۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۳۰۳۳۶۴
با هدف ترویج وقف و زکات؛

اجلاسیه سراسری مدیران مدارس علمیه استان‌های خراسان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: ترویج فرهنگ وقف از رسالت و وظایف مبلغین دینی و علمای دین است
اجلاسيه امروز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام فرجام مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان در اجلاس مدیران مدارس علمیه استان که صبح امروز در اردوگاه مازندران مشهد برگزار شد، گفت: عمده ترین اتفاقی که در حوزه علمیه خراسان پس از تصویب سند چشم انداز حوزه علمیه از سال گذشته در حوزه برنامه ریزی اتفاق افتاده است تدوین و عملیاتی کردن اولین برنامه پنج ساله اجرایی این حوزه است.


 وی ادامه داد: از سال آینده، تمام برنامه ها، اعتبارات و بودجه ها در حوزه با سمت و سوی نگاه به این برنامه خواهد بود.


مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه با توجه به اینکه ترویج فرهنگ وقف از رسالت و وظایف مبلغین دینی و علمای دین است، تصریح کرد: شناسایی موقوفات، ایجاد رقبات وقفی جدید و پشتوانه سازی مالی در بهترین شکل خودش برای حوزه های علمیه به عنوان وقف از دیگر وظایف روحانیت به ویژه مدیران مدارس علمیه است.


مدیر حوزه علمیه خراسان علمای دین و به ویژه عالمان شیعی را به عنوان مرزداران معارف دینی و سنگرداران حفاظت و حراست از دین دانست و افزود عالمان شیعی  نقش آفرینی هایی که در طول این هزار و چند صد سال در رویارویی با اندیشه های افراطی و انحرافی و درگیری با استکبار و استعمار، پرچم داری از حفاظت کیان اسلام  کردند که این  در تاریخ ثبت می باشد.


وی در ادامه به ضربه های جدی علمای دین به دشمنان  اسلام در طول تاریخ پرداخت و افزود امروزه آثار و تحقیقات بسیاری در این زمینه از سوی غربی ها صورت گرفته تا بتوانند با تحلیل و رصد این وقایع، نقشه و توطئه های خود را برنامه ریزی کنند.


حجت الاسلام فرجام نفوذ در حوزه های علمیه را یکی از توطئه های دشمنان برای خنثی سازی نقش آفرینی علمای دین دانست و افزود: دشمنان در صدد این هستند که با استفاده از عناصری که شکل و شمایل حوزوی دارند و بعضی از فرقه ها و مذاهب انحرافی که در دامن همین دشمنان متولد شده اند و با استفاده از بعضی عناصر ساده اندیش خودشان را در درون حوزه ها رسوخ و نفوذ کنند.

 

وی خاطرنشان کرد : از جمله ابزارهای دیگر دشمن با توجه به نقش آفرینی علمای دین و روحانیت در طول تاریخ، مذهب سازی، فرقه سازی و ایجاد گرایش های نادرست و جریان های همسو با خودش در درون حوزه های علمیه است.


حجت الاسلام فرجام خطاب به مدیران مدارس علمیه گفت: توطئه ها و نقشه ها، هشدار جدی به مدیران مدارس علمیه است و باید مراقبت های جدی در زمینه نفوذ عناصر و گرایش هایی که تأمین کننده منافع دشمن است، داشته باشیم.


مدیر حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: امروز نظام و حکومت پشتیبان حوزه های علمیه است که در رأس آن، مقام معظم رهبری یک دانش آموخته حوزه است که به حوزوی بودن خودش افتخار می کند.


وی تصریح کرد: فرصتی که امروز در اختیار حوزه های علمیه است قرار گرفته است اقبال مردم به ویژه قشر تحصیل کرده و با تحصیلات عالی به حوزه های علمیه می باشد


حجت الاسلام فرجام خاطرنشان کرد: امکاناتی که امروزه در اختیار حوزه و روحانیت در زمینه ارتباط و تبلیغ دین می باشد قابل توجه است و باید برای بهره مندی از این امکانات و فرصت ها، برنامه ریزی شایسته ای صورت گیرد.


وی از جمله امکانات در اختیار حوزه را وجود مساجد به عنوان پایگاه دین و انقلاب و کانون فرهنگی تبلیغی دانست افزود: تریبون های متعددی همچون نماز جمعه، صداوسیما و مطبوعات و دیگر رسانه های ارتباطی در اختیار حوزه های علمیه است که باید از آن ها در جهت اهداف بلند این مراکز علمی و دینی بهره گرفت.


حجت الاسلام فرجام با مقایسه وضع کنونی حوزه های علمیه با پیش از آن، تصریح کرد: این امکانات در گذشته در اختیار حوزه ها و مدارس علمیه نبوده است و یکی از فرصت هایی که امروزه در اختیار ماست و  باید قدر آن را دانست، این هماهنگی و انسجام و استفاده از نظرات و خرد جمعی در برنامه ریزی ها است.

 

مدیر حوزه علمیه خراسان، سطحی نگری و نگاه محدود را آسیبی برای حوزه های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: مدیران و مسئولین مدارس باید تلاش بیشتری در جهت تعمیق نگاه طلاب به دروس طلبگی و تحصیل عمیق تر و بنیادی تر آنان و رفع محدودیت نگاه و دیدگاهشان بکوشند.


وی افزود: امروز طلاب فقط برای شهرستان خودشان یا مشهد تربیت نمی شوند بلکه دنیا منتظر افکار آنان است و باید تفکرشان جهانی باشد.


مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان در پایان خطاب به مدیران گفت : مهمترین عامل برای مقابله با تفرقه ها و اختلافات احتمالی در حوزه های علمیه، انسجام و همدلی است که باید به این مهم توجه بیش از پیش شود.
/859/201/ب3

ارسال نظرات