۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۳۰۵۲۲۶
فرمانده نیروی دریایی:

در برابر تهدید دشمن با قوت و اقتدار می‌ایستیم

خبرگزاری رسا ـ دریادار سیاری گفت: امروز با ایثار و از خودگذشتگی دریادلان جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ملت ایران را در برابر هر تهدیدی در دریا مصون کرده و در برابر هر تهدیدی با قوت و اقتدار ایستادگی می‌کنیم.
حبيب الله سياري، فرمانده نيروي دريايي ارتش

به گزارش خبرگزاری رسا، دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، با اشاره به فرا رسیدن هفتم آذر سالروز تاسیس نیروی دریایی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) گفت: در 7 آذر سال 59 عملیات بزرگی توسط دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ایران رقم خورد. عملیات مروارید دقیقا در شصت و هفتمین روز از تاریخ دفاع مقدس صورت گرفت.

 

وی افزود: این عملیات غیر از هدف نظامی، اهداف دیگری را به دنبال داشت و تنها هدف نظامی کسب نکردیم بلکه اهداف اقتصادی و سیاسی نیز در پی داشت.

 

فرمانده نیروی دریایی انهدام کامل توان دریایی دشمن را اولین هدف عملیات مروارید دانست و گفت: علاوه بر این نیز دو پایانه نفتی بسیار مهم کشور عراق بر اثر این عملیات از بین رفت و بر همین اساس اگر کمک‌های هم‌پیمانان آنان نبود بیش از 6 ماه نمی‌توانستند جنگ را ادامه دهند.

 

سیاری، محاصره دریایی عراق را از دیگر نتایج این عملیات دانست و افزود: کاملا با عملیات مروارید اقتصاد دشمن با شکست روبرو شد و اگر کمک دیگران نبود آنها توانایی حضور در جنگ را نداشتند.

 

وی دور کردن دشمن از خلیج فارس و به رخ کشیدن توان نظامی کشور را از اهداف سیاسی عملیات مروارید دانست و اظهار داشت: پس از آن عملیات دشمن با کمک شرق و غرب به دنبال این بود که با مورد هدف قرار دادن بندر امام مانع صادرات و واردات شود. عراقی‌ها انواع میگ و سوخو را از شرق گرفتند و میراژ و وسایل شیمیایی را از غرب علاوه بر آن نیز آواکس‌های آمریکایی اطلاعات ما را در اختیار نیروی دشمن قرار می‌داد. اما نیروی دریایی ارتش تحت عملیات اسکورت در بندر امام طی 8 سال دفاع مقدس بالای 150 عملیات اسکورت را برای تامین امنیت کشتی‌های تجاری انجام داد. علاوه بر آن موفق شدیم که 10 هزار کشتی تجاری و نفتی را اسکورت کنیم و حدود 300 میلیون تن کالا وارد کنیم.

 

فرمانده نیروی دریایی با بیان اینکه حدود 250 فروند کشتی در ایام دوران دفاع مقدس مورد اصابت دشمن قرار گرفت که از این تعداد 230 فروند را کاملا نجات دادیم و تنها 20 فروند آسیب جزئی دیدند، گفت: این آمار در دنیا بی‌نظیر است و نشاندهنده جایگاه بالای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم به لحاظ نظامی و هم به جهات اقتصادی و سیاسی است.

 

سیاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت دریا تصریح کرد: یک سوم مرزهای ما دریایی است. سواحل مکران یعنی از بندرعباس تا پسابندر مهمترین ساحل ما به حساب می‌آید چرا که ما را مستقیم به آب‌های آزاد جهان وصل می‌کند که این یک امتیاز ویژه‌ای برای کشور ما دارد.

 

وی با اظهار تاسف از عدم استفاده بهینه از سواحل کشور در بحث توسعه اقتصادی و پیشرفت، خاطر نشان کرد: با تدبیر فرمانده معظم کل قوا دو ماموریت مهم در دستور کار ما و دولت محترم جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌ است که با دستیابی به این دو هدف قطعا خواهیم توانست از منابع دریا برای پیشرفت کشور استفاده کنیم.

 

فرمانده نیروی دریایی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی را دو ماموریت پیش روی نیروی دریایی عنوان کرد و گفت: سواحل مکران تاثیر مستقیمی بر پیشرفت کشور دارد که نه تنها اثر آن بر استان‌های همجوار آن است، بلکه برای کل کشور نیز موثر خواهد بود و پیشرفت دریامحور را رقم می‌زند. دولت نیز با جدیت بحث کریدور جنوب به شمال که همانا وصل کردن آسیای میانه به آب‌های دریای عمان است را دنبال می‌کند که یک جایگاه ترانزیتی برای جمهوری اسلامی ایران رقم خواهد زد که امیدواریم در برنامه 5 ساله ششم به اهداف توسعه دریا محور خود دست یابیم.

 

سیاری با بیان این مطلب که امروز حوزه ماموریتی نیروی دریایی از سواحل جنوب به شمال اقیانوس هند و تا مدار 10 درجه گسترش یافته است، تصریح کرد: امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بحث ساخت تجهیزات به جایگاه بالایی رسیده است نیرویی که قبل از انقلاب توانایی تعمیرات تجهیزات خود را نداشته امروز به جایگاهی رسیده که می‌تواند چندین ناو موشک‌انداز تا ناوشکن‌های مختلف مثل جماران، سهند و سبلان بسازد.

 

وی از الحاق ناوشکن سهند به توان دریایی کشور طی ماه‌های آینده خبر داد و گفت: ما وارد ساخت انواع زیردریایی شده‌ایم. تمام تحرکات دشمن را رصد می‌کنیم تحرکات کشورهایی که در آب‌های آزاد حضور دارند را زیر نظر داریم و آمادگی مقابله با هر تهدیدی را در خود تقویت کرده‌ایم.

 

فرمانده نیروی دریایی اسکورت کشورهای تجاری و نفتی در مقابله با دزدان دریایی را مورد توجه قرار داد و گفت: از سال 87 که فرمانده معظم کل قوا دستور حضور در خلیج عدن، باب‌المندب و دریای سرخ را صادر کردند موفق شده‌ایم بیش از 3 هزار کشتی تجاری را اسکورت کنیم و تاکنون نیز به کشتی‌های بیش از 22 کشتی جهان کمک کرده‌ایم و در آب‌های آزاد نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز در آورده‌ایم.

 

سیاری در پایان گفت: امروز با ایثار و از خودگذشتگی دریادلان جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ملت ایران را در برابر هر تهدیدی در دریا مصون کرده و در برابر هر تهدیدی با قوت و اقتدار ایستادگی می‌کنیم./1330/د101/ف2

 

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس

ارسال نظرات