۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۳۰۷۰۹۴
زمزم معرفت؛

تسلیم امر الهی بودن مبنای اصلی اعتقادات اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم به بررسی و تبیین کارکردهای تسلیم در زندگی بشر پرداخت و گفت: با اشاره به آیه 83 سوره مائده، تسلیم امر الهی بودن مبنای اصلی اعتقادات اسلامی است.
زمزم معرفت دعا و مناجات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام شاهرودی، در ویژه برنامه تلویزیونی زمزم معرفت که به مناسبت شهادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام حسن(ع) در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به بررسی محبوبیت حضرت رسول اکرم(ص) در عالم هستی پرداخت و گفت: درس آزادگی پیامبر اکرم(ص) به جهانیان درس تسلیم بود، تسلیم حق بودن، مبنای اساسی اعتقادات اسلامی را تشکیل می‌دهد و مقدمه محبوبیت رسول اکرم(ص) در عالم هستی بوده است.

 

استاد حوزه علمیه قم به آیه 83 سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند متعال می فرماید «إِذَا سَمِعُوا مَا أُنزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَىٰ أَعْیُنَهُمْ تَفِیضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ ۖ یَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاکْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِینَ»، در این آیه خداوند متعال به بندگانش امر می‌کند «وقتى که مى‌‏شنوند قرآنى را که به رسول اللَّه نازل شده مى‌‏بینى چشم‏هایشان پر از اشک مى‌‏شود براى خاطر اینکه حق را شناخته‏اند از این جهت دلهایشان نرم و اشکشان جارى میشود مى‌‏گویند بار پروردگارا ایمان آوردیم پس ما را هم در سلک کسانى بنویس که شهادت به حقانیت دین دادند».



وی با اشاره به تفاسیر مختلف که در ذیل این آیه بیان شده است، گفت: از مجموع این تفاسیر می‌توان استنباط کرد که بیشتر افعال و کارهاى بزرگ محتاج به پایه و اساسى از معنویات و بنیادى از نفسانیات است.

 

حجت‌الاسلام شاهرودی با استناد به آیه 83 سوره مائده به بررسی و تبیین کارکردهای تسلیم در زندگی بشر پرداخت و اظهار داشت: امام صادق(ع) می‌فرماید: «اگر کسانی بیایند و همۀ کارهای دین را انجام دهند؛ اما وقتی خدا یا رسول خدا یک دستوری داد آنها بگویند کاش این دستور را نمی‌دادند یا این را نگویند اما در دلشان نسبت به امر خدا یا ولیّ خدا یک چنین حالتی ایجاد شود اینها دیگر مشرک شده‌اند».

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: حضرت در ادامه این آیه را تلاوت کردند «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لا یَجِدُوا فی‌ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیماً» یعنی «ای پیامبر، قسم به پروردگارت، به پروردگارت سوگند، ایمان نمى‏آورند مگر این که در اختلافى که دارند تو را داور کنند و آن‏گاه در دلشان از حکمى که کرده‏اى ملالى نیابند و بى‏چون و چرا تسلیم شوند».

 

حجت‌الاسلام شاهرودی،‌ زیبا شدن و اصالت اعمال را نتیجه تسلیم شدن انسان در مقابل امر الهی بیان کرد و گفت: انسان تسلیم امر خداوند، هر حالتی برایش زیبا است و برایش سختی و آسانی، خوبی و بدی تفاوتی ندارد./837/پ203/ف2

ارسال نظرات