمن انقلابی داشته‌اند که حتی بدون حمایت مالی و معنوی مسئولین جوانان خودشان در وسط میدان هستند و باشند و ان شاء ا... هم با جدیت ادامه دهند.
 
تا آنجایی که من اطلاع دارم بخش‌هایی اضافه‌شده از جمله معرفی چهره‌ها و 72 شهید حادثه هفت‌تیر و تأثیر این واقعه در مسیر انقلاب اسلامی، معرفی شخصیت شهید بهشتی به فضای داخلی و بین‌المللی، موضوعات بخش فیلم ما مثل ،13 آبان ما، گوهرشاد ما (خاطرات کشف حجاب رضاخانی)، انرژی هسته‌ای ما است و علاقه‌مندان با مراجعه به سایت www.ammarfilm.ir می‌توانند اطلاعات لازم را کسب نمایند.
 
این مستند در گالیکش هم اکران می‌شود؟
با حمایت مسئولین قطعاً این کار صورت خواهد گرفت.
 
حضور در جشنواره الغدیر برای تقویت اکران‌های بین‌المللی عمار
نماینده جشنواره مردمی فیلم عمار در نهمین جشنواره و بازار بین‌المللی الغدیر در نجف اشرف از تلاش برای گسترش اکران‌های مردمی بین‌المللی عمار در این جشنواره خبر داد.
 
حامد بامروت‌نژاد نماینده جشنواره مردمی فیلم عمار، در نهمین جشنواره و بازار بین‌المللی الغدیر در نجف اشرف درباره علل حضور در این بازار گفت: از آنجا که ما در آستانه برگزاری ششمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در دی ماه آتی هستیم و ضرورت دارد که بخش بین‌الملل جشنواره رونق جدی پیدا بکند، در این بازار حاضر شدیم.
وی با اشاره به فراخوان بین‌الملل جشنواره و تلاش برای شکل‌گیری اکران‌های بین‌المللی افزود: در این بازار با بیشتر تولیدکنندگان آثار سینمایی و شبکه‌های تلویزیونی عربی گفت‌وگو شد و ضمن معرفی جشنواره به آنان، از این سازندگان فیلم‌های مستند و بلند و شبکه‌های تلویزیونی دعوت شد تا آثار خود را به جشنواره ارسال کنند.
بامروت‌نژاد با اشاره به گفت‌وگو با شبکه‌هایی از کشورهای عراق، یمن، لبنان و بحرین چون شبکه اللولو متعلق به انقلابیون بحرین، شبکه‌های البلادی، الاتجاه، الفرات، الغدیر، الساحات، الجوادین و گروه‌های تولیدی قبنض، بیروت الدولی، تفانینو و ... از اقدام برخی از این تولیدکنندگان به ارائه فیلم‌هایشان به جشنواره در ضمن بازار خبر داد و گفت: آثار دوره‌های گذشته جشنواره مردمی فیلم عمار که به زبان عربی زیرنویس شده به شبکه‌های مختلف عرضه شد تا در زمان‌های مختلف آنها را پخش کنند.
وی همچنین از گفت‌وگو با مسئولان دانشگاه کوفه برای اکران‌های مردمی در این دانشگاه خبر داد و افزود: همچنین با برخی شبکه‌های تلویزیونی از جمله شبکه الغدیر گفت‌وگو شد تا همزمان با برگزاری جشنواره عمار در تهران فیلم‌های منتخب دوره‌های گذشته جشنواره را بر روی شبکه‌های خود پخش کنند.
بنابرین گزارش، نهمین جشنواره و بازار بین‌المللی رسانه‌ای الغدیر از دوشنبه هفته گذشته به مدت سه روز با حضور ده‌ها رسانه ایرانی و عربی از کشورهای مختلف در محل شبکه خبری الغدیر متعلق به سازمان بدر عراق برپا شده شده بود.
 
 برگزاری چهلمین نشست فیلمسازان جوان انقلاب
 
در چهلمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی، به مناسبت، سالروز آغاز تهاجم نظامی آمریکا و انگلیس به افغانستان، فیلم سینمایی «فرشتگان قصاب» نمایش و مورد بررسی قرار گرفت.
این فیلم که دارنده فانوس فیلمنامه داستانی در جشنواره مردمی فیلم عمار است، داستان اشغال افغانستان و جنایت پرستار اسرائیلی در قاچاق اعضای بدن کودکان افغانستانی را به تصویر می‌کشد.
در این نشست که با حضور سهیل سلیمی کارگردان، دکتر علی واحدی مسؤول بنیاد فرهنگی کوثر افغانستان و محمدسرور رجایی شاعر و مستندساز افغانستانی برگزار شد، پیامدهای 14 سال اشغال افغانستان بررسی شد.
 
 
هدف اشغال افغانستان کاهش قدرت ایران بود
دکتر علی واحدی در این نشست، گفت: «فرشتگان قصاب»، فیلم به‌جایی است و جا دارد در این مورد بیشتر بحث شود، چون ما می‌دانیم که سال 2001 آمریکا، با یک نقش بازی کردن در حادثه 11 سپتامبر، به نام مبارزه با افراط گرایی، زمینه اشغال افغانستان را مهیا کرد.
وی اظهار داشت: دولت آمریکا، به بهانه ساقط کردن طالبان وارد افغانستان شد، در حالی‌که خود، خالق گروه طالبان بود.
این کارشناس، اسلام‌ستیزی و اشغال افغانستان به مدت طولانی را از اهداف حمله آمریکا ذکر و خاطرنشان کرد: در کنار این اهداف، آمریکا جهت مبارزه با رقبای خود یعنی روسیه، چین و ایران در افغانستان حضور پیدا کرده است.
واحدی افزود: جمهوری اسلامی خیلی برای آمریکا مهم است، چون تنها نظامی بوده است که توانست معادلات بین المللی را به نفع اسلام رقم بزند، به طوری‌که با پیروزی انقلاب اسلامی، از سیطره قدرت‌های شرق و غرب در کشورهای اسلامی، کاسته شد.
 
فرشتگان قصاب، یکی از هزاران جنایت آمریکا در افغانستان
واحدی در ادامه این نشست گفت: تنها شخصیتی که توانست در عصر حاضر، ماهیت خبیث آمریکا را به جهان معرفی کند، حضرت امام خمینی (ره) بود که در یک عبارت کامل، آمریکا را «شیطان بزرگ» خطاب کرد و توانست جنایات و ماهیت واقعی آمریکا را برای جهان روشن کند.
این فعال فرهنگی افغانستان تصریح کرد: آمریکا با ادعای بازسازی و تأمین امنیت وارد افغانستان شد در حالی‌که به محض ورودشان دنبال اهداف خود رفتند.
وی ادامه داد: امام خمینی (ره) می‌فرمایند انقلاب و جنگ ما کمک به افغانستان است و ما شاهدیم با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، این حرکت به یک الگو در جامعه افغانستان تبدیل شد، لذا آمریکایی‌ها با این سناریو با اغفال جهان و ملت افغانستان پس از ورود به افغانستان، به جای برآورده کردن خواسته مردم و دولت، دنبال اهداف خاص خود رفتند و آسیب جدی به ملت افغانستان زدند.
این فعال فرهنگی افغانستان ادامه داد: صحنه‌های فیلم فرشتگان قصاب، یکی از هزاران واقعیات افغانستان است به طوری‌که در حال حاضر برخی از روستاها از روی جغرافیای سرزمینی محو شده است وکسی هم نیست از این جنایت‌ها جلوگیری کند.
وی اظهار کرد: آمریکایی‌ها به هیچ قانونی پایبند نیستند، به طوری‌که کرزای رییس جمهور سابق افغانستان، به طور رسمی علت عدم موفقیت دولتش را دخالت‌های آمریکا، عنوان می‌کند.
 
می‌ترسند افغانستان از ایران الگو بگیرد
کارشناس فرهنگی افغانستان در ادامه سخنانش بیان کرد: بعد از کودتا در افغانستان، انقلاب اسلامی با شعار«نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» به الگوی مردم افغانستان تبدیل شده و باعث انقلاب سراسری در کابل می‌شود.
وی اظهار کرد: مهم‌ترین هدف صهیونیسم جهانی، جلوگیری از الگوبرداری از انقلاب اسلامی ایران است، چون وقتی مجاهدین در افغانستان شکل گرفت، دشمن فهمید جمهوری اسلامی معادلات را بهم زده، به همین خاطر با اختلاف در صفوف مجاهدین تلاش کردند تا این جهاد خاموش شود.
 
مردم افغانستان از آمریکا متنفرند اما خطر رسانه‌ها جدی است         
مسئول بنیاد فرهنگی کوثر ادامه داد: ملت افغانستان از آمریکا متنفر هستند و طرفداران آمریکا نیز افرادی هستند که پشت پرده در حال معامله هستند و ضروری است مردم را با سلاح رسانه آگاه کرد.
وی با بیان این‌که تنها راه‌حل مشکلات افغانستان، تکیه بر مردم است، افزود: با وجود الگوی انقلاب اسلامی، حجت بر مردم و دولت افغانستان تمام شده است و باید جلوی جنگ روانی دشمن که قصد دارد ما را وابسته به امریکا نشان دهد، گرفته شود.
وی با اشاره به این‌که حرکاتی مثل تصرف قندوز توسط طالبان، حربه‌ای برای تداوم حضور امریکا در افغانستان است، اظهار داشت: اگر اختلافات را کنار گذاشته و همه در کنار هم باشند، افغانستان نجات پیدا می‌کند.
 
دست صهیونیست‌ها در فاجعه منا
سهیل سلیمی، کارگردان «فرشتگان قصاب» هم در این نشست ضمن تسلیت به خانواده‌های کشته‌شدگان حادثه «منا»، اظهار داشت: دوست دارم این بحث را با اشاره به جنایت منا آغاز کنم چراکه دست صهیونیست‌ها همواره در پس پرده اتفاق‌های منطقه وجود دارد.
 
وی با اشاره به تاریخ ظهور یهود و نسبتش با کشتارهای این چنینی افزود: 600 سال قبل، صهیونیستها به کمک ربا از انزوای اجتماعی بیرون آمدند و با قدرتی که بدست آوردند، در عید «سن بارتلمه» با کشتار 250 هزار نفر، اروپا را به مدت 30 سال درگیر جنگ‌های مذهبی کنند.
سلیمی، جنایت «سن بارتلمه» و جنگ 30 ساله را عامل جدایی مردم اروپا از دین دانست و اضافه کرد: فاجعه «منا» از نقشه‌های صهیونیست‌ها بود، امسال در «منا» عید «سن بارتلمه» اتفاق افتاد و وهابیت با کشتن مسلمان در عید قربان و افزایش اختلافات شیعه و سنی می‌خواهد با کمک گلادیاتورهایش یعنی داعش جنگ بزرگی را شروع کند.
وی در مورد انگیزه کار بر روی سوژه افغانستان در «فرشتگان قصاب»، گفت: افغانستان به لحاظ فرهنگی و سبک زندگی به مردم و کشور ما بسیار نزدیک است و این عاملی شد که هم این سوژه را انتخاب کنم.
سلیمی، فیلمنامه «فرشتگان قصاب» را برگرفته از داستانی به نام «صفحه آخر» عنوان و خاطرنشان کرد: حدود 5 سال طول کشید تا فیلم تولید شود و به دلیل اهمیت ژئوپولوتیک افغانستان و با توجه به مشورت‌های صورت گرفته، بهترین نقطه جهت روایت این داستان، افغانستان درنظر گرفته شد.
 
هالیوود، مامور تطهیر جنایات امریکا در دنیاست
کارگردان «فرشتگام قصاب»، با اشاره به تبلیغات رسانه‌ای امریکایی‌ها درباره افغانستان، بیان کرد: در حالی‌که فیلم‌سازان افغانستانی، چندان تمایلی ندارند جنایات امریکا و اشغالگری این کشور در افغانستان را به تصویر بکشند، سینمای هالیوود و فیلم‌سازان غربی، جنایاتی را که ما به عنوان فاجعه و کشتار درنظر می‌گیریم، تطهیر می‌کنند و عملیات ارتش امریکا را که، «عملیات بلند مدت برای آزادی»، عنوان آن بود، در راستای آزادی و نجات مردم افغانستان، در فیلم‌های متعدد خود، به تصویر می‌کشند.
وی ادامه داد: هالیوود، سربازان امریکایی را، ناجی مردم افغانستان معرفی می‌کند که آمدند مردم را از زندانی که در فیلم‌هایشان، زندان فکری، اعتقادی یا اجتماعی نشان می‌دهند، به سوی آزادی و تمدن پیش ببرد، به عنوان مثال در یکی از فیلم‌های هالیوودی سرباز امریکایی را که در جنگ با تروریست‌ها، زخمی شده است، نشان می‌دهد که به مردم روستایی منطقه‌ای پناه برده و مردم روستا هم از او به عنوان یک «قهرمان» در مقابل کسانی که قصد آسیب زدن به وی را دارند، حمایت می‌کنند.
سلیمی اضافه کرد: این نشان می‌دهد که امریکایی‌ها برای رسیدن به اهدافشان در افغانستان، برنامه‌ها و کارهای فرهنگی زیادی می‌کنند تا مردم را تحت تاثیر قرار دهند و حضورشان در این کشور را، به نفع مردم، جلوه دهند.
 
بجای رفاه، نا امنی بیشتر شد
این فیلمساز اظهار داشت: در سال 80-81 که امریکا به افغانستان حمله کرد، برخی در تهران که متاسفانه، افراد شاخصی هم بودند، می‌گفتند با حضور امریکا در افغانستان، وضع به گونه‌ای می‌شود که این کشور به سمت پیشرفت و توسعه می‌رود و بعد از مدتی ما هم باید برویم در آنجا کارگری کنیم.
وی ادامه داد: اما با گذشت 14 سال از اشغال این کشور، می‌بینیم که بخاطر وضعیت نامطلوب این کشور، مهاجرت افغانستانی‌ها به ایران و دیگر کشورها که هنوز هم ادامه دارد و مردم آن امنیت ندارد، حتی در موقع استراحت و خواب، مردم هدف بمب و موشک قرار می‌گیرند و این مهم است که ما باید بدانیم افغانستان از طریق اشغال، ضعیف نگه داشته شده است و تا زمانی که امریکایی‌ها به اسم «آزادی» در آنجا حضور دارند، این روند ادامه خواهد داشت.
 
استقبال سرخپوست‌های کانادا از فرشتگان قصاب!
کارگردان «فرشتگان قصاب»، در پاسخ به سوالی درباره لزوم روشنگری کشتار مردم مانند کشته شدن 19 نفر در محله «پنج وایی» افغانستان توسط یک سرباز مست آمریکایی بیان کرد: سعی کردیم چنین اتفاقاتی را به شکل مینیاتوری در داخل فیلم جا دهیم و در داستان فیلم نیز مشاهده می‌شود که چندین خانواده درگیر کشتار آمریکایی‌ها هستند.
سلیمی افزود: پخش فیلم از تلویزیون موجب تأثر خیلی‌ها شد. در سال‌هایی که همه ادعای دموکراسی دارند، یک کشور، آن قدر، تحت سلطه قرار گرفته است که نظام آن کشور هیچ کاره شده و اختیارش در دست آمریکایی هاست.
وی با اشاره به بازخورد خوب نمایش فیلم در کانادا، ادامه داد: پس از اکران فیلم در کانادا، سرخپوستان این کشور با این فیلم همراهی کردند، چون آن‌ها هم، زخم انگلیس و آمریکا را به تن داشتند و در طول تاریخ مشاهده می‌کنیم که آنگلوساکسون‌ها، هر جا رفتهاند، جنایت کرده‌اند.
 
عزمی برای اکران فرشتگان قصاب نیست
سلیمی، اظهار داشت: در خصوص اکران و رسیدن فیلم، به مخاطب بسیار ضعیف عمل شد، هرچند رایزنی‌هایی با سفارت انجام شد، اما متأسفانه بعد از چهار سال، فیلم، بویژه برای فارسی زبانان غیرایرانی به صورت مناسب پخش نشده است، در حالی‌که این افراد، با فیلم همزاد پنداری بهتری دارند.
وی با بیان این‌که چنین فیلمی، تأثیرگذار است، افزود: «فرشتگان قصاب»، یک مدرک بین المللی است تا جنایات آنگلوساکسون‌ها دیده شده و گوشه‌ای از جنایاتشان به تصویر کشیده شود.
 
فیلمسازان ایرانی افغانستان را نمی‌شناسند
سلیمی، در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی کم توجهی فیلمسازان ایرانی به افغانستان، عدم آگاهی از وقایع افغانستان را مهم‌ترین علت کم فروغی تولید فیلم‌های مقاومت مردم افغانستان ذکر و خاطرنشان کرد: فضای رسانه‌ای غرب، با ترویج یک سم رسانه‌ای، سعی در القا و پنهان‌کاری دارد و اجازه ابراز عقیده مخالف خود را نمی‌دهد و جنگ این کشور را داخلی عنوان می‌کند که این عوامل باعث می‌شود تا فیلم‌سازان، کمتر به این سمت بروند.
وی ادامه داد: این یک جنگ ساده نیست و باید با جریان‌سازی، پشت پرده جنگ افغانستان را افشا کرد، عده‌ای سعی دارند با جریان‌سازی قوی با القای نوعی ترس، از دیدن این نوع فیلم‌ها جلوگیری کنند.
این فیلم‌ساز، با بیان این‌که حساس کردن و تداوم تولید رسانه‌ای درباره افغانستان ضروری است، اظهار کرد: با وجود سوژه‌های ناب مقاومت در سوریه، هنوز در این حوزه نیز مثل افغانستان یک اثر فاخر ساخته نشده است.
 
رفع شبهه از حادثه منا، ضروری است
وی با اشاره به این‌که خط رسانه‌ای ما معمولا نسبت به حوادث روز ضعیف و در برخی موارد غلط عمل می کند، بیان کرد: خط رسانه‌ای ما در مورد «منا» می‌گوید، این یک حادثه و سهل انگاری بوده است در حالی‌که یک قتل عام صورت گرفته است.
کارگردان فیلم «فرشتگان قصاب» افزود: همین مسئله درمورد افغانستان نیز وجود دارد و جنایت‌های آمریکا و کشتار مردم، از طریق پهبادها، کاملأ برنامه ریزی شده است اما رسانه ها وانمود می کنند که این اتفاقات سهوا روی داده است.
سلیمی ادامه داد: فیلم فرشتگان قصاب توانسته از شعار و کلیشه به دور باشد و کاملا حرفه‌ای اتفاق ها را رقم زده است.
 
صهیونیست‌ها سایت فیلم را هک کردند
سهیلی درباره حضور فیلم در سی و یکمین دوره جشنواره فجر، اظهارداشت: مخالفان حضور فیلم در جشنواره فیلم فجر، با ایراد گرفتن به حضور یک بازیگر زن در فیلم، مانع شرکت فیلم در جشنواره شدند، اما بعداً همین بازیگر که در فیلم دیگری هم نقش داشت، در همین جشنواره به عنوان بهترین بازیگر زن انتخاب شد.
وی ادامه داد: بعد از نمایش فیلم، سایت آن و همینطور سایت شخصی خودم، توسط صهیونیست‌ها هک شد، برخی نیز با عملیات روانی و نوشتن چند مقاله سعی داشتند، جلوی دیده شدن این فیلم را بگیرند.
سلیمی در پایان سخنانش، با اشاره به این‌که تاکنون فیلم دیگری درباره جنایات آمریکا در افغانستان ساخته نشده است، بیان کرد: مجوز ساخت «فرشتگان قصاب2»، گرفته شده است اما تاکنون، این فیلم، به علت مشکلات مالی به تولید نرسیده است.
 
فیلمی برای مردمی خسته از جنگ
محمدسرور رجایی، شاعر و مستندساز افغانستانی هم در این نشست با اشاره به پیامدهای اشغالگری امریکا در این کشور گفت: افغانستانی که از جنگ‌های دیرین خسته بود زیر بمب‌های سنگین آمریکا و متحدانش شانه خم کرد و از نفس افتاد.
این مستندساز افغانستانی، بیان کرد: آمریکا و هم پیمانانش با عنوان فرشتگان نجات مردم افغانستان، وارد این کشور شدند تا این کشور را از جنگ و نابرابری‌هایی که کشورهای دیگر به این مردم تحمیل کرده بودند، نجات دهند اما حالا با گذشت 14 سال می‌بینیم که چه جنایت‌هایی در حق مردم افغانستان بدست این فرشتگان نجات، صورت گرفته است.
 
پشت پرده کمکهای فرانسوی ها به کشاورزان افغانستان
این مستندساز افغانستانی اظهار داشت: در سال 1368، با یک فرانسوی که مسئول یک موسسه‌ کشاورزی به نام «مادرا» بود و در دامداری و اصلاح بذر به کشاورزان افغانستانی کمک می‌کرد، آشنا شدم.
وی ادامه داد: یک سال بعد، با هم، همسفر شدیم و از پاکستان به افغانستان، رفتیم. در مسیر، در یک پایگاه نظامی واقع در منطقه‌ای کوهستانی که در مراتع آن، عشایری معروف به کوچی سکونت داشتند، دو روز اقامت کردیم. برای من جای سوال بود که این فرد غربی که خیلی هم به وقت اهمیت می‌داد، چطور در این پایگاه کوهستانی دورافتاده، 48 ساعت مانده است.
رجایی توضیح داد: من جرأت نکردم که از وی علت اقامتش در آن منطقه را بپرسم ولی بعدها خودش به من گفت که می‌دانی چرا در آن منطقه روستایی دو روز، ماندم. من هم گفتم اتفاقاً می‌خواستم از شما بپرسم. گفت: 48 ساعت ماندم تا ذهن فرمانده پایگاه را بررسی کنم که در 10 سال آینده چه برخوردی با کوچی‌ها خواهد داشت، آیا با آنها می جنگد یا آنها را می‌پذیرد؟
وی افزود: امروز، 25 سال از آن سفر می‌گذرد و هشت سال است که عشایر کوچی‌، در لباس طالبان به مردم حمله می‌کنند و آدم می‌کشند. در واقع یک مسئول فرانسوی هرجا خدمت کرده یا جاسوس بوده یا در حال باز کردن راه برای آینده خودشان، جهت به قدرت رساندن یک طبقه از مردم در افغانستان بوده‌اند.
این فعال فرهنگی گفت: هنوز هم در آنجا غربی‌ها تلاش می‌کنند این طبقه همیشه حاکم باشد.
وی همچنین با اشاره به مشکلات مالی پیش روی ساخت فرشتگان قصاب2 گفت: مسئولان افغانستان علاقه‌ای به ساخت سری دوم این فیلم ندارند، چون وابسته به آمریکا هستند و نمی‌خواهند این فیلم ساخته شود.
 
نمایش و بررسی فیلم مستند «این روایت خیلی محرمانه نیست»؛
در چهل و یکمین نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب اسلامی، به مناسبت فرارسیدن سالگرد قطع رابطه ایران با انگلیس، مستند «این روایت خیلی محرمانه نیست»، به کارگردانی روح الله رحیمی، اکران، نقد و بررسی می‌شود.
 
 موضوع مستند «این روایت محرمانه نیست»، بازخوانی اشغال ایران در جنگ جهانی اول و اقدامات کشورهای متجاوز بخصوص انگلیس است که در پی آن، قحطی شدیدی در ایران پدید می‌آید.
 
در این نشست که روح الله رحیمی، کارگردان مستند و دکتر محمدمهدی عبدخدایی، استاد دانشگاه، حضور خواهند داشت، جنایات انگلیس قبل از انقلاب اسلامی، روایت می‌شود.
 
لازم به ذکر است که این برنامه، از طریق سایت عمارفیلم و صوت المستضعفین به صورت اینترنتی، پخش می‌شود./998/ت303/ف
ارسال نظرات