۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۳۰۹۰۳۹
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

علل رشد و ترویج فرهنگ تکفیر در قرن حاضر

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر مؤسسه دارالاعلام قم با اشاره به مهم ترین عامل ترویج تفکر تروریستی تکفیر در جهان امروز، گفت: داعش امروز به وجود نیامده است، بلکه دارای پیشینه تاریخی است که به یک قرن برمی‌گردد و همین پشتوانه های تجربی و تبلیغی مهم‌ترین علت ترویج و توسعه فرهنگ تکفیر در تمام دنیا شده است.
داعش
حجت الاسلام عبد المحمد شریفات، استاد حوزه علمیه قم و محقق و پژوهشگر مؤسسه دار الاعلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به مهم‌ترین عامل ترویج تفکر تروریستی تکفیر در جهان امروز، گفت: داعش امروز به وجود نیامده است، بلکه دارای پیشینه تاریخی که به یک قرن برمی‌گردد و همین پشتوانه های تجربی و تبلیغی مهم ترین علت ترویج و توسعه فرهنگ تکفیر در تمام دنیا شده است.
 
وی افزود: باید دانست که بر اساس تاریخ موجود در زمینه گرایش به سلفی‌گری، تکفیر ساخته دست استعمار نیست، بلکه مستکبران عالم در جهت تأمین منافع خویش به این گروه های تروریستی بها داده و از آن ها حمایت تسلیحاتی و اقتصادی می کنند.
 
این استاد حوزه علمیه با بیان سایر علل توسعه تفکر سلفی جهادی داعش در میان فرق اسلامی به ویژه اهل سنت، افزود: سلفی ها در اثر خفقان سیاسی و اجتماعی و بعد از سقوط امپراتوری عثمانی احساس نیاز شدیدی به افکار جهادی و مبارزه پیدا کردند تا مسلمان ها بتوانند با وجود انگیزه دینی در راه مبارزه با این خفقان و محدودیت سیاسی مبارزه کرده و بتوانند امپراطوری عثمانی یا لا اقل حکومت اسلامی تاسیس کنند.
 
وی با اشاره به این ضعف اعتقادی، خاطرنشان کرد: بر اساس همین تفکر نو و عزت طلبانه جهاد و مبارزه با ظلم، مهم ترین و بهترین گروه های سلفی جهادی در طی سال های 1926 و 1964 ایجاد شدند که عمده آن ها با انگیزه های متفاوت به دنبال سرنگونی دولت چپ گرا و پان عربیسم مصر و احیای خلافت بودند.
 
این کار شناس مذهبی افزود: اغلب گروه های جهادی تشکیل شده در این دوره زمانی ماهیت تروریستی و دارای ادبیات تکفیر و ارتدادند و با کوچک ترین مبانی فاسدی کشتن انسان ها را در دستور کار خود می‌گیرند.
 
وی به بیان گروه‌های سلفی جهادی پرداخت و گفت: در زمان 1953 حزب التحریر از سوی نبهانی اعلام رسمیت کرد، این گروه در تمام مناطق جهان شعبه دارد و هدف آن ها احیاء حکومت منهاج النبوة است.
 
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به علل گسترده بودن پیروان تکفیر و سلفی گری در تمام دنیا، افزود: مهم ترین علل این امر تعدد شعبه های سلفی در تمام دنیا، تبلیغات وسیع و جهادی بزرگان سلفی گری در تمام نقاط دنیا است.
 
وی در ارتباط با این تبلیغات گسترده، گفت: تکفیری ها و سلفی ها در تبلیغ تفکرات نادرست خود احساس وظیفه عمومی می‌کنند و با نیت قرب به خدا و با تمام وجود به تبلیغ فرقه خود می پردازند.
 
این استاد حوزه علمیه با اشاره به فعالیت های تبلیغاتی داعش، خاطرنشان کرد: در سازمان داعش به کسانی که از سایر کشورها در عراق و سوریه برای کمک به جهاد آماده شده اند، مهاجر و به مجاهدین سوری و عراقی انصار گفته می‌شود.
 
وی تصریح کرد: آمریکا گروه‌هایی را که افراد آن مجرم و روانی‌اند وارد عرصه مبارزه می‌کند و سبب تقویت نیروهای جهادی می‌شود.
 
این پژوهشگر مباحث فرق و ادیان مؤسسه دار اعلام قم با اشاره به سایر عوامل تقویت داعش، افزود: سایر گروه های سلفی نیز با ادعای داعش مبنی بر تشکیل حکومت اسلامی به آن پیوستند و به ظاهر شعار ها و ادعاهای دروغین این گروه فریفته شدند و به آن ملحق شدند.
 
وی با اشاره به منابع مالی و اقتصادی داعش، افزود: امروز داعش پولدارترین گروه تروریستی دنیا و تاریخ است که پشتوانه آن نفت عراق و دلارهای حکام سعودی است.
 
این کارشناس علوم دینی با اشاره به اشتباه حکام سعودی در حمایت از داعش، گفت: حکام سعودی ضرر خواهند کرد و در واقع آن ها با تقویت داعش تیشه به ریشه خود خواهند زد.
 
وی با اشاره به گروه های سلفی دیوبندی فعال در پاکستان، تصریح کرد: باید حساب تروریست های پاکستان و جنوب افغانستان را از حساب داعش و القائده جدا کرد؛ چرا که آن ها فقط دشمنی با شیعه دارند و تنها بر ارتداد و کفر شیعیان حکم می کنند و هیچ عنادی با سایر فرق اسلامی و اهل سنت ندارند.
 
حجت الاسلام شریفات در پایان با اشاره به مکتب دیوبندیه و گروه های سلفی پاکستان، افزود: علمای دیوبند چندین کتاب از قبیل التحفه الاثنی عشریه، به هدف تکفیر شیعه نوشته‌اند./9701/302/ب2
ارسال نظرات