۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۳۰۷۳۶۲

چند خبر کوتاه از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

خبرگزاری رسا ـ قرائت نامه مقام معظم رهبری در کلیسای شهر رم، برگزاری همایش «صبر و مقاومت در سایه‌سار مکتب اهل بیت (ع)» در استانبول، ایجاد تعاملات فرهنگی جمهوری صربسکا خواستار با ایران از مهمترین اخبار کوتاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي خراسان

به گزارش خبرگزاری رسا، قرائت نامه مقام معظم رهبری در کلیسای شهر رم، برگزاری همایش «صبر و مقاومت در سایه‌سار مکتب اهل بیت (ع)» در استانبول، ایجاد تعاملات فرهنگی جمهوری صربسکا خواستار با ایران از مهمترین اخبار کوتاه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

 

 

قرائت نامه مقام معظم رهبری در کلیسای شهر رم

نامه دوم مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا در همایش تروریسم درد مشترک همه انسان‌ها در کلیسای سانتا ماریا شهر رم قرائت شد.

 

در ابتدای این همایش، خانم هانیه ترکیان، نماینده انجمن فرهنگی اسلامی امام مهدی(عج) ضمن قرائت نامه دوم مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به جوانان اروپا و آمریکا، بر ضرورت همکاری بین ادیان ابراهیمی بالاخص مسیحیت و اسلام تأکید و از مقارن شدن سالروز میلاد حضرت مسیح(ع) با ایام میلاد پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) در سال جاری، یاد کرد.

 

سپس، حجت الاسلام محمد علی شمالی، رییس مرکز اسلامی لندن گفت: قربانیان حملات تروریستی که با نام دین و خداوند توسط عده معدودی از افراد گمراه مورد حمله قرار می‌گیرند، تنها قربانیان این حملات نیستند، بلکه آن دینی که از نام آن سو استفاده می‌شود نیز از قربانیان اصلی این حملات است.

 

وی ادامه داد: افراد ضد دین از همین حرکات تروریستی استفاده کرده و به دین ضربه میزنند و ادعا می‌کنند که نیازی به دین نیست؛ امروز بیش از هر زمان دیگر مؤمنان و پیروان ادیان الهی باید با همدیگر متحد شده و همکاری کنند.

 

شمالی تأکید کرد: مشکلی که امروز مسلمانان و مسیحیان با آن روبرو هستند آن نیست که جوانان غربی و یا خاور میانه از مسیحیت به اسلام می‌پیوندند و یا بالعکس، یا مساجد را رها کرده و به کلیسا می‌پیوندند و یا بالعکس بلکه مشکل اصلی این است که برخی جوانان، دین را رها کرده و به مادیات و به بی دینی می‌پیوندند.

 

وی افزود: امروزه مادی گرایی و بی دینی از یک سو و افراط گرایی دینی از سوی دیگر؛ هر چند با هم تعارض دارند ولی برای جلوگیری از اتحاد و گفت‌وگوی بین ادیان دست به دست هم داد‌ه‌اند. این به هم پیوستگی مادی گرایی و افراطی گرایی دینی را می‌توان در زندگی تروریست‌هایی که دست به این اعمال جنایتکارانه می‌زنند به عنوان مصداق بارز آن جستجو کرد.

 

در ادامه، کشیش حداد، رییس انجمن فرهنگی کلیسای سانتا ماریا شهر رم اظهار کرد: گروه‌هایی همانند داعش به جای اینکه مطیع دستورات الهی باشند، تصمیم گرفته‌اند که شیوه اعنقادی خود را تحمیل کنند. تا سال 2011 هیچ اختلافی در بین ادیان مختلف در سوریه وجود نداشت و دیالوگ بین ادیان همه روزه در زندگی روزمره انسان‌ها حضور عملی داشت. چرا که در خیابان‌ها و مسیرها همانگونه که در مساجد حضور داشتند، دیگر اماکن مذهبی نیز مانند کلیساها به چشم می‌خوردند.

 

وی ادامه داد: تروریسم هم شرق را مانند عراق، سوریه و لیبی و هم غرب را مانند پاریس، لندن و مادرید را مورد هدف قرار داده و در همه کشورها مسیحیت و اسلام را مورد حمله قرار می‌دهد. آنها چهره‌ای از اسلام ارائه می‌کنند که بسیار خشن است و با ذات این دین در تغایر است.

 

 

همایش «صبر و مقاومت در سایه‌سار مکتب اهل بیت(ع)» در استانبول

اتحادیه علمای ترکیه (اهلادر) و وابستگی فرهنگی ایران در استانبول، همایش «صبر و مقاومت در سایه‌سار مکتب اهل بیت (ع)» را در استانبول ترکیه برگزار کردند.

 

  همایش «صبر و مقاومت در سایه‌سار مکتب اهل بیت (ع)» از سوی اتحادیه علمای ترکیه (اهلادر) و با همکاری وابستگی فرهنگی ایران در استانبول، با حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) و جمعی از شخصیت‌های محلی از جمله نورالدین اراس، نماینده مردم شهر اغدیر در مجلس ملی ترکیه، معاون شهردار منطقه، رییس اتحادیه علمای ترکیه و تنی چند از پژوهش‌گران حوزه دینی در سالن اجتماعات «محسن یازجی اوغلو» استانبول، برگزار شد.

 

در این همایش حجت‌الاسلام اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در سخنانی به تبیین و چرایی زیارت قبور مطهر پیامبر گرامی اسلام (ص) و اهل ‌بیت عصمت و طهارت (ع) پرداخت و آن ‌را یکی از ارزش‌های جهان تشیع برای زنده نگه داشتن راه اهل‌بیت (ع) قلمداد کرد.

 

وی در ادامه با انتقاد از علمای جهان اسلام در خودداری از گرامی ‌داشتن سالروز رحلت حضرت محمد (ص) اظهار کرد: پیامبر (ص) طی 23 سال با تلاش فراوان کامل‌ترین دین را برای بشریت ارایه کرد و متأسفانه در عصر کنونی، علمای اسلام دچار تفرقه و اختلاف هستند.

 

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در ادامه خواستار تفکر و اندیشیدن علما و اندیشمندان جهان اسلام در این راستا شد.

 

این عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با بیان اینکه جامعه اسلامی بعد از رحلت پیامبر (ص) دچار اختلافات زیادی شدند که توسط دشمنان پایه‌ریزی شده بود، گفت: این اختلافات شرایطی را فراهم ساخته تا حضرت امام حسین (ع) را به شهادت برسانند.

 

وی با اشاره به جنایات یزید علیه مسلمانان تصریح کرد: آنچه از علما نقل شده؛ یزید بن معاویه سه جنایت بزرگ را رقم زده است؛ شهادت امام حسین و یارانش، حمله به مسجدالحرام و به آتش کشیدن خانه خدا و کشتن تابعین ائمه اطهار (ع).

 

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) در بخش دیگری از سخنانانش با تأکید بر اینکه هیچ ‌کس حق ندارد مسلمان دیگری را کافر پندارد و یا به او ظلم کند و خون او را بریزد، گفت: گرو‌‌ه‌هایی تحت عناوینی مانند القاعده، طالبان و داعش، برای مقابله با گسترش اندیشه انقلاب اسلامی که توسط امام خمینی (ره) به جهان ارایه شد، دست به اقدامات سخیفی می‌زنند که اسلام را زیر سؤال برده و تخریب کنند.

 

حجت‌الاسلام اختری ادامه داد: اگر تاریخ را ورق بزنید و 36 سال قبل را به یاد بیاورید، خواهید دید که کسی یا گروهی نمی‌توانست اظهار وجود کند؛ اما امروز به برکت انقلاب اسلامی مسلمانان عزت پیدا کردند.

 

دبیرکل مجمع جهانی اهل ‌بیت (ع) در پایان سخنان خود از برخی کشورهای اسلامی که چشم خود را در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی و انتفاضه فلسطین بسته‌اند، انتقاد کرد و خواستار هوشیاری مسلمانان در مقابل تفرقه‌افکنی دشمنان اسلام شد.

 

در این مراسم همچنین شیخ حسن قناعت‏لی، عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل ‌بیت (ع) و رییس اتحادیه علمای اهل ‌بیتی استانبول، قدیر آکاراس، دبیر و سخنگوی مجمع علمای شیعه ترکیه، نورالدین آراس، نماینده شهر ایغدیر در پارلمان و احمد تورگوت، نویسنده و فیلمنامه‌نویس معروف ترکیه‌ای به سخنرانی درباره اهتمام زنده نگه داشتن جایگاه اربعین سرور و سالار شهیدان و اهل‌ بیت (ع) پرداختند و بر لزوم وحدت امت اسلامی برای مقابله با تکفیر و انحرافات مذهبی تأکید کردند.

 

 

جمهوری صربسکا خواستار ایجاد تعاملات فرهنگی با ایران است

دانه مالیشویچ، وزیر آموزش و فرهنگ جمهوری صربسکا (از جمهوری‌های حوزه بالکان) در دیدار علی‌اصغر عامری، رایزن فرهنگی کشورمان در بوسنی‌وهرزگوین، خواستار ایجاد تعاملات فرهنگی کشورش با ایران شد.

 

علی‌اصغر عامری، رایزن فرهنگی کشورمان در بوسنی‌وهرزگوین، با دانه مالیشویچ، وزیر آموزش و فرهنگ جمهوری صربسکا، دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار رایزن فرهنگی کشورمان اظهار امیدواری کرد که همکاری بین نهادهای فرهنگی ایران و جمهوری صربسکا در آینده افزایش یابد.

 

وی در این باره اظهار کرد: ایران توان خود را در زمینه تولید فکر و همچنین ارایه آثار فرهنگی و آفرینش‌های هنری، در سطح مطلوب نشان داده و علاقمندان قابل توجهی را در دنیا به سوی خود جلب کرده است.

 

عامری ادامه داد: در حال حاضر سینما، تئاتر و موسیقی ایران با الهام از گنجینه فرهنگ اصیل، تمدن کهن و آیین انسان‌ساز خود، باب جدیدی را برابر بشریت معاصر گشوده و سخنی تازه برای مخاطبین به ارمغان آورده است که امیدوارم بتوانیم گوشه‌ای از آنها را در جمهوری صربسکا به اجرا بگذاریم.

 

رایزن فرهنگی ایران در بوسنی در ادامه به آمادگی نهادهای فرهنگی کشورمان برای تقویت حضور و افزایش مبادلات فرهنگی و هنری با جمهوری صربسکا اشاره کرد و گفت: با توجه به علاقه و استقبال مردم صربسکا از فرهنگ‌های مختلف و وقوع رخدادهای فرهنگی بین‌المللی در این خطه، لازم است نقیصه‌های موجود برطرف گردد.

 

وی افزود: البته در چند سال گذشته فیلم‌های ایرانی در جشنواره فیلم مستند یاهورینا حضور داشته‌اند و هر ساله جوایزی را نیز از این جشنواره بین‌المللی کسب کرده‌اند؛ با این حال امیدواریم با توجه به ظرفیت‌های موجود، حضور فرهنگی و هنری ایران با همکاری و مساعدت‌های وزیر آموزش و فرهنگ جمهوری صربسکا، بیش‌تر و شرایط حضور هنرمندان ایرانی در عرصه‌های مختلف هنری چون سینما، تئاتر، موسیقی و ... این جمهوری فراهم شود.

 

در ادامه این دیدار دانه مالیشویچ، وزیر آموزش و فرهنگ جمهوری صربسکا، در سخناین بیان کرد: معتقدم علیرغم وجود زمینه‌های مناسب، متأسفانه تعاملات و همکاری دو کشور بسیار کمرنگ است. می‌توانیم با پدید آوردن بستر مناسب، ضمن به تصویر کشیدن جلوه‌های زیبای میراث فرهنگی، سنت‌های قومی و هنرهای معاصر، زمینه شناخت هر چه بیش‌تر دو طرف را فراهم آوریم و از این طریق ظرفیت‌های تعامل در دیگر زمینه‌های همکاری را نیز افزایش دهیم.

 

وی در ادامه به رویدادهای فرهنگی جمهویر صریسکا همچون فستیوال‌های فولکور، تئاتر، فیلم، موسیقی و ... که در طول سال در این جمهوری برگزار می‌شود، اشاره کرد و از رایزن فرهنگی کشورمان خواست تا ضمن اطلاع‌رسانی این برنامه‌ها به هنرمندان ایرانی، شرایط حضور آنان را فراهم کند.

 

وی همچنین درخواست کرد تا شرایط حضور هنرمندان جمهوری صربسکا برای حضور در رویدادهای فرهنگی در ایران فراهم شود و همچنین امکان همکاری مشترک با موزه‌ها و کتابخانه‌های دو کشور فراهم آید.

 

وزیر آموزش و فرهنگ جمهوری صریسکا در پایان ضمن استقبال از پیشنهاد رایزن فرهنگی کشومان مبنی بر راه‌اندازی کلاس‌های آموزش زبان فارسی در جمهوری صربسکا، اظهار کرد: امکان آموزش زبان فارسی در دانشگاه بانیالوکا صربسکا وجود دارد.

 

 

رییس مؤسسه مطالعاتی بروکینز قطر:

 

تحریم‌ها ایران اسلامی را در جهان تقویت کرد

رییس مؤسسه مطالعاتی بروکینز قطر در دیدار رایزن فرهنگی ایران گفت: تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، نه تنها سبب تضعیف و انزوای ایران نشد؛ بلکه جایگاه این کشور را در منطقه و جهان تقویت کرده است.

 

مهدی خالقی‌راد، رایزن فرهنگی ایران در قطر، به دعوت ابراهیم فریحات، مسئول بخش مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس مؤسسه بروکینز قطر، از این مؤسسه بازدید و با وی گفت‌وگو کرد.

 

در این دیدار ابراهیم فریحات، به معرفی بخش‌های مختلف بروکینز پرداخت و پس از آن به معرفی فعالیت‌های پژوهشی چند سال اخیر این مؤسسه اشاره کرد.

 

در ادامه جلسه‌ای با موضوع همکاری‌های علمی و پژوهشی موسسه بروکینز قطر با مؤسسه‌های مشابه در ایران و همچنین همکاری با رایزنی فرهنگی ایران، مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت.

 

ابراهیم فرحات در این بخش از گفت‌وگو، با اشاره به جایگاه ویژه ایران در منطقه گفت: از زمان تأسیس این مؤسسه در قطر، همواره علاقمند به همکاری و فعالیت در موضوع ایران بوده‌ایم.

 

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در سطوح مختلف روابط کشورهای منطقه دیده می‌شود؛ عدم درک صحیح از واقعیت‌هاست. برگزاری سمینارهای علمی و انجام پروژه‌های مطالعاتی مشترک این امکان را فراهم می‌آورد تا کشورها، درک صحیحی از یکدیگر داشته باشند.

 

فرحات ادامه داد: تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران، نه تنها سبب تضعیف و انزوای ایران نشد؛ بلکه جایگاه ایران را در منطقه و جهان تقویت کرده است.

رییس مؤسسه مطالعاتی بروکینز قطر، در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: علاقمند هستیم تا از سه نفر محقق در زمینه روابط بین‌الملل ایران و کشورهای حوزه خلیح فارس در سمینار آینده دعوت به عمل آوریم.

 

خالقی‌راد، رایزن فرهنگی کشورمان در قطر، با ارایه گزارشی کوتاه از فعالیت‌های پژوهشی و دانشگاهی در زمینه روابط بین‌الملل، گفت: مؤسسه‌های تحقیقاتی فعال در زمینه خاورمیانه و خلیج فارس در ایران بسیار فعال هستند که برخی از آنها وابسته به دولت و اکثر آنها دانشگاهی و غیردولتی‌اند.

 

وی همچنین به برگزاری سمینار «روابط فرهنگی ایران و عرب» که قرار است در آینده‌ای نزدیک با همکاری مؤسسه فرهنگی و اجتماعی قطر (قطر فاندیشن) برگزار شود اشاره کرد و خواستار مشارکت محققین مؤسسه بروکینز قطر در این سمینار شد.

 

خالقی‌راد همچنین به آمادگی رایزنی فرهنگی ایران برای حضور اندیشمندان ایرانی در سمینارهای آینده مؤسسه بروکینز اشاره کرد و افزود: تحریم‌های ظالمانه آمریکا، سبب خوداتکایی ایران شد.

 

وی ادامه داد: اگر چه براساس توافق‌های انجام شده تا ابتدای سال 2016 میلادی این تحریم‌ها در عمل ملغی خواهد شد؛ اما ایرانیان مصمم هستند با استفاده از این فرصت، سیاست اقتصاد مقاومتی را ادامه دهند./998/د101/ف

ارسال نظرات